Help wat is nu goede training voor onze puber.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Help wat is nu goede training voor onze puber.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:57

hoi hoi,

Om bij het begin te beginnen wij hebben een 1,5 jarige bouvier X rottweiler sinds zo´n 4maanden.
Hij kwam uit een 1 gezinswoning waar ze 10tallen katten hadden,veel kinderen en allerlei andere dieren.
Hij werd 2x per dag uitgelaten (lees blokje rond het huis) en voor de rest sliep hij.

Bij ons loopt hij eigenlijk 24/7 buiten aan een riem ( anders gaat hij zwerven wat te snappen is).
We wonen in het bos en hij word elke dag voor een grote ronde uitgelaten,
als hij hoge nood heeft kan hij het bos inrennen hoor ;)
En hij woont samen met een oudere reu. Wat heel speciaal voor hem is want hij had nog nooit een hond voorbij het poortje gezien en er al zeker niet mee gespeeld.

Waar wij tegen aan lopen:

- Als hij een andere hond ziet komt hij niet terug.Ik ben bang dat als iemand hem op zn jack russel af ziet komen dat ze hem een lel geven ofzo. Hij komt nl op grote snelheid aan.
- Hij springt en hapt graag ( wat zeker word afgestraft maar als ik weg draai bijt hij in mijn knieeen of naja waar hij maar kan happen)
- Hij bijt niet door maar je voelt het zeker. Spelen word gestopt en hij krijgt op zn donder en eventueel aan de riem.
-Hij heeft extreme verlatinsangst, hij probeert zelfs door de ruiten naar buiten te komen. Onze andere hond ligt alleen maar buiten dus hij nu ook dan istie op zn gemak. Helaas ligt hij net zo makkelijk in de stromende regen.
- Hij heeft veel lef dwz aggresieve honden uitdagen en lastig vallen want hij is zo snel dat ze hem niet te pakken krijgen.
- Hij daagt onze oudste reu uit als het gaat om eten, als hij zich verveelt als hem iets niet bevalt etc.
- Hij is heel slim; hij kan van alles openmaken zelf ramen!

Nou heb ik besloten om met hem op cursus te gaan want mijn vader zou er eigenlijk wat mee doen maar hij doet het toch niet.
Veel van zijn gedrag komt ( denk ik)vanuit verveling en niet consequent zijn opzetten.
Ik zou graag agility oid met hem doen maar ik vind dat hij beter moet gehoorzamen

Ik wil hem graag dingen leren helaas weet ik niet hoe ik het t beste kan aanpakken. Hij is vroeger geslagen want bij een goede foei krimptie in elkaar en houdtie zijn ogen dicht. Hij heeft altijd met een slipgelopen dus dat heeft geen effect en wil ik eerlijk gezegd ook niet gebruiken.

Positief belonen en negeren als hij iets fout doet werkt goed bij hem,

helaas zijn de hondenscholen in de buurt al begonnen met cursus en kan ik er niet meer bij of geven ze les op dinsdag ofzo.
Ik kan helaas alleen in het weekend. ben 17 en heb geen auto wel ouders die onregelmatige diensten draaien dus alleen het weekend komt uit.

Sommige hondenscholen verwachten dat je 3x per week geduurende 3 en een halve week theorie komt volgen, dat lukt mij echt niet.
Ik heb alleen iemand nodig omgeving Bergen op Zoom die zegt hoe en wat en het voordoet.

Ik heb meerdere hondentrainings scholen in de omgeving gemaild maar niks is echt geschikt of ik moet tot Maart wachten maar dat is zo lang.

Ik wil er nu wat aan doen om hem te verbeteren en hem lekker bezig te houden.
We doen al zoek spelletjes enzo wat hem erg amuseerd maar hij word jaloers op onze andere reu en valt hem aan.
De oudere reu buitensluiten doe ik niet....

Hij is gewoon lekker aan het puberen en aan het opbloeien. Hij geniet met volle teugen en dat wil ik zeker zo houden..

iemand tips?

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:18

Cursus is inderdaad een goed idee :D zoals jullie het nu doen klinkt het wel goed. Je kan hem ook zelf de basis dingen aanleren (bijvoorbeeld zit, af, kom hier) Zit doe je door de hond voor je te laten staan, een brokje in je gesloten hand en die vlak voor zijn neus te houden en hem langzaam omhoog/over hem heen bewegen. De hond gaat zitten om bij het brokje te komen: zeg 'zit' en geef dan het brokje. Om hem te kunnen laten liggen, moet hij eerst zit kennen. Laat hem zitten en beweeg het brokje in gesloten hand naar onder tot bij zijn voorpoten dan trek je het brokje langzaam van hem weg over de grond, zodat de hond gaat liggen om bij het brokje te komen zeg: 'af' of 'lig' en geef hem het brokje en doe lekker enthousiast :D Jaloezie komt inderdaad vaak voor bij 2 honden, je kan ook apporteer spelletjes doen (gooi eens een bal of een stok die hij mag zoeken) en laat de andere hond ook mee doen. Ik begrijp dat hij wel alleen kan blijven als hij buiten is? Kan je dan niet ergens een afdakje maken of een hondenhok? zodat hij in ieder geval kan schuilen als het regent. :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 22:03

zit, af, lig, poot, klaar etc kent hij wel :) gelukkig haha. T is meer het oost indische dove waar ik mij aan erger. Ik wil als ik met een hond lopen het idee hebben dat ik de controle heb en niet als ik een hond zie hopen dat ik hem eerder zie.

Ik wil hem niet aanlijnen, hij houd zo van rennen en natuurlijk wil ik dat hij lekker kan spelen met andere honden. Hij luistert alleen dan gewoon niet.

Hij kan alleen buiten zijn mits hij weet dat er iemand is, onze hond of gewoon iemand die thuis is. Hij heeft genoeg schuilmogelijkheden maar hij wil gewoon erg overzichtelijk liggen. En om nou een hok in het midden van de tuin te maken gaat iets te ver. :+

Lotus83

Re: Help wat is nu goede training voor onze puber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:10

Ik zou idd echt heel gauw beginnen met trainen.....

En soms is aanlijnen wel de manier om hem te trainen.

Wij hebben vroeger ook altijd rottweilers gehad e streng opvoeden is de enige manier, zeker als een hond een verleden heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:04

Allereerst: ontzettend veel geduld hebben. Hij is een puber, oost-indisch doof zijn hoort er gewoon af en toe bij, heel ergerlijk, heb er zelf ook een stronthekel aan om genegeerd te worden, maar het gaat écht over.

Verder: leer hem een aantal basisregels.
Leer hem netjes aan de lijn te lopen, oefen dat op een plek waar je niet gestoord wordt, je hond leert het beste als hij alleen met jou is.

Leer je hond naast je te lopen op commando. Dan kan hij het met en zonder lijn.

Leid je hond af als er andere honden zijn, met een spelletje of een balletje of een koekje. Zorg dat jij áltijd leuker bent dan wat er ook voorbij komt.

Negeer hem als hij ongewenst gedrag vertoont, tenzij het gedrag zelfbelonend is (op andere honden afspringen is héél interessant an sich, dat kun je onmogelijk negeren bijvoorbeeld). Belangrijk is, dat je ongewenst gedrag probeert te voorkomen, probeer je hond voor te zijn.

Leer je hond goed kennen, ken zijn geluidjes, zijn blikken, zijn lichaamstaal, leer wat hij bedoelt. Je kunt veel subtieler op hem inspelen als je hem begrijpt.

Probeer niet je hond te onderwerpen, wees de baas door wie je bent, wees interessant, goed gezelschap, wees een leider, een trooster, en een veilige haven.

Ga op cursus. 3 x in de week trainen is normaal, je paard train je vaker, waarom je hond dan niet?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:43

hij kan netjes naast je lopen met riem en zonder.
Ik heb het idee dat hij iemand niet zo snel serieus neemt haha.

Hij speelt in principe lief met andere honden liefst met teefjes. Bij reuen wilt hij het speeltje afpakken en bij zich houden.
Wat een andere hond heeft is interessanter dan wat ik heb al is het eten.

Ik zou graag 3x per week willen trainen maar dat lukt mij niet ;) iig niet om daar heen te gaan