is dit waar wat ze zeggen over de DH

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

is dit waar wat ze zeggen over de DH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:48

Tja ikvind de dh een gewelige hond. Later als ik op mezelf zou zitten wil ik graag zo hond. alleen wordt ik twijfel gebracht of een herder wel bij me past??

Ik ben van karakter niet dominant ofzo. Maar ben wel conseqent.

nu hdden we het met de familei het over de dh. En toen kwanen deze 'voor'oordelen over de Duitse herder. nu vroeg ik me af is dat echt zo?? Maar geld dat niet een beetje voor elke hond?

* zo scheint het dat je bij een duitse herder constant de baas moet zijn (al geld dat voor elke hond)
* duitse herders je eerder van achter kunnen aanvallen (als ze agresief zijn)
* Duitse herder 1 baas hebben en naar de rest niet 'luisteren'
* je duitse herders met een 'harde' hand moet aanpakken?

Vaak denk ik dan dat geld eigelijk voor elke hond. Alleen zijn ze dan zo overtuigd dat ik ga twijfelen of dat ras wel bij me past? Ik heb zelf een dominate paard. Maar als een herder bijv gromt dan moet je dat corigeren. Maar hoe?

Als ik voor een duitse herder zou gaan, Ga ik voro een rustige karakter en niet een dominante hond.
Ik weet met een duitse herder moet je veel aan het werk enz. Maar dat vind ik juist leuk. Die honden blijven me aangrijpen om zo maar te zeggen. Maar door al die 'negative' dingen ga ik dan twijfelen of het ras/karakter wel bij me past?

pff vind het zo lastig. Ik heb vroeger ook een duitse herder gehad, een behoorlijk dominante werklijn herder. En die hond is helaas niet goed geworden, had tumor in zijn hoofd waardoor hij agresief is geworden. Maar dat was in mijn kindertijd. Mij heeft hij nog nooit wat gedaan. Maar hij heeft een keer gebeten.Een personeels lid duwde hem opzei omdat hij niet aan de kant wou. En dat acepteerde hij niet en toen hap in zijn broekspijk. Ook heeft hij een keer naar me vader staan grommen, en naar me moeder.

Maar mijn mening is dat echt niet elke herder zo is!! me ouders blijven van overtuigd dat ze niet te vertrouwen zijn!! .Waardoor ik weer ga twijfelen.

Maar dan zie ik vaak oudere mensen (mensen van in de 70/80) met een duitse herder lopen. En dan denk ik tja die kunnen het ook die hebben ook een lieve herder. Waarom zou ik dat dan niet kunnen? We hadden gewoon pech met onze herder.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:53

Er is voor mij (en mijn ouders) maar 1 hond en dat is een duitse herder.

Een goed opgevoede herder is 1 van de meest betrouwbare honden die ik ken. Ik ben stapel gek met die beesten! als kind was ik dat al ik deed de gekste dingen met ze. Sjaaltjes om, zonnebril op petje op :D Hond vond alles prima (was een dominante reu) 100% eerlijk!
Als we op de grond gingen liggen kwam die er bij liggen (mocht niet op de bank) liefste bij je op schoot.
luisterde naar het hele gezin goed!

Iedereen kon gerust bij ons binnen komen ook kleine kinderen hond begroete ze lief.
Alleen als we niet thuis waren niet :D

Van achter aan vallen heeft met onzekerheid te maken.

En later als mijn vriend en ik aan kindjes beginnen dus een gezinnetje gaan stichten komt er 100% zeker een duitse herder pup!

Ik mis ze nog elke dag!

dit was ons laatste teefje, gekregen van de fokker omdat ze geen pups kon krijgen toen was ze 6 maar helaas kon ze geen pups krijgen omdat ze baarmoeder kanker had. een klein jaar later hebben we haar in laten slapen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SMD6ETSI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7CJJ68UZ.jpg
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 15-10-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:56

Ik train met Duitse herders. Het ligt eraan wat voor een DH je neemt en hoe je ze opvoedt. Mijn herder luistert bijna alleen naar mij omdat hij door mij getraind wordt. Zit in zijn karakter en is erg op één persoon gericht. De DH van mijn man die kan ik ook zo meenemen.
Mijne is zeer fanatiek en ook erg sterk van karakter waardoor ik hem met respect moet behandelen maar ook altijd boven hem moet staan maar kan ook gerus met hem op de bank hangen hoor. :P Voor vreemden is het geen fijne hond wat de andere wel is.

Ik raad je aan als je een fijne familiehond wilt je bij een kennel moet gaan kijken waar je de honde zo kunt aaien, ze in de groep lopen met meerdere honden en dus echt sociaal gdrag tonen en ook een hond met papieren die dus een bepaald africhtingsniveau heeft behaald. waardoor zichtbaar is dat de ouderdieren een goed en sterk karakter hebben (dus geen angstbijter) en een goede puppycursus.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:00

Ik ken iemand die had een duitse herder. 9 jaar lang heeft dat beest geluisterd en alles gedaan wat z'n baas hem zei! 4 x in heel zijn leven heeft hij mensen aangevallen omdat hij zich bedreigd voelde, de laatste keer viel hij zijn eigenaar zijn vrouw aan in haar gezicht en heeft flink doorgebeten, daarna viel hij zijn eigenaar aan. 's Avonds leek het alsof de hond niets had misdaan, zo gedroeg hij zich. Spijtig genoeg voor hem stond 5min daarna de dierenarts naast hem met een spuitje...

De 2de duitse herder die ik ken, is eigelijk een waakhond. Ik had aan de poort gewacht op zijn bazin, zij laat me op het erf. Geen probleem. Zij laat me binnen en waarschuwt haar hond nog. Die zat braaf neer. Ik zet mijn voet op de drempel en die hond beet gewoon in mijn been en liet niet meer los. Naar zijn eigenaresse steekt die hond trouwens geen poot uit, zij is van mening dat het het beste ras ter wereld is!

De 3de duitse herder die ik ken (uit het verhaal van m'n moeder) is gestorven van verdriet. Het was de hond van mijn mama haar 1ste kind (meisje van 2). Hond en kindje waren samen opgegroeid en toen het kindje kon stappen, wachtte ze elke dag met de hond aan de deur tot papa thuiskwam van het werk. Toen mijn zusje overleed veranderde de hond volledig. Viel iedereen aan, vond alleen troost bij mijn zusje haar knuffel, liet niemand meer in de buurt. Op een bepaalde dag lag de hond dood in de slaapkamer van mijn zusje, onder haar bed. Volgens de dierenarts van verdriet, zoals een mens kan sterven van intens verdriet.

Het is eigelijk een 'mooi' verhaal, maar het geeft me de kriebels, mijn ouders hebben nog steed het overlijdenspapier van de hond waarop als doodsoorzaak staat 'sterfte wegens intens verdriet'.

Tot zover mijn ervaringen met duitse herders ;) Ik zou ze eerlijk gezegd zelf nooit willen. Ik weet dat zo'n hond me levend op eet omdat ik zo'n hond gewoon geen training kan geven zoals hij het zou nodig hebben. Het zijn nogal fanatieke honden! Ik ben meer een chihuahua mens ;)
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 15-10-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:03

Mijn tante heeft er verschillende gehad en allemaal waren ze erg bazig.Ik weet nog dat mijn moeder daar een keer was en dat er zelfs 1 naast haar tas ging zitten en ging toen grommen.Ze is er wel altijd mee op cursus geweest,bij kinderen zou ik ze nooit willen hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:06

onze herders waren stuk voor stuk lief voor kinderen. Natuurlijk nooit alleen laten met geen enkele hond.

het heeft gewoon met opvoeding te maken.

Een herder moet wel weten wie de baas is en heeft (zoals eigenlijk elke hond) een goede opvoeding nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:10

Zoveel honden cq zoveel karakters en bij ieder ras zitten er "goeie" en "kwaaie" tussen. Het is net als bij de paarden van sommige rassen wordt gezegd dat ze dit of dat en zus en zo zijn maar dat geldt ook niet voor het hele ras.
Als je je goed oriënteerd uit welke lijn je een dh wilt, werk of kynologenlijn en met je hond op de juiste wijze omgaat ( training op hondenschool/kynologenvereninging) denk ik, nee weet ik zeker, dat je aan een duits een heel leuke hond hebt. En wb het aan het werk houden, geen enkele hond is gemaakt om 23 per dag uur stil in een mandje te liggen dus ja je moet wel zorgen dat hij/zij zijn energie kwijt kan zodat je niet met een gefrustreerde (en te dikke) hond komt te zitten.

Als je meer wilt weten over het ras ga dan eens naar een clubmatch of andere hondenshow en praat met fokkers/liefhebbers mijn ervaring is dat mensen met hart voor een ras er ook graag over vertellen :j
En je kan je vraag ook hier stellen: [HK] Het [***]-topic

En de hond van je ouders had een hersentumor zeg je? Denk je niet dat die ook de oorzaak voor het gedrag van de hond geweest kan zijn? Daar kan je dan natuurlijk niet het hele ras op afrekenen.

Ayasha
Blogger

Re: is dit waar wat ze zeggen over de DH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:14

Ik vraag me ook altijd af of het waar is dat een herder maar 1 baas heeft... Voor onze kruising geld het iig wel, die luistert alleen naar mij (ben er mee op cursus geweest). Gebeten heeft ze nog niet en zie ik haar ook niet zo snel doen. Wel staat ze op haar strepen en is zíj de baas over de andere hond, maar zo snel ik haar roep oid zit ze zo snel als ze kan naast me. := Ben fan van het ras :j Ze zijn trouw, ze beschermen, ze zijn intelligent en hebben nog eens een fantastische uitstraling ook :+:

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:25

Op onze manege lopen 4 herders rond. Geloof me ik heb nog nooit zulke vriendelijke dieren gezien. Altijd tussen de kinderen, en ze hebben nog nooit iemand aangevallen of wat dan ook :) Ze luisteren ook naar iedereen :j

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:40

__Nathalie__ schreef:
Een goed opgevoede herder is 1 van de meest betrouwbare honden die ik ken.

Volledig mee eens, een goed opgevoede duits is een geweldige hond. Is trouwens ook één van de beste kinderhonden in mijn ogen, omdat ze zo betrouwbaar en trouw zijn. Als ik zelf een hond zou willen, zou hij zeker en vast op het lijstje staan!
Maar dan moet hij wel goed opgevoed én getraind zijn, want een duitse herder met een baas die niet goed weet waar hij mee bezig is (maar vaak wel denkt dat hij dat wel weet), die niet wekelijks getraind wordt, kan inderdaad snel overslaan in 'gevaarlijk'. Simpelweg omdat het werkhonden zijn met een erg sterk karakter, en als jij je rol als baas niet deftig opneemt, dan neemt hondlief het gewoon over. 'rol als baas' betekend trouwens niet dat je zwaar 'dominant' moet zijn (zoals in de oude opvatting, dat een pak rammel en heel wat geschreeuw nodig zijn), wel dat je consequent bent (altijd! van soms wat toegevingen krijg je miserie, een hond heeft stabiliteit nodig, ofwel is het altijd, ofwel is het nooit), dat je de leiding neemt, dat jij je hond leidt en niet andersom.

Daarom 2 belangrijke vragen:
1. Is dit je eerste hond?
2. Je zegt dat je weet dat ie moet werken, dat je dat wel leuk vind: Wat ben je concreet van plan om te ondernemen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:30

het is niet mijn eerste hond. Maar het wordt wel me 1e hond als ik opmelf woon. Ik zelf heb dus in mijn kindertijd van me 7e tmt 12e een dh gehad. Hij deed mij nooit was maar in de roedel stond ik dus wel onder hem. Maar hij beschermde enz me wel.

Nu heb ik een klein hondje (mocht geen grote hond van me ouders) het is een super lief ding echt maar niet mijn type. Veel ste onderdanig als je boe zegt ligt ze haar rug van onderdanigheid.

Verder als ik een dh neem Waarschijnlijk een oud duitse herder (die langhaar) uit de knyologielijn (showlijn). Wil ik behendigheid of flybal maar ook speuren enz mee doen. En natuurlijk de puppy/basis/puber cursus.

Ik ga 25 oktober foto;s maken bij een duitse herder vereniging.

Gast8253: dat topic wat je net gaf daar kijk ik vaak op. En als ik dan die pupy's of hun herders zie denk ik. Die wil ik ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:15

plutolover schreef:
* zo scheint het dat je bij een duitse herder constant de baas moet zijn (al geld dat voor elke hond)

Je moet consequent en eerlijk zijn, stabiel en betrouwbaar.
Het moet zo zijn dat de hond met je wíl samenwerken. Uiteraard moet je de baas zijn, maar niet met geschreeuw en gescheld, wel omdat je de capaciteiten hebt om een goede leider te zijn.
plutolover schreef:
* duitse herders je eerder van achter kunnen aanvallen (als ze agresief zijn)

Van achter aanvallen is een fabeltje. Dat doet alleen een mens. Een hond is daar veel te eerlijk voor.
plutolover schreef:
* Duitse herder 1 baas hebben en naar de rest niet 'luisteren'

Een DH is wel een éénpersoonshond, maar ze luisteren naar iedereen van het gezin (behalve uiteraard jonge kinderen).
plutolover schreef:
* je duitse herders met een 'harde' hand moet aanpakken?

Ik heb bij mijn honden alleen maar een harde hand gebruikt als ik niet anders kon, maar ik geef de voorkeur aan opvoeden met zachtheid. Ik leer mijn honden dingen met heel veel geduld en beloningen, houd de trainingen kort, en probeer altijd de optimale leeromstandigheden te creëren.
Soms moet je even snel en hard corrigeren, maar als je je correcties goed timet, en eerlijk bent (niet boos blijven, en zo kort mogelijk corrigeren) én daarna het gewenste gedrag beloont, is er niets mis mee.
Liever beloon ik gewenst gedrag, als ik gedrag beter negeren kan, doe ik dat. Ik onderwerp mijn honden niet, zij kiezen ervoor om voor mij te werken. Ik ben de leider, maar geen baas, en geen tiran. Ik ben hun veilige haven, ik ben degene waar ze alles bij kwijt kunnen, ik heb eindeloos geduld met ze, doe mijn best naar hen te luisteren, en aan hun behoeften te voldoen, en zij werken voor me, met plezier, en ze zijn graag bij me. Ik werk samen met mijn honden, en niet tegen ze. Ik kan hard zijn, maar ben het meestal niet. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Een DH is gewoon een hond, net als elke andere. Ze zijn alleen erg intelligent, heel temperamentvol, en erg ondernemend. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ze zijn ook erg baasgericht (in tegenstelling tot bv. Labradors) erfvast, volkomen eerlijk, en ze hebben erg veel energie en werklust. Ik vraag iig veel meer van mijzelf dan van de honden, en zij hebben míj meer opgevoed als ik hen.........

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:39

Ik heb een Duitser uit werklijnen en mevrouw heeft dus een pittig karakter. Daar heb ik ook bewust voor gekozen.
Constant de baas zijn.. Dat weet ik niet, ik voed mijn hond sowieso volgens iets andere regels op dan op de puppycursus verteld zal worden, dus in dat opzicht kan ik niet vergelijken.
Van achter aanvallen? Nog nooit gehoord. Ja het zijn herders, maar een hond hoort sowieso niet uit zichzelf aan te vallen. :D
Dat 1 baas, tja de mijne luistert het best naar mij, maar het is dan ook mijn hond. M'n moeder en zusje kunnen haar ook best uitlaten, maar ik train met haar en ben ook haar roedelleider.
En met harde hand aanpakken, neuh.. Wel consequent zijn als jij een opgevoede vriend wilt hebben. Ik pak d'r heus wel eens aan, maar wel op begrijpelijke manier.

Het zijn gewoon ontzettend leuke, mooie honden!

http://smg.photobucket.com/albums/v386/ ... G_1731.jpg
Mijn duveltje met 5 maanden. :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:11

Het ligt er heel erg aan uit welke lijn je hond komt. Honden uit een werkhonden lijn hebben vaak een baasje nodig dat steviger in de schoenen staat dan een hond die daar niet vandaan komt. Dat is in ieder geval onze ervaring. Honden uit een werkhonden lijn worden vaak ook hyperactief genoemd, maar dat eigenlijk werklust. Mijn ervaring is echter ook weer dat veel honden uit een niet werkhondenlijn een stuk sneller op hun teentjes getrapt zijn. Dit is natuurlijk niet bij elke hond zo, maar je moet dus wel weten waar je aan begint want inderdaad, je moet zeer consequent zijn. Het zijn grote honden en vaak weten ze dat ze sterk zijn, maar dat geldt ook voor andere rassen.

Ik heb nog nooit een goed opgevoede herder vanachter zien aanvallen of agressief zien doen (buiten medische mankementen om). Herders hechten zich vaak wel (andere honden ook maar vooral herders) aan 1 persoon binnen het gezin. De rest, daar luisteren ze naar als ze goed opgevoed zijn en die kunnen er ook gewoon mee uit de voeten meestal. Maar er is er 1 met wie de herder getrouwd is en de rest van de familie heeft permissie erbij in te blijven wonen :+

Kortom, als je maar consequent genoeg kan zijn is er niks aan de hand en kan je best een herder aanschaffen, je moet je niet omver laten praten door vooroordelen ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:07

Ik ben heel erg conseqent nee is nee. En zit is zit bijwijze van spreken

Me kleine hondje heb ik geleerd als ze zit dan pas mag de lijn los (als ze op het los loop terrein is) toen ze nog een puber was heb ik wel eens een kwartier/20 minuten gevraagd of ze wou zitten. Eerder ging die lijn echt niet los haha.

In het begin deed ze het zo omdat ze dan een snoepje kreeg. op een gegeven moment was ik dat aan het afbouwen en toen ahd ze door dat z eniks kreeg ging ze ook niet meer zitten. Maar ik liet haar pas los als ze zat. Toen ze dat eenmaal door had ging ze gewoon vanzelf zitten. zo ook bij zebrapaden enz.

En al moet ik een uur staan intreseert me niet! Ik ga niet slaan ofzo. En als een hond iets doet wat niet mag kan ik best hardhandig zijn. Dus bedoel ik mee met boze stem en heel goed negeren ahaha.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:41

Shahazai schreef:
Het ligt er heel erg aan uit welke lijn je hond komt. Honden uit een werkhonden lijn hebben vaak een baasje nodig dat steviger in de schoenen staat dan een hond die daar niet vandaan komt. Dat is in ieder geval onze ervaring. Honden uit een werkhonden lijn worden vaak ook hyperactief genoemd, maar dat eigenlijk werklust. Mijn ervaring is echter ook weer dat veel honden uit een niet werkhondenlijn een stuk sneller op hun teentjes getrapt zijn. Dit is natuurlijk niet bij elke hond zo, maar je moet dus wel weten waar je aan begint want inderdaad, je moet zeer consequent zijn. Het zijn grote honden en vaak weten ze dat ze sterk zijn, maar dat geldt ook voor andere rassen.

Ik heb nog nooit een goed opgevoede herder vanachter zien aanvallen of agressief zien doen (buiten medische mankementen om). Herders hechten zich vaak wel (andere honden ook maar vooral herders) aan 1 persoon binnen het gezin. De rest, daar luisteren ze naar als ze goed opgevoed zijn en die kunnen er ook gewoon mee uit de voeten meestal. Maar er is er 1 met wie de herder getrouwd is en de rest van de familie heeft permissie erbij in te blijven wonen :+

Kortom, als je maar consequent genoeg kan zijn is er niks aan de hand en kan je best een herder aanschaffen, je moet je niet omver laten praten door vooroordelen ;)

Hahahaha. ja zo is dat hier met mijn reu. Mijn man mag er bij in blijven wonen. Als dat dan perse moet. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:35

Dat 1 baas hebben is denk ik niet specifiek iets voor alleen een Duits, wij hebben een [***] en een [***] ( Poolse herdershond) maar ook zij heeft maar 1 baas als het erop aankomt. C'est moi }> De rest van het gezin wil ze wel naar luisteren maar da's meer omdat het moet.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:53

Ik heb een Oud Duitse Herder van nu 14 maanden en ik kan je zeggen het goed opvoeden is een hele klus. Wij hebben hem gekregen toen hij 6 maanden was en hij had niet veel geleerd! Je moet erg consequent zijn bij een DH (bij welke hond niet?) Maar jong geleerd is oud gedaan en als ze uit de pubertijd zijn dan heb je een geweldige hond!

Vooroordelen zijn er altijd, hoe vaak hoor je niet dat iemand zijn hond niet gebeten is door een herder. Mijn herder blaft wel erg naar andere honden en mensen denken gelijk dat hij vals is, maar eigenlijk wil hij alleen maar spelen, hij mist daar helaas een stukje socialisatie, maar hier wordt wel aan gewerkt hoor, in overleg met de hondenschool.

Voor ons (mijn vriend en ik) is hij geweldig, hij ziet ons beidewel als baas, maar Leon heeft uiteindelijk wel zijn voorkeur,daar doet hij uiteindelijk meer voor.

Ik zou je niet laten leiden door vooroordelen hoor. Dit is onze 2e herder en ook deze is geweldig !

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:13

Maakt niet uit wat voor een hond je neemt, maar elke hond hoort consequent opgevoed te worden.
Een DH hoeft echt niet alleen met een harde hand opgevoed te worden, alleen als het echt nodig blijkt te zijn. Maar je hebt ook genoeg DH's waarbij alleen al je stem voldoende is. Het zal idd per hond verschillen, ligt er ook aan wat voor een karakter ze hebben. Met veel geduld en het positieve gedrag te belonen kom je al een heel eind ;)

En die fabeltjes van achteren aanvallen......pfffffff
Ik heb al heel m'n leven DH's en ben er mee opgegroeid, maar heb echt nog nooit een hond gehad die mij of anderen van achteren aanviel :? Daarnaast zijn DH's wel honden die in principe maar één baas hebben waar ze alles voor willen doen. Mijn honden luisteren naar mijn moeder als ik er niet ben, maar ben ik erzelf dan zullen ze echt niet zo goed luisteren naar haar als naar mij. Want ik blijf toch nummer één voor mijn honden omdat ik er alles mee doe.

Zoals jezelf al zegt "niet elke DH is zoals jullie vroegere hond". Daarnaast kon deze hond er niks aan doen omdat het in zijn bovenkamer niet goed zat...helaas.
Maar gelukkig zit het bij de meeste honden wel goed in de bovenkamer ;) Er zijn honden die met een kronkel geboren worden, maar de meeste honden worden niet agressief geboren maar gemaakt.
Omdat mensen een nare ervaring hebben met een bepaald ras, kan je ze nog niet allemaal over één kam scheren(wat helaas veel mensen wel doen)

Ga eens kijken bij een VDH-vereniging en bij meerdere fokkers. Wat ook al hierboven is aangegeven, misschien eerder kiezen voor een hondje uit kynologische lijnen dan uit bepaalde werklijnen.

Grtz Pammie ;)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:21

Ik heb al jaren een Duitse Herder reu. Prachtig beest met een gouden karakter.
Werkwillig, vriendelijk, op de baas gericht, goed met kinderen, goed met andere honden. Ben ik streng? Nee. Wél consequent, wat je bij elke hond moet zijn. Werk ik met 'harde hand'? NEE. Juist niet.
Positief benaderen en hij gaat voor je door het vuur.

Overigens, de 'harde hand' waar jullie het over hebben werkte ook niet bij onze vorige hond (rottweiler)...

Het enige wat jammer is, is zijn Heupdysplasie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:30

Mijn zus heeft 2 duitse herders gehad, helaas zijn ze beiden vorig jaar op 11 en 12 jarige leeftijd overleden.
Ze waren waaks en als onbekende hoefde je niet op het erf te komen. Zodra je bekend was (ik bijvoorbeeld, ik riep ook altijd even van te voren), dan kreeg je een warm onthaal. Mijn zus was de alfa en idd naar haar man luisterden ze ook wel, maar als de honden voor een keus werden gesteld, was zij hun baas. Naar haar luisterden ze het best, haar bewaakten ze het best, voor troost of een knuffel gingen ze naar haar. Met kinderen waren het schatten.
Ik pas ook op een stel herders, de ene doet pakwerk met de baas. Een hele grote mond aan het hek, maar bij bekenden weer een warm onthaal. Neem ik een voor hem onbekend iemand mee, dan is er wel wantrouw, maar na de kat uit de boom gekeken te hebben, is dat weer goed. Met andere dieren kan hij niet, die bijt hij dood. Hij is echter wel heel zorgzaam naar pups en jonge kinderen. Sinds kort heeft hij een huisgenote herder, knuffel eerste klas.
Vroeger een duitse herder gehad, we waren maatjes. Hij deed alles voor me. Maar hij was heel beschermend, als iemand met een zware stem tegen me praatte, was hij al alert. Altijd hield hij me in de gaten, geen beweging van mij buitenshuis ontging hem. Kennissen kregen hem bij de boerderij die ze kochten en het vlees werd eerst via het dak naar binnen gegooid, je kon er niet bij komen. Later is dit goed gegaan, maar zij konden er niets mee worden. Toen ben ik met hem aan de gang gegaan en heb er een zeer dierbare vriend aan gehad. Hij is ingeslpen vanwege HD, hij is al bijna 20 jaar dood en ik denk nog vaak aan hem.
De meesten die een herder hebben gehad, blijven bij het ras. Maar net als elke andere hond, dient een herder eerlijk en consequent opgevoed te worden en je hebt er een ware vriend aan. Luister niet te veel naar fabels en overdreven vooroordelen, die heb je over elke hond wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:13

Daphne_65 schreef:
Ik heb een Oud Duitse Herder van nu 14 maanden en ik kan je zeggen het goed opvoeden is een hele klus. Wij hebben hem gekregen toen hij 6 maanden was en hij had niet veel geleerd! Je moet erg consequent zijn bij een DH (bij welke hond niet?) Maar jong geleerd is oud gedaan en als ze uit de pubertijd zijn dan heb je een geweldige hond!

Vooroordelen zijn er altijd, hoe vaak hoor je niet dat iemand zijn hond niet gebeten is door een herder. Mijn herder blaft wel erg naar andere honden en mensen denken gelijk dat hij vals is, maar eigenlijk wil hij alleen maar spelen, hij mist daar helaas een stukje socialisatie, maar hier wordt wel aan gewerkt hoor, in overleg met de hondenschool.

Voor ons (mijn vriend en ik) is hij geweldig, hij ziet ons beidewel als baas, maar Leon heeft uiteindelijk wel zijn voorkeur,daar doet hij uiteindelijk meer voor.

Ik zou je niet laten leiden door vooroordelen hoor. Dit is onze 2e herder en ook deze is geweldig !

Is ook omdat veel mensen een beet en een snauw of alleen een waarschuwing totaal niet uit elkaar kunnen houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:51

Dit is allemaal onzin.
Honden denken niet in dominantie of 'de baas willen zijn over...'
Herders zijn alleen superslim, dus 1x niet consequent geeft meer problemen dan bijv een Golden.
Een harde hand is ook nergens voor nodig, juist rustig blijven, commando's fluisteren werken het beste, bij elke hond.
Als ze jong zijn verkennen ze gewoon hun grenzen, die oa jij moet gaan uitleggen/duidelijk maken.
Wel lijkt het me handig om eerst nog wat meer ervaring/kennis op te doen voordat je uberhaupt een hond in huis neemt.
De meeste fouten worden namelijk gemaakt door onweten.

Veel plezier dus met je lieve herder^^