Iemand ervaring met voerautomaat voor katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Iemand ervaring met voerautomaat voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:46

Ik heb 2 katten die altijd binnen zijn (woon in appartement 1 hoog) In het weekend ben ik vaak bij mijn vriend en dan zijn de katten vaak van zaterdagavond tot maandagochtend alleen.. Mijn zusje woont hier vlakbij en die voert ze dan 's morgens en 's avonds.. Nou begin ik het steeds vervelender te vinden om steeds mijn zusje te moeten vragen, ook al doen ze het graag..
Ik had een tijdje terug al eens zitten kijken naar voerbakjes met een tijdschakelaar, maar is dit nou echt een succes??

Ben benieuwd of jullie er ervaringen mee hebben en met welke bakjes dat dan is..

O ja, mijn katten kunnen dus niet hun voer voor 1 dag in 1 x krijgen, want dan eten ze alles meteen op.. Vandaar dat ik hun dagportie verdeel over minstens 2 x..

cissy

Re: Iemand ervaring met voerautomaat voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:55

Krijgen ze natvoer of droogvoer? Met natvoer zou ik het niet doen, dat gaat bederven of je moet er eentje met een koelingssysteem hebben.
Ik heb wel zo'n soort container met bakje er onder die je kunt vullen met ongeveer 500gr brokjes maar dan kunnen ze wel de hele dag eten. Die met tijdklok heb ik geen ervaring mee, is ook niet handig met 4 katten :)

Kan jouw vriend niet bij jou komen ip andersom dan hoeft je zusje niet zoveel te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:58

Ze krijgen droogvoer.. Had idd gezien dat er bakjes zijn met een koelelement.. Ja die bakken dat ze de hele dag kunnen eten is dus niks.. ben bang dat ze zich stikvol gaan eten.. Durf het er iig niet op te gokken.

Mijn vriend komt ook wel eens hier hoor, als we hier een feestje oid hebben. Maar verder ben ik in het weekend meestal bij hem omdat hij doordeweeks zoveel werkt dat hij zijn vrienden dan ook niet ziet..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:07

Ik voer eigenlijk altijd voor het aantal dagen dat ik weg ben + een beetje extra. Langer dan 3 dagen blijf ik sowieso nagenoeg nooit weg, heel incidenteel 4 dagen. Maar dat gaat bij mij prima, als ik na 4 dagen thuis kom hebben ze hun brokken nog niet eens op...

Ergens denk ik, als ze het voer voor 2 dagen in 1x opeten, hebben ze zat reserve om die 2 dagen door te komen... Wsn doen ze dat eens maar nooit meer.

Het schijnt dat een kat per keer ook maar kleine porties eet, ter grootte van een muis, maar of dat daadwerkelijk zo is durf ik niet te zeggen. Maar als jij 2x per dag een kleine portie voert en op zaterdagavond 4 porties neer zet, kan ik me haast niet voorstellen dat ze alles ineens opeten. Een maag past zich aan naar wat er in komt en die is bij jouw katten ingesteld op 2x een kleine portie...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:11

precies, en wat ze teveel eten komt er vaak met dezelfde vaart weer uit... :) maar pas wel op met in 1 keer zoveel voer neerzetten en dan weggaan, probeer het eerst doordeweeks uit zodat je ze in de gaten kunt houden of ze inderdaad zoveel eten als jij denkt.
Mijn katten eten over de hele dag gezien elke keer kleine beetjes en toch zitten ze met zn allen netjes aan de 60 gram per kat per dag want ik hou bij hoelang ik met een zak voer doe.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:14

Al jaren heb ik een voersilo voor mijn katten. Die worden inderdaad eerst even dik, maar naar verloop van tijd regelt het zichzelf. Voordeel, silo vullen en je kan een paar dagen weg. Ik voer dus alleen droogvoer van o.a. Hills en zorg voor voldoende water.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:21

Sylvia schreef:
Ergens denk ik, als ze het voer voor 2 dagen in 1x opeten, hebben ze zat reserve om die 2 dagen door te komen... Wsn doen ze dat eens maar nooit meer.

:D

Wil je dat de katten van mijn ouders even uitleggen, die doen het na 10 jaar nog steeds zo!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:54

Sylvia schreef:
Ik voer eigenlijk altijd voor het aantal dagen dat ik weg ben + een beetje extra. Langer dan 3 dagen blijf ik sowieso nagenoeg nooit weg, heel incidenteel 4 dagen. Maar dat gaat bij mij prima, als ik na 4 dagen thuis kom hebben ze hun brokken nog niet eens op...

Het schijnt dat een kat per keer ook maar kleine porties eet, ter grootte van een muis, maar of dat daadwerkelijk zo is durf ik niet te zeggen. Maar als jij 2x per dag een kleine portie voert en op zaterdagavond 4 porties neer zet, kan ik me haast niet voorstellen dat ze alles ineens opeten. Een maag past zich aan naar wat er in komt en die is bij jouw katten ingesteld op 2x een kleine portie...

3 tot 4 dagen weggaan zonder dat er iemand komt voeren?? Dat vind ik ook echt niet kunnen hoor. De ene ochtend weg en de volgende dag avond weer terug is de max vind ik (1 nacht,2 dagen dus)

overigens eten mijn katten het dan ook niet meer. Dat is niet meer te eten als t zo lang staat lijkt me. Zet zelf maar eens een schaal cornflakes ofzo neer, dan hoef je dat ook niet meer na 4 dagen lijkt me.

maar Goed, heb geen ervaring ermee. Heb je geen buurvrouw die t kan doen. Dat je t omwisseld per weekend wie t doet zeg maar.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:56

Mijn katten hebben gewoon 24 uur per dag voer staan, maar eten dit echt niet ineens op maar zij zijn dat natuurlijk gewend.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:00

Ik heb een bakje met tijdklok voor mijn dieet-kater (beter gezegd, ik had....). Zo kan hij tussendoor nog wat te eten krijgen als wij werken zijn, gewoon even instellen, voer erin en het springt op de gevraagde tijd open. Katerlief heeft het bakje ondertussen vakkundig gesloopt, heel het dekseltje eraf gemold, het ding zit van onder tot boven onder de diepe krassen. Manlief heeft het dekseltje er weer aangezet, maar het werkt nu niet echt handig meer. Hij blijft slopen en die bakjes zijn toch best duur. Toen ik een keer toevallig thuis was, viel me wel op dat hij gewoon wist hoe laat het was en al bij dat bakje ging zitten wachten tot het opensprong, erg grappig!
Proberen kun je het natuurlijk altijd! Niet alle katen zijn zo'n slopers als de mijne.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:03

Silvaantje, ik ben meestal überhaupt niet langer dan 1 dag weg en als ik langer weg ben dan is het maar 2 dagen, 1 nacht. Die 3 á 4 dagen komen nagenoeg nooit voor. :)

Bij mijn vorige huis verzorgde een buurman ze als we iets langer weg waren. Hij gooide de bak altijd tot de rand vol, terwijl ik af weeg. Buitenlandse meneer met 7 katten die onbeperkt voer hebben, dus dat kreeg ik 'm simpelweg niet uitgelegd. Als we terug kwamen voerde ik dus ook een week niet omdat de bak gewoon nog ram vol zat...

Mizzpoez, geven jouw ouders onbeperkt voer? De mijne wel nl en onze vorige kat was ook veel te zwaar. Maar als ze constant kunnen eten gaat een maag vanzelf oprekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:05

Bedankt voor de reacties!

Bij mijn katten is het heel wisselend.. Afgelopen dagen aten ze weer weinig, heb ik zelfs qua voeren een dag overgeslagen omdat er nog steeds brokjes in het bakje zaten.. Andere keer is het bakje rond de middag al schoonleeg..
Mijn ene kat heeft ook de neiging om te spelen met de brokjes.. Die lepelt ze dan uit het bakje, gooit m over het laminaat, rent erachteraan, springt erop en eet hem dan op :P Dat gaat zo een uur door en volgens mij eet die dan veel meer dan normaal :+
De andere kan soms de hele dag lopen miauwen en zeuren om eten terwijl het bakje gewoon volstaat :+ Er is dus geen pijl op te trekken..

Silvia en cissy, ik ga het eens proberen met zo'n ding die de hele dag door eten geeft, doe ik idd wel een keer als ik thuis ben..
Eleonoor, voersilo? :P Doet me meer denken aan zo'n groot ding bij de boeren voor het voer ;)
Silvaantje, droge brokjes kunnen toch prima een dag staan? En heb wel een buurvrouw, maar mijn zusje is ook zo ongeveer mijn buurvrouw, dus dan liever mijn zusje in mijn huis dan mijn buren die ik maar vaag ken :)
Veronique, bij mij kon het eerst ook zo, maar op een gegeven moment aten ze ineens alles op, dus toen ben ik porties overgegaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:07

Bergje, dat had ik idd ook al gelezen dat dat gebeurt.. Maar mijn katten zijn denk ik niet zo slim/ondernemend.. Die springen nog niet eens op het aanrecht als er vlees ligt.. Heb dus het idee dat dat wel goed gaat..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:11

Sylvia, mijn katten krijgen ook gewoon onbeperkt eten (lees, ik vul de bak elke dag met dezelfde hoeveelheid brok) en de ene dag blijft er over en de andere dag is het op en moeten ze even wachten tot ik weer vul.

Silvaantje, cornflakes zijn geen kattenbrokken, dus niet te vergelijken. :) Chips worden ook oud als je ze open laat staan. Kattenbrokken zijn erop gemaakt dat ze in een bak liggen te wachten op consumptie, chips en conrflakes niet. :+
Als je de brokken in een open zak laat zitten dan worden ze ook niet minder krokant, ze mogen niet nat worden dan bederven ze eerder, maar gewoon een dag of 2/3 in een bak laten staan kan echt geen kwaad hoor. Je moet ook regelmatig die bak schoonmaken uiteraard en ook je voersilo niet vergeten als je er een nieuwe zak in doet want de restjes bederven wel uiteindelijk.
Ik doe met een zak van 15 kg circa een maand of twee met 6 katten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:19

Afbeelding
Zo'n voerbak heb ik dus al jaren. Koop altijd een zak van 15 kg die in een afgesloten ton ernaast staat :D

Zo lag ik twee weken geleden onverwachts in ziekenhuis en dan is zo'n silo een uitvinding om niet anderen tot last te zijn.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:36