XoNo schreef:Als ik mijn hond corrigeer omdat hij in mijn ogen asociaal gedrag naar een andere hond vertoont en hij gaat vervolgens boos naar mij grommen...over mijn lijk dat ik dat negeer en me omdraai.
Wat we ook niet moeten vergeten is dat er heel veel asociale en agressieve honden rondlopen, omdat de baas te laks is om er iets aan te doen of niet adequaat reageert.
Wat dan te doen op het moment dat mijn hond elke keer dat er iemand langskomt gaat grommen en blaffen, ook als ik zelf in de keuken sta of in de tuin bezig ben? Negeren helpt in dat geval niet, want ik was er in eerste instantie al niet bij. Als ik hem vervolgens zeg dat het klaar is en meneer vrolijk door gaat, dan is de gehoorzaamheid kennelijk ver te zoeken. Wat doe je dan?
Dat hangt ervanaf, wat zie jij als asociaal gedrag en wat doe jij als correctie?
Voor het blaffen in de tuin: er loopt iemand langs zijn veilige plek, die wil hij natuurlijk weghebben. Ipv alleen te zeggen 'niet doen', kun je hem ook iets anders te doen geven in die plaats, want zijn hoofd zit op dat moment gevuld met: 'mensen moeten weg!'
Verstop wat snoepjes in de tuin, of een speeltje of whatever. Als je een slimme hond hebt heeft ie opgegeven moment wel door dat ie rustig gehouden wordt met snoepjes en zal zodra de snoepjes op zijn meteen weer blaffen in de hoop op nieuwe snoepjes, dit negeer je natuurlijk. Aan dat spelletje moet je niet meedoen.
Wat je opgegeven moment ziet is dat het een soort methode om rustig te worden is die je ze geleerd hebt, als de snoepjes op zijn, kijken en blaffen ze miss nog een keer om zogenaamd weer verder te gaan met zoeken.
Er is dus veel meer te doen dan een schreeuw uit de keuken te geven;) (Zeg overigens niet dat jij dat doet hoor, gewoon een veel voorkomend voorbeeld)