Valkparkiet eet niet wanneer er eivoer door zit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Valkparkiet eet niet wanneer er eivoer door zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:24

Ik heb sinds zaterdag een valkparkiet in huis, ontzettend leuk beestje maar zo gauw ik eivoer door het gewone voer meng vertikt meneer het om te eten?
Eivoer is toch vrij belangrijk voor hem, en begrijp ook niet waarom hij het niet eet.
Iemand enig idee?

Keet

Re: Valkparkiet eet niet wanneer er eivoer door zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:25

Eventjes niets anders voeren als dat ei voer?
Weet niet hoelang zoon beestje zonder eten kan. Maar meestal beginnen ze toch schoorvoetend hetgeen te eten wat er wél in het bakje ligt.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:26

eivoer is een aanvullende voeding dit wordt vaak gegeven aan broedende ouders of ouders die hun jong voeden verder is het gewoon een aanvullende voeding

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:28

Ik kan hem wel een paar uur alleen eivoer geven maar aangezien het een vrij mager beestje is wil ik hem niet nog magerder krijgen doordat hij niet wilt eten :n

Booster ja het is aanvullend voer maar bevat ontzettend veel vitaminen en mineralen wat in het basisvoer niet zit, zeker nu hij mager is wil ik hem gewoon alles geven wat hij nodig heeft.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:30

je hoeft geen eivoer te geven, wij gaven dat eerst ook, maar nadat izzy er heel erg ziek van is geworden niet meer.
Nu geven we hem soms een beetje van een gewoon gekookt ei (zonder zout en/of andere kruiden natuurlijk).

Als aanvullende vitmaine kan je so'n flesje vitmaninespul kopen en dit door zijn drinken doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:31

Heb hier 12 valken en zo'n 80 grasjes en die eten ook alleen maar eivoer tijdens de broedperiode.
Als hij mager is een goed mengsel van verschillende zaden geven. Groot parkietenvoer mengen onkruidzaden. Verder kan je vitaminen door het water geven.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:32

Ik heb nog geen 1 zieke vogel gehad van eivoer?
Vitaminen door het water heb ik het al over gehad met mensen uit de dierenwinkel (allemaal geschoold personeel) en die zeiden dat dat kwalitatief slechter was dan eivoer.

Hij krijgt verder goede zaden, komt bij een fokker vandaan die dit speciaal voor valkjes heeft samengesteld :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:33

ik heb 5 valken en ong 20 grasparkieten ik heb 2 bakken gewoon voer in de voliere hangen en 1 bak met eivoer ( het hele jaar door als aanvulling en als ze jongen hebben) en geef ze 2x per week trosgier en nog kiezeltjes en gritt.
om de 3 maanden behandel ik ze door te ontwormen en te behandelen tegen parasieten en 2x per maand drupels vitamine';s door het gewone voer

je kan je valk als die mager is beter trosgier geven hier dikt ie een beetje van op en ontwormen en even behandelen tegen parasieten ik weet niet of het een rede is dat hij mager is maar anders kan dat het probleem zijn dat ie mager is.
als je slim bent geef je hem trosgier een stengel en zijn gewone voer en doe je vitamine druppels tussen het gewone voer door en die eivoer in een apart bakje dat hij zelf kan kiezen

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:34

Ik heb het ook met mijn valkparkiet die eet ook geen eivoer, ik heb nagevraagd bij mensen met veel vogels en die zeiden dat het geen probleem was gewoon voer geven zonder eivoer.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:35

Ontwormen gaat volgende week gebeuren, eerst maar eens echt hier gewend zijn voor ik van alles met hem ga uitspoken.
Trosgierst krijgt hij ook, sowieso 2 keer per week een streng en zo nu en dan uit de hand om hem tammer te krijgen.
Eivoer in een apart bakje had ik nog niet aan gedacht, ga ik zo meteen doen! :)
Ga ook maar eens kijken naar de druppels, beter iets dan niets :)

Tnx voor de tips!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:36

Nijn schreef:
Ik heb nog geen 1 zieke vogel gehad van eivoer?
Vitaminen door het water heb ik het al over gehad met mensen uit de dierenwinkel (allemaal geschoold personeel) en die zeiden dat dat kwalitatief slechter was dan eivoer.

Hij krijgt verder goede zaden, komt bij een fokker vandaan die dit speciaal voor valkjes heeft samengesteld :)

Ja maar aangezien vogels als ze niet broeden geen eivoer eten, de enige andere optie. ;)

arabella2000

we weten ook niet waardoor het komt, maar het is een handopfokvogeltje(zou ik nooit meer doen), en we zijn na de pap eivoer bij het zaad gaan eten, hij at toen in eerste instantie veel eivoer en een beetje zaden(wel genoeg), maar is hier echt heel erg ziek van geworden.
We zijn toen onmiddelijk opgehouden met eivoer te geven en vitmainespul te geven en toen werd hij weer beter.

Je kunt ook soms wat groenten geven. Wij doen vaak een stukje van bijvoorbeeld broccoli even blancheren, en hem die dan geven. Vind hij heerlijk.

booster

ontworming doe je in zijn water je kan beter nog vandaga doen want als die wormen heeft kan die volgende week al dood zijn

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:42

misschien lust hij wel een ander merk?
wij hebben hier alles apart in bakjes zitten. Ze pakken wel wat ze nodig hebben. Een beetje gekookt ei voeren kan ook.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:15

booster schreef:
ontworming doe je in zijn water je kan beter nog vandaga doen want als die wormen heeft kan die volgende week al dood zijn

dit heeft weinig zin aangezien vogels weinig tot soms niets drinken. beter is een pipet in de nek (Beaphar Anti Parasiet) of een ontworming rechtstreeks in de bek. Deze herhaal je bij de eerste na een maand en bij de tweede na 10 dagen zodat ook alle uitgekomen eitjes worden meegepakt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 12:20

booster schreef:

Hij is nog vrij recent ontwormt, ik doe het nog een keer voor de zekerheid maar de kans dat hij wormen heeft is minimaal :)
Daarnaast doe ik het niet via het water maar laat ik het doen bij een fokker die het in zijn bekkie doet :)

Wilawander dat is onzin, dat vogels geen eivoer eten als ze niet broeden.
Wanneer ze broeden is eivoer belangrijker, maar normaliter eten ze het wel gewoon buiten het broeden om :)

Van de groenten weet ik, als ik iets eet wat hij ook lust krijgt hij dat ook gewoon :)

Ik ga nu eerst gewoon het eivoer apart in een bakje doen en straks vitaminedruppels halen, krijgt hij iig alles binnen :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:00

ik heb ontworming dat je in het water moet doen en 48 uur moet laten zitten dan hebben alle vogels genoeg binnen gehad.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:24

Ik speel liever op safe en via het bekkie dan hopen dat het genoeg is geweest :)

Overigens heb ik het voer nu in gescheiden bakjes en eet meneer het wel op, snap het niet helemaal maar goed hij eet het iig :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:31

De 90 vogels die hier zitten eten geen eivoer buiten het broedseizoen om.

Booster@ ook dan krijgen ze zelden genoeg binnen. Ik doe veel samen met een bekende vogelarts en die zegt ook dat medicatie en wormmiddelen door het water weinig zin hebben. Je werkt alleen resisitentie in de hand.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:54

Wilawander schreef:
De 90 vogels die hier zitten eten geen eivoer buiten het broedseizoen om.

Booster@ ook dan krijgen ze zelden genoeg binnen. Ik doe veel samen met een bekende vogelarts en die zegt ook dat medicatie en wormmiddelen door het water weinig zin hebben. Je werkt alleen resisitentie in de hand.

ik doe dit al een aantal jaar en nog nooit niet dood gegaan aan wormen.
ik vindt dit ook fijner zo dan via de bek.
maar dat is ieder zijn eigen keuze