sluierstaartvis na 2 dagen dood..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jytte

sluierstaartvis na 2 dagen dood..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:21

Hallo,

Ik heb 2 dagen geleden 2 nieuwe vissen gekocht, samen in een "kom" gedaan. Braaf de instructies van de verkoper opgevolgd..
En vanmorgen is er ineens eentje dood.. ik snap erniets van...? Ik heb meteen de kom schoon gemaakt.. dus ik hoop dat die andere het wel overleefd..? hoe kan dit..? stress? misschien heeft iemand hier verstand van..?

EngeltjeS

Re: sluierstaartvis na 2 dagen dood..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:23

het kan inderdaad stress zijn, wij hebben het hier met 2 (best dure) vissen gehad, die waren na 20 min. overleden.
ga terug naar de winkel, wij kregen wel nieuwe.
stress is slecht voor vissen :)

sterkte ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:23

Er kunnen 100 redenen zijn. Er vanuitgaande dat je een bak/kom met kraanwater hebt gevuld, naar de dierenwinkel bent gelopen, daar een plantje en 2 vissen hebt gekocht en die in het water hebt gegooid...

Heb je al een tijdlang water met de juiste waarden en temperatuur, dan was de vis misschien gewoon ziek, of kon 'ie inderdaad slecht tegen de stress van het verplaatsen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:23

ja.. misschien idd stress.. of ziekjes..of een combi van.. :+

ze koste maar 3 euro, maar ik vind het gewoon een beetje zielig..

thanks voor de reacties!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:36

Of verkeerde manier van een vis houden... Lijkt me het meest logisch.....

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:37

heb je korreltjes eten erij bij gekregen of van die brokjes?
want daar kan het ook aan liggen,

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:38

Als je het zeker wilt weten, moet je met de dode vis en een monster van je water naar de winkel gaan..

Oh wacht, je hebt de kom al ververst.. Tja.. Gewoon even bij de winkel vragen? :)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:39

ja... ik begon ook al te twijfelen aan mezelf... maargoed, doe t niet anders dan anders.. en kreeg (voor mij al bekende) instructies van de verkoper.. :S

uhm.. van die bolletjes.. heeft de verkoper me meegegeven.. was speciaal voor die vissen.. eerder had ik van die schilfers.. maar deze 2 hebben dus alleen die bolletjes gehad..

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:39

Misschien was de kom te klein? Dat heb ik ook weleens gehoord.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:40

Als je kraanwater gebruikt moet je het minstens 2 weken laten staan op kamertempratuur. Hierdoor geef je bacterieen kans te ontwikkelen, wat goed is voor de vissen. En ook zitten er dan minder bubbeltjes (zuurstof) in het water. Die bubbeltjes kleven aan de kiewen van de vissen en dan zijn ze snel dood. De steentjes moet je goed schoonmaken alvorens in de bak te doen. Is alles in orde, kan je na minimaal 2 weken de vissen erin doen. ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:44

http://punkyfish.nl/pages/artikel/3

Een goed artikel over het houden van goudvissen om een goede manier, al vind ik de maat van het aquarium dat in het artikel genoemd alsnog veel te klein.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:44

Royen: Dit is een veel gehoord en gehanteerd proces, echter, bacterieeen gaan zich niet zomaar ontwikkelen, die hebben voedingsstoffen nodig, en waar komen die uit? Juist, vissenpoep ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:46

stef schreef:
Royen: Dit is een veel gehoord en gehanteerd proces, echter, bacterieeen gaan zich niet zomaar ontwikkelen, die hebben voedingsstoffen nodig, en waar komen die uit? Juist, vissenpoep ;)

En materiaal om zich aan te hechten en te leven, wat niet zit in een kom, maar in een filter.
Maar omdat die voedingsstoffen niet direct uit vissenpoep hoeft te komen, wordt aangeraden om je aquarium te ''voeren'' met vissenvoer. Om de dag een beetje, zodat de bacteriecultuur zich kan opbouwen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:47

Nee, afvalstoffen uit de plantjes. Deze zet je natuurlijk ookal in het water. Veel mensen denken juist dat vissenpoep het enige is waar bacterieen op leven. Maar planten hebben genoeg voedingsstoffen (plantrot, miniscuul is niet te zien) om zeker 2 jaar op te kunnen leven ;)
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 14-10-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:47

filter is wel belangrijk! ;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:51

Je hebt ook van die bacterien in een potje, die moet je dan in de filter doen. (weet eigenlijk niet of dat wel werkt, maar dat heb ik wel eens gelezen).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:56

maar goed, ik denk dat we wat meer info nodig hebben om de vraag duidelijk te beantwoorden.

Wat zijn de afmetingen van je bak?
Wat zijn je waterwaardes?
Hoeveel vis zit erin?
Hoe is je temp?

etc

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:19

Gebruikte je ook koolstof onder/in je filter (als je deze al had?) want ik weet dat ik een keer ben uitgeschoten en het had laten zitten (kan toch geen kwaad) maar binnen 1 dag was alles morsdood ;( Ik kan nog steeds nergens vinden of dit ook werkelijk hieraan lag, maar ik zal het niet meer doen... :P

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:49

Ik heb een grote bak voor de 2 vissen.. Anders vind ik het zielig. Ik hoefde volgens die verkoper geen filter.. Nooit gehad ook..En zitten plantjes in, en ze zaten er dus met z'n 2en in... En druppeltjes voor in het water..
Ik heb nog eens gebeld met de winkel.. Verteld wat er gebeurd was en of ík misschien iets fout gedaan had.. (voel me toch wel een beetje schuldig…) Volgens hun was alles goed :S:S

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:52

Hoe groot is je grote bak? Een aquarium moet je laten 'rijpen' zoals hier al gezegd wordt, tot je de nitrietpiek gehad hebt. Dat duurt zo'n 3 weken.
In je beginpost praat je over een "kom" maar nu heb je het over een bak?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:55

stef schreef:
maar goed, ik denk dat we wat meer info nodig hebben om de vraag duidelijk te beantwoorden.

Wat zijn de afmetingen van je bak?
Wat zijn je waterwaardes?
Hoeveel vis zit erin?
Hoe is je temp?

etc

Idd, hier zou ik ook graag antwoord op hebben.
Kan van alles zijn geweest namelijk met die info die je ons nu maar geeft.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:56

esmir schreef:
Ik heb een grote bak voor de 2 vissen.. Anders vind ik het zielig. Ik hoefde volgens die verkoper geen filter.. Nooit gehad ook..En zitten plantjes in, en ze zaten er dus met z'n 2en in... En druppeltjes voor in het water..
Ik heb nog eens gebeld met de winkel.. Verteld wat er gebeurd was en of ík misschien iets fout gedaan had.. (voel me toch wel een beetje schuldig…) Volgens hun was alles goed :S:S

Dat was dan alvast de eerste winkel waar ik NIET meer naar toe zou gaan...

Hoe groot is een grote bak bij jou?

Hoe dan ook, een filter is zeer belangrijk! Voor ieder dier dat in aquarium leeft, dus ook voor sluierstaarten! Een filter is een biologische cultuur waarin bacterien leven die slechte stoffen omzetten in niet schadelijke stoffen.
Vissen, en met name goudvissen, produceren veel ammoniak. Zonder filter blijft dit in het water en wordt niet zo makkelijk omgezet. Vissen vergiftigen zichzelf dus in een bak met water zonder filter...
Dan het stukje zuurstoftoevoeging aan het water, dat gaat makkelijker en sneller en beter als er stroming in het water is. Dit is dus het geval bij een, jawel, filter! Een zuurstofpomp doet ook zo zijn trucje, maar is toch minder effectief + schadelijk voor de planten.

Mijn tip, verdiep je eerst eens in wat vissen ECHT nodig hebben, bedenk je dan nog eens of een sluierstaart wel ECHT de vis is die jij wilt houdenb, daar ze toch met gemak 20 cm groot worden en vele jaren oud worden en dus een groot aquarium nodig hebben, willen ze hier oud in worden en normaal kunnen groeien.

Het is een fabel dat vissen zich aanpassen aan de maat van de bak. Vissen vergroeien door de maat van de bak. Voor een sluierstaart mag je toch gaan beginnen met een aquarium van maar liefst 150 cm. Met een goede filter die genoeg capaciteit heeft. Dat is voor een aquarium van dergelijk formaat als snel 1000 liter per uur, wat neer komt op een dure filter. Nieuw ben je niet onder 500 euro klaar voor een goed onderkomen voor een sluierstaart. Via marktplaats kun je het allicht proberen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:58

Ik zou ook zeggen: vergeet de sluierstaarten, koop een thermostaat en een filter (hoeft echt niet duur te zijn!) en schaf je een paar mannenguppen aan. Blijven klein, zijn niet al te gevoelig voor waterwaardes, zijn kleurig, en over het algemeen leuk om te zien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:00

sluierstaarten zijn behoorlijk gevoelig (Houdt ze zelf al jaaaaaaaren).
Temperatuur wisselingen, stress, ze kunnen vrij weinig hebben heb ik geleerd.

En met sluierstaarten adviseer ik je dan ook om wel een pomp te nemen, al is het maar een kleintje, want die beesten zijn zulke vervuilers, binnen no time heb je hele verkeerde waardes.

Daarnaast kan een sluierstaart beter gehouden worden bij een temperatuur van rond de 20 graden. Koud water zo uit de kraan kunnen ze niet zo goed tegen (je hebt altijd wel 1 uitzondering die het wel kan, maar dat zijn er maar weinig).

Ze lijken zo makkelijk, maar zijn behoorlijk moeilijke vissen om te houden.
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 14-10-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:00

Abeltje77 schreef:
Ik zou ook zeggen: vergeet de sluierstaarten, koop een thermostaat en een filter (hoeft echt niet duur te zijn!) en schaf je een paar mannenguppen aan. Blijven klein, zijn niet al te gevoelig voor waterwaardes, zijn kleurig, en over het algemeen leuk om te zien.

Volledig mee eens!