Eens even polsen bij de bokkers. Eind juli kreeg mijn kat Zoë hevige jeuk aan haar voorhoofd. Ze krabde flink, tot bloedens aan toe, met bloederige korsten, infecties en uiteindelijk kale plekken als gevolg. De dierenarts die haar begin augustus onderzocht heeft haar toen een injectie tegen de allergische reactie gegeven en raadde mij een hypoallergeen voer aan. Je wil natuurlijk niet dat je kat vergaat van de jeuk dus dat voer ging mee naar huis. Na een week of 4 was de injectie uitgewerkt en begon het gekrab opnieuw. Aangezien mijn andere kat begin oktober zijn jaarlijkse inenting moest hebben besloot ik om het even aan te kijken en als het niet minder werd ondanks het voer haar weer mee te nemen naar de dierenarts.
Twee weken geleden was het weer net zo erg als eerst, korsten, kale plekken, stukken vel met haar die ik op de grond vond. Dus weer naar de da, die mij nog weer een ander, nog hypo-der voer wilde meegeven. Ik had echter net de week ervoor een nieuwe zak hypoallergenic aangeschaft en die wilde ik eerst opmaken. De da ging akkoord, eerst de brokjes die ze al kreeg op maken en daarna als dat niks zou opleveren op d/d zetten. Ik had me bedacht om homeopathie te proberen, de da gaf aan daar weinig van te weten maar er wel open voor te staan en zag geen bezwaren als ik een homeopaat zou raadplegen.
Ondertussen was ik zelf natuurlijk ook aan het denken waar ze toch zo'n last van kon hebben. Nieuw wasmiddel, meubels, iets anders nieuws kon het allemaal niet zijn. Ik dacht zelf steeds dat het geen voedselallergie was maar een allergie voor iets van buitenaf. Het enige dat ik kon bedenken was paard/stal. In maart heb ik een paard gekocht, en ik ben iedere dag bij hem. Sinds eind juni staat hij ergens waar hij 's avonds en 's nachts op stal moet, in die stal ligt vlas (onderlaag) en stro (bovenlaag) En verder natuurlijk hooi. Ik heb de proef op de som genomen en sinds een week of twee bewaar ik mijn staljas, stalschoenen, stalsjaal beneden in het fietsenhok en trek ik wanneer ik thuis kom meteen mijn broek en trui uit waarna ik mijn handen was voor ik mijn katten aai of eten geef. En sinds ik dat doe krabt ze eigenlijk niet meer, heel af en toe nog eens een keertje, en de kale plekken zijn inmiddels bedekt met korte, donzige stoppeltjes.
Kan dat? Dat mijn kat allergisch is voor paard/vlas/sto/hooi? Eens in de twee weken heb ik les bij mijn instructrice op stal. Vorige week heb ik voordat ik daar naartoe ging een schone rijbroek aangetrokken en toen ik weer thuis kwam heb ik met die rijbroek binnen zitten bokken. Engggggg, en ze kreeg ook weer jeuk, maar niet zo heel erg. De paarden van mijn instructrice staan ook op vlas en krijgen ook hooi, natuurlijk wel ander hooi (elders gewonnen) Het lijkt er nu dus op dat ik de bron van de irriterende allergeen (heet dat zo?) heb gevonden. Ik had nog nooit gehoord van stro/vlas/hooi/paardenallergie bij katten, zijn er bokkers die er ervaring mee hebben?
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-10-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt