Kat allergisch voor stro (vlas/hooi/paard)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Kat allergisch voor stro (vlas/hooi/paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:55

Eens even polsen bij de bokkers. Eind juli kreeg mijn kat Zoë hevige jeuk aan haar voorhoofd. Ze krabde flink, tot bloedens aan toe, met bloederige korsten, infecties en uiteindelijk kale plekken als gevolg. De dierenarts die haar begin augustus onderzocht heeft haar toen een injectie tegen de allergische reactie gegeven en raadde mij een hypoallergeen voer aan. Je wil natuurlijk niet dat je kat vergaat van de jeuk dus dat voer ging mee naar huis. Na een week of 4 was de injectie uitgewerkt en begon het gekrab opnieuw. Aangezien mijn andere kat begin oktober zijn jaarlijkse inenting moest hebben besloot ik om het even aan te kijken en als het niet minder werd ondanks het voer haar weer mee te nemen naar de dierenarts.
Twee weken geleden was het weer net zo erg als eerst, korsten, kale plekken, stukken vel met haar die ik op de grond vond. Dus weer naar de da, die mij nog weer een ander, nog hypo-der voer wilde meegeven. Ik had echter net de week ervoor een nieuwe zak hypoallergenic aangeschaft en die wilde ik eerst opmaken. De da ging akkoord, eerst de brokjes die ze al kreeg op maken en daarna als dat niks zou opleveren op d/d zetten. Ik had me bedacht om homeopathie te proberen, de da gaf aan daar weinig van te weten maar er wel open voor te staan en zag geen bezwaren als ik een homeopaat zou raadplegen.
Ondertussen was ik zelf natuurlijk ook aan het denken waar ze toch zo'n last van kon hebben. Nieuw wasmiddel, meubels, iets anders nieuws kon het allemaal niet zijn. Ik dacht zelf steeds dat het geen voedselallergie was maar een allergie voor iets van buitenaf. Het enige dat ik kon bedenken was paard/stal. In maart heb ik een paard gekocht, en ik ben iedere dag bij hem. Sinds eind juni staat hij ergens waar hij 's avonds en 's nachts op stal moet, in die stal ligt vlas (onderlaag) en stro (bovenlaag) En verder natuurlijk hooi. Ik heb de proef op de som genomen en sinds een week of twee bewaar ik mijn staljas, stalschoenen, stalsjaal beneden in het fietsenhok en trek ik wanneer ik thuis kom meteen mijn broek en trui uit waarna ik mijn handen was voor ik mijn katten aai of eten geef. En sinds ik dat doe krabt ze eigenlijk niet meer, heel af en toe nog eens een keertje, en de kale plekken zijn inmiddels bedekt met korte, donzige stoppeltjes.

Kan dat? Dat mijn kat allergisch is voor paard/vlas/sto/hooi? Eens in de twee weken heb ik les bij mijn instructrice op stal. Vorige week heb ik voordat ik daar naartoe ging een schone rijbroek aangetrokken en toen ik weer thuis kwam heb ik met die rijbroek binnen zitten bokken. Engggggg, en ze kreeg ook weer jeuk, maar niet zo heel erg. De paarden van mijn instructrice staan ook op vlas en krijgen ook hooi, natuurlijk wel ander hooi (elders gewonnen) Het lijkt er nu dus op dat ik de bron van de irriterende allergeen (heet dat zo?) heb gevonden. Ik had nog nooit gehoord van stro/vlas/hooi/paardenallergie bij katten, zijn er bokkers die er ervaring mee hebben?
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-10-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Re: Kat allergisch voor stro/vlas/hooi/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:58

Je kat zou wel kunnen reageren op de mijten die soms in hooi of stro kunnen zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:59

Kan best zijn dat je kat reageert op de mijten in het hooi (de hooimijt of voorraadstofmijt) :j
Kun je de kat vast op laten testen bij de DA.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:05

Ha, bestaat zo'n mijt? :)* Dat is slim, dat daar een test voor is. Daar heb ik naar ik aanneem een huidafkrabsel voor nodig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:06

Kunnen ze ook wel zien in het bloed :)

(ik ben namelijk zelf allergisch voor oa. die mijten, dus daarom kom ik er zo weinig mogelijk in contact mee en als ik thuis kom van de paarden gaan de kleren direct in de was en ik onder de douche. Misschien moet je dat eens proberen om te zien of dat verschil maakt voor je kat!)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:11

Kleding direct in de was vind ik zonde, dan kan ik iedere dag wel wassen. De kleding die ik op stal draag (rijbroek, stalbroek op de dagen dat ik niet rijd, trui) gaat in een plastic zak en dan in de badkamer, daar komt ze niet.

Bloed... dus dan moet ze weer mee naar de da. Dat is zo'n hel, we zijn dit jaar al 4 keer geweest. Inmiddels weten de mensen op de route dat dat cirkelzaaggeluidmakende ding een kat is. Over 19 dagen verhuist mijn paard naar een plek waar hij dag en nacht buiten kan staan en ook weer ander hooi krijgt. Dat hooi zit in grote plastic balen, in tegenstelling tot de kleine baaltjes die ik nu uit de hooischuur krijg. Als het dan niet verbetert zal ik bloed laten trekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:14

Het zit in elk hooi, dus als je kat er allergisch voor is zal dat geen verschil maken. (ik hoorde zelfs van iemand dat in plastic verpakt hooi juist meer zit omdat het warmer en wat vochterig is) Probeer je iig eens uit te kleden in de schuur (als het kan ;) ) en want je neemt de allergenen anders door het hele huis heen. Wel gelijk douchen, want het plakt als het ware aan je :)
Gewoon om te proberen, want het kan best zijn dat je kat ergens anders op reageert :j

Huidschaapsel kun je volgens mij geen test mee doen. Bij mij konden ze het in het bloed zien en met een priktest op de huid. Dus ik verwacht ook niet dat het voor dieren anders zal gaan (al zullen ze de priktest wel laten denk ik :P)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:16

Zo'n test waarbij ze allerlei allergenen op je huid leggen werkt bij mensen en bij honden, maar niet bij katten, zegt de da.

Me in de hooischuur uitkleden := Maar ik ga zo toch maar even douchen. En verder wil ik eerst even aankijken hoe het gaat, voor mijn paard op deze stal stond had mijn kat namelijk nergens last van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:19

Zo'n allergie kan ook opeens opwaaien, maar goed: misschien is het wel iets anders op de stal waardoor je kat zo reageert! :j Dat zou mooi zijn, want dan is het hopelijk na de verhuizing van het paard over :)

Succes met de kat ;)

(die van ons heeft vlooienallergie, ook zo praktisch :+)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:21

Vlooienallergie, heel handig :roll:

Straks komen mijn paard en ik niet meer in contact met strooisel, als dat het nou toch eens is he. Hooi heb ik maar kort in m'n handen, en dan heb ik mijn jas aan, die ik beneden laat. In tegenstelling tot de situatie nu, wanneer je opstrooit sta je natuurlijk middenin een wolk van stro- en vlasdeeltjes :( Ik moet ook zeggen dat vooral het stro lang niet altijd even schoon is, laatst had ik een grijze baal. En nu ik erover nadenk: bij mijn instructrice op stal is geen stro, en toen ik daar vandaan thuiskwam met m'n rijbroek zelfs nog aan was de jeuk minder dan wanneer ik m'n broek van bij vos op stal nog aan had gehad.