Welk hondenras past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Welk hondenras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:29

Hallo,
Waarschijnlijk nemen we een hond erbij. We hebben al een hond waarmee ik curcussen gedaan heb.
Deze hond is liever lui dan moe en niet werkwillig en erg koppig :+ .. Voor de rest is het echt een schat!
Ik wilde eigenlijk met deze hond veel curcussen doen en misschien uiteindelijk behendigheid doen, maar dat gaat nooit lukken.
We zijn gestopt na 4 curcussen.

Ik zoek een middelgroot(kleine) hond, erg werkwillig, behendig en erg gericht op de baas.
Natuurlijk moet een hond dit worden, maar welk ras staat hier erg bekend om?

Een herder lijkt me geweldig, maar dat is geen combinatie met de hond die we nu hebben (labrador).
Laatst bijgewerkt door panache op 13-10-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welk hondenras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:29

collie?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:30

Ik dacht meteen aan een border collie :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:31

Bordercollie? Aussie? Zou het echt in de werkhonden zoeken. Poedel?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:34

ik denk ook aan de border collie. let er wel op dat deze dieren veel ruimte nodig hebben en dat je ze veel geestelijk bezig moet houden. ik weet natuurlijk niet hoe je thuis situatie is maar mijn bc loopt de hele dag rond te sjauwen op de boerderij en denk maar niet dat die s avonds ook maar een seconde rustig op een dekentje gaat liggen :)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:36

Border Collie vind ik een super leuke hond. Helaas hebben we geen boerderij aangezien ze veel bewegingsruimte nodig hebben?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:40

Waarom vind je een herder geen combi met je labrador?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:42

Koiker?

Honden die erg werkwillig zijn hebben ook veel bewegingsruimte nodig en moet je echt bezig houden zowel geestelijk als lichaamlijk.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:43

Misschien een cocker spaniel?
Mijn vriendin heeft een X cocker, zit nog 1/4de golden retriever in.
werkwillig ERG baas gericht en niet al te groot.
Ontzettend leuke hond :j

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:45

manishdra schreef:
Waarom vind je een herder geen combi met je labrador?

Omdat onze labrador vrij dominant is. Ik ben bang dat de combinatie met de herder niet goed gaat.
Overigens hebben m'n ouders niet veel met herders (helaas!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:46

een leuke kruising misschien?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:49

Haha nee een Cockers Spaniel of een Poedel is niets voor mij ..

Ik weet dat een werkwillige hond veel aandacht vereist, dit ben ik ook bereid te geven, wij hebben een tuin, maar helaas niet super groot. Onze hond wordt 3 keer uitgelaten, maar met die hond ben ik echt vanplan te trainen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:51

Valt me op dat borders tegenwoordig te vaak als advies word gegeven! Zodra men 'cursus' en 'behendigheid' hoort, wordt dat ras al aangekaart. Deze honden maak je echt niet gelukkig met maar 1 x in de week behendigheid hoor..!

Kooikers zijn idd werkwillige hondjes... cockers ook.. maar in alle rassen heb je uitzonderingen.. houd daar rekening mee!
Waarom ko
op je geen goede honden encyclopedie en ga je daar eens lekker mee op de bank zitten?

Hoezo vind je cockers en poedels niks?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:06

Friese Stabij heeft ook echt alle punten die jij zoekt :j
Nu vindt ik die natuurlijk heel leuk omdat ik die zelf heb, maar ik vindt hem ook serieus goed bij al je punten passen :j

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:35

Mijn voorkeur op het moment gaat naar een : Border Collie of Kooiker.

Heeft 1 van jullie een Border Collie? Heeft zo'n hond echt een boerderij nodig, of is een normale tuin met beweging uitlaten en 1/2 keer per week bos ook voldoende?

Hoop hier meer informatie over te krijgen, ik wil een dier niet tekort doen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:36

Hoe vaak en hoelang laten jullie de hond uit, hoe vaak per week gaan jullie dan naar cursus

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:41

een grote boerenfox?
veel energie, alles graag doen met het baasje en mits je ze gelijk correct aanpakt luisteren ze erg goed.
die van ons heeft een stokmaat van 45cm ;)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:04

Nikki__ schreef:
Valt me op dat borders tegenwoordig te vaak als advies word gegeven! Zodra men 'cursus' en 'behendigheid' hoort, wordt dat ras al aangekaart. Deze honden maak je echt niet gelukkig met maar 1 x in de week behendigheid hoor..!

Bwa, onze borders, waarvan één uit de pure werklijnen; zijn altijd best gelukkig geweest met 2keer in de week gehoorzaamheidstraining.. Ik vind persoonlijk dat er altijd nogal extreem wordt gedacht over borders :+. Ja, het zijn honden die werk moeten hebben, Ja, het zijn honden die bezig moeten zijn, Nee, het zijn geen appartementshonden.... Maar zo extreem zijn ze over het algemeen ook weer niet hoor. Een border heeft echt niet per sé elke dag 2uur training nodig om rustig te zijn.

Algemeen gaan ze bij ons twee keer per week naar de training (gehoorzaamheid), we gaan er twee keer in de week mee wandelen (wandelingen>1uur), ze gaan regelmatig overal wat mee naartoe (naar familie/naar wedstrijden vd paarden/..), we spelen er elke dag een half uurtje mee (voetballen/balletje gooien), maar meer dan dat ook niet. Honden zitten wel zo vaak mogelijk buiten (dus als het niet regent zitten ze altijd buiten).

Onze kleinste (uit de werklijnen) is een heel actieve en werkwillige hond, maar met hetgeen hierboven is gezegd is zeker voldoende voor hem... Je zou hem niet kwaad maken als het meer zou zijn, maar het is niet dat hij hyper wordt door dit ritme. Als het een dag slecht weer is, dan ligt hij gerust een hele dag in zijn mand.. De borders die ik ken (en dat zijn er redelijk wat), zijn allemaal huishonden die vooral op gehoorzaamheid getraind worden, en die allemaal met 2/3keer training in de week heel tevreden zijn.

Om maar aan te geven dat borders geen extreme hyperactieve beesten zijn die gek worden als ze niet minstens 6xweek getraind worden.

Als je de sport wilt ingaan, geen betere hond dan een border. Die werkwilligheid, die will to please, dat enthousiasme voor de baas, dat vind je bij weinig andere honden en dat maakt ze juist ook zo leuk om mee te werken. Onze beide borders hebben op het hoogste niveau van gehoorzaamheid wedstrijden meegedraaid, vonden/vinden het alletwee geweldig. Gewoon die constante uitdaging om na te denken, geweldig om te zien. Daarom vind ik gehoorzaamheid voor een border ook een veel betere sport voor borders dan behendigheid.... Een border is idd snel, maar voor behendigheid is weinig denkwerk nodig.

Laatste punt: als je bang bent van het 'hyper' van een border, kijk dan eens naar de showlijnen (ipv de werklijnen). Daar zit die extreme werklust er veel minder in, maar ze hebben allemaal wel nog de will to please en de intelligentie. En ze zijn mooi :Y) !

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:06

Een Sheltie iets? vrij klein maar enorm op baasjes gericht en heel werkwillig!

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:07

keertje in het asiel kijken ?zitten vaak ook erg leuke honden die al wat kunnen en kun je meteen zien of het klikt met je andere hond :)

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:09

Een friese stabij inderdaad! Net wat Frances zegt :)

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:18

panache schreef:
Mijn voorkeur op het moment gaat naar een : Border Collie of Kooiker.

Heeft 1 van jullie een Border Collie? Heeft zo'n hond echt een boerderij nodig, of is een normale tuin met beweging uitlaten en 1/2 keer per week bos ook voldoende?

Hoop hier meer informatie over te krijgen, ik wil een dier niet tekort doen.

Een Border Collie pas inderdaad wel in het plaatje wat jij wilt!

Ik heb zelf ook een Border Collie en woon niet op een boerderij(ze is wel op een boerderij geboren)! Wij hebben een gemiddelde tuin. Ze wordt 4x per dag ongeveer een half uur per keer uitgelaten, dan loopt ze bijna altijd los en kan ze haar energie kwijt. Voor de rest loopt ze bij ons in huis en de tuin. Gaat prima. Thuis spelen we veel met haar. Dat gaat prima!

Als je de hond maar genoeg beweging geeft, lekker laten rennen, voor je laten werken, dan kan het echt wel!

Veel succes nog met je zoektocht!

Als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel!

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:20

tantjeuh schreef:
Nikki__ schreef:

Bwa, onze borders, waarvan één uit de pure werklijnen; zijn altijd best gelukkig geweest met 2keer in de week gehoorzaamheidstraining.. Ik vind persoonlijk dat er altijd nogal extreem wordt gedacht over borders :+. Ja, het zijn honden die werk moeten hebben, Ja, het zijn honden die bezig moeten zijn, Nee, het zijn geen appartementshonden.... Maar zo extreem zijn ze over het algemeen ook weer niet hoor. Een border heeft echt niet per sé elke dag 2uur training nodig om rustig te zijn.

Algemeen gaan ze bij ons twee keer per week naar de training (gehoorzaamheid), we gaan er twee keer in de week mee wandelen (wandelingen>1uur), ze gaan regelmatig overal wat mee naartoe (naar familie/naar wedstrijden vd paarden/..), we spelen er elke dag een half uurtje mee (voetballen/balletje gooien), maar meer dan dat ook niet. Honden zitten wel zo vaak mogelijk buiten (dus als het niet regent zitten ze altijd buiten).

Onze kleinste (uit de werklijnen) is een heel actieve en werkwillige hond, maar met hetgeen hierboven is gezegd is zeker voldoende voor hem... Je zou hem niet kwaad maken als het meer zou zijn, maar het is niet dat hij hyper wordt door dit ritme. Als het een dag slecht weer is, dan ligt hij gerust een hele dag in zijn mand.. De borders die ik ken (en dat zijn er redelijk wat), zijn allemaal huishonden die vooral op gehoorzaamheid getraind worden, en die allemaal met 2/3keer training in de week heel tevreden zijn.

Om maar aan te geven dat borders geen extreme hyperactieve beesten zijn die gek worden als ze niet minstens 6xweek getraind worden.

Als je de sport wilt ingaan, geen betere hond dan een border. Die werkwilligheid, die will to please, dat enthousiasme voor de baas, dat vind je bij weinig andere honden en dat maakt ze juist ook zo leuk om mee te werken. Onze beide borders hebben op het hoogste niveau van gehoorzaamheid wedstrijden meegedraaid, vonden/vinden het alletwee geweldig. Gewoon die constante uitdaging om na te denken, geweldig om te zien. Daarom vind ik gehoorzaamheid voor een border ook een veel betere sport voor borders dan behendigheid.... Een border is idd snel, maar voor behendigheid is weinig denkwerk nodig.

Laatste punt: als je bang bent van het 'hyper' van een border, kijk dan eens naar de showlijnen (ipv de werklijnen). Daar zit die extreme werklust er veel minder in, maar ze hebben allemaal wel nog de will to please en de intelligentie. En ze zijn mooi :Y) !

Helemaal mee eens!
Die van ons neemt ook nog de tijd om te slapen;)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:22

Google is op een Jachtlijn golden retriever, werklijn golden retriever, of working retriever..

Op mijn werk hebben wij een pure teef uit een werklijn, en dat is me een hond je met een werkwillig, en fanatiek karakter.. echt niet te vergelijken met een simpele huis tuin en keuken GD

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:24

_janet_ schreef:
Hoe vaak en hoelang laten jullie de hond uit, hoe vaak per week gaan jullie dan naar cursus

Onze honden worden 4-5 keer per dag uitgelaten, een wandeling is vaak langer dan een half uur.
Onze Border Collie gaat nog 1x in de week naar de gehoorzaamheidscursus. Onze andere hond, Sheltie x Schotse Collie, gaat niet meer naar cursus.

Verder trainen we met de honden tijdens het uitlaten of thuis.