Nikki__ schreef:Valt me op dat borders tegenwoordig te vaak als advies word gegeven! Zodra men 'cursus' en 'behendigheid' hoort, wordt dat ras al aangekaart. Deze honden maak je echt niet gelukkig met maar 1 x in de week behendigheid hoor..!
Bwa, onze borders, waarvan één uit de pure werklijnen; zijn altijd best gelukkig geweest met 2keer in de week gehoorzaamheidstraining.. Ik vind persoonlijk dat er altijd nogal extreem wordt gedacht over borders

. Ja, het zijn honden die werk moeten hebben, Ja, het zijn honden die bezig moeten zijn, Nee, het zijn geen appartementshonden.... Maar zo extreem zijn ze over het algemeen ook weer niet hoor. Een border heeft echt niet per sé elke dag 2uur training nodig om rustig te zijn.
Algemeen gaan ze bij ons twee keer per week naar de training (gehoorzaamheid), we gaan er twee keer in de week mee wandelen (wandelingen>1uur), ze gaan regelmatig overal wat mee naartoe (naar familie/naar wedstrijden vd paarden/..), we spelen er elke dag een half uurtje mee (voetballen/balletje gooien), maar meer dan dat ook niet. Honden zitten wel zo vaak mogelijk buiten (dus als het niet regent zitten ze altijd buiten).
Onze kleinste (uit de werklijnen) is een heel actieve en werkwillige hond, maar met hetgeen hierboven is gezegd is zeker voldoende voor hem... Je zou hem niet kwaad maken als het meer zou zijn, maar het is niet dat hij hyper wordt door dit ritme. Als het een dag slecht weer is, dan ligt hij gerust een hele dag in zijn mand.. De borders die ik ken (en dat zijn er redelijk wat), zijn allemaal huishonden die vooral op gehoorzaamheid getraind worden, en die allemaal met 2/3keer training in de week heel tevreden zijn.
Om maar aan te geven dat borders geen extreme hyperactieve beesten zijn die gek worden als ze niet minstens 6xweek getraind worden.
Als je de sport wilt ingaan, geen betere hond dan een border. Die werkwilligheid, die will to please, dat enthousiasme voor de baas, dat vind je bij weinig andere honden en dat maakt ze juist ook zo leuk om mee te werken. Onze beide borders hebben op het hoogste niveau van gehoorzaamheid wedstrijden meegedraaid, vonden/vinden het alletwee geweldig. Gewoon die constante uitdaging om na te denken, geweldig om te zien. Daarom vind ik gehoorzaamheid voor een border ook een veel betere sport voor borders dan behendigheid.... Een border is idd snel, maar voor behendigheid is weinig denkwerk nodig.
Laatste punt: als je bang bent van het 'hyper' van een border, kijk dan eens naar de showlijnen (ipv de werklijnen). Daar zit die extreme werklust er veel minder in, maar ze hebben allemaal wel nog de will to please en de intelligentie. En ze zijn mooi

!