Poes plast echt overal...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Poes plast echt overal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:18

Hoi dames.

Mijn kat plast echt overal! In de zetel, in de hond zijn mand, op mijn kleren die voor de wasmachine liggen klaar om gewassen te worden, op onze stoelen, zelfs op onze schoot als ze er de kans toe krijgt...

Ze heeft een eigen kattenbak, is zo'n 18 weken oud en was in het begin toen ze hier kwam zindelijk. Poepen doet ze wel in de bak, waar het plasprobleem nu plots vandaan komt, het is ons een vraagteken. Het is een katje dat we hebben opgevangen omdat het anders de nek werd omgewrongen en ja, dat kreeg ik nou echt niet over m'n hart... Ik heb m'n andere kat soms ook al vervloekt als ze weer eens wat uitgespoken had, maar dit vond ik echt te erg voor woorden...

Maar het begint best te irriteren dat ik elke dag overal 20x moet nakijken of ik niet op een natte plek ga zitten...

We zijn naar de dierenarts geweest maar de kat is niet ziek, heeft geen probleem met nieren, blaas oid. We kregen de tip dat als we haar betrapten haar flink te doen schrikken of haar bij het nekvel te nemen en eens te schudden, maar blijkbaar leert ze het niet.

Abeltje77

Re: Poes plast echt overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:20

Kijk maar eens op het kattenplazaforum:

www.kattenplaza.nl

dat is het bokt van de poezen zogezegd, daar kun je vast heel veel tips vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:04

Wss vind ze de kattenbakvulling vies of het stuift.
En idd even kijken op KP

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:04

De kat zal dan wel last hebben van "stress" (kan door iets heel banaals komen). Wij hadden vroeger ook een kat die sproeide, maar straffen helpt niet, het verergert het plassen alleen maar.
Veel aandacht geven heeft ervoor gezorgd dat onze kat het niet meer doet...

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:03

heb je nog andere katten? indien ja, dan wil ze wrs haar territorium afbakenen :)
Maar je moet idd direct wegjagen, of je hebt ook zo een spuitbus als je dat spuit gaat ze nooit meer terug naar die plaats :P

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:13

De kat haar pootjes pakken en ermee in de kattenbak krabben als ze het dan nog doet kan het zijn dat het een mentaal probleem is, is er iets veranderd, is ze al lang bij jullie thuis, van kattenzand veranderd, kuisproduct veranderd, wasmiddel veranderd, stoel verzet, ... hierdoor kan een stressgevoelige kat al gaan plassen in huis, het is denk ik niet territorium afbakenen sinds dat hij nog vrij jong is anders kun je hem laten castreren/sterliseren, ook kan het zijn dat die tijdens het plassen is geschrokken van iets waardoor plassen in de kattenbak een slechte ervaring is, ook kan het zijn dat de andere kat bazig is over de kattenbak, of hebben jullie de kattenbak ergens anders gezet? In theorie is het dat elke kat apart een eigen kattenbak nodig heeft(hoewel dat lastig kan zijn soms) Het kan zoveel zijn misschien vindt ze het gewoon niet aangenaam kattenzand, het kan veel zijn maar geen enkele kat gaat gewillig naast de kattenbak

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:22

Ze heeft inderdaad een eigen kattenbak. Sindsdien gebruiken we wel van dat zand om in de bak te strooien met lekkerdere geuren, misschien dat het daaraan ligt? De andere kat heb ik nog nooit in haar bak weten gaan, de kattenbak is ook nog nooit verzet. De hond komt regelmatig zijn neus wel eens in haar bak steken als ze erinzit, maar dan zou ze er toch geen grote behoefte in doen ook? Of zitten ze zo gecompliceerd in elkaar :D Het is wel een heel brutaal katje ;)

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:24

is het een kater want die kunnen ook plassen op hun teratorium af te zette.

dat deed onze kater eerst ook maar die hebben we laten castreren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:25

nee, kattin...

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:27

onze kat had het ook... maar die bleek wat met zijn blaas en plasbuis te hebben

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:28

Katten hebben een grote hekel aan overdadige geuren.
Kans is groot dat zij juist haar geur wil laten profileren omdat de baas geurend kattengrit gebruikt.
Geurzin van dieren is erg sterk, wat de baas lekker vindt ruiken is voor de kat een overdaad aan parfum.

Katten stellen ook erg prijs op een eigen kattenbak en als het kan twee, voor elke boodschap één.

Om de piesgeur uit de vloerbedekking te halen kan ik je dit aanbevelen:
Ecodor UF2000, google het maar eens.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:30

O jeetje, ze hebben allebei 1 grote kattenbak, dus er staan hier al 2, denk niet dat manlief er 4 in de woonkamer wilt hebben :') Maar ze deed het eigelijk ook al voordat ik dat extra geurtje gebruikte.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:34

mijn kat deed dat ook, ik ben toen feliway gaan gebruiken ( moet je maar eens op googelen) was meteen over en toen ik t een keer op was deed hij het weer. na een jaar ben ik ermee gestopt en sindsdien nooit meer in huis geplast! het is niet echt goedkoop maar meer dan de moeite waard geweest! ik heb me wel laten vertellen dat t niet bij elke kat helpt maar zeer zeker de moeite van het proberen waard denk ik. succes!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:41

Onze kat plaste bij haar vorige baas altijd in huis! Dat was ook de reden waarom de vorige baas van de kat afwilde (is gewoon een echte PERS!) Hier heeft ze een paar keer in huis geplast en die keren hadden altijd een reden.... Als wij lang of hele dagen weg waren gebeurde het wel eens, toen de kattenbak verplaatst was deed ze het, toen we een 2de kat erbij kregen en toen wij 1 keer van gritt veranderden! Nu plast ze nooit meer naast de bak omdat we de eerdere genoemde oorzaken zo veel mogelijk te proberen te vermeiden!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:33

als het een stressgevoelig katje is (al dan niet met een sterk karakter :D ) dan kan alles een goede reden zijn om ergens anders te plassen en idd een ander geurtje kan al een trigger zijn, het kan zijn dat hij enkel ergens anders plast en zijn grote behoefte in de bak doet. Grote behoefte is al erg vuil en kat haat om eigen leefruimte te bevuilen, het plassen is echt een tekenen naar jou toe van dat er iets veranderd is dat ze niet leuk vindt. Katten hebben zo hun eigen manier van 'communiceren' :D

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:34

chipieke schreef:
Ze heeft inderdaad een eigen kattenbak. Sindsdien gebruiken we wel van dat zand om in de bak te strooien met lekkerdere geuren, misschien dat het daaraan ligt? De andere kat heb ik nog nooit in haar bak weten gaan, de kattenbak is ook nog nooit verzet. De hond komt regelmatig zijn neus wel eens in haar bak steken als ze erinzit, maar dan zou ze er toch geen grote behoefte in doen ook? Of zitten ze zo gecompliceerd in elkaar :D Het is wel een heel brutaal katje ;)

Ik ben 99% zeker dat het door die andere geuren komt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:39

heeft ze geen blaasontsteking? kan ook een reden zijn.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:44

Ja, feliway kan ik ook aanraden. Baat het niet dan schaadt het niet. Helpt bij mijn kat ook, in die zin dat ze nu alleen nog op het zeiltje voor de deur plast... In ieder geval nergens anders in huis, dus ik ben allang blij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:36

Mijn kater is ook zo'n zeur met kattengrit.
Grit met een geurtje gaat hij niet op, houtkorrels moet hij niet.
Ik heb nu Biokat en dan de gele. Daar zit geen geur in. De groene (met geur) ging hij ook niet op.
Daar zou het best wel eens aan kunnen liggen :j

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:43

Ik raad je ook Feliway aan!

Sinds ik 1x een verdamper (voor in het stopcontact) heb gekocht/gebruikt, plast mijn kat weer netjes op de kattenbak!
Het kost wel wat, maar het werkt echt!

Kijk maar even op www.feliway.nl ...