rat diervriendelijk verwijderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

rat diervriendelijk verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:22

Sinds er hier in de buurt rioleringswerken geweest zijn, zit er een rat in de tuin. Op zich niets mis mee, maar we hebben de indruk dat het er meer dan 1 is. En van 2 komen er meer.
We willen de rat/ratten dus weg. Maar hoe? De buren zijn al rattenvergif gaan halen. Maar ik heb het niet echt op vergif.
Hebben jullie tips om die ratten kwijt te geraken?

Nickeltje

Re: rat diervriendelijk verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:24

Als je er eentje ziet, dan zijn het er veel meer helaas...
En als je dan een schuur hebt ofzo waar je voer voor dieren opgeslagen hebt, of fruit of andere eetbare dingen dan blijven ze daar lekker wonen.
Er zijn vallen te koop bij Welkoop achtige winkels waarin je ze levend kan vangen om ze dan elkers uit te zetten.
Dan scheep je dus iemand anders op met (een gedeelte van) jouw probleem en ik ben bang dat je met dergelijke rattenvriendelijke vallen niet van je probleem af gaat komen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:24

Aai over het bolletje geven en vragen of ze naar Timboektoe willen verhuizen?
Vergif lijkt me de enige goede oplossing.....

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:30

We hebben hier inderdaad een tuinhuis met afval.
Ik dacht een rattenval te zetten en dan in het bos uit te zetten. Maar ik hoorde dat als je 1 rat vangt, de rest zo slim is niet meer in de val te lopen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:35

Wij hadden een hele tijd lang last van ratten op stal. Ik heb op een gegeven moment twee van die dicht-klap-vallen gekocht. Neergezet en de volgende dag zaten er 2 jonge ratten in gevangen (dood dus). Daarna heeft er nooit meer een rat ingezeten. Waar ik ze ook neerzette, geen rat liep meer in de val. Er zaten er echt nog genoeg (teveel eigenlijk). De meneer van de gemeente kwam langs met gif en van die gifbakken en nu zijn we eindelijk van het ratten-probleem af. Dus diervriendlijk ratten vangen; ik zou het niet doen. Er zijn zat van die beesten, dus als je er van af wilt, moet je met harde maatregelen komen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:42

Afbeelding
Verder ken ik geen diervriendelijke middelen, daar zijn ze veel te slim voor.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:50

:)
Ik zal mij er dus bij neer moeten leggen. Morgen loop ik langs bij de buren om wat vergif.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:59

Idd diervriendelijke oplossingen werken niet. Gif van professionele ongediertenbestrijders werkt trouwens veel beter als gif wat je zelf kunt kopen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:01

Als je de gemeente even belt, sturen ze iemand langs om ze te bestrijden, ik vindt het ook altijd wel sneu maar je moet ook rekening houden met hygienne.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:05

Weet je waar ze zitten of hun nest hebben? Ooit eens een leuke tip gelezen, diervriendelijk zeg maar. Als je een hond hebt, kun je een hondedrolletje in de buurt van hun nest leggen liefst ervoor, reken maar dat je ze niet meer terugziet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:13

zitake schreef:
Weet je waar ze zitten of hun nest hebben? Ooit eens een leuke tip gelezen, diervriendelijk zeg maar. Als je een hond hebt, kun je een hondedrolletje in de buurt van hun nest leggen liefst ervoor, reken maar dat je ze niet meer terugziet.

Mmm, onze 4 honden poepten overal rondom huis en stal (nu niet meer, vond dat ook niet echt leuk meer), maar de ratten lieten zich er niet door weerhouden hoor.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:34

tja is ook maar van horen zeggen. Overal rond is niet de bedoeling, moet echt zijn waar de rat zn nestje, hol heeft. Geen 2 meter verder. :) Anders heeft het idd weinig zin denk ik.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:49

Pfff, maar om nou op zoek te gaan naar al die rattennesten rondom een stal.....gaat je niet lukken hoor.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:16

nee, geen hond hier. Ik denk ook niet dat hij zijn nestje hier heeft, maar bij de buren.
De gemeente geeft het rattenvergif gratis mee. Dat zal wel van goede kwaliteit zijn.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:18

hahaha, die rattenvanger....

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:21

Hmm nouwja ik zal een normale val kopen ;) ben je er in 1x vanaf.... Helaas help gif niet goed bij ratten... ze worden er immuun voor de laatste paar jaren. Op school hebben we last van muizen, die geven we wel gif.. en als we er 1 vinden die half dood is zeg maar.. dan gooien we ze op de grond... dan zijn ze er met 1 klap niet meer...... Ben zelf niet zn voorstander voor gif, ze begaan een langzame en pijnlijke dood... Dan heb ik liever dat ze in 1 klap dood zijn door bijvoorbeeld een goeie val ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:18

Frettenpoep werkt beter :)

Wij hebben 1x ratten in het kippenhok gehad. Hiervoor hadden we een vogelnestje neer gezet, waar ze uiteindelijk in gingen wonen. Nadat ze een beetje aan ons gewent waren en telkens hun vogelnestje in gingen als wij binnen kwamen om te voeren, hebben we een keer snel de ingang van het vogelnestje dicht geplakt. Toen naar het bos gereden en ze daar los gelaten.
Dit heeft wel een week of 3 geduurt, maar ze zijn dus ratvriendelijk verwijderd!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:24

het diervriendelijkste is monoxide vergiftiging, er bestaan vallen (volledig gesloten) waar enkel ratten en muizen in passen en als ze er dan in lopen gaat het deurtje dicht en word er een kleine hoeveelheid monoxide vrijgelaten (te kleine hoeveelheid om gevaarlijk te zijn voor mens)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:24

Jammer dat het met vergif moet.. Wij hebben hier duiven, kippen, konijnen en cavia's buiten. Natuurlijk komen er ratten en muizen op het vergif af.
We hebben een doorloopval, en daar hebben we in één week tijd toendertijd 5 ratten in gevangen, en in het bos weer vrij gelaten. Dit waren een hand vol jongen en 2 grote. De kat heeft toen nog één grote rat gevangen, en nu hebben we er geen meer. Dat is nu al zeker een maand of 3 geleden. Dus het kan wel degelijk.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:26

Ach, als je het afvalgebeuren zo af kan sluiten dat ze er niet bij kunnen, wat maakt het dan uit?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:27

Ratten zijn moeilijk hoor, ondergraven de hele zooi, en kunnen nog verdomde tam worden ook. Kleine dieren kunnen ze grijpen, en ze vreten klauwen vol met voer..

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:38

Bij ons op stal hadden we ook last van ratten maar sinds er parelhoenders bij de kippen lopen zijn ze weg.
Schijnt dat die parelhoenders erg agressief zijn...
Misschien leuk koppeltje in je tuin houden?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:38

Ik heb thuis een diervriendelijke rattenvanger.

stukje kaas, en het luikje valt dicht. En dan zetten we ze gewoon uit in het bos. En geloof me , maar er zitten er ook soms 2 in. (is aan 2kanten)

voor meer info pb je maar! :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:40

Parelhoenders zijn niet zo makkelijk om zomaar in je achtertuin te plaatsen ;) Herriemakers eerste klas, en ze zijn nog best groot ook..

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:53

Klopt, maar ik weet niet hoe groot haar tuin is en is echt wel diervriendelijke oplossing, toch?