Konijn met olifanttanden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Konijn met olifanttanden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:34

hoihoi

ik heb een konijntje met olifanttanden, hij is hier aan het begin van het jaar aan behandeld (laten trekken onder narcose) nou zijn de ondertanden weer terug gegroeit helaas (DA was er al bang voor gezien de onderste erg stroef gingen en hij geen kaak wilde breken!) in ieder geval zit ik nu om de 3 weken die tanden te knippen, en ik vind het telkens weer heel wat voor zo'n beestje. ik zit erg te twijfelen hem nogmaals proberen te laten trekken, maar ik zit gewoon te twijfelen omdat er een best risico aan vast zit en ik niet genoeg ervaring heb met konijnen zonder tanden! welke voeding en dergelijks. hier zou ik o.a graag meer over willen weten :) en of het verstandig is hem nogmaals (dit keer bij een andere DA) te laten behandelen!

dankjewel, :wave:

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:23

Bij mijn konijn gaan ook binnenkort de boven en onder tanden eruit. Ze groeien continu scheef en hij heeft continu stress als zijn tanden worden gecontroleerd of weer eens worden geknipt.. Dus, zou het zeker weer laten behandelen, zeker als de boventanden niet zijn terug gekomen.

Mijn zus, die studeert diergeneeskunde, zei dat je wel het hooi iets kleiner zou moeten knippen. Over de bix of iets anders heb ik nog niet nagevraagd hoe en wat :)

Nickeltje

Re: Konijn met olifanttanden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:26

Wij hebben in de opvang ook regelmatig konijnen die om deze reden gedumpt worden.
En ze vragen inderdaad extra verzorging.
Je kunt leren (als je dat durft en je DA je wil helpen) om het zelf te doen.
Verder kan het heel veel schelen om hem harde dingen te laten knagen, zodat het in elk geval langer duurt voor zijn tanden weer langs elkaar groeien.
Wij voeren onze konijnen veel wilgentakken en stukken appelhout, dat laatste halen wij uit een boomgaard die gerooid is, we hebben de luxe in de Betuwe te wonen tussen de fruittelers...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:28

Ik heb mijn konijn zijn tanden operatief laten verwijderen omdat ze echt gigantisch snel groeiden en mijn konijn was panisch als hij het schaartje nog maar zag...

Hij heeft niet zo heel lang meer geleefd, maar het was dan toch zonder stress over zijn tanden!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:35

Ik heb er ook één die ik 1 keer per maand moet knippen. Ik laat niet de tandenverwijderen daar ik het onnatuurlijk vindt als ze niet meer kan knagen, iets wat ze graag doet. Wat nickeltje zegt helpt wel goed.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:14

dankjullie wel. maar ik knip hem ook zelf :) en ik voer hem gauw dingen zoals geraspte appel ipv een hele omdat ik het zo zielig vind dat ie er dan niet op kan kauwen..