Afgelopen week is mijn konijn overleden, zijn vorige hok was aan vervanging toe en ik heb toen het een hok gekocht bij de Boerenbond. De afmetingen zijn als volgt: 120x80x85 cm (lxbxh).
Vergeleken met de standaard hokjes bij de dierenwinkel echt een heel ruim hok voor mijn konijn. Nu wil ik na de zomer weer een konijn, maar ditmaal het liefste twee. In de winter zullen ze veel tijd doorbrengen in dit hok. In de zomer staan ze in de tuin wanneer ik thuis ben. Zelf heb ik dit gekocht juist zodat ik in de toekomst twee konijntjes wil nemen, nou maakte mijn vriend de opmerking of het niet te klein is voor twee dieren. Is dit groot genoeg voor 2 konijnen? Het is dat mijn vorige konijn het al die jaren gewend was voor ik hem kreeg.. maar ik ben van mening dat dieren met zijn tweeen moeten zijn
Groetjes Chantal
NicoleHorses
Geplaatst: 11-10-09 21:30
Ligt eraan.. als ik jou was zou ik rondom een lekker grote ren maken dat ze lekker kunnen loshupsen een paar uurtjes per dag ik vind het dan wel groot genoeg neem dan wel niet al te grote konijntjes! sterkte met het verlies van je konijn!
goeroe
Geplaatst: 11-10-09 21:35
Ik vind het hok erg klein, maar het is goed om te horen dat je nu wel twee konijntjes wilt nemen in plaats van één. Als ik jou was zou ik er nog een ren aan vast maken.
Soraya85
Geplaatst: 11-10-09 21:37
Ik ben van mening dat hoe meer ruimte hoe beter, net als bij paarden. Helaas moeten ze te toch soms in een hok, en ik vind zelf dat 1.20 voor 2 kleine tot middelgrote konijnen dit wel kan. Mijn 2 dwergkonijnen hebben dit nu ook, en komen regelmatig los, en ze doen het prima. Ik merk niks van verveling. Hebben altijd hooi om mee bezig te zijn, en liggen er altijd relaxt bij. Als ze los zijn (binnen of buiten) gaan ze eerst als een gek rennen, en daarna gaan ze zelf weer hun hok in om lekker te relaxen. Dit is voor mij een teken dat ze het naar hun zin hebben. En ja, 2 konijnen is altijd beter dan 1, net als bij paarden. Ik heb wel ook even 1 konijn alleen gehad, ik vond hem toen we rustiger, aanhankelijker, ze zien je dan meer als maatje.
Air
Geplaatst: 11-10-09 21:37
Ik zou minimaal 2m² aanhouden voor kleine tot middel konijnen. In verhouding met andere hokjes in dierenwinkels is het inderdaad groter.. maar dat betekend nog niet groot genoeg.. Zelf heb ik zo'n soort hok: http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken ... k-kt5.html En dan nog een vaste ren eraan van +/- 70x120. Die vaste overdekte ren vooral omdat mijn nijnen het leuk vinden om vooral 's nachts te spelen, en ik eerst en traliesren had met net erover maar dat 's nachts niet vertrouwd vond.
Erpel
Geplaatst: 11-10-09 21:40
Goed dat je de keuze maakt voor 2 konijnen! Inderdaad is het voor konijnen ook veel beter om samen te zitten. Verder vind ik het hok persoonlijk wel klein als ze hier continu zitten. Als je er dus bijvoorbeeld een ren aan maakt kunnen ze ook nog lekker rennen.
Kijk anders inderdaad even op het konijnenforum Bunnybunch, erg veel informatie te vinden!
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 11-10-09 21:42
Ik zou er nog een ren aan maken hoor... Dit is ons hok, ook gebouwd voor 2 nijnen, zitten er nu twee in. Heb je even wat vergelijking. Overigens loopt dit konijn nog een paar uur per dag in de tuin. Als het goed weer is van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat, vind dat zelf wel belangrijk. Dan kun je pas echt zien hoe goed ze kunnen springen en hoe snel ze zijn!
Staat er hier nog niet helemaal op, heb even niks anders. Er zit nog een stuk van ong. 30 cm bij. Maar je hebt in elk geval iets ter vergelijking.
Erpel
Geplaatst: 11-10-09 21:52
Dit is mijn hok een paar weken geleden (al is de grootte nog wel hetzelfde) En dan wil ik eigenlijk nu al weer een groter hok.. Maar vind de ren op 't moment wel groot genoeg (tenminste.. Mijn ouders.. )
Laatst bijgewerkt door Erpel op 11-10-09 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt