Hond loopt steeds weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xROMY

Hond loopt steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:07

Ze heeft het een tijdje niet gedaan, maar vandaag was het weer raak.
Beau, ons malamute-teefje is weer eens ontsnapt.
Ze is gesteriliseerd en gechipt, maar daar gaat het niet om.
Waar wij zo bang voor zijn is de drukke straat voor ons huis waar ze rustig overheen huppelt.

Als wij haar op een rustige manier roepen, en proberen te lokken met een snoepje, negeert ze ons gewoon!
En ze gaat dan ook steeds verder weg.
Als je met haar wandelt op een rustige plek, en haar dan een stukje los laat lopen gehoorzaamt ze erg goed en heb je haar zo weer aan de lijn, maar bij een ontsnapping is dat precies andersom.

Hoe kan ik haar dit afleren, en moet ik achter haar aan gaan, of haar juist negeren bij zo'n actie en wachten totdat ze zelf terug komt?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:11

Bij veel honden helpt het wel als je hun negeert en wegloopt. Maar ik heb vaker over dit ras gehoort dat dat niet opgaat en ze moeilijker terugkomen.
Ik zou gewoon maatregelen proberen te nemen dat de hond niet weg kan lopen uit huis en met uitlaten.
Maar gehoorzaamheidscursusje is ook nooit weg natuurlijk.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:15

Lynske78 schreef:
Bij veel honden helpt het wel als je hun negeert en wegloopt. Maar ik heb vaker over dit ras gehoort dat dat niet opgaat en ze moeilijker terugkomen.
Ik zou gewoon maatregelen proberen te nemen dat de hond niet weg kan lopen uit huis en met uitlaten.

Ze mag idd al niet meer zonder toezicht in de tuin.
Als je even niet kijkt gaat ze hup over het terrasmuurtje zo naar de muren en dan begint het feest.

Anoniem

Re: Hond loopt steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:40

Wss heeft ze vanaf het begin al teveel vrijheid gehad en heeft lekker weg kunnen lopen en lak aan jullie gehad.
Ik heb die 'fout' ook helaas gemaakt, mijn teef (Van een jaar) had er ook een handje aan om af en toe niet te luisteren als ze losliep, en dan liep ze ook weg de woonwijk in, echt doodeng.

Op een gegeven moment was voor mij de maat vol, en heb dr een maand geen vrijheid meer gegeven, als ik jou was zou ik het risico ook niet meer nemen, dan maar vast.
Jij zit helaas met een hond die al 2 jaar is, dus het karakter zit er al in.

Ik heb dr dus een maand niet los gelaten, toen heel voorzichtig weer wat stukjes vrijehdi gegeven, en aandachtsoefeningen gedaan met haar.
Af en blij, Zit en blijf, hier komen, en verstopte me met regelmaat achter een boom als ze me weer eens was vergeten.

Ik beloonde dit alles uitvoerig, natuurlijk helemaal uit mn dak gaan als ze dan bijme kwam.

Luisterde ze niet? Dan dook ik op een onbewaakt moment een steegje in als ze weer eens niet luisterde.
Hield haar dan schuin in de gaten en zorgde dat ze me niet zag.
Als ik zag dat ze paniekerig om dr heen begon te kijken, (oliebol baasje wachtn iet op me) dan liep ik door of dr niets aan de hand was, maar beloonde haar natuurlijk wel dat ze me gevonden had.

Het belangrijkste vind ik is dat het bij baasje altijd leuk is.
Heb jij een hondencursus gevolgd ooit met je hond?

Mijn hond is nu 13 maanden en loopt niet meer weg :) Ik heb dus gewonnen, en dat was een hele kluif!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:43

Hij wandelt nou eenmaal graag ;) Heb even in je profiel gekeken en het is wel een knappe hond hoor, Beau.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:43

Ik zou haar even aan een hele lange lijn doen, longeerlijn ofzo. Dan heeft ze wel ruimte om te lopen maar kan ze er niet vandoor.
Malamutes zijn wel wat meer op zichzelf en wat lastiger op jou gericht te houden.
Maar ik zou gaar dus een tijd aan de lange lijn houden, steeds bij je roepen, komt ze niet kan je haar even naar je toe halen. Als ze komt, super belonen en dan weer de ruimte geven.
Vooral nooit achter een hond aan gaan, vinden ze alleen maar lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:54

de golden retriever van mijn ouders doet het ook.. Chica, het kán bij ons natuurlijk zijn dat ze te veel vrijheid heeft gehad, want op grasvelden mocht/mag ze altijd los. Maar dit is er dus 1 die pas na een half uur doorheeft dat jij bijv een steegje in bent gedoken.. Ik heb wel eens gehad dat ik bij het wnadelen gewoon naar huis ben gegaan, een half uur later terug kwam en haar toen idd wel zoekend terug vond.. Maar lastig vind ik het wel! Ze kan dus eigenlijki gewoon nooit los!

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:03

@ Chiqa.

Nee wij hebben nooit een cursus gevolgd.
Ze is verder namelijk een hele gemakkelijke hond,
je kunt haar gerust alleen laten, heeft nooit iets vernield (op een uitgebeten hak van mijn schoen na), reageerd op commando's (behalve tijdens ontsnappingen), en is echt een allemansvriend.
Maar we hebben het wel in de planning, vooral omdat ze misschien toch nooit streng genoeg aangepakt is.

Ik heb haar tijdens het wandelen ook een tijd niet meer los gehad, en mijn moeder laat haar nu nooit meer los.
Ik doe het nu wel weer, want tijdens het wandelen hebben wij al ruim een jaar geen problemen meer gehad.
Ze weet trouwens wel bij wie ze het kan flikken, aan mijn vader heeft ze gewoon schijt, en mijn moeder soms ook maar dat wordt al minder.

Je zei ook dat je hond moet denken dat je niet op hem of haar wacht en door lopen,
maar dat interesserd mijn hond echt geen flikker.
Ik denk dat daar ons probleem ook een beetje zit.
Maar ik ieder geval bedankt, ik kan het altijd gaan proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:05

Supersmurf, als ze eenmaal het weglopen door hebben is het lastig af te leren.
De kans dat ze weglopen is tijdens het puppen en puber gebeuren het grootst.
Als ze volwassen zijn blijven ze toch dichter bij je omdat ze rust hebben en de drang tot spelen kleiner is.
Je kan ze beter tot een jaar bij je houden aan de riem.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:06

even een aanvulling op mijn eerdere post, de golden in mijn verhaal is wel degelijk op puppy cursus en op vervolg cursus geweest...

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:06

Lynske78 schreef:
Hij wandelt nou eenmaal graag ;) Heb even in je profiel gekeken en het is wel een knappe hond hoor, Beau.

Dankje! :D
Ze laat het trouwens ook vaak genoeg merken dat ze weet dat ze mooi is haha.
Dan loopt ze op haar teentjes en staart + oren omhoog.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:07

@ chiqa, maar laat je een pup tot 1jaar dan helemaal nooit los om te spelen met andere honden?

En tsja.. mevrouw is nu al een jaar of ? 3? Dus daar zijn we nu een beetje laat mee ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:13

wanneer een hond eenmaal een paar keer succes heeft gehad met bepaald gedrag, in dit geval, weglopen, zal dit gedrag zeker blijven herhalen, ook als je er een keer een flinke correctie op zet.
Voorkomen, zorgen dat ze niet weg kan lopen, hier hebben we de tuin afgezet en de poort is standaard altijd dicht.
tja en dit ras is niet bepaald erfvast, ze gaan graag op pad.
voorkomen zou ik zeggen! met corrigeren bereik je alleen maar dat het vertrouwen straks minder word en de relatie tussen jullie minder goed zal worden, erg jammer.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:14

SuperSmurf schreef:
@ chiqa, maar laat je een pup tot 1jaar dan helemaal nooit los om te spelen met andere honden?

Dit is mn eerste hond hoor :D Mijn volgende zal minder vrijheid krijgen, mss zelfs wel geen.
Van de zomer was mijn hond nog geen jaar en toen presteerde ze het om om de haverklap drie bunder land over te rennen door allerlei sloten om naar de paarden te gaan. Stront vreten :(
Echt ik kon weglopen, roepen wat ik wilde ze kwam gewoon niet kon dr halen.
En omdat het vér van huis was kon ik ook niet naar huis lopen anders had ik dat wel gedaan, ik besefte toen wel wat ik fout had gedaan en dat het mijn schuld was.
Echt dit doe ik nooit weer, mn volgende pup krijgt die vrijheid pas na een jaar.

SuperSmurf schreef:
even een aanvulling op mijn eerdere post, de golden in mijn verhaal is wel degelijk op puppy cursus en op vervolg cursus geweest...

Even een kanttekening, de consequentie van de baas speelt ook mee.
Even één keer vergeten te belonen als de hond aan komt rennen kan 3 maanden cursus teniet doen.
Ik vidn eigenlijk dat elke nieuwe hondeneigenaar de cursussen moet doorlopen, en ook de rest van zijn leven er allert op moet zijn.

Weglopen, slopen, niet alleen thuis kunnen zijn, agressie en onzekerheid en trekken aan de lijn zijn wel de meest voorkomende problemen die heel simpel met een cursus en consequent zijn opgelost kan worden of nog beter...voorkomen.
De fora's staan vol met dis soort problemen, en helaas marktplaats ook.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:15

Houd er rekening mee, zoals al gezegd, een malamute is nou eenmaal een hond die heel prima op zichzelf kan. Ik ken er eigenlijk geen enkele die niet wegloopt als hij de kans krijgt. Anders je tuin misschien wat beter afzetten?

@ supersmurf: mijn hond heeft ook niet los gelopen om met honden te spelen, tenzij de andere eigenaar van de hond die ik tegenkwam het goed vond. Was dat het geval mocht die van mij los. Helaas is die van mij als een gek gaan jagen, en mag hij nu niet meer los :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:19

Pluttersput, uiteraard moet de 'tegenpartij' het goed vinden dat je je hond los doe, maar wij hebben hie rbijv een meer in de buurt, waar veel loslopende honden zijn die met elkaar spelen. Zou je dan een pup tot 1 jaar in dat geval ook niet los mogen doen?

Ik start in jan. met de opleiding tot instructeur en gedragstherapeut, dus over een jaar of 2 a 3 hoop ik het anwtoord zelf te weten, maa rvooralsnog heb ik geen flauw idee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:25

SuperSmurf schreef:
maar wij hebben hie rbijv een meer in de buurt, waar veel loslopende honden zijn die met elkaar spelen. Zou je dan een pup tot 1 jaar in dat geval ook niet los mogen doen?

Bij zulke gelegenheden zou ik de pup mss wel een keer vrijheid geven, maar zou dit afwegen op de situatie.
Als je bang bent dat hij niet komt als je roept, niet doen.
En als jij beslist dat de hond komen moet, moet ie ook komen, jij moet winnen.
Als hij dan een keertje komt, zou ik met en lange lijn gaan oefenen of gewoon weer even vast de komende tijd.
Echt als ik zie hoeveel mensen lopen et 'klooien' met honden die weglopen en niet willen komen!
Helaas allemaal terug te halen op de vrijheid die het baasje hem als pup heeft gegeven, eigen schuld dus.
Dit is één van mijn grootste fouten die ik heb gemaakt tijdens de opvoeding, gelukkig gebeurd het nu niet meer en luisterd ze prima als ik dr roep, ze is nu 13 maanden.
Maar het had net zo goed voorgoed verpest kunnen zijn.

Laatst is er hier nog een hond aangereden omdat hij niet luisterde, dier moet nu op drie poten verder.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:26

Nou ja ik snap niet waarom er een grens tot 1 jaar op zit :) Ik denk dat je niet zomaar je hond los moet laten, bijvoorbeeld die van mij is uiterst dominant... En met sommige honden, ook jongeren, kan het echt een klootje zijn..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:28

dominant is de hond bij ons absoluut niet, ze is juist zeer onderdanig, maar chiqa, het zou heel goed kunnen dat ze te veel vrijheid heeft gehad. Als pup heeft ze heel vaak los mogen spelen en inderdaad, we moesten haar ophalen als we weg wilden, want komen deed ze niet..

Maar goed, dat is dan dus misschien de oorzaak. En nu..? De oplossing? :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:29

Tuin afzetten en niet meer loslaten, gewoon geen enkele kans meer geven om te onstnappen. Ook al luisterd ze bij jullie wel als ze losloopt, als ze gaat gaat ze, aangezien ze dan niet meer luisterd. Gewoon helemaal geen kans meer geven zou ik zeggen :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:37

ik kan me zo moeilijk voorstellen dat dat de enige oplossing is? Dat zou dus betekenen dat een hond nóóit meer los in het bos zou mogen of nooit meer los mag spelen met andere honden. Als ik heel eerlijk ben vind ik dat geen fijn vooruitzicht voor de hond. Een tuin is idd altijd hondproef te maken ( bij ons overigens geen probleem is het al, bij TS kan er denk ik nog t eea aan gebeuren ) maar het probleem gaat natuurlijk verder dan enkel de tuin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:38

SuperSmurf schreef:
Maar goed, dat is dan dus misschien de oorzaak. En nu..? De oplossing?

Die heb ik je eerder in dit topic toch gegeven ;)

Gen vrijheid, lange lijn, en oefenen met hierkomen en vervolgens helemaal uit je dak gaan en belonen natuurlijk
Pluttersput schreef:
Tuin afzetten

Dit zowiezo had al eerder moeten gebeuren. Het is nu een spelletje geworden.

Pluttersput schreef:
Nou ja ik snap niet waarom er een grens tot 1 jaar op zit

Chiqa schreef:
De kans dat ze weglopen is tijdens het puppen en puber gebeuren het grootst.
Als ze volwassen zijn blijven ze toch dichter bij je omdat ze rust hebben en de drang tot spelen kleiner is.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:38

Heeft ze dit al vanaf het begin af aan gedaan?

De hond van mijn ouders was ook een wegloper. Mijn ouders hadden haar niet vanaf pups. Ze was blijkbaar zo onzeker dat ze buiten geen contact maakte met mij of iemand anders die haar uit laatte. Ze was continue weg en had geen zin om terug te komen. We zijn nu 1,5 jaar verder en ze is nu enorm gehecht aan het gezin. Ze loopt tegenwoordig niet meer weg en rent vrolijk achter je aan. Het kwartje lijkt gevallen. Ze heeft voorheen waarschijnlijk zo vaak op haar flikker gehad voor het niet komen, dat ze maar is blijven vluchten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:39

Hoho, wacht even, ik zeg niet nooit meer.. Mijn hond jaagt als een bezetene, en heeft zeker 5 maanden vast gezeten.. Nu langzaamaan mag hij hier en daar kleine stukjes los. Dus vast wil niet per definitie zeggen voor altijd ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:06

ok gelukkig :D Ik zag die arme hond haar leven al slijten aan de riem :+

Chiqa, dat is idd het proberen waard, sorry had t wel gelezen, maar even niet opgelet :') Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er wel een klein beetj eeen hard hoofd in heb dat dat zou werken, maar t is uiteraard t proberen waard :)

Heeft 1 van jullie trouwens ervaring met honden die continu poep eten?