Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:45

En dan heb je eindelijk je ouders zo ver :D . Joepie!

Maar nu ! Even een vraagje ; wat is nou écht een mooi groot goed binnenhok?
Prijs maakt me niets uit, ik had er 1 gezien van zo'n 200 euro met de afmetingen van een flinke kuilbaal. (Hoogte was ongeveer de helft)
Maar zijn er nog meer/betere hokken? Konijnvriendelijkere hokken?
Wat zijn nou de beste afmetingen ? Ik denk dat ik een dwergkonijntje neem .

Alvast bedankt !

Ik vond deze ook wel mooi ;
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... 00549#more
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... 40cm/49464
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 10-10-09 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:47

Geweldig! Eindelijk iemand die echt om het konijnenwelzijn denkt en niet dat je hem maar in een klein mini hokje kan pleuren en er niet meer naar omkijken (oja wel, als je hem even wil aaien)

Qua grootte heb ik zoiets;

http://www.zooplus.de/bilder/1/19521_1.jpg

Maar als je een groot budget hebt van 200 euro moet je even speuren op internet, dan vind je een hoop moois!

Sabinee__

Re: Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:50

Hahaha ja die van jou is ook echt super :j .
Ja, naja, ik woon op een flat, dus dan vind ik zeker dat het konijn een ruim hok moet hebben, omdat de mogelijk om naar buiten te gaan beperkt wordt tot het balkon .. En lekker rondhupsen op de kamer natuurlijk :D .
Konijn komt er sowieso vaak uit, denk dat ik het hok wel standaard open zet als ik in mijn kamer ben :j .

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:50

Toen ik de titel las dacht ik zo groot mogelijk maar daar dacht jij zelf ook al aan. Voor een dwerg is zo'n megahok natuurlijk geweldig.
Ik heb zelf 2 fransehangoren en 2 dwergjes in een zelf gemaakt hok van 2.70 bij 1.25 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:52

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:53

Als je zo'n groot hok hebt, kun je trouwens ook beter 2 konijntjes nemen ;) Ik zou het ook gedaan hebben maar mijn konijn is nu te oud ervoor (8) en is het niet gewend en ik mag het niet van mijn ouders :P maar jij zou het prima kunnen! Ik zou hem niet standaard openzetten, dan misschien nog zo'n rennetje erbij kopen, en dan voorkant openen zodat ie in het rennetje kan en zijn hok (daaronder een mat leggen, anders glijden ze uit) maar niet ongevraagd aan je kabels gaat zitten..

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:54

Denk ook aan het welzijn van een konijn, een konijn in zijn eentje houden hoort niet, neem er een tweede bij.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:55

StillAngel schreef:
Als je zo'n groot hok hebt, kun je trouwens ook beter 2 konijntjes nemen ;) Ik zou het ook gedaan hebben maar mijn konijn is nu te oud ervoor (8) en is het niet gewend en ik mag het niet van mijn ouders :P maar jij zou het prima kunnen! Ik zou hem niet standaard openzetten, dan misschien nog zo'n rennetje erbij kopen, en dan voorkant openen zodat ie in het rennetje kan en zijn hok (daaronder een mat leggen, anders glijden ze uit) maar niet ongevraagd aan je kabels gaat zitten..

Ja dat is ook een goed idee :j .
Een rennetje erbij :D .

Issy schreef:
Denk ook aan het welzijn van een konijn, een konijn in zijn eentje houden hoort niet, neem er een tweede bij.

Ben bezig mn ouders daarvan te overtuigen :j .

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:56

Issy schreef:

Ja vind ik ook. Als je ziet hoe die 4 van mij van elkaar genieten. Ik zeg altijd hoe meer zielen hoe meer vreugd voor een konijn. Kan zeker in dat megahok van 1.40 die je op het oog hebt.

edit: Laat anders deze foto even aan je ouders zien. ZO gezellig is het voor een konijn om samen te zijn :D
Afbeelding
ps het zijn er 4

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:00

Ik zou twee konijntjes nemen. Als ze loslopen is het natuurlijk ook wel handig als ze zindelijk zijn anders kun je dropjes rapen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:02

berendje ik hoop toch echt dat je geen 4 konijnen in zo'n klein hokje heb zitten en ook nog eens binnen?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:02

Yaaay ik mag er 2 :D .

Maar wat is de beste combi ?
2 vrouwtjes? of 2 mannetjes ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:04

Een gecastreerde ram met een voedster.
Let er wel op dat je ze voor het castreren dus uitelkaar moet halen, ze zijn vruchtbaar vanaf een maand of 4, en castreren mag geloof ik pas vanaf 9 maanden!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:05

Focussed schreef:
Een gecastreerde ram met een voedster.
Let er wel op dat je ze voor het castreren dus uitelkaar moet halen, ze zijn vruchtbaar vanaf een maand of 4, en castreren mag geloof ik pas vanaf 9 maanden!

Ja maar dan moet ik ook 2 hokken hebben ? en dan moeten ze alsnog 5 maanden uit elkaar?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:06

de beste combi is eigenlijk een gecastreerde man met een vrouwtje maar als je 2 mannen/vrouwen uit hetzelfde nestje of zo jong mogelijk bij elkaar hebt gaat t ook nog wel eens goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:06

ik heb zelf 2 voedsters, maar dat wordt meestal afgeraden ;) Maar bij mij gaat het al jaren goed. Had vorig jaar zelfs 4 voedsters bij elkaar zitten, helaas zijn er 2 overleden door ouderdom ;(. Maar meestal raden mensen aan om een voedster en een gecastreerde ram te nemen ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:09

Mjay schreef:
de beste combi is eigenlijk een gecastreerde man met een vrouwtje maar als je 2 mannen/vrouwen uit hetzelfde nestje of zo jong mogelijk bij elkaar hebt gaat t ook nog wel eens goed..

Ik dacht dat het handig was om er 2 te halen van dezelfde dierenwinkel die samen op dezelfde 'afdeling'/hok zaten.
Dat ze mekaar al wel kennen. Of 2 zusjes idd..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:10

gecastreerd mannetje en een vrouwtje.

Alhoewel, bij mij zat alles bij elkaar, maar wel alle mannen gecastreerd. Heb ook 2 kerels bij elkaar gehad, zonder ballen dan wel.
Nooit problemen gehad.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:15

Ik heb hier 2 mannen en 2 dames alle 4 in 1 hok zitten. Ze zijn wel alle 4 geholpen. Heb trouwens nooit problemen gehad met 2 gecastreerde mannen samen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:48

Ik zou trouwens het vrouwtje ook laten castereren! :j De meeste vrouwelijke konijntjes sterven nl aan baarmoederkanker! ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:51

Wat is leuk speelgoed voor in de kooi ?
Ik heb nu een houten brugje/huisje waar ze zich in kunnen verstoppen .
Een FoodBall die je op moet hangen voor hooi/groenten .
En een houten bankje :D , wat ze onder/op kunnen ..

En dan de grote kooi van 140 cm x 75 x 60 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:55

Ik heb 2 dames samen zitten,ik neem aan dat het zusjes zijn .Geen idee eigenlijk want ze komen uit een opvang.Is dus ook een idee, ipv de dierenwinkel het asiel of een knaagdierenopvang.
verder heb ik alles altijd gehad en nooit geen probleem gehad zolang ze samen uit één nest kwamen,pas als de konijnen ouder zijn en je gaat ze dan bij elkaar krijgen kan je nog al eens problemen krijgen.Eén zus is hier ook wel duidelijk de baas.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:06

Inderdaad altijd minimaal 2 konijnen nemen! Jij wordt ook niet gelukkig als je altijd maar alleen zit.
Gecastreerd mannetje en voedster! En kijk of er een opvang is bij je in de buurt, daar zitten vaak zeer vel konijnen dus keuze genoeg en die kunnen je helpen bij het koppelen, die weten namelijk wel een beetje de karakters van de konijnen ed.

Ik vind en kooi van 1.40 behoorlijk klein voor 2 konijnen, denk minimaal aan 2m2, zo'n hok is ook mooi, en kunnen ze ook even van elkaar weg als ze daar behoefte aan hebben
Afbeelding

Kijk ook even op www.bunnybunch.nl en verdiep je eerst wat meer in konijnen voordat je ze aanschaft :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:09

Ik word hier echt ontzettend onzeker van ..
Iedereen zegt wat anders en ik weet het nu echt niet meer wat ik nou moet doen .
Ik zie er eigenlijk nu erg tegen op ...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:14

Ik zie niet veel verschillende dingen wat hier allemaal gezegd wordt?
Je moet je gewoon eerst orienteren en weten wat een konijn nodig heeft voordat je er 1 aanschaft. Dat heet verantwoordelijkheid voor het dier.