En dan zit je weer met een zieke poes op de bank....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

En dan zit je weer met een zieke poes op de bank....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 23:30

Het arme diertje. We zijn al verbaasd dat ze nog zo lang leeft nadat er in april PKD in een gevorderd stadium geconstateerd is. Paar maanden later kreeg wilde ze opeens niet meer eten, ik wist zeker dat er iets aan haar mond mankeerde. Dus maar weer met ons beestje naar de dierenarts, had ze een zweer op d'r tong. Weinig aan te doen, gevolg was dat beestje 5x per dag vers eten gekookt kreeg (en manlief 's avonds een broodje, want dan had ik geen zin meer in nog meer koken). Net toen we dachten "dit kan echt niet meer" besloot ze weer te gaan eten en sindsdien ging het weer prima eigenlijk. Maar nu is het weer mis met m'n taaie vriendinnetje. Ze pieste net een tas onder die hier op de grond lag, zat raar te doen achter de bank en de gordijnen, ging geregeld naar de bak waar dan vervolgens geen plasje/poepje inlag. Gevolg is dat ik dus echt niet ga slapen als ze zich niet fit voelt. Manlief maar naar bed gestuurd, die moet morgen vroeg op. Ik heb hem gemeld dat ik wel hier beneden blijf zitten met Bokt erbij, dan heb ik wat te lezen terwijl ik bestudeer hoe het met onze poes gaat, ze ligt nu naast mij dus het gaat ietsje beter. En er is net een beetje poep uitgekomen, echt weinig. Vermoed dat ze een kleine verstopping heeft. Arm dier. Hopelijk wordt het niet te erg, anders bezorg ik de dierenarts ook nog wat werk op dit tijdstip.
Pff... moeilijk. Ik ben elke keer bang dat "het" moment eraan komt dat ik afscheid van haar moet nemen.

Beetje raar om het verhaaltje op Bokt te zetten, maar ik moest het toch even kwijt!

AngelofLove

Re: En dan zit je weer met een zieke poes op de bank....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:41

Kan je niet een beetje olijfolie oid proberen te geven, dit smeert de boel een beetje... Kregen wij als advies van de DA toen de kat van mijn tante niets wilde doen. Die zei heel droog, kan je wel laxeermiddel geven, maar simpele olijfolie zonder speciale toevoegingen werkt net zo goed.

Hopelijk gaat het snel beter met je vriendinnetje. Vind het altijd zo sneu om aan te zien, soms wil je weleens dat een dier je goed duidelijk kan maken wat er aan de hand is

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:45

Dat is toch niet raar om hier neer te zetten? :(:)

Ik weet hoe moeilijk het kan zijn als er iets mis is met je kat :) Veel sterkte voor je vriendinnetje :*

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 23:47

Ik heb er net wat olijfolie ingekregen, beetje over het voer gedaan en dat heeft ze eraf gelebberd. Het rare is dat ze haar plas nu ook letterlijk overal laat lopen. Ze heeft net de slaapzak ondergeplast waar ze op lag, begon net weer op de grond te piesen en het liep ook gewoon langs mijn handen toen ik ze oppakte. Kon ik wel meteen even checken of er bloed of iets bijzat, maar ik zie niks. Anders ga ik er zometeen met een lepel achteraan in de hoop iets op te vangen. Zou natuurlijk ook op een blaasontsteking kunnen wijzen, maar het is nogal lastig te onderscheiden van haar dagelijkse doen. Door haar nieren piest ze al heel erg vaak. Ik heb echt medelijden met haar.

Dank jullie voor de lieve berichtjes!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:49

:(:) Wat heeft ze met haar nieren?

Anders is het misschien toch verstandig om een bezoekje een de DA te brengen. Die heeft er misschien wel wat tegen :)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 23:51

Ze heeft PKD, dat is een erfelijk iets, het zijn cystes in haar nieren (en lever). De dierenarts zei in april dat het een kwestie van weken of maanden was. Hij was laatst al erg verbaasd dat ze het nog zo goed deed, spelen en rennen. Ik ga even kijken of ik iets van urine op kan vangen.

Edit: er ligt nu ook een plasje in de bak en ze staat nu weer gewoon te eten???
Laatst bijgewerkt door Bergje op 08-10-09 23:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:52

Ocharm...naja niet te lang twijfelen... ze zal zich wel beroerd voelen, nu maak je nog vrienden als je belt, vannacht om 03:00 draait die DA zich net om in zijn bedje ;)

Succes met opvangen van de urine

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:53

Oh bah! Lijkt me verschrikkelijk als je dat hoort.

Ik hoop voor je dat je vriendinnetje het haalt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:56

Oh je arme vriendinnetje! Hoop dat ze zich gauw beter voelt, misschien toch even bellen met een DA? Heeft ze dat wel eens vaker gedaan dat ze opeens zo begon te plassen? Olijfolie of zonnebloem olie kan beide. Sterkte met je meisje

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 00:10

Dierenarts is gebeld! Gelukkig had ik de dierenarts aan de lijn die het beestje met heel haar geschiedenis kent. Hij vermoed een blaasontsteking omdat ze d'r plas overal laat lopen. Het kan ook met de nieren te maken hebben. Zijn advies is urine proberen op te vangen en ik kan morgenochtend meteen terecht, er wordt plaats voor ons gemaakt.

Blaasontsteking heeft ze 1x eerder gehad, toen ging ze inderdaad ook overal zitten. En vanaf begin dit jaar gaat ze zo nu en dan eens ergens plassen waar het niet hoort. Beestje kan er niks aan doen, ik ruim het wel op. Droge poep heeft ze ook al lang, dat schijnt ook weer te maken te hebben met de nieren. Ik ga 't beestje even instoppen in de relaxfauteuil in de serre, hopelijk piest ze die niet onder, en anders heb ik pech gehad.
Fijn dat jullie bokkers hier nog zijn zo rond middernacht!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:12

Heb je toevallig niet van die onderleggers die bij bevallingen ook gebruikt worden? Of wikkel d'r anders in een handdoek met een vuilniszak of gewoon een plastic zak eronder :) Mocht ze plassen dan is de handdoek wel vies, maar wordt het meeste opgevangen ;)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 00:16

Ik heb net een vuilniszak onder de stapel fleece dekentjes gedaan, dat zal denk ik wel voldoende helpen. Gelukkig heb ik geen onderleggers voor bevallingen thuis liggen, ik moet er niet aan denken! (haha, nu moet ik toch nog stiekum even lachen bij die gedachte)

Als het arme ding rode wangen kon krijgen, dan zou ze die nu hebben. Soms kan ze zich bijna letterlijk schamen vanwege een plasje wat ergens mislukt is, ze is altijd zo netjes om ze even al mauwend aan te wijzen.

Nou, ik ga maar slapen. Ik kan er op dit moment toch weinig aan doen. Ben ik morgen tenminste weer fit voor de dierenarts!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:29

Nou slaap lekker meid, fijn dat je morgen meteen terecht kunt bij je DA. Ze hebben eventueel bij de dierenwinkel van die puppytrainer doekjes die kun je ook fijn onder een dekentje leggen is ook van een soort pamper materiaal gemaakt.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:34

Dat zijn dezelfde soort doeken als die onderleggers, gewoon naar de apotheek en vragen om celstofmatjes ... denk dat dat goedkoper is dan puppytrainers (maar weet niet 100% zeker)

Slaap lekker en succes met dr

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:35

Sommige mensen gebruiken ze ook als ze hevig menstrueren, dus heel raar is het niet om in huis te hebben :)

Welterusten! Op het moment heb je gedaan wat je kunt. Succes morgen bij de DA :(:)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:38

succes morgen bij de DA puppytrainersdoekjes kosten heel veel. Je kunt beter bij de thuiszorgwinkel onderleggers halen dat wordt voor kraamvrouwen gebruikt. Deze worden ook bij de apotheek verkocht en ze zijn een stuk goedkoper

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 08:32

Leanee schreef:
Sommige mensen gebruiken ze ook als ze hevig menstrueren, dus heel raar is het niet om in huis te hebben :)

Jamaar.... ik wil ook niet hevig menstrueren :+

We hebben om 9.15 uur een afspraak, ze hebben ons zoals beloofd netjes ertussen gepropt. Ze zit nu haar ontbijtje op te eten. Eet wel aanzienlijk minder, maar de trek is nog aanwezig gelukkig. Ik heb nu nog een half uur om die plas nog te vangen, hopelijk lukt dat nog. Haar gebruikelijke ronde is eten, drinken en even plassen. We zijn nu bij onderdeel drinken aangeland.
Ze heeft verder niet op de stoel geplast, dus die is nog fris en schoon!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 09:37

Een update: ondertussen weer terug van de dierenarts. Hij was erg te spreken over d'r supergoede conditie, ze ziet er nog uitstekend uit ondanks haar kwaaltje. In theorie schijnen katten met PKD op deze leeftijd al dood te zijn. Maar de mijne geeft niet op! Hij denkt toch aan een acute blaasontsteking gezien haar plasgedrag, maar helaas was haar blaas leeg. Ik heb haar vanmorgen nog wel overal achtervolgd maar heb niks te pakken kunnen krijgen. Ze heeft nu een antibiotica gekregen, we hopen dat het werkt. Nu krijgen we de fase "hoe krijg ik de pil in de kat".......

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:10

W.b. het geven van pillen kan ik je Easy-pill aanbevelen. Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt? Is verkrijgbaar bij de DA en is een heel lekker soort pasta waar je een pilletje in kan doen. Het pilletje valt er niet uit en mijn katten vinden het erg lekker. Want leverworst etc. daar trappen ze niet in...
Verder sterkte en beterschap voor je poekie!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:12

Dat is de ergste fase! Krijg ik bij de mijne niet voor elkaar. Gelukkig dat het allemaal meevalt, cool hoor dat je zo'nsterke en stoere kat hebt! Hopelijk mag je toch nog een tijd van haar genieten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:16

je hebt ook speciale korreltjes voor in kattenbak
bak leeghalen, korreltjes erin en alz ze plasje kun je met een pipetje de urine zo opslurpen

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:19

Het lukte nog redelijk met het pilletje. Poes in een handdoekje gezet (ze kan gruwelijk hard uithalen), mondje opengefrummeld en pilletje erin. Laatste twee stappen heb ik een paar keer moeten herhalen :o Die easy-pill ken ik niet, ik zal eens navragen! Moet zeggen dat ik verwacht dat het met een stukje rosbief erbij een héél stuk makkelijker gaat. Die ga ik vanmiddag wel even ophalen. In rosbief trapt ze altijd, daar is ze stapelgek op.

Lynn_Nikita, de dierenarts vertelde me inderdaad ook over die korreltjes! Ik wist niet van het bestaan van die dingen af, komt denk ik ook omdat m'n mevrouwtje net zo lekker in een lege bak plast. Alleen moet ze dan wel plassen......

Dank jullie voor de lieve berichtjes!!