Spoed Hen houdt op dag 20 eieren niet meer goed warm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Spoed Hen houdt op dag 20 eieren niet meer goed warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 11:52

Ik heb binnen nog een hen op late eieren zitten en vandaag op dag 20 houdt ze de eieren niet meer goed warm, Ze zat er nog wel op maar kennelijk niet meer helemaal omdat de eieren ipv warm lauw tot erg lauw aanvoelde. Ik heb meteen de warmtelamp erbij gehangen maar in eerste instantie schermde ze de eieren ervan af door erboven te gaan hangen terwijl de temperatuur op de eieren 38 graden is. Niet te warm dus. En daarna er netjes naast te gaan liggen alsof het lang genoeg geduurt heeft voor haar.

Gister piepte de eieren nog dus dat zat wel goed. Met parkieten, duiven ed heb ik dit nog niet eerder meegemaakt.Wat te doen? Warmtelamp erboven houden eieren zelf omdraaien en nog een paar dagen afwachten? Of haar haar gang laten gaan met het risico dat de eieren dus te koud worden en dit broedsel niet goed gaat?

Bluebontje

Re: Spoed Hen houdt op dag 20 eieren niet meer goed warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:55

Je hoeft de eieren niet meer te draaien. Een warmtebron is wel nodig uiteraard. Eieren een beetje nat houden met de plantenspuit (wel met lauw water, anders schikt het kuiken zich dood), omdat de hen dit kennelijk niet doet. Dit bevorderd het uitkomen.
Je zult verder ites moeten regelen voor de uitgekomen kuikjes, want als de kip geen interesse meer toont, zul je ze ergens anders moeten onderbrengen.
Succes ermee en hou ons op de hoogte.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:57

Heb hier geen ervaring mee maar wel met parkieteneieren en vaak zitten die de laatste dag er ook niet meer zo extreem veel op. Misschien met kippen ook zo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 12:06

Eieren had ik al wat vochtig gemaakt met lauw water en de plantenspuit. En de warmtelamp hangt erboven. Ze zit wel naast de eieren maar er niet meer op dus. En klokt nog wel als een broedse hen vreemd genoeg. Nest net gecontroleerd en dat is ongedierte vrij. Misschien is ze vannacht met het noodweer zo geschrokken dat ze een tijdje van het nest is geweest.

Kuikentjes kan ik gewoon binnen. Mocht ze helemaal geen interesse meet hebben kan ik een warmteplaat kopen en die eronder leggen. Ruimte is verwarmt verder dus dat scheelt.

Met parkieten weet ik dat ze er wat meer naast zitten maar wel met warme eieren en deze waren dus lauw en echt veel te koud voor mijn gevoel. Duiven blijven juist met uitkomen stug zitten en bij kippen weet ik niet beter dan dat dat ook het geval is.

Meer dan dit kan ik dus niet doen, wel balen als het op het laatste moment mis loopt nadat ze zo trouw heeft zitten broeden 20 dagen. |(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 12:26

MM vreemd, ik heb net even gekeken of de eieren niet te warm werden, maar die waren gewoon precies goed. Madam lag er nog netjes naast. Ik heb gekeken wat er gebeurde als ik de lamp uitzette en haar weer op de eieren zette.

Ze voelt aan de eieren, merkt kennelijk dat ze warm zijn en gaat weer heel voorzichtig erop zitten, nu zit ze wel door en schuift alles weer netjes onder haar lijfje. Over een uur maar weer eens kijken of ze nog steeds zit en de eieren warm zijn. Zou wel mooi zijn

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:38

Als de eieren piepen staan ze op uitkomen :) Het zou kunnen dat ze daarom ernaast gaat zitten, alhoewel het raar gedrag is. Maar ik zou het idd even zo doen zoals jij het aan het doen bent, en bidden :)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:43

wat vreemd heb er verder geen verstand van maar ik hoop voor je dat de eieren netjes uitkomen en mams blij is met haar kroost !

succes.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:23

Hoe gaat het nu met de eieren??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 09:43

De sneue balans tot nu toe. De hen is er gister vrij snel weer lekker op gaan zitten en de eieren warm te houden. Dus dat leek wel goed te gaan weer.

Maar vanmorgen zat ze er weer precies naast en waren 2 eieren aan het uitkomen maar ijskoud met stille kuikens :( . Eerst de lamp er weer op gezet en de hen ernaast gezet zodat ze er niet bij kan komen omdat ze meteen weer de warmte ging afschermen.

De kuikentjes maar het laatste restje ei verwijdert, de vliezen weggehaald en ze onder de lamp gelegt naast de rest van de eieren, maar ik ben bang dat als ze opwarmen ze helaas toch gestorven zijn van de kou. Maar wie weet zijn ze alleen tot nu toe veel te koud maar nog niet dood omdat ze niet stijf zijn. Een columbia perfect kuiken en een blauwe zo te zien. Heb er wel foto's van gemaakt. Ik kijk het nog een dag aan met de andere eieren en de lamp en dan helaas ben ik bang dat om de een of andere manier ze er 2 dagen te vroeg de brui aan gegeven heeft met alle gevolgen van dien. Wel knap verdrietig om die stille lijfjes te zien..

Het lijkt wel alsof ze is bang geworden van de bewegend eieren omdat ze ook erg argwanend naar de eieren zat te kijken 10 cm verderop. Ik heb de 2 kuikens weggehaald inmiddels omdat ze wel stijf aan het worden waren en ze is weer op de rest van de eieren gaan zitten. Ik ga er van uit dat dat niets meer wordt.

Maar we hebben wel geluk. Toch nog kuikentjes dit jaar ik heb iemand gevonden met 4 wyandottekrieltjes (rood porcelein ook nog joepie) en 1 wit zijdehoenkrieltje die 2 dagen geleden uit het ei zijn gekomen in een broedmachine die ik morgen ochtend kan ophalen. Dan weet ik ook of de rest van de eieren nog leeft of ook dood is en dan in de verduisterde garage de eieren omwisselen voor verse kuikentjes. ZIjn er toch nog eieren ook uitgekomen hebben we er nog niet teveel voor haar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:53

Update na gister. De hen heeft gister de hele dag lopen sjouwen met de eieren, ze steeds bij de waterbak of voerbak neergelegd, en vannacht onder een eigen ei zitten waken. Had gisteravond de bevruchte eieren eronder vandaan gehaald en ze warm gehouden onder een kruik.

Vanmorgen vroeg de kuikentjes gehaald en die erbij gezet in het donker en gewisselt met het ei. Maar wat blijkt, ze is dus doodsbang voor alles wat beweegt en ze niet kent, ze ging op de loop voor de allerschattigste kuikentjes. 8)7. Dat was dus geen goed plan. Maar met de warmtelamp alleen redden ze het ook wel. Maaar toch een gok genomen en onze 2 bejaarde dotjes erbij gezet. De onderdanige die al eens een nest heeft grootgebracht was wat venijnig, maar haar zus die zelfs nog nooit broeds is geweest accepteert ze wel als tante. Alleen weten de kuikentjes nog niet wat ze ermee aanmoeten. Ze doen er wel onderdoor al en pikken en krabben met haar mee maar slapen doe je onder de lamp. Terwijl Tooske ernaast ligt erover waakt met haar vleugels wat wijder zodat ze er wel onder kunnen. Nu zit er nog voor de zekerheid een rekje in waar de kuikens wel onderdoor kunnen maar zij niet maar dat kan als het zo goed gaat morgen ertussen weg.

Vanmiddag de eieren die nog steeds geen teken van leven gaven en nu 24 dagen oud zijn en waar de laatste paar dagen mee gesjouwd is daan de hen opengemaakt. Tenminste een omdat ik ervan uit ging dat de kuikens morsdood waren. Maar nee dus. De eerste leefde nog (weer een blauwe) maar was nog denk ik 2 dagen aan broeden toe. Die heeft het dus niet overleeft |( logisch ook maar ik was er wel verbaasd over. Omdat ik toch meer wil gaan broeden en er 10 km verderop een broedmachine werd aangeboden waar ook kuikentjes inkunnen de eerste paar dagen van hun leven deze aangeschaft waar de 3 overgebleven eitjes rustig in liggen te warmen. En wie weet toch nog kuikentjes van dit legsel. Zou wel mooi zijn. Maar raar is het wel dat ze ipv na 20/21 dagen na 24 dagen en veel gerotzooi afgelopen 3 dagen toch nog leven.

Foto's moeten nog gemaakt worden, de batterij was leeg.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:59

Het kan wel langer duren voor ze uitkomen, als de moeder niet goed broed. Heb je geen schouwlamp dan kan je kijken of het zich nog loont.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 21:04

Ja en ze zijn echt bevrucht. ik had ze al geschouwd en je voelt ook aan het gewicht dat ze zwaarder zijn geworden.

En ze heeft tot de nacht van dag 20 heel trouw zitten broeden met mooie warme eieren en bij het uitkomen van de eerste 2 eieren ging het mis. Vandaar mijn verbazing ook dat in 1 set eieren er zoveel dagen verschil kan zitten met nog levende jongen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:08

En, zijn er nog meer kuikentjes uitgekomen? :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:30

De eieren liggen nu in een broedmachine en ik moet volgens deskundigen zeker nog geduld hebben tot dit weekend. Is er dan nog niets moet ik d eeieren voorzichtig openmaken.

De 5 kuikentjes ide ik zaterdag heb opgehaald groeien als kool

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 12:40

Update

Helaas waren de eieren die in de broedmachine zijn gegaan dus wel dood en heb ik precies het nog levende jong uitgepeuterd helaas. |( Ik heb het nog een week aangekeken maar toen de eieren maar opengemaakt en dus 3 verrotte eieren kunnen weggooien.

De hen vond ook de gekochte jongen eng als ze bewogen helaas. Dat leverde zoveel stress op dat ik haar na een dag bij de rest heb gegooid weer.

Maar een van mijn hoogbejaarde wyandotjes die zelf nog nooit broeds is geweest is een prima part time pleegmoeder. Zij zit iedere dag even bij de inmiddels alweer 4 weken (en 1 5 weken) oude jongen om ze wat kippenmanieren bij te brengen. De rest van de tijd vermaken de kleintjes zich prima met scharrelen en zandbadderen in hun verwarmde garage verblijf met herfstbladeren, zand en stro. En vanaf vandaag kunnen ze zelf kiezen of ze naar buiten gaan of warmer binnen tot nu toe heb ik ze met mooi weer eventjes op een stukje gras neerzet met kruik.

Hier een paar foto's van het inmiddels alweer gegroeide grut vorige week op het gras met hun mega voerbak en hun kruikje. Als iemand een idee heeft wat het geslacht zou kunnen zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding