Heel klein bultje bij konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Heel klein bultje bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:36

Hoi,

Eén van mijn konijnen heeft sinds ongeveer een week een lichte vorm van snot, dus gister ben ik met haar naar de dierenarts geweest. Hij heeft haar een injectie gegeven (waarmee weet ik niet, niet naar gevraagd, niet zo slim..) Prima, vandaag Enrofloxoral Drops opgehaald en die gaan we haar nu geven.
Maar ik was haar net aan het aaien en ter hoogte van haar schouderblad zit een héél klein bultje, van ongeveer 2 mm. Het ligt los op de huid, het ziet eruit alsof het er zo af kan rollen zeg maar. Het is gewoon roze, haar huidskleur.
Zou dit een bultje kunnen zijn van die injectie gister of ontstaan die bultjes alleen maar (een week na) een inenting?
Of is het waarschijnlijk toch een abces? Dan wordt het zoiezo weer een bezoek dierenarts.

Alvast bedankt. :)

Anoniem

Re: Heel klein bultje bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:59

Je kan het laten checken. Abcessen kunnen een drama zijn bij een konijn.
De behandeling gaat niet zo als bij honden inen katten.

Bij mijn weten helpt orale AB ook niet voor abcessen. Bij die van ons is het abces opengelegd(onder narcose) het was niet ingekapseld. Het abces was ontstaan door een wondje. Hij had een opengelegd stuk van 7 cm aan zijn kaak. Elke dag spoelen en schoonmaken (1e week bij de DA intern) en om de 5 dagen duplocilline spuiten. Roos huppelt weer. Ik was voor de complete zorg, medicijnen, incl week bij de da en de meerdere keren terugkomen, maar 87 euro kwijt.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 08:18

Wow, was je echt zo weinig kwijt? Dat is niet veel. Bij mij was mijn bezoek van eergister met de antibiotica erbij al 41 euro.

Het bultje ziet er vandaag trouwens wat geler uit, net alsof er geen bloed meer doorheen stroomt (wat natuurlijk goed zou kunnen, omdat het echt los op de huid zit). Misschien sterft het vanzelf af, ik ben benieuwd. Heb gisteravond ook voor het eerst de antibiotica gegeven, misschien heeft dat ermee te maken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:09

Het kan best een reactie op de injectie zijn, een van mijn konijnen kreeg ook twee plekken na een stel injecties pijnstilling, antibiotica en darmstimulatie.
In ieder geval even in de gaten houden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:28

Goed in de gaten houden :). Denk niet dat je gelijk hoeft te stressen dat het een abces is, denk eerder aan een reaktie van de injectie :D.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:52

Ik hoop inderdaad op een reactie van de injectie..
Net heb ik even gekeken, het lijkt of het bultje open is gegaan en er zit wat harde gedroogde gelige pus op, lijkt het. De rest van het bultje is aardig rood. Weet iemand waar dat op wijst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:20

Toch maar in de gaten houden, pus is meestal een abces. Is het nu open? Je kan het dagelijks spoelen met gekookt afgekoeld water. Maar zou toch checken of het geen abces is geweest of nog is, want dan moet ie echt aan de ab, anders is abces zo terug.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 16:36

Het is wel open, maar niet helemaal leeg, zeg maar. Het is nog steeds even groot, alleen zit er nu volgens mij wat opgedroogde pus aan.
Ze krijgt momenteel al die Enrofloxoral Drops voor d'r snot, ik denk niet dat ze 2 antibiotica door elkaar mag krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:31

even overleggen met de DA, mijn konijn kreeg duplocilline als antibiotica tegen het abces. Doorspoelen en eventueel schoonhalen met bijv een wattenstaafje kan geen kwaad. Maar met een abces beland je toch bij de da. Abcessen zijn vervelende dingen bij een konijn, ze reageren niet hetzelfde als abcessen bij hond en kat. Het herstel bij konijnen is veel lastiger.