heerst er weer myxomatose ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

heerst er weer myxomatose ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:22

vandaag zag ik een konijn bijna aangereden worden, ben gestopt omdat ik het dier raar vond reageren. Ja hoor, oogjes dicht , ging helaas de bosjes in. Bijna had ik hem maar kwam met m'n kop in een bramenstruik terecht (zie er nu uit alsof ik zelf myxomatose heb, doorn net onder mijn oog) Heb 2 uur geprobeerd, ben nog terug geweest na boodschappen te hebben gedaan maar kon hem niet meer vinden. Het zag er voor mij uit als myx. had een kattenreismand in de auto dus dacht hem bij de DA te laten inslapen, zal morgen nog een poging wagen. Maar heerst het weer nu ?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:30

Zou best eens kunnen. Op mijn werk (op industrieterrein, met heel groot grasveld voor ons) zie ik regelmatig konijnen voorbij strompelen. In het begin ging ik nog met bakjes water in de weer, maar inmiddels ben ik daarmee gestopt. De oogjes zijn er helemaal uit en ze lopen maar een beetje versufd rond. Vind het echt een verschrikking om dat aan te zien.
Meestal lijden ze niet lang, er loopt namelijk een 80 km weg langs het grasveld...

Faniek

Re: heerst er weer myxomatose ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:29

Ik hoor het de laatste tijd meer, vrijdag worden hier alle konijnen geent die zowel hier als afstand zijn gekomen als gedumpt, dan zijn we weer zsm sowieso veilig.
Zo belangrijk het enten.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:27

Ja hoor, ze huppelen hier alweer genoeg rond met myxomtaose.... Ik heb er al een stuk of 10 gezien zo, jammer genoeg allemaal nog te snel...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:40

Hier kon je echt niet door het dorp rijden boven de 20km per uur, zoveel konijnen waren er hele seizoen door..en nu? nu zie ik een enkeling en die ziet er nog goed uit, fiek en allert.
Normaal elk jaar ellende met de konijnen, maar hier lijkt het nog niet aanwezig.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:38

deze ziekte vormt geen gevaar voor konijnen die binnen zitten toch?

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:42

heb in juli al konijnen zien rondstrompelen met myxomatose..
@ francaa: myxomatose wordt overgrbacht van ziek konijn op ziek konijn of via besmette muggen. ik ent mijn konijnen niet (1 konijn zit binnen en 1 buiten). wordt vaak wel geadviseerd bij dierenarts, maar vind het in mijn situatie niet nodig. wellicht wel als je wat landelijker woont en je konijnen buiten rondhuppelen. heb helaas ook veel gevallen meegemaakt die na enting overleden..

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:59

Opzich loopt een binnenkonijn minder gevaar omdat de muggen lastiger bij het konijn kunnen komen. Ik ent mijn konijnen echter wel in, omdat myxo zó naar is dat ik die paar centjes er wel voor over heb. Bovendien enten ze meteen ook tegen RHD, wat overgebracht wordt via besmet gras of kleding, wat je dus zelf mee naar binnen kan nemen. Zeker als je in een gebied zit waar veel wilde konijnen lopen, of als je daar vaak komt is het zeker wel aan te raden.

Ik heb nog nooit gehoord van een konijn dat overleden is na de enting. Misschien is de enting veiliger geworden?

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:01

Oke dankjewel,
ik heb altijd veel konijnen gehad in een grote ren en heb er eigenlijk nooit last van gehad.
terwijl mijn wijk omringd is door bossen waar het stikt van de konijnen..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:05

Vind dat echt zo vreselijk zielig. Mijn vriend en ik hebben ook een keer zo'n konijn gevonden, we zagen hem rondstrompelen toen we voorbij reden. Omdat ik niet goed wist hoe ik hem dood moest maken (straks gaat het niet in 1 keer goed ofzo) hebben we de dierenambulance maar gebeld. Die hebben hem van ons overgenomen. Echt een vreselijke ziekte, heel triest.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:44

francaa schreef:
Oke dankjewel,
ik heb altijd veel konijnen gehad in een grote ren en heb er eigenlijk nooit last van gehad.
terwijl mijn wijk omringd is door bossen waar het stikt van de konijnen..

De kans is ook niet groot, maar het zal je maar gebeuren. En waarschijnlijk gaan ze dan allemaal. Ik neem het risico niet hoor.