vanaf welke leeftijd steriliseren?(poes)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

vanaf welke leeftijd steriliseren?(poes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:59

Ik heb een kitten van 4 maanden,Ik heb mijn tuin zo gemaakt dat mijn poezen er niet uit kunnen maar nou zag ik net een vreemde poes/kater in mijn tuin bij mijn poesje van 4 maanden.
Nou wil ik haar wel laten stereliseren maar ik heb geen idee vanaf welke leeftijd dat kan, en vanaf welke leeftijd ze geslachtsrijp is.
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven.
Ik heb ook een oude poes maar die was al gestereliseerd toen ze kwam.
(sorry, ik kan er even niet opkomen hoe je stereliseren schrijft,ik weet dus niet of het zo goed is :o? )
Laatst bijgewerkt door iefke op 04-10-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel

Anoniem

Re: vanaf welke leeftijd stereliseren?(poes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:00

Het is steriliseren ;)

Persoonlijk zou ik adviseren vanaf een halfjaar ongeveer :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:02

Ze kan nu al gesteriliseerd worden maar er zijn maar weinig dierenartsen die het zo jong willen doen omdat het priegelwerk is.
Ze kan nu al vruchtbaar zijn het verschilt heel erg per kat sommige worden pas met 1 jaar voor het eerst krols en onze Ivy was met 6 maanden al 3 keer krols geweest.

Je zou haar voor de zekerheid binnen kunnen houden om zeker te weten dat ze niet gedekt wordt.
Hou er rekening mee dat je niet altijd aan een poes ziet of hoort dat ze krols is, ze kunnen ook stil krols worden.

colunder

Re: vanaf welke leeftijd steriliseren?(poes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:08

Ik heb net de eigenaar van de kater gesproken die bij mij in de tuin zat en die is gelukkig gecastreerd.(kater kon de tuin niet uit dus heb ik hem maar naar de eigenaar gebracht,kon ik het gelijk vragen)
Is het beter om haar eerst een paar maaanden aan de pil te doen en dan later te laten steriliseren??(volgens mij deed ik dat vroeger altijd zo met de stalpoezen)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:09

Een poes mag de pil nog niet hebben als ze nog niet krols zijn geweest en zo gezond is de pil helemaal niet.
Ik zou gewoon zo snel mogelijk steriliseren ook al is ze nog niet krols geweest.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 00:05

Oké, bedankt,ik zal morgen de dierenarts bellen om te overleggen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:19

Tegen mij is gezegd dat ze of ouder dan 6 maanden moeten zijn, of boven de 2kilo.
Ik heb mijn dames met 6maanden naar de dierenarts gebracht. Is allemaal goed gegaan.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:34

bij nood 6 maanden anders liever 9 maanden

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:19

Wat langer wachten is altijd beter.
Ik had toen nog 3 katers in huis, waarvan 2 niet gecastreerd. Dit waren ook nog eens de broers van deze dames, dus zijn ze allemaal tegelijk gegaan. Kreeg groepskorting :D en geen risico meer.
Maar als er geen nood is beter nog even wachten.
Maar goed als jij de tuin hebt afgezet voor jou kat, en er komt van buiten toch nog een andere kat doorheen, hoop ik voor je dat jou poes niet dan per ongeluk gedekt word, of er ook nog uit kan komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:30

Waarom/Wanneer....???

Wanneer, normaliter vanaf 6 maanden oud.
Kan het ook eerder? Ja, priegelig is onzin, muis of rat kan je ook steriliseren, (eigenlijk is het castreren)
kat die bv 4 maand oud is is echt niet priegeliger. Echter met narcose dient dan rekening te worden
gehouden met de erg jonge leeftijd. (wat uiteraard gewoon kan (wel iets extra risico,
aangezien als je kat bv op 3 maand oud een poot breekt of een ernstige wond heeft,
deze ook onder narcose behandeld kan worden)
Waarom, dan op 6 maanden? Nou dan is de kat voor de narcose volwassen, dus geen extra risico van de narcose.

Wanneer liever niet? Als kat krols is of drachtig.
Omdat dan alles beter doorbloed is en kwetsbaarder (brozer, dus meer kans op bloedingen)
Uiteraard geld ook hier alles kan, maar risico groter.
Zo ook bij baarmoederonsteking, opereren kan, maar veel groter risico nog, dan bij voorgaande genoemde 2.

Wat doen ze nou eigenlijk bij een sterilisatie, die dus een CASTRATIE is?
Tegenwoordig is het heel normaal dat door een minuscuul gaatje alleen de eierstokken worden verwijderd.
(diverse methoden hiervoor)
Of als er iets afwijkends te zien is aan de baarmoeder, of zowie zo, wordt er ook nog wel de baarmoeder
samen met de eierstokken verwijderd. Wondje zal dan iets groter zijn, dan met aleen de eierstokken.
(dan wel het is een operatie met een scoop, dan kan gaatje net zo klein zijn, als bij alleen eierstokken)

Beetje simpel verteld, maar geloof dat het de lading dekt..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:30

vanaf 2-2.5 kilo

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:47

normaal 5-6 maanden, vanaf 6maanden kunnen ze sexueel actief worden. :)

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:38

ik heb gister mijn half jaar oude poes laten steriliseren :j