Kitten wordt dun

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Kitten wordt dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:19

Hallo Hallo,

Ik heb 2 kittens in huis, Patser van 5 maanden en Plum van bijna 4 maanden. Het zijn geen broertjes van elkaar, Plum is bij een vriendin thuis geboren en Patser op een boerderij.

Patser is groter dan Plum en was al een slank toen hij nog een kleine frummel was. Plummetje is een bol kittentje maar niet te zwaar. Hoe groter Patser wordt, hij dunner hij wordt lijkt het wel. De laatste dagen valt het mij echt op dat zijn flanken "invallen" . Toch eet hij wel goed, speelt fanatiek met Plum en komt regelmatig knuffelen/op schoot liggen.

Patser&Plum hebben de hele dag kittenbrokjes tot hun beschikking en 's ochtends krijgen ze samen 1 zakje vlees. Ze eten tegelijk uit 1 bakje en het komt vaak voor dat Plum geen vlees meer hoeft maar dat Patser door eet.
Beide kittens zijn geënt en zitten strak in het ontworm schema, ze komen niet buiten en hebben geen vlooien.
Zoals ik al zei, maakt Patser geen zieke indruk, hij speelt, eet, drinkt, plast en poept normaal en zijn vacht glanst tandvlees is mooi roze.

Er zijn ook mensen met een hele dunne/slanke bouw en ik vraag me af of Patser gewoon slank gebouwd is of dat hij topch ergens last van heeft. Hebben jullie enig idee?

zonnebloem18

Re: Kitten wordt dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:24

Sommige katten kunnen inderdaad slanker gebouwd zijn.
Heb je ze al weleens gewogen dan kan je kijken hoe groot het verschil is.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:27

Katten hebben vaak groeistuipen, dan zijn ze heel dun en schieten ze de lucht in, kijk het nog even aan.
Maar komt vast goed.
Succes

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:41

Je hebt verschillende katten, hier ook twee mooie voorbeelden lopen. Broer en zus. Een zwart-witte kater en 6 kilo, andere is een lapjespoes en krap 2,5 kilo. Totaal verschillend.

Ondanks een strak ontwormschema kunnen ze wel wormen hebben, is mijn ervaring. Maar dit zal je zelf moeten inschatten of dat bij de jouwe ook zo is. Anders even een ander wormmiddel erin doen. Zelf heb ik erg goede ervaring met Milbemax ontworming.
1 pilletje erin en doet alles.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:44

Thanks, ga ik morgen eens halen en proberen. Oh, en ik ga jouw onderschrift even "jatten" :+

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 16:16

Ohoh...... net de kittens ontwormd en kom net in de woonkamer en zie dat 1 van de 2 gespuugd heeft. Nu is dat niet zo'n ramp maar.... Er zitten (dode) wormen in!!!!! :r Gatver, morgen toch maar even langs de dierenarts!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:38

Nou, ben net terug van dierenarts! Kittens zien er gezond uit maar Patser heeft een prik met "vitamine en mineralenshot" gehad omdat hij zo dun is. Volgens de dierenarts wordt hij gewoon groot, zit in een groeispurt en wordt daarna wel weer zwaarder! Ben benieuwd hoe groot hij wordt dan, want hij is nu net 5 maanden en heeft nu al de schofhoogte van een teckel.... :=

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:12

Ik hoop dat je probleem zo is opgelost en dat de kat nu weer wat dikker wordt. Maar het kan ook gewoon zijn bouw zijn. We hebben een poes (balinees) en die is erg slank en dun. De andere is een gewone HTK-kat en een ontzettende stevig gebouwde poes! Maar als ze in de groei zijn, kunnen ze soms zo groot en slungelig worden. Maar wormen vind ik zo goor. Bleeh.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:15

Hij heeft maar 1 keer (wormen) gespuugd en maakt verder gelukkig nog steeds geen zieke indruk. Als hij is uitgegroeid show ik hem wel even ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:11

geef je kittenbrokjes van bijv Whiskas of van een premium merk?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:17

We hadden een kat die de hele dag om eten schooide maar toch magerder werdt. Hij bleek een schildkliertumor te hebben. Maar ik denk dat het bij jou katje gewoon de groei is. We willen wel foto's! :P

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:13

@Cissy: Ik voer kittenbrokjes van Whiskas ja.

@Lynske78: Deze foto's van een paar weken geleden, inmiddels zijn ze allebei alweer flink gegroeid maar heb daar nog geen foto van

Patser:

Afbeelding
Afbeelding

Plum:
Afbeelding
Afbeelding (rechts)

Samen Formule 1 kijken:
Afbeelding

Samen vrouwen keuren
Afbeelding

Samen slapen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen afscheid nemen van hun fans :+
Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:33

Scheetjes hoor en het buikje komt me bekend voor.
Onze Droppie:
http://yfrog.com/3g5547226306v2r1j
En ik zou wel overgaan op hoogwaardiger voer als Royal Canin of Hills dat hebben ze echt wel nodig als ze nog zo jong zijn.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:55

Ik had eerst Hills kittenvoer maar daar gingen ze gigntich van aan de schijterij :Y) Heb het gemegd met hun eigen voer dat in t nest aten en toen begonnen ze scheetjes te laten, hoe verder we over gingen op de Hills, hoe dunner werd hun poep (lekker praatje) en met Whiskas hebben ze nergens last van!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:14

Ohh ze zijn echt lief :) Ze zouden wel door kunnen gaan als broers. :P Is altijd wel leuk van die kleine poezels in huis. De mijne zijn intussen al 11 dus al lang geen kittens meer hierzo.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:11

Wat een leuke kittens heb je
Grappig detail, dat witte puntje aan de staart!!!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:38

Leuke kittens heb je! Ze zouden zo familie van mijn Ronja kunnen zijn! Echt een leuke tekening hebben ze!

Whiskas is eigenlijk niet zo'n goed voer. Als je op de ingrediëntenlijst kijkt, zie je dat er vooral granen en andere vulmiddelen inzitten en maar 4% vlees. Een kat is een carnivoor dus hebben dus zo veel mogelijk vlees nodig. Als ik jou was, zou ik dus beter voer gaan zoeken (gewoon even op de ingrediëntenlijst kijken). Dan poepen ze ook minder omdat ze minder afvalstoffen binnenkrijgen.
Kittens hebben ook veel behoefte aan natvoer, omdat katten van oorsprong steppedieren zijn en dus weinig drinken. Kijk ook hier even dat er geen granen, suikers en plantaardige rommel inzit!

Mijn kitten is ook altijd een dunne spriet geweest. Nu ze anderhalf is, wordt ze eindelijk wat forser. Ze is met een 7 maanden geneutraliseerd. Lichaamsbouw kan dus per kat verschillen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:06

Och, wat een leukerds :))
't Is echt een prachtig setje zo samen!

Ik zou me niet teveel zorgen maken, zeker niet nu je de DA er naar hebt laten kijken en er goed ontwormd is. Jonge katten maken soms enorme groeispurten door en ze hebben momenten dat ze alleen maar de lucht in schieten.
Wij hebben een rode kater van nu anderhalf jaar oud en dat was vorig jaar ook met tijden zo'n scharminkel. Net als bij paarden was hij ook overbouwd, z'n achterkant groeide dan harder dan de voorkant en dat zag er echt niet uit :))
Jonge katten groeien als een gek en daarbij zijn ze vaak ook nog behoorlijk actief. Geen wonder dat er geen grammetje vet aan zit. Komt allemaal wel weer goed hoor :j

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:44

Helaas is Patsertje wel (erg) ziek (geweest) zie: [BB] Duimen jullie mee? (kitten erg ziek)

Woensdagmiddag dus na een dag en nacht bij de dierenarts geweest te zijn weer opgehaald. Leek goed te gaan dus woensdagavond ben ik naar concour gegaan, toen ik wwn paar uur later thuis kwam niks aan de hand. Donderdag (gister dus) had ik hele dag studie en toen ik thuis kwam, lag overal in de woonkamer weer braaksel en diarree >;) Opgeruimd, schoongemaakt, kattenbak verschoond en helemaal uitgeboend (misschien wilde hij om 1 of andere reden niet meer op de kattenbak) en voor de nacht witte stoffen stoelen afgedekt met vuiliniszakken. Vanmorgen lag er een klein beetje braaksel (doorzichtig, leek net water) en hij stond samen met Plum te schreeuwen om brokjes. Heb de dierenarts gebeld en hij adviseerde om Sensiblevoer van Royal Canin aan ze te geven omdat dat makkelijker verteerbaarder was. Dat gehaald en gegeven en tot nu toe zit dat er nog in. Hoop ook dat het er in blijft ....