kat 24 uur binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

kat 24 uur binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:29

Mijn vriendin is verhuisd naar een flat mét haar kat die eerst altijd een buitenkat was. máár nu gaat dat niet meer.
Zelf zegt ze '' aah die katten hebben een korte termijns geheugen en is dat heus wel weer vergeten hoor'' Hier denk ik dus anders over. Die kat was bijna dag en nacht buiten en zit nu in een klein flatje waar ze niet naar buiten kan.

Wat vinden jullie??

oh_oh

Re: kat 24 uur binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:31

Ik vind het erg sneu voor de kat. Een kat is een gewoonte dier. Dus de gewoonte om buiten te komen zal hij abrupt af moeten leren.

Ik vind het niet eerlijk tegenover de kat.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:32

Als de kat de tent afbreekt binnen, dan merkt ze het vanzelf wel. Het zou mijn keuze niet zijn om een buitenkat binnen te houden in elk geval. Collega van mij heeft dat geprobeerd en die kat brak letterlijk de huiskamer af, dus ze heeft er een ander huisje voor gezocht waar hij wel weer gewoon naar buiten kon.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:33

Hoe oud is de kat? 1 kat of 2?
Ik zou het zelf mn katten nooit aan willen doen, maar ik denk wel dat er een (kleine?) kans is dat het toch nog zal wennen..

Mja ik ken iemand die heeft een kat die zn hele leven al binnenkat is en die breekt ook de boel half af, veel katten hebben gewoon dat instinct..

Ik hoop voor de kat dat het goed gaat

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:35

ik heb zelf een boerderijkat na een half jaar binnen neergezet, beestje komt alleen buiten als ik haar daar neerzet.
sommige katten vinden binnenshuis leven prima, dat zal de tijd moeten uitwijzen.

mijn beide katten mogen best naar buiten, alleen zijn ze daar gewoon te lui voor :+
Laatst bijgewerkt door Dana01 op 04-10-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:37

Het zijn 2 katten. Eentje daarvan is nog nooit buiten geweest. Die ander wel, en die is inmiddels drie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:38

Ze zou de kat beter aan iemand kunnen geven die wél kan bieden wat de kat nodig heeft.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:41

lekker makkelijk Arabesk... wat als die kat het geen enkel probleem vind??
ze heeft het beestje al 3 jaar, ik kan me voorstellen dat je daar niet zomaar afstand van doet tenzij hij echt wegkwijnt.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:43

Ag, ik zie het probleem niet zo. Mijn katten zitten ook 24 uur per dag binnen, en ze lijken er totaal geen behoefte aan te hebben om naar buiten te gaan. En als ze die behoefte wel hadden gehad dan hadden ze pech gehad. Mijn katten mogen niet naar buiten.

Ik denk dat de kat wel went, maar misschien ook niet, dan moet ze een ander huisje zoeken.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:43

arian_wolf schreef:
Het zijn 2 katten. Eentje daarvan is nog nooit buiten geweest. Die ander wel, en die is inmiddels drie.

Met een beetje geluk houden ze elkaar lekker bezig binnen
Ik snap eigenlijk ook wel dat ze het in ieder geval probeerd, als het niet gaat merk je dat snel genoeg en kun je er alsnog voor kiezen om andere stappen te ondernemen

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:46

Tja katten houden al niet van verhuizen en dit is wel een erg grote overgang van altijd buiten naar altijd binnen..maarja als het niet anders kan dan is het jammer..hopelijk wend de kat er snel aan en heeft die er geen problemen mee ;)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:47

Het kan best wennen hoor.
Mijn kat was volgens mij ook een buitenkat.
Weet dit niet zeker aangezien ze als zwerver bij ons in het asiel is binnengebracht.
Haar poot moest geamputeerd worden en toen is ze bij mij gebleven.
Maar mijn katten komen ook niet buiten,hebben er totaal geen behoefte aan.
Al merk ik wel aan onze 3 poot dat ze het fijn vind.
We hebben nu een afgesloten tuin met een hoge schutting en aangezien ze met 3 poten niet zo hoog springt komt ze nu af en toe buiten.
Ze vind het ook helemaal niet erg om binnen te zitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:49

Daiss87 schreef:
Tja katten houden al niet van verhuizen en dit is wel een erg grote overgang van altijd buiten naar altijd binnen..maarja als het niet anders kan dan is het jammer..hopelijk wend de kat er snel aan en heeft die er geen problemen mee ;)

mijn ex asiel katten aka zwervers hebben zich anders behoorlijk aangepast aan het binnenhuisleven... ze waren dan wel jonger toen, maar ze ondernemen niet eens een poging om naar buiten te gaan...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:50

Mijn kat, een zwerver heb ik een tijdje op mijn appartement gehad maar dat ging helemaal niet goed. Ze moest gewoon naar buiten kunnen en ging van ongenoegen op de bank plassen. Ik heb haar toen naar mijn ouders terug gebracht (daar was ze al gewend omdat ik voor het appartement haar daar al had) en daar heeft ze het super. Het is gewoon geen binnenkat en nu ik mijn eigen huisje heb is ze toch bij mijn ouders gebleven omdat ze het daar zo goed heeft. Kon haar daar niet meer weghalen omdat ik het sneu voor mijn ouders vond ;)

Nu heb ik zelf weer 2 katten en die zitten voornamelijk buiten omdat ze dat ook gewoon veel fijner vinden. Dus iedereen blij! Ik raad het dus niet aan om buitenkatten binnen te plaatsen maar dat kan natuurlijk per kat verschillen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:55

Dat een kat vergeet hoe het buiten was, nee dat geloof ik niet :n Ik denk dat het echt aan de kat zelf ligt. Sommige katten zijn echte buiten katten, en sommige echten binnen katten. Ik hoop voor je vriendin dat het een kat is die het buiten leuk vond maar het ook heerlijk vind om binnen te zitten.. Door genoeg speelgoed aan te bieden zodat hij toch zijn energie kwijt kan en de andere kat echt een binnen kat is hoop ik voor je vriendin dat hij zich erbij neer legt. Maar als het een buiten kat is.... dan breektie de tent af denk ik en is hij beter af bij iemand anders...

Onze kat is zelfs met een poot in het gips uit zijn hok ontsnapt en naar buiten gevlucht.. toen hij binnen moets blijven om te herstellen. Die zouden we echt niet binnen kunnen houden, dan zouden we hem beter weg kunnen doen :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:21

De meeste buitenkatten kan je uiteinde4lijk wel gewoon binnen houden.
Zo hebben 2 van mijn katten bij hun vorige eigenaar wel buiten geleefd maar hier blijven ze binnen.
Ze missen niks en vermaken zich prima en het is zeker niet zielig.

Je moet alleen wel zorgen dat de kat zich binnen hetzelfde kan gedragen als dat hij buiten deed.
Dus een krabpaal i.p.v. krabben aan een boom en met spelletjes kan je een kat toch laten jagen als is het niet meer op vogeltjes en muisjes.

Je merkt snel genoeg of een kat binnen te houden is en wil een kat toch naar buiten kan ze altijd nog het balkon veilig maken en de kat daar naar buiten laten.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:28

tja wat moet je dan, naar het asiel brengen?
dat is ook weer zo sneu.
ik heb zelf 2 katten en woon ook op een flat waar ze niet naar buiten kunnen, heb wel een vrij groot balkon waar ze op kunnen.
die enne is als kitten bij ons gekomen en dus niet anders gewend.
maar de andere heb ik als 2,5 jarige uit het asiel vandaan en is geboren als zwerfkat.
nou die is dus echt amper naar buiten te krijgen.
zij heeft echt haar rust in huis gevonden.
ze moet van mij elke dag ff naar buiten om een frisse neus te halen en dan zitten ze allebij zo te balen :P
Afbeelding
dus tja hoe zielig is het, als hij maar een goeie grote krabpaal heeft en mischien een maatje erbij krijgt om mee te spelen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:37

Katten die altijd gewend zijn om buiten te lopen, kun je niet meer binnenhouden is mijn gedachte altijd..
Verschillende voorbeelden in het verleden meegemaakt toen ik nog bij mijn ouders woonde.

Nu heb ik zelf twee katten, een kent het buitenleven niet (al van geboorte niet) en de ander is van de straat afgeplukt in slechte toestand. Ze heeft een half jaar binnen geleefd en nu woon ik sinds 6 weken in nieuwe huis. Nu mag ze af en toe buitenlopen, maar na een kwartier is ze het alweer beu (of bang) en komt weer naar binnen.
Andere kat wacht ik mee tot dit voorjaar, dan zet ik de deur open en mogen ze kiezen: binnen of buiten.

Een kat die altijd buiten heeft gelopen en dat niet meer mag, zal de boel afbreken binnen. Vroeger heeft mijn moeder uit pure wanhoop na een verhuizing onze toenmalige kat na 6 dagen al naar buiten gedaan. Dier is een dag kwijt geweest, maar kwam weer terug en was weer helemaal rustig.. Katten zijn gewoonte dieren. Gaan ze nooit naar buiten, dan vragen ze er niet naar.. maar gaan ze altijd naar buiten, dan kan je dat niet ineens afnemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:41

Je zegt het alsof het een regel is maar dat is niet zo zeker 50% van de katten die buiten hebben geleefd kun je prima binnenhouden.
Veel zwerfkatten kun je ook binnenhouden je moet alleen wel wat moeite doen en niet te snel toegeven.

Maar als ik het stukje van de TS zo lees heeft haar vriendin geen problemen met de kat die perse naar buiten wil maar is het de TS die het zielig vind.
Dat is gewoonweg niet het geval als de kat aangeeft het prima te vinden binnen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:01

Wij hebben hier een 6 jarige kat die altijd buiten heeft gelopen. Sinds anderhalve maand woont hij bij ons en wij laten onze katten enkel binnen. Hij heeft hier geen enkel probleem mee, en past zich prima aan.