Huiskonijnram laten dekken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Huiskonijnram laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:24

hoi hoi

Ik heb een Gele vlaamse reus ram van een goede fokker, nu is de gele kleur erg gewild, maar die zijn er dus niet veel.

Nu zit ik er over te denken om hem te laten dekken, maar nu hoorde ik als je een huiskonijn hebt, dat beter niet kunt doen dit door dat ze valser worden nadat ze 1 keer gedekt hebben. dit wil ik dus niet, maar had er eigenlijk nog nooit van gehoord.

nu was diegene die het zei n fokker en had verder geen ervaring met huiskonijnen.

nu vroeg ik me dus af, kan een ram een huiskonijn en een dekram tegelijk zijn? zonder dat het van karakter verandert?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:31

ook nog nooit van gehoord en ik heb al mijn leven lang konijnen.

kan zijn dat een ram wat gefrustreerd raakt omdat ie dekken wil,maar dan geef je em een oude knuffel en dan is het ook klaar toch?
ik heb wel hitsige rammetjes gehad die dan wel es wat opdringerig werden,maar een knuffel deed dan wonderen.

maar vals?
heb zelfs nog nooit valse rammen meegemaakt.
de enige keren dat ik gebeten ben door konijnen dan waren het altijd de vrouwtjes.
die zijn supersjaggie als ze schijnzwanger zijn :+

Faniek

Re: Huiskonijnram laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:34

Ik zelf zou het niet doen en dan om de volgende redenen.
1. Je weet niet wat voor voedsters er onder komen voor je het weet dragen ze voor syffilis zonder symptomen, maar je ram krijgt het wel bijv.
2. Gele Vlaamse Reuzen zijn er echt wel veel.
3. De kans dat de hormoonhuishouding gaat toe nemen is groot incl. het vrolijke sproeien.

En uuh ik zag laatst zelfs in de opvang een Gele Vlaam...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:39

Ik zou inderdaad erg goed nadenken over alle nieuwe konijntjes die er dan door jouw ram (zijn medewerking dan) op de wereld gezet worden en of daar echt wel zo veel vraag naar is.

De punten voor de gezondheid van je ram worden hier boven al toegelicht en zijn zeker belangrijk, als ook de overvloed aan konijnen die er al is en jij daar aan bij gaat dragen als jij hem als dekram in laat zetten.
Ik hoop dat je tot een weloverwogen en verstandige keuze kan komen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:53

Gele zijn er echt heel weinig, onder in NL zijn ze wel te vinden maar midden NL word het toch lastiger, ben zelf n aardige tijd op zoek geweest en de fokkers die er toch nog wat hadden zijn dood gegaan aan een virus. de gelen zijn over het algemeen toch zwakker als de konijngrijzen.

Maar de punten van de gezondheid zijn wel een overweging, dat gaat natuurlijk altijd voor!

Ik ga er zo wie zo goed over nadenken, ik heb nog helemaal niet de gedachten van ja of nee, ik zat er over na te denken en dacht, eerst dat maar eens uitzoeken.

in iedergeval bedankt voor de reactie's, hier kan ik wel wat mee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:42

Geloof me er zijn echt meer gele Vlaamse Reuzen dan bijv. het Voskonijn in kleur opzich. Bij wijze van.
Ik heb jaren gefokt en ken menig gele Vlaamse reus fokker en ik woon niet in het zuiden.
Dus het argument er zijn er weinig van zou ik niet op vallen. Daarnaast zit in een opvang in het noorden een gele Vlaam en ik heb nog een gele en een witte op de wachtlijst staan, maar ik zit bomvol. En waarmee Franse Hangoren die o zo populair zijn...
En afgelopen jaar nog hebben we tot 2 keer toe een gele vlaam in de winkel gehad voor verkoop (ik werk in een dierenspeciaalzaak).

Dus als je dit wil gaan doen, doe je het puur voor jezelf en persoonlijk ik zou het nooit doen. Echt ellende kun je er mee krijgen. Ik zou er voor kiezen om lekker van je Vlaam te genieten en geen gedonder te hebben, want soms komt er een heleboel bij kijken.