ook konijntjes krijgen last van ouderdom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ook konijntjes krijgen last van ouderdom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:28

Hallo,

Ik heb nu nog maar 2 konijnen over. Een van een jaar of 5 en eentje van een jaar of tien.
Maar de oudste heeft nu last van ouderdomtekens ;(
Ze is nu erg mager en begint kaal te worden. Ze eet en drinkt wel goed.
Maar wat kan ik haar nu extra bijvoeren ? Zodat ze wat dikker word?
Want ben bang dat ze zo de winter niet doorkomt. En van me ouders mogen ze niet van de winter naar binnen.
Omdat we al veel dieren hebben en er binnen niet nog een kooi bij kan.
En op me kamer mogen ze al helemaal niet staan, omdat ik al 5 hamster er heb staan.
Ze zitten nu in een hok van 1 m bij 3 m. Ze zaten altijd in een groot voliere van 5 m bij 3 m. Maar omdat er dit jaar helaas 2 andere nijntjes zijn overleden ( natuurlijke dood, waren allebei ong 12 jaar) hebben we ze naar een kleiner hok gedaan. Omdat me ouders er graag nog een veranda wouden.

Dus wat kan ik nou het beste doen?

_Evelien

Re: ook konijntjes krijgen last van ouderdom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:33

Wat krijgt ze voor eten ? Je zou nog geroosterd brood kunnen geven of worteltjes. Mischien ook iets waar veel vitaminen in zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:37

_Evelien schreef:
Wat krijgt ze voor eten ? Je zou nog geroosterd brood kunnen geven of worteltjes. Mischien ook iets waar veel vitaminen in zitten!

ze krijgen gewoon bikskorrels en onbeperkt hooi ;)
En ze krijgen altijd wel wat groente of fruit elke dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:38

maar ik vind het best wel sneu omdat beestje nu te zien, met allemaal kale plekjes en dat ze zo mager is ;( Bij die andere 2 zag je niet dat ze oud waren.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:39

Heeft ze pijn dan? Je kan ook een lekker warm dekentje in dr hokje leggen

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:40

Er bestaat senioren voeding voor konijnen, is wel wat duurder en je moet ff zoeken! Maar het is er wel. Verder zou ik haar lekker een beetje verwennen: Brood,gekookte rijst, geraspte wortel. Maar geef vooral oude konijntjes niet te veel en te snel nieuwe dingen!(dit wist je wel, maartoch:P)

Ook zou ik ze vooral NIET naar binnen verplaatsen, het verplaatsen van een konijn van koud(buiten) naar warm(binnen) kan fataal worden. Zeker bij een oud konijn.
Je kunt wel wollen dekens, in veel laagjes over het hok leggen, en het hok aan de zijkanten(waar hout zit) isoleren met piepschuim. Het water dat in de flessen zit kun je in aluminium folie wikkelen, warm water bevriest sneller dan koud, dus dat hoeft ook niet. Je kunt ook rond een uur of 8, als jet echt koud wordt een kruikje in het hok leggen, zodat ze als ze willen warm in slaap kunnen vallen.

En vooral ook het hok goed schoonhouden, veeeeel hooi in het hok doen zodat ze kunnen nestelen en hopen dat ze het doorkomt! Dat is precies wat ik doe met mijn oude mannetje!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:42

Inderdaad, wat geef je dr?
De mijne is ook 10,(bijna 11) en die krijgt smorgens oud brood, soms beschuit, dan gaat hij 's middags samen met de cavia de gang in, daar wortel of gewoon wta groente, en dan 's avonds cavia voer 2 schepjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:43

_Evelien schreef:

hmm weet niet als ze pijn heeft. Volgens mij niet.
Want als ik haar oppak vind ze het niet erg.. In iedergeval ik merk het niet aan haar als ze pijn zou hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:44

love_western schreef:
ze krijgen gewoon bikskorrels en onbeperkt hooi ;)
En ze krijgen altijd wel wat groente of fruit elke dag.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:45

love_western schreef:
_Evelien schreef:

Want als ik haar oppak vind ze het niet erg.. In iedergeval ik merk het niet aan haar als ze pijn zou hebben ;)

Konijntjes laten het niet altijd merken als ze pijn hebben, je kunt een bezoekje aan de dierenarts brengen, dat ie kijkt of alles het nog gewoon goed doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:50

SB_Beessie schreef:
Er bestaat senioren voeding voor konijnen, is wel wat duurder en je moet ff zoeken! Maar het is er wel. Verder zou ik haar lekker een beetje verwennen: Brood,gekookte rijst, geraspte wortel. Maar geef vooral oude konijntjes niet te veel en te snel nieuwe dingen!(dit wist je wel, maartoch:P)

Ook zou ik ze vooral NIET naar binnen verplaatsen, het verplaatsen van een konijn van koud(buiten) naar warm(binnen) kan fataal worden. Zeker bij een oud konijn.
Je kunt wel wollen dekens, in veel laagjes over het hok leggen, en het hok aan de zijkanten(waar hout zit) isoleren met piepschuim. Het water dat in de flessen zit kun je in aluminium folie wikkelen, warm water bevriest sneller dan koud, dus dat hoeft ook niet. Je kunt ook rond een uur of 8, als jet echt koud wordt een kruikje in het hok leggen, zodat ze als ze willen warm in slaap kunnen vallen.

En vooral ook het hok goed schoonhouden, veeeeel hooi in het hok doen zodat ze kunnen nestelen en hopen dat ze het doorkomt! Dat is precies wat ik doe met mijn oude mannetje!

Oke, dan blijven ze gewoon ;) Maar ik wist niet dat konijnen gekookte rijst mogen. Gewoon een handjevol per konijn? Of eerst een halve? Omdat ze langzaam moeten wennen? En er ligt elk winter een groot zeil over het hok heen. En er ligt minstens 50 cm stro in dan. Zodat ze het goed warm hebben. En lekker in kunnen liggen. Daarbij hebben ze ook een omgekeerde plastic honden mand, waar ze dan onderliggen. En wat voor kruikje bedoel je? Maar word dat dan niet ´s nachts ijskoud, omdat een warm water sneller bevriest? En dat van folie is een goed idee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:51

SB_Beessie schreef:
love_western schreef:

Konijntjes laten het niet altijd merken als ze pijn hebben, je kunt een bezoekje aan de dierenarts brengen, dat ie kijkt of alles het nog gewoon goed doet!

hmm ik mag van me ouders nooit zo snel naar een da om een dier gewoon te laten controleren ;) Alleen alshet noodzakelijk is ;)
Maar hoe duur is dat ong.?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:00

love_western schreef:
SB_Beessie schreef:

Oke, dan blijven ze gewoon ;) Maar ik wist niet dat konijnen gekookte rijst mogen. Gewoon een handjevol per konijn? Of eerst een halve? Omdat ze langzaam moeten wennen? En er ligt elk winter een groot zeil over het hok heen. En er ligt minstens 50 cm stro in dan. Zodat ze het goed warm hebben. En lekker in kunnen liggen. Daarbij hebben ze ook een omgekeerde plastic honden mand, waar ze dan onderliggen. En wat voor kruikje bedoel je? Maar word dat dan niet ´s nachts ijskoud, omdat een warm water sneller bevriest? En dat van folie is een goed idee ;)

Gekookte rijst is goed voor konijnen, en het helpt ook als ze diarree hebben. Wennen kun je doen door eerst een half dopje te doen voor 2 nijnen, En dan 1 eierdopje ongekookte rijst voor 2 konijnen is per dag genoeg(als je kookt wordt het veeeel meer). Je kunt altijd iets extra doen, maar geen hele kopjes ofzo:P/
Een warm waterkruik is niet zo`n goed idee, je kunt een kijken voor een ouderwetse kersenpit!,Misshcien op marktplaats ofzo?> Folie doe ik al jaren, helpt altijd een beetje!

Naar de dierenarts ga ik ook niet zo snel, misshcien kun je het tijdens de entingen laten doen?,Als je voor de winter nog eens ent. Hoe duur het is weet ik niet precies, een enting+checkup kost bij ons 55 per nijn, Dus misshcien 30 euri?
Maar als je niet gaat is het niet zo`n heel groot probleem, als ze nog normaal eet en drinkt is het vaak wel goed. Heb je haar tanden eigenlijk wel eens gecheckt? Het kan wel zijn dat ze veel probeert te eten maar dat ze bijv. last van haar kiezen heeft. Dat kan de dierenarts wegveilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:09

SB_Beessie schreef:
love_western schreef:

Gekookte rijst is goed voor konijnen, en het helpt ook als ze diarree hebben. Wennen kun je doen door eerst een half dopje te doen voor 2 nijnen, En dan 1 eierdopje ongekookte rijst voor 2 konijnen is per dag genoeg(als je kookt wordt het veeeel meer). Je kunt altijd iets extra doen, maar geen hele kopjes ofzo:P/
Een warm waterkruik is niet zo`n goed idee, je kunt een kijken voor een ouderwetse kersenpit!,Misshcien op marktplaats ofzo?> Folie doe ik al jaren, helpt altijd een beetje!

Naar de dierenarts ga ik ook niet zo snel, misshcien kun je het tijdens de entingen laten doen?,Als je voor de winter nog eens ent. Hoe duur het is weet ik niet precies, een enting+checkup kost bij ons 55 per nijn, Dus misshcien 30 euri?
Maar als je niet gaat is het niet zo`n heel groot probleem, als ze nog normaal eet en drinkt is het vaak wel goed. Heb je haar tanden eigenlijk wel eens gecheckt? Het kan wel zijn dat ze veel probeert te eten maar dat ze bijv. last van haar kiezen heeft. Dat kan de dierenarts wegveilen.

We hebben hier nog wel een paar kersenpitten liggen, maar bijten ze die niet kapot? Maar ik zal ze morgen wat rijst geven ;) En wat hard brood ( krijgen ze wel vaker)
Maar als ik eerlijk moet zijn laat in ze inenten ( vind mij vader flauwe kul ) Maar ze zijn nog nooit ziek geweest of wat dan ook. Ze hebben zelfs nog nooit de da gezien ;) Maar volgens mij waren de tanden niet te lang, maar ik zal het morgen nog even voor de zekerheid checken ;)

Ik zal anders zaterdag wel even een foto maken ;) Heb morgen geen tijd want moet tot 4 uur naar school en daarna gelijk werken. En ´s avonds heb ik een survivaltocht ;)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:13

@ Laatse bericht, dat ik niet meer kan Quoten:

Kersenpitten kun je een een oude dunne kussensloop doen! Dat je ze niet ent is niet erg, ik doe het wel maar ook omdat die van mij los lopen en we veel wilde hazen hebben. Oke, kijk er maar even naar! Je kunt op internet wrschijnlijk wel een manier vinden om het bekkie open te doen als het je niet lukt, anders kan ik het je wel uitleggen. Foto, graag! Misschien zie ik er wel gelijkenis in met mijn oude nijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:19

SB_Beessie schreef:
@ Laatse bericht, dat ik niet meer kan Quoten:

Kersenpitten kun je een een oude dunne kussensloop doen! Dat je ze niet ent is niet erg, ik doe het wel maar ook omdat die van mij los lopen en we veel wilde hazen hebben. Oke, kijk er maar even naar! Je kunt op internet wrschijnlijk wel een manier vinden om het bekkie open te doen als het je niet lukt, anders kan ik het je wel uitleggen. Foto, graag! Misschien zie ik er wel gelijkenis in met mijn oude nijn!

Ik zal even op internet kijken hoe ik het bekkie kan openen ;) En anders graag even uitleggen.
En we hebben genoeg oude kussenslopen, dus dat zal van winter wel lukken ;)
Maar meestal krijg ik altijd commentaar als ze houren dat ik mijn konijnen niet inent ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:25

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:27

love_western schreef:
http://media.photobucket.com/image/hoe% ... obleem.gif

is dit een goede manier?

En heb jij mischien een foto van joun konijntje?

ZO heb ik het van de dierenarts geleerd. Dus vastwel. Ben wel voorzichtig, rustig opendoen en daarna iets LEKKERSS.
Ik heb nu geen foto van mijn nijn, zal kijken of ik aan een kan komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:30

oke dan zal ik dat morgen rustig proberen. Wil niet dat ze te veel gaat stressen.
Ben benieuwd naar de foto ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:45

De kiezen van een konijn kan je niet zelf controleren, daarvoor gebruikt de dierenarts een otoscoop met een speciale opzetstuk. de achterste kiezen zijn vaak het problem en die kan je eht niet zien zo, dan moet het konijn ook een sprijder in zijn bekkie.

99% van magere konijnen op oudere leeftijd (vanaf 2 jaar) hebben haken op de kiezen waardoor ze hun voer net meer goed kauwen en verteren, vandaar dat ze mager worden. Totdat ze helemaal niet meer kunnen/willen eten omdat het pijn doet. de haakjes kunnen vlijmscherp worden en zo tong en de slijmhuid van de wang beschadigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:50

Ik heb vandaag even gekeken en ze heeft geen te lange tanden. Dus het is waarscheinlijk gewoon ouderdom. Ik heb vandaag de hok weer lekker verschoont en lekker veel stro en hooi gegeven. En wat brood. Morgen geef ik ze wat rijst.