Ratje bijt op pootje, wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Ratje bijt op pootje, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 18:45

Een van onze tamme rattendames bijt sinds een dag of 2 op haar voorpootje. Aangezien ik dit gedrag nooit eerder zo gezien heb en geen idee wat ik ermee moet leg ik de vraag hier neer.

Ze maakt van haar pootje een vuistje en bijt/knaagt/knabbelt er op, voornamelijk bovenop en bij haar wijsvingertje zeg maar. Het pootje ziet er wel roder uit dan het andere pootje, maar dat is niet zo gek als ze er zo op knabbelt, verder is het niet dik. Er is in haar omgeving niks veranderd wat haar gedrag kan veroorzaken. Ze loopt er wel gewoon op, en houd eten etc ook vast met dat pootje.

Iemand enig idee of dit gewoon gedrag is of dat er misschien iets kan zijn met het pootje?

Ryanne_

Re: Ratje bijt op pootje, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:46

Misschien is het geirriteerd en heeft ze er jeuk aan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:48

Het klinkt en beetje als barberen:

Psychische aandoeningen komen ook voor bij ratten, 1 daarvan is ‘Barberen’.
De meest geziene uiting van deze psychose zien we in de vorm van een rat die dwangmatig bij zijn kooigenootje op 1 plek wast en daarmee alle haartje op die plek eruit trekt.
Kooigenoten van een barberende rat hebben dus vaak een kaal plekje op een specifieke plek zoals achter het oor of tussen de schouderbladen.
Een andere uiting van barberen is het dwangmatig wegwassen van de haartjes op de voorpoten en/ of achterpoten bij de barberende rat zelf.
Barberen komt meestal voort uit verveling; ratten bewegen graag en veel, gaan graag op onderzoek etc.
Als die ontwikkeling hen ontnomen wordt doordat ze nooit uit de kooi mogen, kunnen ze uit verveling een andere rat of zichzelf overmatig gaan wassen.
Meestal doen de barberende ratten zichzelf of de andere gelukkig geen of weinig pijn.
Het is een vervelend trekje, maar helaas weinig aan te doen.
http://www.vsro.nl

Naast verveling kan stress barberen ook veroorzaken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:54

Ze trekt er geen haren uit, ze doet het echt op het knuistje zelf. Onze andere rat heeft geen kale plekken etc. Ze komt er ook elke dag uit en loopt daarnaast veel in een looprad (heeft ze altijd gedaan, als ik dat ding eruit haal word ze gefrustreerd). Heb niet het idee dat ze het uit stress ofzo doet, haar gedrag verder is niet veranderd. (neem aan dat ik stress ook aan andere dingen kan merken?)