Wat te doen? (hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Wat te doen? (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:27

Hee medebokkers,

Ik heb een teefje van nu bijna 2 jaar (ze is een tibetaanse terrier x (waarschijnlijk) stafford achtige)). We hebben een klein probleempje met haar. Als ze alleen moet zijn, zit ze bij ons in de bench, dit gaat prima. Alleen als we haar los laten lopen in de kamer dan begint ze te slopen ( voornamelijk kussens, maar ook een keer hebben we haar betrapt op het knagen op de kabels van de computer.. dat willen we natuurlijk helemaal niet want zo kan ze zich verwonden!). Een andere reden om haar niet alleen in de huiskamer te laten is dat we ook 2 katten hebben die ze dan opjaagt.., we kunnen haar ook niet in de tuin laten omdat ze alles open graaft en super waaks is en dat vind mijn moeder vervelend. Nu kan je zeggen natuurlijk van: nou geen probleem toch? dan laat je de hond toch gewoon in de bench?! Maar ikzelf ben van mening dat ze te vaak in de bench moet zitten en dat je zo het probleem niet aanpakt maar alleen de symptomen. Het is natuurlijk niet leuk voor haar dat ze steeds in de bench moet, en ik denk dat ze uit verveling ook begint te slopen. Iemand een idee wat we hiertegen kunnen doen? Zelf proberen we haar op heterdaad te betrappen en te straffen maar ze doet het alleen als ze alleen is. En als we thuiskomen en de gang ligt onder de voering van de kussens, dan kunnen we haar niet straffen omdat naderhand straffen geen zin heeft en ze dus niet snapt waarom ze gestraft wordt. Ook hebben we een paar touwspeeltjes in de gang liggen waar ze dan aan kan knagen, stel ze zou behoefte hebben om haar tanden te scherpen :+ . Ik zelf dacht dat het misschien leuker voor haar zou zijn als we nog een hondenvriendje of vriendinnetje erbij zouden nemen? Zodat ze daar mee kan spelen en niet hoeft te slopen als ze zich verveelt. Ze is dan ook niet meer zoveel alleen, als ze samen met het ander hondje zou zijn. (stel het slopingsgedrag komt voor uit eenzaamheid) Ze is heel sociaal naar andere honden en wilt daar ook steeds mee spelen, dus voor haar zal het geen probleem zijn omdat ik ook vaker de buurhond samen met haar uitlaat en dan spelen ze aan een stuk door. Daarna is ze zo moe dat ze slaapt en de rest van de dag languit op haar kussen ligt. Ik hoop dus dat iemand een idee heeft hoe we dit het beste kunnen aanpakken en of het inderdaad een slim idee is om er misschien een 2de hond erbij te nemen? Andere ideeën zijn zeker welkom :D

ps ik heb 2 cursussen met haar gevolgd en ze is dus echt geen onopgevoed mormel :+ alleen het slopen is een probleem, en we doen haar of de katten ook niet weg...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:29

En als je haar nadat ze in de bench heeft gezeten meeneemt een flink stuk wandelen? Of iets anders doet? Dat ze even afleiding kwijt kan en de energie die ze heeft opgebouwd even kwijt kan?
[edit: als je het je kan veroorloven is een 2e hond sowieso erg leuk erbij ;) Zowel voor je hond als voor jezelf :) ]

Don_Zhivago

Re: Wat te doen? (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:05

Zo'n paard heb ik :D

probeer de tip van pluttersput eens, na de bench gelijk naar buiten, spelen en afleiding.
goed moe maken en dan de huis kamer pas in.

ik denk dat dit gedrag mede is ontstaan/verergert door de bench. ik denk dat op het moment dat ze "vrij" rondloopt niet weet om te gaan met die vrijheid en daardoor gaat slopen.
misschien wel een beetje onwennig..

neem eens contact op met een gedragstherapeut.. wat zij ervan vind. een 2e hond is leuk maar los je zo het probleem op? als die van jou dominanter is dan de ander en het gaat niet over heb je dalijk 2 slopers omdat ze het gedrag aanleert aan de andere hond..

dat wil je denk ik al helemaal niet ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:19

Het gedrag zal alleen maar erger worden door ze in een bench op te sluiten :( , zeker als je het huis uit bent. Mijn moeder is overleden in een brand en had haar honden ook in een bench. Ze zijn allemaal opgebrand en anders hadden ze misschien zichzelf kunnen redden. Y;( Ik vind het nu maanden geleden nog altijd verschrikkelijk. |( Ik steek geen hond meer in een bench tenzij ik er zelf bij ben.
Ik moet wel want mijn teefjes komen niet overeen dus steek ik er af en toe mijn oud teefje eens in.
Voor een hond met vernielzucht moet het vreselijk zijn om zo opgesloten te zitten.
Heb je geen garage of zo om ze in te steken als je weg bent? Of een ren in de tuin met een hokje? Dan kan ze toch nog wat bewegen en heeft ze toch meer vrijheidsgevoel.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:59

Bedankt voor de reacties , en vancky2005 wat verschrikkelijk dat dat gebeurt is...
We kunnen haar niet in de tuin doen omdat ze dan gaat blaffen (met de buurhonden mee) en ze gaat graven (wilt mijn moeder niet hebben) ook gaat ze dan knagen aan de schutting etc. Wat pluttersput zegt proberen we wel al een beetje te doen. :D En Don_ Zhivago ik ben inderdaad bang dat ze dan gezellig met de andere hond de boel op stelten gaat zetten, en dat is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling inderdaad..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:01

ik denk dat jou hond gewoon een probleempje heeft met zichzelf..

ga een opzoek naar een gedragstherapeut, bel dr op en vraag wat zij hier evt. mee kan

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:04

ik lees even mee, vriendin van me heeft hetzelfde probleem een beetje met een hond van 8,9 maanden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:33

Efaa, ik denk dat die hond gewoon aan het puberen is ;) Dat is de ideale leeftijd om dit nu te gaan doen :)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:40

de vraag is alleen hoe komt hij er vanaf, hij sloopt namelijk echt alles wat los en vast zijn als ze niet in de buurt zijn. ze zijn nu van plan een cursus te doen voor gedragsproblemen ( moet wel zeggen dat het hun eerste hond is dus dat het soms ook niet weten of niet consequent genoeg kan zijn) ik snap dat elke hond pubert maja ze worden er een beetje wanhopig van...

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 21:53

Don_Zhivago schreef:
ik denk dat jou hond gewoon een probleempje heeft met zichzelf..

ga een opzoek naar een gedragstherapeut, bel dr op en vraag wat zij hier evt. mee kan

Ik snap niet precies hoe je bedoelt een probleempje? Dat ze met zichzelf in de knoop zit ofzo? :+ En Efaa ik denk dat dat de puberteit is, mijn hond was toen ook oost indisch doof etc.. Maar daar is mijn meisje al lang weer uit.. en we zijn ook gewoon consequent en we hebben eerder honden gehad. Maar goed :D ik wacht nog af ..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:56

Nou ze heeft sloop gedrag en dat is geen goed gedrag. in een bench zetten is niet de optie dat maakt het alleen maar erger (zei je zelf ook al) in de tuin zetten is geen optie, dan geeft ze overlast..

alle opties die zelf noemt is niet te doen.

het gedrag moet aangepakt worden want daar gaat het fout, en wie kan dat beter dan een erkende gedragstherapeut? je kan op zn minst bellen en vragen wat zij ervan vind

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 15:15

Ah oke..:D Trouwens de laatste tijd is ze ook een stuk onrustiger en aanhankelijker dan normaal? Iemand hier een verklaring voor? We hebben wel in het begin van de zomervakantie een nieuwe kat erbij gekregen, maar daar zal het wel niet aanliggen omdat ze dit gedrag pas ongeveer 2 weken vertoont..

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:30

Ik heb 3 honden waarvan 1 ook permanent slopersgedrag vertoont. Toen ze nog alledrie in de woonkamer sliepen moest hij altijd in de bench omdat ik anders geen inrichting e.d. overhield. Inmiddels hebben ze luxe nachtverblijven met vloerverwarming en koeling op onze overdekte binnenplaats en gaat het prima. En nee, idd geen oplossing voor het probleem maar dit voldoet voor ons en hij voelt zich er prima bij. Ik ben er van overtuigd dat er nou eenmaal honden zijn die wat sloperiger in aanleg zijn dan andere.

Wat je zou kunnen proberen om je hond bezig te houden als je weg bent, is een kong aan te schaffen (even googlen) en die vol te stoppen met lekkers. Hij is dan wel even bezig en naderhand wsl te moe om nog aan je plinten te gaan knagen.
Oh ja, de sloper krijgt bij ons dus gewoon geen kussen meer (werd het zo beu de veren, bolletjes en het schuimrubber opruimen) maar alleen s nachts een vetbed (op de een of andere manier blijft het s nachts wel heel) en overdag een fleecekleedje of oude handdoek of gewoon niks in zijn mand.

Edit: zie nu dat het een teefje is. Kan haar gedrag niet met een aankomende loopsheid te maken hebben? (aanhankelijker)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:37

Mijn honden zitten ook in een bench als ik er niet ben. Wel met zijn 2en. Krijg niet het idee dat ze er veel problemen mee hebben :) Ze hebben botten en speeltjes zat. En grotendeels van de tijd slapen ze alleen maar. Want de tijd dat ik wel thuis ben doe ik heel veel met ze of zijn ze in de tuin, dus zijn ze moe :)

Nee, ik heb geen problemen met de bench.

EN wat dat meisje zei over die brand. Het is erg sneu.. maar de kans dat een dier zichzelf red in een brand is niet heel erg groot.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:45

eva1969 schreef:
Ik heb 3 honden waarvan 1 ook permanent slopersgedrag vertoont. Toen ze nog alledrie in de woonkamer sliepen moest hij altijd in de bench omdat ik anders geen inrichting e.d. overhield. Inmiddels hebben ze luxe nachtverblijven met vloerverwarming en koeling op onze overdekte binnenplaats en gaat het prima. En nee, idd geen oplossing voor het probleem maar dit voldoet voor ons en hij voelt zich er prima bij. Ik ben er van overtuigd dat er nou eenmaal honden zijn die wat sloperiger in aanleg zijn dan andere.

Wat je zou kunnen proberen om je hond bezig te houden als je weg bent, is een kong aan te schaffen (even googlen) en die vol te stoppen met lekkers. Hij is dan wel even bezig en naderhand wsl te moe om nog aan je plinten te gaan knagen.
Oh ja, de sloper krijgt bij ons dus gewoon geen kussen meer (werd het zo beu de veren, bolletjes en het schuimrubber opruimen) maar alleen s nachts een vetbed (op de een of andere manier blijft het s nachts wel heel) en overdag een fleecekleedje of oude handdoek of gewoon niks in zijn mand.

Edit: zie nu dat het een teefje is. Kan haar gedrag niet met een aankomende loopsheid te maken hebben? (aanhankelijker)

Dat doen wij dus nu ook :D we hebben een voetenveger matje (hoe noem je zoiets :+ ) in de bench liggen en een oude handdoek, deze bijt ze niet kapot :D Mijn moeder dacht ook dat het onrustige/aanhankelijke gedrag met loopsheid te maken had maar ze is ongeveer 1,5 maand a 2 maanden terug nog loops geweest.. En normaal is ze 2 x per jaar loops, achja het is ook niet erg storend gedrag maar het viel me gewoon op :D En we hebben een kong gehad, maar waar ze die verstopt heeft is ons een raadsel?! :+ volgens mij heeft ze hem ergens begraven in de tuin, en ze was meestal al na 5 a 10 minuten klaar met de kong (alleen met pindakaas erbij doet ze er langer over) ze is namelijk best wel slim en ze heeft meteen door hoe zoiets werkt :P Maar toch bedankt voor de tips etc :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:50

Wij hebben onze hond altijd in de bijkeuken als we er niet zijn. Daar staat haar mand en eten en drinken en daar sloopt ze helemaal niets. Daar slaapt ze s'nachts ook en dat gaat altijd goed.
Heb je niet ook een bijkeuken of aanbouwhokje of een andere kleinere ruimte waar je je hond kunt opsluiten als je er niet bent? Een bench vind ik zelf niets, heb ik ook nog nooit gebruikt. Wij hebben altijd honden gehad en het altijd zo gedaan en dat heeft nog nooit problemen gegeven.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:22

Is ze niet schijnzwanger? Dat zou nl. goed kunnen. Sleept ze allerlei speeltjes mee naar haar mand etc?

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:47

Wij hebben ook een bijkeuken alleen zo kan ze de tuin in, en dat wilt mijn moeder niet hebben. Ze is van pup af aan al de bench gewent en ze slaapt gewoon in de bench op de gang, als we de schoenen opbergen en niks laten liggen op de grond/laag dan mag ze ook met het deurtje open maar dan nog gaat ze vanzelf de bench in.
Schijnzwanger zou opzich wel kunnen, ze sleept af en toe met dekens/ kussens van de bank etc. Met speeltjes doet ze dit niet. Alleen ze is al een paar keer eerder loops geweest en toen had ze dit niet :P

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:53

Haha ik ken het, heb zelf 2 chi's en een rottweiler.

Rottweiler heeft haar eigen paradijs in de tuin (met zandbak en 2 hondenhokken enzo) als ik weg ben. 1 chi loopt altijd los maar die andere....
Die andere doet alles wat niet mag als ik weg ben (niet blaffen, daar heeft ze geen tijd voor haha) Maar slopen, aan leren stoelen bijten. Op de bank springen en daar haar ontlasting doen (terwijl ze echt zindelijk is). Dus helaas pindakaas maar mevrouw blijft lekker in haar bench als ik weg ben.

( nu heb ik wel een associaal grote bench voor die kleintjes, maar dat is voor jou misschien ook een optie). Zodra ik thuis ben gaan we allemaal ff in de tuin ravotten en ik ze haar ontlading weer kwijt.

Sommige dingen zijn nu eenmaal niet af te leren. Zij heeft gewoon een appart en gruwelijk eigenwijs karakter. Heel leuk en aardig, maar mijn meubels houd ik liever heel haha.
En ze leid er niets mee hoor

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:55

Ik denk dat je het gewoon rustig moet opbouwen, evt met een kong of een lekker botje of wat dan ook.
Ga eens weg voor 30 sec om mee te beginnen, en dan langzaam uitbouwen.
Zorg dat ze voldoende mentale uitdaging krijgt, en ook lichamelijk de beweging krijgt die ze nodig heeft.

Gedragstherapie lijkt me een goede, maar zorg wel dat je een degelijke in huis haalt.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:06

Mijn teefje kruising borenfox x jackrussel van anderhalf doet het zelfde, bank kussens zijn echt favoriet. Ik gooi speelgoed neer, trektouwen, botjes, oude knuffels van de kids, en dek de banken af met een deken. Dat scheelt een boel, maar zelfs nu nog pakt ze af en toe nog een kussen.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:17

Dat hadden wij dus ook met onze jack russel, zelfs aan de kasten beginnen te knagen toen hebben we besloten om hem in de bench te laten maar aangezien mijn ouders werken en wij naar school moeten is dat veels te lang om in de bench te laten...

Toen haddden we besloten een 2e hond er bij te nemen dan konden ze met elkaar spelen als ze zich verveelden.. Toen gingen ze dus met z'n tween slopen, maar nu zijn ze nu 1 en 2 en het slopen is al een heel stuk minder geworden... hun eigen "knuffeltjes" gaan er nog steeds aan (maar dat mag dus :+) maar pennen, hout naast de openhaard, labello's dat word nog steeds meegenomen de tuin in of op het tapijt om vervolgens in kleine stukjes te worden gekauwt, daar kunnen we mee leven want de kasten en stoelpoten worden teminste gespaard...

(ze hebben een kattenluik waardoor ze naar buiten kunnen ;) )

dus ik denk dat het aan de leeftijd ligt, en dat ook het gedrag van jouw hond vanzelf afneemt als hij ouder word.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:26

Een bench vind ik op zich geen ramp, hangt af van de tijd.
Je kan een in een Kong plakjes kaas doen, even in de magnetron doen en laten stollen. Meestal doen ze daar wel even mee. Misschien een keer een bullenpees proberen. Ik begrijp ook dat als ze moe is ze minder sloopt. Dan eerst heel goed uitlaten/spelen. Houd ze van ballen? Lekker eerst even met een bal gooien buiten. Als ze moe is dan even los proberen, maar niet te lang. Belonen bij thuiskomst.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:44

Bedankt voor de tips allemaal :D Ze is een terrier dus wel een beetje onvermoeibaar, vandaag waren we lang weg en ze heeft niks gesloopt omdat ik een gigantisch bot haar had gegeven dat ze nog net in haar bek kreeg. (ze zat wel op de gang, met de bench open en alle schoenen en dergelijke goed opgeborgen). Gooien met ballen en stokken doen we tijdens de wandeling idd ook al :D alleen ze rent erachteraan maar brengt het nooit terug :+ soms loopt ze gewoon naar de bal en als ze er bij is kijkt ze er even na en loopt dan weer verder, of ze pakt het in haar bek en loopt dan weg :+ Maar goed, ik denk dat ik genoeg gehoord heb van iedereen, dus iedereen bedankt voor de reacties en dergelijke :D

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:50

Hier mag een slotje op :)