hyposensibilisatie bij honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

hyposensibilisatie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:51

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik de uitslag gekregen van de allergie test die gedaan is bij mijn hond.
Klik hier om de uitslag te bekijken!

Nou heeft mijn dierenarts het over hyposensibilisatie gehad, dat dit eigenlijk de beste " oplossing" zou zijn.
Bij 80 tot 90% van de honden zou het goed werken.

Nu zou ik graag ervaringen van andere willen horen, wat zijn de voor en nadelen bijvoorbeeld?
Hoe reageert jullie hond er op, en vooral, heeft hij er baat bij ?

Groetjes Angie

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:00

Mijn hond heeft 3 van deze "kuren" gehad, de eerste twee reageerde hij super op. Maar helaas ontwikkelde hij toch weer nieuwe allergieen en de 3de had helaas geen effect.

Voordelen (bij mijn hond): hij is zeker 2 jaar jeukvrij geweest

Nadelen: je moet elke maand spuiten (ik weet niet of je dat erg vind en hoe je hond het vind). En het is vrij prijzig.

Mijn hondje vond het spuiten niet erg, het is een heel dun naaltje. En hij kreeg daarna altijd wat lekkers, dus hij stond al te kwispelen als hij het spuitje zag :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:03

Mijn hondje was trouwens voor veel meer dingen allergisch als jouw hond, dat scheelt misschien ook wel. ;)

Don_Zhivago

Re: hyposensibilisatie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:13

Ik vind de uitslag teneerste meevallen.

huisstof mijt zijn heel veel honden allergisch voor volgens de test.
die vlooien allergie is iets minder, hoevaak ontvlooi en ontworm je dr, en met welk middel? en is dit nu goed onder controle?

mn stiefzus heeft die prikken laten doen maar bij haar hondje heeft het niets geholpen.

ik zou zeggen het kost veel geld, maar als het helpt zou dat super zijn toch? elke keer zalfjes om zn huid te kalmeren kost ook snel veel geld..

ik zou het wel proberen.

horsima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:20

Mag ik vragen aan de hand van welke symptomen je deze test uit hebt laten uitvoeren? Ik ben met mijn hond al meerdere malen naar de dierenarts geweest en hij krijgt iedere keer iets voor zijn "kwaaltjes",maar op de een of andere manier komt er altijd iets voor terug of het is maar tijdelijk dat het werkt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:22

waarschijnlijk jeuk en krabben..(schilfers, wondjes enz)

dat is het begin bij de allergie hondjes

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:30

Hmz positief op vlooien en mijtjes. Volgens mij is elke hond wel een beetje positief. Of zo'n hyposensibilisatie goed zal helpen is de vraag, ik weet het niet.

Maar een goede vlooienbestrijding moet op nummer 1 staan bij behandeling! Verder goeie hygiene in huis, veel stofzuigen! Jonge honden die al vroeg een allergie hebben, kunnen voor andere dingen ook sneller een allergie ontwikkelen.

Veel honden doen het ook goed op het middel Atopica. Vraag anders je dierenarts of dat ook een optie is.

http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... dicatieId=

Een hondje van een vriendin van mij was ook positief getest op vlooien en mijtjes. Maar bleek achteraf dat hij niet tegen bepaalde voedings eiwitten kon. Als hij bijv melk over zijn eten kreeg, kreeg hij weer een jeukaanval. Nu doet hij het prima op Z/D van Hills (gehydroliseerde eiwitten) en Atopica wat ze nu aan het afbouwen is.

Succes met je keuze!
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 01-10-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:31

ja maar atopica wordt vooral gegeven bij atopie. dat is allergie waarvan de oorzaak niet bekend is.
hier is de oorzaak wel van bekend dus daar kunnen ze mee aan de slag.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:34

zie toevoeging hierboven!
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 01-10-09 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:37

ja ik snap hem, weet hoe atopica werkt ;)

IK bedoel alleen te zeggen dat dit niet het medicijn is waar je als eerste naar toe grijpt nu.
bij deze hond is bekend waar de allergie voor is.. dus daar kunnen ze nu op gaan prikken..

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:43

Wat ik nu bedoel:

Als ze het hondje van die vriendin nu blind zouden gaan prikken met die hyposensibilisatie had dat nog niets opgeleverd ondanks dat hij positief is op vlooien/mijtjes. Hij had daarnaast ook een voedsel gerelateerde allergie. En ondanks de atopica toch klachten na het krijgen van melk over het voer en sinds hij op strikt Z/D staat gaat het steeds beter.

Dat hoeft bij de hond van de TSer niet zo te zijn, maar zelfs als je een klachtvrije hond zou gaan testen kan die ook positief zijn op vlooien en mijtjes. ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:48

Ja daar zit wel wat in, ik had ook al in mn post gezet dat volgens de test heel veel honden hier allergisch voor zijn..

ik zou afwegen wat ik zou willen.. mn hond op de pillen zetten die overigens stervens duur zijn :P of prikken. en kijken of t dan weg gaat.

wat Izzy zegt is zeker zo, die hondjes zijn gevoelig en krijgen er al vrij snel een nieuwe allergie bij, en ik denk dat je dat met atopica wel onderdrukt..

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:52

hyposensibiliseren is een dure aangelegenheid, reken op 1000 a 1500 euro.
Atopica doet het op zich wel goed maar is een prijzig middel.
Waarom probeer je niet om hem eens een week of 6 op de witte macroni en (oh jee......) paardenvlees te zetten.
Allergie testen zijn wel leuk alleen je kan er niet zo gek veel mee
Heb bij ons een hondje gehad dat zou zwaar allergisch zijn voor cavia's, alleen was er in en om het huis geen cavia te bekennen...
Op het moment hebben we nog veel hondjes met veel jeuk klachten die toch vanuit (gemaaid) gras komen.
Nog een maand en die zijn dan ook weer klachtenvrij.
Je zou hem bij veel klachten een lage dosering dexamethason kunnen geven.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:56

Dat is nou het voordeel van Atopica, het heeft niet de bijwerkingen van pred en cortico's. Zeker als het een jonge hond is, wil je hem daar liever niet meteen op zetten. (al is dex wel goedkoper...)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:34

nee maar ik denk niet dat ik mijn eigen beesten met ciclosporine zou behandelen.
dan maar dex, en misschien leeft ie dan een jaartje korter maar wel blijer zonder jeuk...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 18:03

Allereest, nestor heeft geen vlooienallergie.
Ik heb 2 allergie testen laten doen, bij de eerste test weet je alleen in welke categorie hij een allergie heeft.
Dus: Mites/Flea Saliva - Grasses/Herbs - Trees
Hij heeft een allergie in de catergorie Mites/Flea Saliva.

Daarna kwam test 2, daarin gaan ze kijken waar hij dan precies een allergie voor heeft.
Dus vlooien of mijten en welke soort mijt dan.

Uit deze test kwam uit dat hij een allergie heeft voor 4 soorten mijten.
Dat kun je ook zien aan wat er rood gekleurd is.

Prednison is mij afgeraden omdat het zoveel bijwerkingen geeft.

Nestor eet sinds 3 weken rauw, en daar blijft hij ook bij.
Ik weet van mijn dierenarts hoeveel het hyposensibiliseren kost, als het nodig is dan heb ik er dat graag voor over, maar dan moet het ook wel werken natuurlijk.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 05:41

TinkerTreas : Wat gingen julllie daarna doen, toen jullie er dus achter kwamen dat de spuiten niet hielpen ?
Als ik zelf moet spuiten zal ik dat wel heel spannend vinden waarschijnlijk, maar dat moet me lukken.

Don_Zhivago : Dit wordt allemaal gewoon netjes bijgehouden, ik wil het zelf eigenlijk ook zeker wel proberen...

horsima : Ontzettend veel krabben, bijten en hij kreeg ook ineens hotspots.
Ik heb bij de dierenarts zelf aangegeven dat ik deze test wilde, want ik had geen zin in " nog eventjes dit proberen en dan weer dat""

Ik wil trouwens iedereen bedanken voor hun reactie!
Vandaag wil ik contact opnemen met mijn dierenarts.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:19

Wat voor hond is het?
Heb 2 mensen bij mij in de praktijk die allebei aan het hyposensibiliseren zijn geweest en die beide zeiden, ik doe het nooit meer.
dexamethason is en broertje van de prednison, maar wel wat milder. wij hebben er een hoop honden op staan met een lage dosering die vrijwel jeukvrij zijn.
Is het een beetje seizoensgebonden bij je hond (april-oktober?) of heeft hij het het hele jaar door?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:24

TinkerTreas schreef:
Mijn hond heeft 3 van deze "kuren" gehad, de eerste twee reageerde hij super op. Maar helaas ontwikkelde hij toch weer nieuwe allergieen en de 3de had helaas geen effect.

Voordelen (bij mijn hond): hij is zeker 2 jaar jeukvrij geweest

Nadelen: je moet elke maand spuiten (ik weet niet of je dat erg vind en hoe je hond het vind). En het is vrij prijzig.

Mijn hondje vond het spuiten niet erg, het is een heel dun naaltje. En hij kreeg daarna altijd wat lekkers, dus hij stond al te kwispelen als hij het spuitje zag :D

Dit is waarschijnlijk ook bij mij het geval.
Hij blijkt gewoon weer nieuwe allerieen te ontwikkelen en dat zou betekenen dat je steeds weer een test moet laten doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:34

izzy1985 schreef:
Dat is nou het voordeel van Atopica, het heeft niet de bijwerkingen van pred en cortico's. Zeker als het een jonge hond is, wil je hem daar liever niet meteen op zetten. (al is dex wel goedkoper...)

Atopica heeft wel weer hele andere bijwerkingen en legt dus het imuunsysteem plat en breekt T-cellen af hierdoor hebben tumoren vrij spel.
Ik heb ook een jeuk hondje en ook getest en al jaren bezig met voer, prikken , zalf enz.
Mijn da kwam ook met atopica, tot ik erover ging lezen.
Als de hond weinig bijwerkingen heeft kies ik voor prednison.

Trouwens je da kan prednison wel afraden maar meestal wordt er geadviseerd om in het begin het hypo te ondersteunen met prednison.
Dit om even uit de krabcirkel te komen.
En niet ieder hond heeft veel bijwerkingen van prednison, die van ons krijgt momenteel 1,5 tablet per dag en eet alleen gulziger (meer honger)
Volgende week ga ik bij hem afbouwen en dan hoop ik dat ik de winter weer zonder kan.
En ik heb bij ziggy ook zoiets, liever een jaar korter en geen jeuk meer dan die jeuk en ook nog andere kwalen door medicijnen als atopica.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:51

Sorry, maar dex, pred en cortico's geven ook een flinke dip in de afweer. (wonden kunnen zelfs langzamer genezen) Daarnaast ontstaat bij (langdurig) gebruik vaak cushing en ook diabetes kan om de hoek komen kijken. Het is maar net waar je je prioriteiten stelt....

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:38

Toen bij mijn hond de spuiten niet meer hielpen, ben ik bij een homeophatische dierenarts terecht gekomen. Die heeft hem behandeld (weet niet meer met welk middel), vanaf toen staat hij ook op rauw vlees en wordt hij niet meer ingeent. Sindsdien is hij (zo'n 4 jaar) jeukvrij geweest. Nu, sinds enkele maanden is hij helaas weer begonnen met jeuken. Maar er is nu ook een tumor bij hem gevonden, dus wie weet veroorzaakt die ook wel jeuk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:47

izzy1985 schreef:
Sorry, maar dex, pred en cortico's geven ook een flinke dip in de afweer. (wonden kunnen zelfs langzamer genezen) Daarnaast ontstaat bij (langdurig) gebruik vaak cushing en ook diabetes kan om de hoek komen kijken. Het is maar net waar je je prioriteiten stelt....

Ik denk dat het allemaal geen prettige middelen zijn en ook Atopica niet.
Het is kiezen uit een paar kwaden.
En het ligt idd waar je de prioriteiten legt.
Dexoral is prednison, alleen je hebt veel verschillende varianten van prednison.
Alle aandoeningen die ze van al deze medicijnen kunnen krijgen zijn niet om naar huis te schrijven.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:54

Precies ;) Kies je voor kwantiteit of kwaliteit van leven? Hopelijk kan de TSer samen met haar dierenarts een goede keuze maken voor haar hond.

Misschien nog een tip voor de TSer, Puur Jeuk of Puur Pollen een van de twee of allebei weet niet meer.. er zit een verdunning in van huisstofmijten. (jullie kennen vast het hele verhaal van homeopathie) Dat zou misschien als ondersteuning kunnen helpen.

Edit: is Puur Huid en Puur Pollen waar het in zit:

http://www.nmlhealth.com/p,34,447/Puur-Pollen.aspx
http://www.nmlhealth.com/p,34,458/Puur-Huid.aspx

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:17

Ik meen dat puur pollen dan het beste is, maar dat weet ik ook niet meer zeker.