Katten met buren probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 01:32

Hey mensen, wij hebben een klein probleempje, groot zelfs geloof ik.
Vanavond zat er een brief in de bus van een nijdige buurman over mijn kat.
Hij is netjes ondertekend ook, maar vraag me niet welke buurman het is, want ik weet alleen de naam van mijn naaste buren, en helaas ook geen huisnummer.
En helaas niet gewoon aangesproken dus tsja.

Ruim een jaar geleden hierheen verhuisd, rustige buurt met een heleboel katten.
En ja ik heb twee opvallende katten, siameesjes.

Dus nu een klaagbrief waarin staat dat mijn kat de buurtterrorist genoemd wordt want hij plast alles onder, gaat huizen binnen als de deuren openstaan en doet zijn behoeftes in tuintjes.
Wat ik best geloof hoor, bedoel bij ons lopen er ook vreemde katten binnen en ja die plassen ook in mijn tuintje(s)
De keer dat mijn kat in mijn tuintje wou plassen kwam er een buurjongetje aan en jaagde hem weg, blijkbaar heeft die toen nog fanatieker andere tuintjes bezocht want de lijst van wat mijn kat misdaan heeft is enorm.
Staat dus ook in dat de hele buurt moeite heeft met mijn kat en begrijp me goed, hij is snel, en slim en ja een draakje.
Maar er lopen hier tientallen katten, alleen mijn naaste buren hebben er al vijf!
Dus aan de ene kant denk ik ja mijn kat is een draak, aan de andere kant is het echt allemaal mijn kat?
Of zien ze mijn kat beter omdat die zo opvalt?
Er lopen hier tig zwart/witte, rode, gevlekte etc. etc. katten en maar twee siameesjes.
Zal mijn kat dan de enige zijn die naast zijn behoefte hier thuis in de kattenbak ook alle tuinen volpist?
Heeft mijn kat genoeg pis voor 15 huizen en een kattenbak? :P

En natuurlijk wil ik hier best over praten, maar wie de piep is die buurman?
En waarom een brief in mijn brievenbus als ik gewoon aanspreekbaar ben?
Geloof niet dat ik ooit iemand gebeten heb.

Kat is al geholpen en hier in huis doet hij niets, ook niet als er andere katten binnen zijn geweest, wat regelmatig gebeurd want hier staan de deuren ook vaak open.
Plus dat het nu eind van de zomer is dus hij gaat binnenkort niet eens meer naar buiten.

Dussss...wat moet ik hiermee?
Buurman schrijft in zijn brief dat de situatie voor hem niet meer acceptabel is, moet ik dan mijn kat binnenhouden terwijl de rest wel gewoon los rondhuppelt en hun behoeftes in tuintjes doen?
Er staat ook duidelijk in zijn brief dat alle plas, in zjn tuin, op het kinderspeelgoed, in zijn moestuin etc. allemaal afkomstig is van mijn kat, denk dat duidelijk is dat dit moeilijk serieus te nemen is in een wijk die bolstaat van de katten.

Zit er zelf aan te denken hem een week binnen te houden, buurman in die tijd opsporen en dan eens vragen hoe die nu gaat. Als hij dan ja poedersuiker zegt kan ik hem er in ieder geval op wijzen dat de kat al een week binnen is.

Maar ik vind het minder, duur huis gekocht, veilig voor katten, honden en kinderen, rustige wijk dus, veel katten en dieren, en dan dit soort dingen.

Mensen hier nog andere suggesties?

Mama_Suus

Re: Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:58

Ik zou eigenlijk zeggen ga eens met je naaste buren over dit probleem praten, wellicht wonen hun er al langer?? en hebben ze al met deze man van doen gehad

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:00

Hij had je toch ook aan kunnen spreken,dan hadden jullie er over kunnen praten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:03

Persoonlijk kan ik je buurman geen ongelijk geven. Ik moet er ook niet aan denken dat mijn spullen onder de kattenzeik zitten.

Alleen ik kan me voorstellen dat het niet allemaal van jouw kat is. Misschien heeft hij bij meer buren met katten een brief door de brievenbus gedaan? Dat onderzoeken en uitzoeken welke buurman het is lijkt me als eerste handig. Dan kun je gewoon een gesprek met hem aan gaan.

Maar ik vind het wel jouw verantwoordelijkheid dat je katten andermans tuin niet bevuilen. Ik heb zelf 3 katten, maar ik zou er echt niet blij van worden als de buurkatten gezellig op visite komen en hun behoefte in en om mijn tuin en spullen doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:09

ik snap de frustraties van je buurman wel.
maar inderdaad zou het wel toevallig zijn als het allemaal van jouw kat was.

ik vind het eigenlijk een goed idee om je katten een poosje binnen te houden,en dan even een gesprek aan te gaan,wat je zelf al zei.
weet je wel de naam van degene die hem schreef?want wellicht kan je dan uitzoeken waar de schrijver woont,en het dan netjes bespreken.

succes,het is een lastig probleem,voor jou en de briefschrijver!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:13

Je eigen tuin veranderen in een grote kattenren? Ik ben dol op katten, maar ik kan wel begrijpen dat niet iedereen dat is, en dat het voor jouw buurman heel vervelend is wanneer katten van anderen zijn tuin komen vervuilen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:18

Niets is vervelender dan dat de kat van een ander je huis onderpist. En ik kan het weten want ik heb er ook last van gehad. Verschrikkelijk. Kat liep over het aanrecht, piste tegen de muren en in hoeken en als ik mijn kleren over de stoel had hangen ging hij daar ook nog even tegenaan staan. Genoeg pis uit 1 kat voor een heel huis in ieder geval.

Het was ook steeds 1 kat, die ik op gegeven moment echt hardhandig het huis uit heb gewerkt en hij blijft maar komen. Weet niet bij wie die hoort, is echt een standaard kat zeg maar. Ik zit er over te denken om een kattenluik met sensor aan te schaffen, zodat alleen mijn katten naar binnen kunnen.

Als ik klachten zou krijgen, en dan ook echt zo, zou ik mijn kat binnen houden. Waarom? Niet eens voor de buurman, maar wel uit angst dat mijn kat wat aangedaan zou worden. (en ik ken mezelf bij die buurkat hier) En laat hem dan maar de andere buren opsporen, dan is jouw kat niets meer te verwijten.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 30-09-09 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:18

Heb je er wel eens over gedacht om je katten in je eigen tuin te houden? Hier kun je een hoop tips vinden: http://www.licg.nl/ContentSuite/template/lcg/pag/page.asp?id=3906&content_id=2194
Ik ga ervanuit dat jouw kat echt niet de enige is die in andermans tuin piest, maar beter een goede buur dan een verre vriend - als mensen aantoonbaar last hebben van (among others) jouw kat, zul jij toch een oplossing moeten proberen te verzinnen :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:20

Er zit maar 1 ding op denk ik: bezoekje aan de gamma en je tuin katproof maken. Twee katten in 1 klap: geen vreemde katten meer in jouw tuin, en jouw katten niet meer in andere tuinen.

Probleem opgelost.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:20

Ik zou, als je toch de ruimte etc hebt, je tuin kattenproof maken, dus dat jouw katten er niet meer uit kunnen en andere katten niet meer in jouw tuin kunnen. In principe een win-win situatie. Jouw katten kunnen gewoon naar buiten zonder dat de buren last hebben van jouw katten en in jouw tuin komen geen buurkatten meer :-)
Vrienden van ons hebben dit ook gedaan na een klaagbrief en hebben er nooit meer wat van gehoord.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:25

mijn mening is als je dieren hebt hoeft een ander GEEN overlast ervan te hebben, ik vindt dat de man die die brief heeft geschreven groot gelijk heeft, kattepies stink verschrikkelijk en alles gaat kapot, ik ben enorme dierengek en heb zelf ook 2 katten, die komen niet buiten omdat ik niet wil dat een ander daar last van heeft ;)

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:28

Heb niet echt een tip, zit wil in een zelfde soort situatie. Heb alleen een buurvrouw wekelijks aan de deur... (alleen mijn kat schijnt met haar kat te vechten, die van haar doet niks natuurlijk)

Wellicht dat je met de brief op zak, op zoek kan gaan naar deze buurman? Zo hoor je misschien ook wel verhalen van je andere buren?

En je tuin afbakenen voor je katten zoals in de eerdere post wordt geopperd?

Heb twee katten, woon op een flat, 1tje is een buitenkat, niet binnen te krijgen en al helemaal niet binnen te houden. Als ik hem tegen zijn wil in binnen wil laten, dan krijst hij de hele buurt bij elkaar.
Ook wil hij nog wel eens op plekken komen waar hij niet welkom is. Ook wil hij wel eens zijn terratorium afbakenen, heel erg vervelend.
Heb geprobeerd om het balkon zo te maken dat de katten alleen daar nog naar buiten konden... Moet zeggen, dat was geen succes. Kat was net een brandweersirene. Daar was de buurt helemaal niet blij mee.
Mijn enige optie is nu nog: uit huis plaatsen (asiel of een plekje voor hem zoeken). Ik kan hem nog niet missen, maar ik denk er wel degelijk over na. Moet er niet aan denken dat iemand in zijn/haar woede het beest wat aandoet.
Hopelijk kan ik mijn huidige flat snel verkopen en een huis in een wat katvriendelijkere buurt terug kopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:36

Oei lastig! Kan zoiezo niet allemaal van jouw kat zijn, maar ga eens met je naaste buren praten. Ik heb ook 2 katten, de 1 is een binnepoes, andere meer buiten, en die zal vast wel ergens zijn behoefte doen, maar onze naaste buren hebben ook een kat en volgens mij doen ze allemaal hun behoefte achter onze thuis in de bosjes dus heeft niemand er last van :) Ik zelf zou niet mijn tuin kat-proof maken want mijn kat is gewend om gewoon overal te komen, is een allemansvriendje en doet geen vlieg kwaat, totaal niet dominant, dus ik vind dat alleen maar zielig voor hem. Daarom maar eerst even op onderzoek uitgaan, en even achterhalen hoe het echt zit :+ want echt, siameesjes zijn draakjes, maar zo'n blaas hebben ze ookalweer niet :')

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:40

Grappig, ik zie hieronder op de pagina een kopje staan met: kattenoverlast? De meest verkochte kattenverjager is bij ons verkrijgbaar! http://www.diergedrag.nl...
Misschien moet jouw buurman daar eens kijken!
Weet je, dan is het hier waar mensen overlast van hebben, dan is het daarvan, dan van die persoon, of die andere, enz. enz.
Duiven geven stront, kraaien geven stront, merels maken lawaai, paarden kakken op de straat en zorgen voor vliegen, hondenpoep in het grasveld waar de kinderen spelen, katten die in andermans tuin kakken.
Weet je wat die man moet doen?? Een ontstresscursus en een bezoekje aan een psycholoog dat niet alles zo steriel in de wereld is als hij zou willen! Onze voorouders lagen tussen de varkensstront en hadden overal mierenbeten als ze op de grond sliepen. Zo is het leven nou eenmaal, klaar!
Hij zocht gewoon een slachtoffer voor zijn frustratie en zie, hij heeft jou gevonden! Dan neemt ie maar een hond als hij katten niet in zijn tuin wilt, of hij gaat inderdaad naar die website. Sorry hoor, ik moet echt lachen om zulke trieste mensen met hun briefjes. Nog ff en hij klaagt over andermans kinderen die wel eens huilen of lawaai maken.....bah.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:44

Zoezi schreef:
Grappig, ik zie hieronder op de pagina een kopje staan met: kattenoverlast? De meest verkochte kattenverjager is bij ons verkrijgbaar! http://www.diergedrag.nl...
Misschien moet jouw buurman daar eens kijken!
Weet je, dan is het hier waar mensen overlast van hebben, dan is het daarvan, dan van die persoon, of die andere, enz. enz.
Duiven geven stront, kraaien geven stront, merels maken lawaai, paarden kakken op de straat en zorgen voor vliegen, hondenpoep in het grasveld waar de kinderen spelen, katten die in andermans tuin kakken.
Weet je wat die man moet doen?? Een ontstresscursus en een bezoekje aan een psycholoog dat niet alles zo steriel in de wereld is als hij zou willen! Onze voorouders lagen tussen de varkensstront en hadden overal mierenbeten als ze op de grond sliepen. Zo is het leven nou eenmaal, klaar!
Hij zocht gewoon een slachtoffer voor zijn frustratie en zie, hij heeft jou gevonden! Dan neemt ie maar een hond als hij katten niet in zijn tuin wilt, of hij gaat inderdaad naar die website. Sorry hoor, ik moet echt lachen om zulke trieste mensen met hun briefjes. Nog ff en hij klaagt over andermans kinderen die wel eens huilen of lawaai maken.....bah.

O dus jij vind het normaal dat andermans huisdieren in jouw tuin zitten, en alles onder pissen? Vind de mensen die dat normaal vinden triest, niet de mensen die er wat van zeggen.

De honden van mensen in onze buurt schijten wel eens in onze tuin. Zien we dat, dan is het heel simpel. Schep pakken, en de stront gooien we bij hun in de tuin of leggen we keurig op de oprit. Zij de hond en wij de stront, zo werkt het natuurlijk ff niet :n

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:44

sorry zoezi moet iemand die overlast heeft maar zn portomonee gaan trekken :? als je dieren hebt moet je zelf zorgen dat die dieren geen overlast bezorgen, dus waar jij mee komt slaat echt werkelijk nergens op, als een van mijn paarden op straat poept ruim ik het netjes op, maar het is maar net hoe je opgevoed bent ;) en vliegen komen er bij ons niet nou ja ik bestrijd het ;)

Plien91 helemaal mee eens een kat of hond zelf de pies of de stront :j
Laatst bijgewerkt door marialva op 30-09-09 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:45

Nou Zoezi dat is wel erg kortzichtig, ik wil ook geen andermans katten in mijn tuin, je hebt je dieren gewoon binnen je eigen erf te houden.
Mijn achterburen hebben een voliere en wat is de kortste weg, ja door mijn tuin, plus alle oliebol die ze daar achterlaten..
Heb werkelijk wel eens de neiging die rotkatten iets aan te doen..
Ik wil geen katten in een woonwijk omdat ik niet wil dat anderen last hebben van mijn dieren, maar wil ook geen last van andermans dieren..

Plus alle vlooien die mijn honden van die vieze katten krijgen....
ook ik ben het helemaal zat en heb de buurvrouw al verteld dat de volgende keer kat in een kooitje naar het asiel gaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:55

Ahum..
Waarom zou de buurman een kattenverjager moeten kopen omdat haar kat alles onderzeikt?
Je hebt er gewoon voor te zorgen dat niemand last heeft van je kat.
Raar altijd.. Katteneigenaren doen altijd alsof het heel normaal is dat je kat alles onderpist in andere tuinen..
En dan vooral omdat de andere katten het ook doen in andermans tuin.
Is dat een reden om het jou kat óók te laten doen? :?

Hier spit er een telkens de plantenbakken om en we hebben gaas om de boom omdat de katten er niet van af kunnen blijven. Verder kan ik mijn dieren niet lekker los laten in de tuin omdat anders dat mormel van twee huizen verder op er op loopt te loeren. Als ik een bezem achter hem aan gooi dan verdraaid hij nog net zijn oren. %)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:57

Echwel schreef:
je hebt je dieren gewoon binnen je eigen erf te houden.

Dat gaat nou eenmaal niet. Het zijn geen hondjes, sorry.
Vlooien is iets anders. Als je een dier neemt, moet je er wel voor zorgen!
Ik heb hier 10 wilde konijnen in mijn tuin die de boel kapot maken en de gewassen opeten.Vind dat eigenlijk erger dan een hoopje verstopt onder de aarde of een poes die binnen gedag komt zeggen. Ook tegen de konijnen wordt niks gedaan. Ik heb me er bij neergelegd. Je kan alles wel kapot schieten of overal gaan lopen klagen. Dan moet ik maar 10 hoog in een flatje gaan wonen toch?
Ik heb zelf ook een kat en een hond. Poes gaat lekker naar buiten zodra ze 5 maanden is en geholpen is. 's avonds moet ze binnen. Hond zit ook binnen. Bijna alle Belgen mikken hun hond de hele dag in een kooi buiten en die doen niks meer dan blaffen, blaffen, blaffen. EN dan gaan ze hier een beetje klagen over een hoopje wat begraven wordt.........pff, begrijp dat niet goed. Het nivo van tolerantie in Nederland is erg aan het kelderen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:59

En waarom zou jij je katten niet binnen kunnen houden?? gewoon aanleren en je tuin zo maken dat je buren er geen last van hebben..
Niet iedereen wil in de kattenstrond graven als hij aan het tuinieren is...
Jouw kat dus jij zorgt dat ik geen last heb, simpeler kan bijna niet

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:59

moonfish13 schreef:
Ahum..
Waarom zou de buurman een kattenverjager moeten kopen omdat haar kat alles onderzeikt?

Oke, geef dan eens antwoord op deze vraag:
Jij hebt een vijver met goudvissen, de reiger komt regelmatig langs. Wat doe je dan?
Geef je God de schuld? Stuur je die een brief?
Nee toch zeker? Of ga je klagen bij de gemeente?
Ik neem aan dat je dan ook zelf iets koopt. JIJ hebt er tenslotte last van. Het is maar net waar je je aan stoort.
\
Afschrikmiddelen werken prima tegen katten hóór!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:01

Zoezi schreef:
Echwel schreef:
je hebt je dieren gewoon binnen je eigen erf te houden.

Dat gaat nou eenmaal niet. Het zijn geen hondjes, sorry.
Vlooien is iets anders. Als je een dier neemt, moet je er wel voor zorgen!
Ik heb hier 10 wilde konijnen in mijn tuin die de boel kapot maken en de gewassen opeten.Vind dat eigenlijk erger dan een hoopje verstopt onder de aarde of een poes die binnen gedag komt zeggen. Ook tegen de konijnen wordt niks gedaan. Ik heb me er bij neergelegd. Je kan alles wel kapot schieten of overal gaan lopen klagen. Dan moet ik maar 10 hoog in een flatje gaan wonen toch?
Ik heb zelf ook een kat en een hond. Poes gaat lekker naar buiten zodra ze 5 maanden is en geholpen is. 's avonds moet ze binnen. Hond zit ook binnen. Bijna alle Belgen mikken hun hond de hele dag in een kooi buiten en die doen niks meer dan blaffen, blaffen, blaffen. EN dan gaan ze hier een beetje klagen over een hoopje wat begraven wordt.........pff, begrijp dat niet goed. Het nivo van tolerantie in Nederland is erg aan het kelderen.

Als hier een kat binnenkomt wandelen, denk ik dat mijn vader de luchtbuks pakt. Iedereen hier is zwaar allergisch voor katten en we willen ze absoluut niet in huis.

Voor een dier zorgen betekent in mijn ogen ook dat anderen er geen last van hebben.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:01

Echwel schreef:
En waarom zou jij je katten niet binnen kunnen houden??

Zelfde reden als je een paard niet op stal moet laten staan. Het is niet natuurlijk en niet gezond! Neem dan geen dier. Die dieren moeten een beetje plezier hebben en lekker aan grassprietjes kunnen friemelen. Denk je nu echt dat een kat het fijn vind in een muffe bak zijn ding te doen? Ik geef een kat groot gelijk :D

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:02

Misschien kun je je kat aanleren overdag binnen te zijn en 's nachts als het donker is naar buiten te gaan.

Daarnaast kun je de buurman misschien in kosten tegemoet komen zodat hij b.v. zo'n apparaatje aan kan schaffen wat een hoge pieptoon geeft zodat de katten wegblijven of strooi kattenschrik. Of je brengt elke dag even je koffiepads/filters langs - katten houden niet van koffiedik. Verzin samen een oplossing, op kwade voet met je buren staan is geen pretje.

Overigens ben ik van mening dat katten gewoon horen bij het straatbeeld in Nederland en heb ik nooit problemen met katten op straat of in de tuin.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:03

Ik snap echt helemaal niets van de gedachtengang van Zoezi. Niet de veroorzaker van de overlast moet naar een oplossing zoeken, maar degene die de er last van heeft??? Zal even lekker worden :D. Dus als mijn buren iedere dag de stereo op 10 hebben staan, moet ik maar oordoppen kopen ipv even aanbellen of het wat zachter kan?

Als jij een dier aanschaft ben jij verantwoordelijk voor alles wat dat dier uithaalt. Dus als jouw kat overlast geeft zal je een oplossing moeten zoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 30-09-09 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt