Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 18:12

Onze hond (Franse Bulldog van een jaar oud) houdt niet van hondenbrok.
Nu zou je zeggen, dat is jammer, het is alles wat ze krijgt, dus ze moet het gewoon eten.
Dit doen we uiteraard ook, ze krijgt met uitzondering van kauwbotten en beloning tijdens training, niets anders dan brok.
Maar toch eet ze met lange tanden en ook eigenlijk te weinig. Het bakje staat er de hele dag en wordt dan ineens helemaal leeg gegeten.

We hebben al verschillende soorten voer geprobeerd (Royal Canin, iets onbekends maar wel duur en op dit moment Farmfood) en de eerste dagen eet ze netjes meteen haar bak leeg, maar na ongeveer een week blijft het bakje weer staan.
Ik zou liever zien dat ze 's ochtends een deel en 's avonds een deel gaat eten. Dit omdat het beter is voor de spijsvertering.
Daarnaast zitten we er over te denken om over een jaartje een 2e hond er bij te nemen en als dit wel een schrokop wordt, wordt het wel een probleem, omdat het bakje van Diva er de hele dag staat.

Het enige wat helpt, is iets er doorheen mengen. We doen bijvoorbeeld wel eens eetlepel gekookte rijst door het eten heen. Ookal zit er dan haast geen rijst tussen, toch eet ze dan wel de hele bak netjes leeg. Maar goed, dit is eigenlijk niet de bedoeling, omdat dan de gewone brokken nog minder aantrekkelijk worden.

Wie heeft er een oplossing, of een soort voer dat door honden erg aantrekkelijk gevonden wordt?

Laika

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:16

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:16

Honden vinden zout voer vaak lekker, maar ja, dat is helemaal niet goed voor ze...

Persoonlijk zie ik er geen probleem in om een eetlepel rijst oid door de brokken te mengen. Onze hond krijgt 's avonds eigenlijk altijd wat door het eten; vlees, ei, oud brood, rijst, zo'n rodi pens plak of overgebleven eten (mits geschikt)
Het is maar een eetlepel rijst in jullie geval en als ze daardoor de brokjes met plezier opeet, wat is dan het probleem?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:20

Je kan inderdaad vers vlees kunnen gaan voeren. Ik zou trouwens ook niet de hele dag de bak laten staan hij leert ook maar dat hij eet op de tijdstippen die jij kiest. Volgens mij kan een klein beetje rijst oid toevoegen niet echt kwaad, het is wel praktischer dan vers vlees, dan mag je namelijk wel bijna een extra vriezer kopen en het is ook vrij duur.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:21

Gooi er pens doorheen! Goed voor ze, en over het algemeen doen ze er alles voor :)

Gewoon diepvriespens. Smuldier kun je in de meeste supermarkten vinden in het vriesvak. Geen hele plakken voeren, maar gewoon een gedeelte. 1/10 ofzo.
Geen gedroogde, aangezien je dat niet kunt mengen.

1 nadeel van pens: Ze kunnen er enorme stinkscheten van gaan laten.

En zijn voer weghalen! Geef hem een kwartier de tijd. En dan bakje weer weg.
Ik voer mijn honden 's ochtend en 's avonds 6 uur voor het laatst!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:23

Precies liedje, 1 van onze katten heeft hier ook een handje van. Wij voeren ze 3x daags (Carnibest) en als mevrouw het niet meteen opeet pak ik het weg. Ze krijgt een iets kleinere portie, zodat ze zich niet de ene maaltijd volvreet en daarmee een volgende kan overslaan.

Idd, je kunt Carnibest proberen. Waar onze honden heel dol op zijn en wat vrij dicht bij versvlees in de buurt komt is brok van Cavom. Onze hond doet het er super op, na 2jaar van geen enkele brok op goed gewicht te zijn gebleven is hij nu een krachtige en mooie hond :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:24

Voor vlees hoef je per definitie niet direct een hele vriescel aan te schaffen hoor. Buiten dat is het echt niet duurder dan een kwaliteit brok, eerder veel goedkoper.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:25

indd rauw vlees gehakt of zo of rodi
of smuldier

sóchtends eten geven eet die dat niet op binnen een half uur
pech en wegpakken
en sávonds hetzelfde eet die het niet op binnen een half uur is het jammer dan

dan gaan ze het vanzelf wel opeten als je voert.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:27

opisop_shop schreef:
Precies liedje, 1 van onze katten heeft hier ook een handje van. Wij voeren ze 3x daags (Carnibest) en als mevrouw het niet meteen opeet pak ik het weg. Ze krijgt een iets kleinere portie, zodat ze zich niet de ene maaltijd volvreet en daarmee een volgende kan overslaan.

Idd, je kunt Carnibest proberen. Waar onze honden heel dol op zijn en wat vrij dicht bij versvlees in de buurt komt is brok van Cavom. Onze hond doet het er super op, na 2jaar van geen enkele brok op goed gewicht te zijn gebleven is hij nu een krachtige en mooie hond :)

Ik voer ook cavom. Maar kan niet zeggen dat mijn honden er wild van worden.En mij honden eten alles :) Daarom raad ik het niet aan. Maar zou ik het eerder met pens proberen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:30

Tuurlijk vinden ze pens vast lekkerder :D
Maar TS wil misschien een brok die ze wel wil eten; niet iedereen wil versvlees gaan voeren of continu rijst moeten koken om door het voer te doen.
Dus dan is Cavom misschien wel een optie?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:34

Wat is er mis met 1 keer per dag voeren? :)
Het is geen hele grote hond dus de kans op maagtorsie door teveel eten in 1 keer is kleiner. En als de hond aangeeft het 1 keer per dag wel direct op te willen eten zie ik het probleem niet :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:36

opisop_shop schreef:
Tuurlijk vinden ze pens vast lekkerder :D
Maar TS wil misschien een brok die ze wel wil eten; niet iedereen wil versvlees gaan voeren of continu rijst moeten koken om door het voer te doen.
Dus dan is Cavom misschien wel een optie?

Ja misschien wel. Maar ik merk aan mijn honden dat het niet hun favobrok is... dus of het dan een geschikte brok is voor moeilijke eters... ik weet niet.

Ik ga mij ene hond binnenkort op een rijst dieet zetten. Lekker elke dag rijst koken.....bah.. maar moet wat.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:37

x_Marr schreef:
Het is geen hele grote hond dus de kans op maagtorsie door teveel eten in 1 keer is kleiner. En als de hond aangeeft het 1 keer per dag wel direct op te willen eten zie ik het probleem niet :)

Jij eet toch ook minstens 2 keer per dag :)

Nee ik voer 2 keer per dag. 's ochtends en 's avonds na mijn avondeten.

Maar ja, ik heb een pupsel, die moet wat meer in porties eten.

Mijn oude hond(vandaag 5 geworden) kreeg voorheen ook regelmatig 1 keer per dag.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 18:38

Haha opisop_shop jij begrijpt me ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil best eens een keer wat klaar maken en wat meer moeite doen hoor! Tuurlijk.
Maar ik zie mezelf nog niet iedere ochtend een half uur eerder opstaan om rijst te koken, als het ook anders kan.

Daarnaast ben ik bang dat ze alleen met rauw vlees niet alles binnen krijgt.

Cavom kan ik in ieder geval eens proberen!

En die pens, hoe werkt dat?
En wat is Carnibest?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 18:38

Nou ja, ik voer liever 2x per dag. Het is beter voor de spijsvertering.

Als het niet anders kan, dan is het niet erg, maar liever 2x per dag.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:02

smokey17 schreef:
x_Marr schreef:

Jij eet toch ook minstens 2 keer per dag :)

Nee ik voer 2 keer per dag. 's ochtends en 's avonds na mijn avondeten.

Maar ja, ik heb een pupsel, die moet wat meer in porties eten.

Mijn oude hond(vandaag 5 geworden) kreeg voorheen ook regelmatig 1 keer per dag.

Ik ben ook geen hond :+

Carnibest is ook vlees als ik het goed heb.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:07

nina,probeer eens rodi,die kan je zo halen bij een supermarkt,zijn een soort hamburgertjes van vers vlees,als je een compleet maaltijd neemt hoef je geen brokken te voeren.

als hij dat nu eet kan je misschien overgaan op vers vlees,dat is niet duurder als brokken en wordt meestal graag gegeten :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:09

Hier is gewoon de regel dat het voer binnen een kwartier op is. Zo niet, dan gaat het voer weg. Hierdoor leren ze ook dat ze niet altijd de keuze hebben om maar te eten.
Je zou er af en toe eens wat lekkers door kunne doen, maar niet altijd.
Ik voer zelf Cavom en ze vinden dit erg lekker.

Ts geeft aan geen versvlees te willen voeren.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:10

Vers vlees..
Hoe gaat dat in zijn werk en hoe zorg ik er voor dat ze wel alle benodigde stoffen en vitaminen binnen krijgt?
Dat is namelijk de reden dat ik er een beetje huiverig voor ben. Brokken zijn lekker veilig, alles is vooraf precies afgestemd. Bij vers vlees moet je dat zelf doen, toch?

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:11

Hier ook zo'n kieskeurigerd!

Tegenwoordig krijgt ze vers vlees (van de biologische slager, haha!!), restafval, etc, wat we voor een prikkie opkopen. Hond eet met smaak, en het is ontzettend gezond voor haar!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:11

Ons hondje eet ook gewoon 1 bakje voer leeg op een hele dag hoor :j ik vul hem s'avonds voor het gemak even bij en water heeft ze altijd, maar het is helemaal niet slecht als je hond het eten niet in een keer opeet, liever zo'n hondje als een veelvraat die in een keer zo snel mogelijk het bakje leeg eet :j

Wat wel ontzettend slecht is voor de tanden van een hond is zacht voer, dit zal ik dan ook absoluut niet teveel geven of bij de brokjes erin gemengd... Hoe vaak ik in de dierenartspraktijk al "die lieve baasjes" al niet heb horen zeggen dat ze elke dag brokjes geven zielig vinden, want dat eet hun hondje niet graag... :+ Nee maar die tandsteen en pijnlijk tandvlees is wel lekker voor je hond en portemonnee...? :+

Even ter aanvulling, is ze goed op gewicht? hoe ziet de vacht eruit, glanzend? heldere oogjes? mooie tandjes? alle vragen met een "ja" beantwoord? gewoon lekker 1 bakje brokken per dag blijven geven, misschien als ze s'avond het bakje nog niet leeg heeft verse brokjes erbij doen :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:15

linchen schreef:

Tegenwoordig krijgt ze vers vlees (van de biologische slager, haha!!), restafval, etc, wat we voor een prikkie opkopen. Hond eet met smaak, en het is ontzettend gezond voor haar!

Krijgt ze daarbij ook nog brokjes of een botje etc? anders is het namelijk helemaal niet zo gezond voor haar als dat je denkt... :n

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:16

Robynn schreef:
Ons hondje eet ook gewoon 1 bakje voer leeg op een hele dag hoor :j ik vul hem s'avonds voor het gemak even bij en water heeft ze altijd, maar het is helemaal niet slecht als je hond het eten niet in een keer opeet, liever zo'n hondje als een veelvraat die in een keer zo snel mogelijk het bakje leeg eet :j

Wat wel ontzettend slecht is voor de tanden van een hond is zacht voer, dit zal ik dan ook absoluut niet teveel geven of bij de brokjes erin gemengd... Hoe vaak ik in de dierenartspraktijk al "die lieve baasjes" al niet heb horen zeggen dat ze elke dag brokjes geven zielig vinden, want dat eet hun hondje niet graag... :+ Nee maar die tandsteen en pijnlijk tandvlees is wel lekker voor je hond en portemonnee...? :+

Ze krijgt geen zacht voer, alleen brokjes (Farmfood), precies om die reden.

Even ter aanvulling, is ze goed op gewicht?
Ja, zou misschien iets zwaarder mogen zijn, maar in principe is ze aardig op gewicht.
hoe ziet de vacht eruit, glanzend? heldere oogjes? mooie tandjes?
Ja, ja, ja

alle vragen met een "ja" beantwoord? gewoon lekker 1 bakje brokken per dag blijven geven, misschien als ze s'avond het bakje nog niet leeg heeft verse brokjes erbij doen :j

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:18

linchen schreef:

Krijgt ze op die manier wel alle voedingsstoffen binnen?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:20

nina88 schreef:
linchen schreef:

Krijgt ze op die manier wel alle voedingsstoffen binnen?

Lijkt mij niet, in brokken zitten ook groentes en vitamines en olieën die in vers vlees niet zit :n
Edit en hoe weet je wat voor vlees je hond krijgt als het restafval is...? Dat is alles door elkaar heen...
Rauw kippen/varkens vlees is niet alleen slecht voor mensen maar ook voor honden hoor :=
Laatst bijgewerkt door Djoena op 29-09-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt