Help! Meeuw met gebroken poot, wat doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

E_sther

Help! Meeuw met gebroken poot, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:34

Hallo,

Er zit een meeuw in onze tuin die, naar mijn mening, een gebroken poot heeft. Hij wil wel wegvliegen maar dat red hij niet omdat 'ie geen aanloop kan nemen. Nu vraag ik mij af, moet ik de dierenambulance bellen?

Wat zouden jullie doen?

Groetjes

Mopjemop

Re: Meeuw met gebroken poot, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:35

vangen en
dierenambulance bellen!

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:36

ja maar hoe kan ik zo'n dier nou vangen? hij vliegt vrij snel weg en hij redde het net wel om een rondje te vliegen, maar hij is waarschijnlijk erg uitgeput

Rosmoov

Re: Help! Meeuw met gebroken poot, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:37

heb je geen visnet ofzo wat je eroverheen kan gooien ? ik heb er ook weleens 1 gered....kreeg een spalkje om zn poot en na een tijdje was hij genezen...zou sowieso de dierenambulance ofiets bellen als je hem te pakken krijgt

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:38

mischien kunnen de mederwerkers van de dierenambulance helpen hem te vangen?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:38

De dierenambulance kan je bellen. Zij kunnen het dier vangen. Hebben ze ook beter materiaal voor lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:40

Iets over 'm heen gooien zodat hij niet weg kan vliegen.
Een deken ofzo. Dan kun je 'm pakken.

Pas wel op dat hij niet bijt!
Dan dieren ambulance bellen.

Mijn ervaring met de dierenambulance op verschillende plekken in NL, is dat ze pas komen als het dier gevangen is.
Honden, paarden, ezels en katten. Ze komen pas nadat je ze gevangen hebt.
Heb het al meerdere keren mee moeten maken helaas.

Nou is een meeuw niet zo heel erg gevaarlijk, maar toen ik een gewonde rottweiler los zag lopen bij onze weide, ging ik die toch écht niet met gevaar voor eigen leven even vangen.
Je weet nooit wat een dier in gevaar doet. Die halen soms gekke dingen uit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosmoov

nou ik belde ze een keer en ze mochten dus blijkbaar geen wild dier vangen om het zo maar te zeggen ik moest hem zelf vangen en pas dan konden ze hem ophalen

edit zie post hierboven haha
Laatst bijgewerkt door Rosmoov op 29-09-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartwitje

Waarom denk je dat 'ie een gebroken poot heeft?
Vangenkun je doen door hem met meerdere mensen rustig in een hoek te drijven, en een handdoek over hem heen te gooien. Vervolgens pak je hem met handdoek en al op, met zijn vleugels tegen zijn lichaam gevouwen, zodat hij die niet meer kan uitslaan. Pas op voor zijn (gebroken) poot en snavel, die beesten kunnen heel hard bijten. Zorg dat je van te voren een kattenmand of iets dergelijks klaar hebt staan, iets waaruit hij niet kan ontsnappen,en dat je hemna het vangen direct wegbrengt naar een vogelasiel bij jou in de buurt. Voor telefoonnummers daarvan kun je het beste even googlen :)

Anoniem

Gewoon oppakken zodra hij weer stilzit :Y) Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan bij een meeuw met een gebroken poot. Echter heb ik wel mijn vest over hem heen gegooid (we waren op buitenrit en ik had niets anders) want die beestjes hebben scherpe snaveltjes! Dus mss met een handoek/deken even erachteraan gaan? Daarna kan je de dierenambulance bellen of de meeuw zelf wegbrengen naar een vogelopvang.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:41

Als je het zelf niet kunt vangen met een groot visnet, dan zou ik de dierenambu bellen.

Geloof dat ze er niets aan kunnen doen aan de gebroken poot. Bij onze kip moest het natuurlijk herstellen, wat helaas niet lukte. Dus onze kip heeft maar 1 poot die nog functioneert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:42

Ik zou overigens géén visnet pakken... als hij worstelt kan hij daar behoorlijk in vast raken ;)

Lizzy_Bennie

De dierenambulance bellen.. Wij hadden ooit een baby eend gevonden, en die hebben we even in de tuin gehouden maar die liep dus steeds weg.. toen hebben we de dierenambulance die hebben um mee genomen

Zwartwitje

Hypofocus schreef:
Iets over 'm heen gooien zodat hij niet weg kan vliegen.
Een deken ofzo. Dan kun je 'm pakken.

Pas wel op dat hij niet bijt!
Dan dieren ambulance bellen.
Nee, beter eerst een vogelasiel bellen en dan pas gaan vangen. Niet proberen te vangen voordat je een plan van aanpak hebt :)
Citaat:
Mijn ervaring met de dierenambulance op verschillende plekken in NL, is dat ze pas komen als het dier gevangen is.
Honden, paarden, ezels en katten. Ze komen pas nadat je ze gevangen hebt.
Heb het al meerdere keren mee moeten maken helaas.

Die ervaring heb ik ook ja, daarom beter eerst even een vogelasiel bellen voor advies, of misschien kunnen die iemand sturen die je kan helpen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:43

deken er over heen gooien. of handdoek...

en je kan ook zelf even naar de da...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:44

Of het te behandelen is ligt maar helemaal aan de breuk,en of het uberhaupt een breuk is ;)

Beter geen visnet idd, daar kan hij behoorlijk in vast komen te zitten en dan ben je nog verder van huis (lees: poten en snavel door het net heen steken en in de knoop komen te zitten, etc).

DA raad ik niet aan, die weten vaak niet wat ze met een wilde vogel aanmoeten, laat staan een meeuw, of bel even van te voren om te vragen of ze er iets mee aankunnen.

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:48

hij is weggevlogen.... Als 'ie terug komt dan zal ik zien wat ik kan doen. Eerst maar afwachten.

Dat arme ding. Hier thuis zeggen ze verder: niks aan doen. Maar ja een mens met een gebroken voet wordt ook meteen opgehaald toch? Nou ja eerst maar kijken of hij hier weer komt

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 17:27

hij is er weer! maar ik mag er dus niks aan doen van de familie...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:30

Ik vind het vrij harteloos om er niets aan te doen. Maar als je hem niet te pakken krijgt houd het op.
Wat doe je trouwens met en vogel met een gebroken vleugel? Of althans daar ga ik vanuit. Vogel sleept zijn vleugel over de grond mee, hij kan niet vliegen en nog.. hij springt zo snel en ver. Ik kreeg hem niet te pakken en heb het toch een paar dagen geprobeerd.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:33

Toch zou ik zeggen, een laken erover heen gooien, even wachten totdat het rustig is (niet te lang wachten natuurlijk..) en dan voorzichtig pakken en in een groot 'hok' zetten waar die rustig kan zitten (eventueel in de stal mocht je die bij het huis hebben?). Dierenbescherming bellen, niet zelf gaan naar de dierenarts. Klinkt naar, maar dan zijn namelijk de kosten voor jou hoogswaarschijnlijk..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:45

Dierenambulance bellen. Die komen hem dan vangen en ophalen om naar het vogelasiel te brengen.

Blijkt de poot "goed" gebroken dan wordt er een soort spalkje omheen gedaan en kan het genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:37

[LZP] > [BB]

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:40

dierenambulance bellen
je hoeft m nog niet te vangen dat doen hun
wij hebben het een keer gehad met een reiger met n gebroken vleugel die we tegenkwamen met de pony's
gelijk gebeld en ze zijn gekomen en hem gepakt en meegenomen