En hoe verder?? Konijndilemma.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

En hoe verder?? Konijndilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:34

Hoi,

Een tijdje geleden heb ik een konijn gekregen. Het is een mannetje van ongeveer 4 jaar oud.
In een hok wordt hij gek, dus loopt hij in de woonkamer.
Hij is goed zindelijk, maar ook een sloper.
Mijn gordijnen, plinten en raamkozijnen zijn aardig aangeknaagt.

Nu wil ik hem deze week laten castreren en er zodra het kan een vrouwtje van zijn leeftijd bij nemen.

Maar!
Het vrouwtje moet ook zindelijk zijn. Want Pjotr kan niet in een hok, dus zal het vrouwtje ook los moeten.
En, Pjotr is al zijn hele leven alleen en heeft zo zijn eigen gewoontes. Dus hoe zou het koppelen gaan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groetjes Annemiek

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:38

Misschien zou je iemand kunnen vragen om een keer met zijn/haar konijn bij je te komen om te kijken hoe dat gaat?

En de meeste konijnen gaan wel samen. :j

edit; Ik vraag me alleen af of je het knaagprobleem helemaal oplost met het aanschaffen van een tweede konijn. Waarschijnlijk wel iets maar het blijft natuurlijk een knaagdier.

AnnemiekvM

Re: En hoe verder?? Konijndilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:43

Het is zeker een knaagdier. Maar hij zal zich minder vervelen en hopelijk helpt dat.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:52

Hey Annemiek :)

Het is ontzettend moeilijk een konijn zijn gewoontes af te leren...
Ik heb een konijn gehad die 8,5 jaar is geworden en die ook graag aan de meubels zat := (hij kon ook absoluut niet in een hok!) Vriendinnetje erbij gezet nadat we hem gecastreerd hadden, maar dat liep niet helemaal lekker af voor het vriendinnetje...:n (hij heeft haar doodgebeten in huis, was echt zijn territorium := )
ik heb hem de eerste 3 jaar binnen gehad en heb daarna de tip gehad om hem in een groot buitenhok de plaatsen eventueel met een ander konijn... We hebben eerst het nieuwe vrouwtje gehaald en haar eerst buiten in het hok gezet zodat het haar territorium zou worden... na 1,5 week hebben we Macho erbij gezet en toen ging het prima :j

Dus mijn tip: Wachten tot het weer lente is (het is nu alweer te koud om hem te laten wennen aan het buitenleven) en je konijn naar buiten doen :j Zorg ervoor dat je hok echt groot genoeg is (met misschien een ren eraan, dat hadden wij ook :j ) en dat hij genoeg ruimte heeft en voor de gezelligheid misschien een vriendinnetje erbij :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:47

Ik zou zodra je ram niet meer vruchtbaar is (gemiddeld 4 weken na de castratie) kijken bij een konijnenopvang. Zij kunnen je ook helpen met het koppelen van de konijnen. In de voorjaar kun je dan kijken of je beide konijnen naar buiten wilt gaan doen zodat ze daar rond kunnen lopen. Ik vind het persoonlijk zielig om je ram een half jaar alleen te laten voordat je gaat kijken of een voedster bij je ram kan omdat je ze dan pas naar buiten kan doen.
Op www.bunnybunch.nl kun je meer informatie vinden over konijnenopvangen bij je in de buurt en het koppelen maar een goede konijnenopvang zal je daar ook zeker bij helpen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:41

Ik ga de site zo eens bekijken!

Buiten zou mooi zijn, maar helaas heb ik geen tuin.
Dan zou hij naar iemand anders moeten en dat doe ik niet zomaar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:04

Konijnen hoeven niet perse naar buiten te gaan of buiten gehouden te worden.