Zwerfhonden voeren - ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Zwerfhonden voeren - ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 10:18

Dag Bokkers,

Ik zit momenteel een beetje met een dilemma waar ik niet echt uit kom. Ik woon nu tijdelijk in een land met heel veel zielige zwerfdieren. De zieligste zijn duidelijk de honden. Ze worden geschopt, geslagen, half overreden en daardoor zijn veel honden erg bang en 's nachts soms zelfs agressief naar mensen toe (geef ze eens ongelijk) met als gevolg dat ze nog meer geslagen worden. Veel zijn ontzettend mager, hebben huidproblemen en staren alleen maar apathisch voor zich uit. Toen ik hier net woonde liep ik constant met een zak hondenvoer in m'n hand rond om te distribueren, maar na een tijdje kwam ik tot de conclusie dat 1. de allermagerste en zieligste honden beter zo snel mogelijk dood kunnen gaan in plaats van dat te rekken met wat Pedigree en 2. de sterke honden zichzelf wel redden en het een beetje gevaarlijk is om daar steeds bij in de buurt te komen. De sterke honden hebben zeg maar hun eigen territorium met een vuilnisbak, die ze misschien delen met wat mensen en eventueel een koe, maar geen zwakke honden.
Nu is er een hond, die een paar straten verderop een minuscuul territorium heeft. Staat helemaal onderin de rang, ziet er schattig uit, heeft huidziekte en is mager. Die hond deed me erg veel, dus ik gaf 'm wat eten. Na één keer herkende het beest me en sindsdien loopt hij steeds met me mee, kwispelt zodra hij me ziet en probeert steeds aan m'n handen te likken. Ik zie vaak mensen naar 'm schoppen etc. Ik moet minimaal drie keer per week door die straat en het beestje probeert steeds zo ver mogelijk met me mee te lopen. Hij hoeft zelfs niet altijd meer eten, dat laat ie soms liggen om een wandelingetje met me te kunnen maken. Nu weet ik niet of ik 'm nou wel of geen voer moet geven... Als ik 't niet zou doen zie ik steeds een ontzettend teleurgestelde hond die nog steeds blij met me meeloopt, maar honger heeft terwijl ik 'm voor een paar centen van wat voer zou kunnen voorzien, en daarnaast ook wat plezier in zijn rotleven brengen. Als ik 't wel zou doen is de hond blij, maar heb ik constant een (misschien besmettelijke ziekten dragende) hond bij me in de buurt die steeds enthousiaster wordt (tegen me opspringen etc.) én het arme beest wordt afhankelijk van me, wat niet handig is aangezien ik hier nog maar een maand of twee blijf wonen. Meenemen naar NL zou juridisch gezien kunnen, maar ik denk niet dat mijn vriend en kat daar heel blij van worden.... Wat is jullie advies? Sorry voor het lange verhaal....

AngelofLove

Re: Zwerfhonden voeren - ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:27

Ik herken je verhaal wel, toen ik in Zuid Spanje op vakantie was heb ik ook gelijk hondenvoer gehaald. Ik ben toen via via in contact gekomen met een Nederlandse stichting en dierenasiel daar en die hebben we toen geholpen om de zwakste dieren te vangen en op te lappen. Misschien dat daar in de buurt ook zo'n asiel zit? Wel opletten dat het geen dodingsstation betreft :(

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:58

Tegen de besmettelijke ziekten is er natuurlijk van alles te doen, naar een dierenarts en laat 'm eens nakijken, wellicht wat medicatie en een wormenkuur doen wonderen, als je hem dan daar achter laat heeft hij iig een betere kans op overleving.
Helemaal niets doen om hem ' natuurlijk' dood te laten gaan zou voor mij nooit een optie zijn, je gevoel zegt eigenlijk toch al genoeg????
Kom op laat die ene speciale nou niet achter met lege handen, buik en hart!!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:44

Ja zo herkenbaar, die landen zijn zo vreselijk .
Toen ik in Italie was, ging ik iedere dag de katten eten geven. Er waren er een stuk of 20-30. van kittens - naar poezen en katers.
Heb alles afgezocht en naar dierenarts gegaan wat ik kon doen.
Natuurlijk kunnen ze niets doen daar, alleen maar katten eten sponseren aan een dierenwinkel waarvan iemand de katten ging brokjes geven soms.

Als ik met de auto was had ik ze meegenomen,
als je maar ene kunt helpen, heb je al veel gedaan en zal je je ook goed voelen.
en het diertje ene goede thuis kunnen geven.

Ben benieuwd wat je gaat doen :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:43

De asiels hier schijnen helaas niet zo goed te zijn: veel honden die bijna op elkaar gestapeld hun leven in hun eigen uitwerpselen mogen slijten. En deze heeft ook een heel onderdanig karakter (of is dat dan juist goed? Ik weet niet zo veel over honden...). Dan is een zwervend bestaan misschien nog 'beter'... Maar er zal natuurlijk verschil in de asiels zitten.

Ik denk niet dat de hond meteen doodgaat als ik 'm niet meer voer hoor, ben laatst ook een weekje weggeweest en hij kwam net zo enthousiast naar me toe als altijd. Maar inderdaad, een fijn leventje is heel anders dan dit. Sommige honden hier lijken echt in hun element met dit bestaan: ze heersen over vuilnisbakken, mensen gaan voor ze aan de kant en ze leven in roedels, spelen met elkaar... Maar deze is dus een beetje zielig. Normaal ben ik niet zo van 'die ene' redden en help ik liever om structurele oplossingen te vinden, maar dat is ontzettend lastig als iedereen het vuilnis buiten blijft zetten en er niets gesteriliseerd wordt... Dus tsja, voor dit beestje heb ik gewoon een zwak.
Ik ga rondkijken naar een DA of stichting die me misschien kan helpen, en via PB heb ik nog wat andere tips gekregen. :)

Bedankt voor het meedenken! (Hondje kijkt nu naar me door het raam - zit in een internetcafe en hij krijgt straks z'n avondeten wel, hoor! :) )

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:51

Gos meis wat een verhaal, begrijp je dillema wel hoor .
Tja wat mij aangaat, als jij het aandurft om hem mee te nemen.
Ik vang hondjes op en plaats ze voor adoptie zo gauw als ze daar aan toe zijn.
Eerste 2 weekjes gaat hij dan even apart ivm ziektes en inentingen maar daarna gewoon in huis bij de andere en dan op zoek naar een lief en blijvend adoptiegezin.
Dus als je het aandurft, doen zou ik zeggen, je kunt 100 procent op me rekenen, ik heb nog plaats, reken niets .
pb staat open.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 06:26

Bedankt Eppie38, ik ga je zo PB'en! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:02

Je kunt voor tips en adviezen ook contact opnemen met stichting AAI, zij kunnen je precies vertellen wat je kan doen in deze situatie en hoe je moet handelen als je de hond naar Nederland zou willen laten komen. http://www.stichtingaai.nl is de website.