Oude hond krijgt rare aanvallen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Oude hond krijgt rare aanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:47

Onze hond, Laska, een labrador teefje van 14 (ja, een oudje) heeft sinds een paar weken rare aanvallen. Ik schijn de enige te zijn die het ziet, ze is van mijn oma, maar oma is 80 en die heeft het allemaal ook niet meer zo scherp zeg maar. Het komt een keer of 2-3 per week voor.

Las heeft 't vooral als ze enthousiast is en zich even druk maakt, vaak als je sochtends beneden komt of wanneer je thuis komt. Ze komt blij kwispelend naar je toe, ploft op de grond, begint vreemd te ademen (lijkt wat op hyperventileren, korte snelle ademhaling), laat zich dan op haar zij rollen (spartelt soms paniekerig, maar als ik bij haar zit en haar geruststel doet ze dat niet zo), trekt in een stuip (koppie helemaal naar achteren, rug hol) en laat haar plas lopen (laatst poepte ze zelfs een keer :(:) ) Dit alles duurt maar heel even en daarna staat ze gewoon op en loopt weg. Ik heb wel het idee dat ze denkt dat ze 'fout' zit omdat ze dan in huis heeft geplast, ze doet onderdanig en lijkt wel door de grond te willen zakken. Ze krijgt absoluut niet op d'r kop als ze dit doet, maarja, ze weet van vroeger uit wel dat t niet de bedoeling is denk ik.

Dat plassen deed ze eerder wanneer ze hyper (blij) was ook al wel eens, maar dan maakte ze zich gewoon echt ontzettend gek (als t baasje terug was van vakantie bijvoorbeeld) en liep ze zo te stuiteren en te kwispelen dat ze t ff niet door had :Y)

Ik ben bang dat het een soort epilepsie aanvallen zijn, ze heeft een respectabele leeftijd voor zo'n grote hond, en is verder altijd heel gezond geweest (wel te dik... mijn oma is gestoord qua voeren, en spuugeigenwijs) het begin van het einde?

Wie herkent dit?
Ga zowieso na het weekend de dierenarts even bellen, maar ik ben een beetje bang dat die ook komt met 'zolang ze vooral goed te pas is zo laten, wordt het een groot probleem dan moet je er toch eens over na gaan denken om haar in te laten slapen'
En ik ben reeel zat om te snappen dat ze gelijk zouden hebben. In een hond zoals zij ga je niet meer snijden, en gezien haar verleden is de kans heel groot dat het echt een ouderdomskwaal is. Ik wil haar geen lijdensweg bezorgen... ;(
Afbeelding Laska met mijn merrie, vorige zomer.

Diane65

Re: Oude hond krijgt rare aanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:49

Lijkt wel epileptische aanvallen. Misschien een idee om met de dierenarts te gaan praten? Dit is voor de hond ook niet prettig, die worden daar vaak angstig van. En 14 is voor een lab natuurlijk ook wel antiek....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:52

Ik denk ook aan epilepsie.

uniekhorse

Mocht het epeleptie zijn heb je bepaalde medicatie die je toe kunt dienen, zodat de aanvallen redelijk onder controle gehouden kunnen worden (bijv valium).
Niet altijd van het ergste uit gaan hoor ;)
Zou toch de da even bellen voor advies.

Lovely1

Klinkt als epilepsie.. onze hond (14) heeft het al langer. Even naar de dierenarts en dan krijgt ze er pilletjes voor.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:54

Hoe ik het hier lees denk ik direct epilepsie. De aanvallen die je beschrijft doen me denken aan onze vorige hond met epi.
Alsik jou was zou ik eens googlen op epilepsie bij honden.
Omdat je hond al 14 is, is er waarschijnlijk 'iets' aan de hand.
Denk aan schildklier enz enz...... Ik zou even naar je Da gaat en even bloed af laten nemen

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:55

Ik wil je geen angst inboezemen, maar onze hond kreeg dit soort aanvallen een paar dagen voor we besloten hebben haar in te laten slapen. Ze was een shar-pei van 15 die gewoon helemaal op was. Zij gaf meer tekenen dan alleen die aanvallen, ze at bijvoorbeeld ook heel slecht (op een gegeven moment niet meer). Dus als het alleen aanvallen zijn, zou het epelepsie kunnen zijn en kan ze verder nog lekker een tijdje mee.
Even de da bellen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:00

Onze Golden Retriever van 13 heeft dit soms ook (nu zo'n 3 keer voorgekomen in een half jaar). Echt heel sneu om te zien, vooral de verbaasde en verwarde blik als hij weer 'bij' is. Ik heeb geen idee wat dit is, maar het lijkt me niet heel nodig om naar de dierenarts te gaan. Onze hond gedraagt zich als een jonge pup en heeft verder helemaal geen problemen met zijn gezondheid Wat ik op internet wel heb gelezen is dat het kan komen door bepaalde soorten voer. Daar zouden veel anti-oxidanten of iets dergelijks in zitten wat die aanvallen opwekt. Kan wel kloppen want hij krijgt altijd hetzelfde eten, behalve dus de laatste keer, toen had ik voor hem een worst gekocht bij een goedkope zaak.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 18:07

Heb al op epilepsie gegoogled, maar da's ook meer een naam waarmee ze alles op de grote hoop gooien he. Echte epilepsie schijnt zich trouwens vooral te openbaren wanneer de hond gewoon kalm en relaxed is. Laska is verder wel bejaard.. Ze waggelt een beetje in de rondte, is dovig, maar is nog wel behoorlijk bij hoor, komt gewoon haar knuffel halen (en is dan heel vastberaden) en ze eet ook goed genoeg. (is niet zo gek op brokjes, maar dan ook een verwende muts... ze kan niet meer zo goed tegen diner, dat eet ze veel liever maar dan eet ze zo vlug dat ze het er ook de helft van de tijd er weer uit spuugt...)

Voer is verder niet veranderd, in de zin van, ze eet haar hele leven alles al en reageerde nooit ergens op, ze eet ook nu nog restjes mee als m'n omaatje iets niet meer hoeft :+ (kliko)

Ze is antiek, ik weet 't...
Charr: daar ben ik al wel een beetje op voorbereid... het is al een voorrecht dat we haar zo lang, zó 'goed' bij ons hebben mogen hebben. De meeste grote honden redden dat niet.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:10

Diane65 schreef:
Lijkt wel epileptische aanvallen. Misschien een idee om met de dierenarts te gaan praten? Dit is voor de hond ook niet prettig, die worden daar vaak angstig van. En 14 is voor een lab natuurlijk ook wel antiek....

dit is zeker epelepsie je hebt hier hele goed pillen voor onze hond (labrador) had er ook last van hij had zelfs 4 aanvallen per week sinds hij de pillen kreeg heeft hij er obgeveer 1 per half jaar.

gewoon even naar de dierarts er sterfen namelijk veel hersencellen per aanval dus zeker met een oudere hond naar de dierenarts(aangezien die niet veel ``gezonde`` hersencellen meer hebben.

suc6

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:13

Epileptie kan ook zeker getriggerd worden door enthousiasme :j

Ik zou gewoon even overleggen met de dierenarts, een check-up kan nooit kwaad.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:09

Inmiddels al iets wijzer geworden ?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:28

lijkt idd veel op epilepsie

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:29

Het gaat momenteel erg goed met Laska, heb haar al een paar weken niet 'vreemd' zien doen!

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:33

Kan ook een hartprobleem zijn he!! Daar krijgen ze JUIST problemen mee als ze ineens heel actief doen, dan moet dat hart ineens harder werken en omdat het niet meer optimaal functioneert, krijgt het niet genoeg zuurstof rond gepompt en kun je ook rare aanvallen krijgen.
Bij epilepsie is de hond echt even helemaal van de wereld en reageert ook niet meer op de omgeving. Bij hartprobleem nog wel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:38

Het kan inderdaad ook een hartprobleem zijn, er zijn meer mogelijke oorzaken dan alleen epilepsie. Wat ook nog kan is dat de boedtoevoer naar de hersenen minder is. Daardoor zie je ook nog wel eens gedragsverandering bij oudere honden. Wanneer ze enthousiast is en druk wordt, kan ze zuurstof tekort in haar hersenen krijgen (door de verminderde bloedtoevoer) wat deze symptomen kan geven.

Mooi dat het nu wat beter gaat. Als het terugkomt zou ik even contact opnemen met de dierenarts. Of gewoon zowieso even bellen. Bellen kan nooit kwaad ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:46

Lijkt mij ook eerder epilepsie, vaak gaan die aanvallen samen met urineren, defeceren, stijve houding,... Probeer zo'n aanval te filmen voor je naar de dierenarts gaat. Je hebt verder 2 soorten epilepsie, primaire en secundaire. Primaire lijkt het me niet bij deze hond, zal wel epilepsie tengevolge van iets zijn. Maar beste die kan oordelen is de dierenarts, die kan je hond zien en onderzoeken. Veronderstel dat naast die epilepsie wel nog iets aan de hand is nl (tumor, hartprobleem,...), zeker met die leeftijd en voor een labrador.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:50

Onze kat (13) Heeft dit ook.
Wij denken zelf ook aan epilepsie..
Als de hond dat heeft kun je het beste niet aan hem zitten, die fout maakte ik ook, heb nu 2 littekens in mijn duim ;(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:54

Onze oude hond had dit ook ineens.
Hij bleek een tumor in zijn hoofd te hebben die ineens explosief was gaan groeien.
Wij hebben hem toen in laten slapen.