Cavia vermaken???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mustang1995

Cavia vermaken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:04

Hallo, ik heb een vraagje. Ik heb een cavia, en ik wil leuke spelletjes met hem doen. Maar hij moet ook zelf af en toe spelen. Hebben jullie zelf ideetjes?
Ik weet dat je het ook op internet kan vinden, maar misschien hebben jullie iets aparts?
Alvast bedankt, Mandy
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 27-09-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype normaal gemaakt.

Amalarab

Re: Cavia vermaken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:06

Zowiezo is het beter om 2 cavia's te hebben, anders is je cavia zo eenzaam!
Verder ben ik heel benieuwd wat de antwoorden zijn van anderen. Ik wil het leven van mijn cavia's ook wel wat 'opleuken'.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:10

Inderaad een vriendje er bij is sowieso een must. Het zijn sociale dieren die het niet leuk vinden om alleen te zijn.

Verder maak je ze eigenlijk al blij met een berg hooi en wat takken van bijvoorbeeld een wilg of fruitbomen waar ze aan kunnen knagen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:11

ten eerste, koop een vriendje! Veel gezelliger voor je cavia! :D
takjes, wc rolletjes, stukjes karton, stukjes wol, oude kranten, balletje met cavia-snoepjes erin? je kunt 't zo gek niet bedenken! ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:13

Inderdaad wat Hannah Zegt.. Ook een knuffel vinden ze vaak fijn en leuk!

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:14

Ja, ik ga het maar is vragen, of ik nog een vriendje, of vriendinnetje erbij mag doen. Leuk dat je het topic ook gaat volgen.
Een knuffel, goed joh!
Het zijn wel leuke ideetjes, ga ik zeker proberen.
Jullie reageerde ook heel snel, bedankt!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:15

Mijn cavia's hadden een huisje waar ze op en om sprongen, takjes en sliertjes en knabbelstokken vermaken ze zich ook mee.
Toen m'n ene cavia overleed nam ik de andere gewoon zo vaak mogelijk mee :'), dat beest ging het hele huis door met me. Ik was m zo aan het entertainen dat ie zelf trappen kon lopen :=.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:18

Hey, mijn kan ook traplopen, dat moet ik dan ook maar vaker doen.
Mijne kan het echt, uit zich zelf.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:19

hahaha maffe beesten hebben jullie dan :+ ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:20

Ja, mijne ook :'). Hij ging ook nog wel eens met de poes spelen (lees, bij de poes op z'n rug zitten en dat arme beest z'n haar eten :+)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:20

iloveyah87 schreef:
hahaha maffe beesten hebben jullie dan :+ ;)

Maffe baasjes, maffe beestjes :=.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:25

Hahahaah, grappig, mijne eet ook mijn haar op, maar dat wil ik niet meneer wil het lieft nat haar. Hhihhihihi.
En hij ligt in een hondenmand, samen met onze jachthond ze spelen ook samen, en soms eten, en ze liggen gewoon allebei languit!
En de hond likt de cavia ook schoon, soms denk ik hoe raar kan een beest zijn???
Hahahahahah!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:27

een cavia is een soort groepsdiertje en word vaak gestresst en eenzaam als hij of zij alleen is.

ik zou iedere dag even lekker met hem knuffelen,genoeg in de kooi hangen om te knabbelen.
ik heb er ook een balletje inhangen waar ik groenten en fruit in doe,dan kunnen ze spelender wijs eten.
er hangt ook een stokje in met een belletje eraan,dit vinden die van mij er leuk om tegenaan te tikken met de neus.
en wat knaaghoutjes en een liksteen daar maak je ze vaak ook wel blij mee

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:30

Oké, bedankt voor de tips!
Super!
Cavia's kunnen eigenlijk best maf zijn.
Haahaahaha!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:31

Mustang1995 schreef:
Ja, ik ga het maar is vragen, of ik nog een vriendje, of vriendinnetje erbij mag doen. Leuk dat je het topic ook gaat volgen.
Een knuffel, goed joh!
Het zijn wel leuke ideetjes, ga ik zeker proberen.
Jullie reageerde ook heel snel, bedankt!

Indien het ongecastreerde beer (mannetje) is geen vriendinnetje erbij zetten maar een vriendje hè. ;)
Ik zou sowieso vragen of je een tweede cavia (van hetzelfde geslacht dus!) mag aanschaffen. Het kost in onderhouden vrijwil niets extra, alleen de eenmalige aanschafkosten en eventuele dierenartskosten in de toekomst. Het zijn sociale diertjes dus een soortgenoot zou fijn zijn!

Twee cavia's vermaken zich meestal meer dan alleen. Daarnaast kun je als vermaak lekkere groente in een wc-rolletje doen en in het hok leggen; geef dat alleen onder toezicht en haal het daarna weer uit het hok!

@lorelei: Knaag- en likstenen zijn niet goed voor knaagdieren. Het kan vervelende aandoeningen veroorzakingen, dus niet geven! Een gezond caviagebit slijt vanzelf bij het malen van voedsel (hooi, brok, etc.).

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:32

Dankje, ik laat dat stukje over de kosten wel effe lezen aan me moeder!
Top!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:46

mijn cavia's krijgen altijd al likstenen en ze zijn er nog nooit ziek van geweest,maar gaf het alleen aan als tip.
iedereen mag er een andere mening over hebben.

verder moet je goed om de vitamine c denken omdat cavia's dat zelf niet kunnen aanmaken

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:54

met nog een cavia erbij is het iig gezellig voor ze,, en misschien lekker veel hooi in het hok leggen ofzo? Hebben ze lekker wat te eten en ja... meer weet ik eigenlyk niet :P

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:53

Die van mij heeft een kattenbelletje in haar kooi. Daar is ze helemaal gek mee. En inderdaad een vriendje.\ :(:)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:01

Je kan evt ook het voer verstoppen en op verschillende plekken leggen, dus niet in een voerbak. Kunnen ze lekker opzoek naar eten, inplaats van dat het echt voorgeschoteld staat. Verder maakte ik vroeger weleens doolhofjes voor mijn cavia's, en parcourtjes met dingetjes waar ze overheen/doorheen/langs moesten. En dan ergens in het doolhof/aan het eind van het parcour een lekker worteltje of wat anders leggen, ze gingen na een tijdje helemaal zelf denken en zelf echt wegen zoeken naar het eten, zo leuk was dat. Zelf vonden ze het volgens mij ook wel leuk, helemaal piepen als ze zo'n creatie van me zagen _O- nja der zat eten bij, zegt genoeg voor een cavia volgens mij :')

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:59

..en van die regenafvoerbuizen, gut hoe heten die dingen ook alweer? Kun je gewoon bij een karwei of praxis halen en kosten niets. Neem dan een leuke bochtbuis, (zijn breed en grijs plastic).

Veel plezier met je caafje en ik ga mee met de rest wat betreft een vriendje...cavia's worden erg eenzaam alleen.. www.degrotecavia.nl staan veel dingen op wat erg leerzaam is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:59

[LZP] > [BB]

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:40

Amy77 schreef:
..en van die regenafvoerbuizen, gut hoe heten die dingen ook alweer? Kun je gewoon bij een karwei of praxis halen en kosten niets. Neem dan een leuke bochtbuis, (zijn breed en grijs plastic).

Veel plezier met je caafje en ik ga mee met de rest wat betreft een vriendje...cavia's worden erg eenzaam alleen.. http://www.degrotecavia.nl staan veel dingen op wat erg leerzaam is :)

PVC :9

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:42

ja stom, hahaha, die ja :P maar dan die dikke dus he ;)

thanks slimpie!

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:45

En als je er een cavia bij haalt zou ik hem uit een opvang halen. Vaak kun je je eigen cavia dan meenemen om te kijken met wie hij/zij het het beste kan vinden. Ze vergissen zich ook niet met het geslacht dus dan heb je niet opeens baby'tjes. :P