Cavia's nu (nog) naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Cavia's nu (nog) naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:27

Ik heb twee cavia's die ik ongeveer een jaar gewoon in de huiskamer heb gehad.
Ik wil ze echter naar een buitenhok verplaatsen (het is een hok met 'binnenkamer').

Ze staat vanaf de zomer tot nu al in een onverwarmde bijkeuken( in een gewoon traliehok).
Nu weet ik niet of het al te laat in het jaar is om ze de overgang te laten maken?

Caira

Re: Cavia's nu (nog) naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:29

Ik zou het nu niet meer doen, dat moet je 's zomerss doen.

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:36

Ik deed het zelfs in de winter nog, nooit geen problemen gehad, ik had rond de 80 cavia's en ze hebben er nooit geen last van gehad ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:37

Het is opzich nog niet zo koud buiten, als je ze eerst een tijdje overdag buiten zet, en het verder uitbouwd zou het moeten kunnen. Maar mijn keuze zou het niet zijn. Wij halen de cavia's in de winter namelijk altijd binnen, hebben meerdere keren meegemaakt dat ze in de winter ziek werden of zelfs dood gingen als we ze buiten lieten staan, en die zaten dan het hele jaar door al buiten(we hadden dan 2-4 cavia's samen in een hok). Maar als je geen andere keus hebt, zou het moeten kunnen, maar dan moet je het echt rustig aan doen en zorgen voor veel stro/hooi in hun binnenhok en evt iets anders wat warmte vast houdt of op een andere manier voor warmte kan zorgen.

@Walsertje; 80 cavia's kunnen elkaar beter warm houden dan maar 2 ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:43

Vooral s'nachts wordt het al best koud, denk dat je beter volgend jaar kunt doen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:46

Opzich is het hok waar ze nu staan ook al best 'koud' snachts, totaal niet geisoleerd, enkel glas met luchtopeningen eronder...

...ik denk dat ik het toch maar ga proberen, met veel hooi en evt. iets voor extra warmte.

Of ik moet er nog 78 bijkopen :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:48

Yucca schreef:
Opzich is het hok waar ze nu staan ook al best 'koud' snachts, totaal niet geisoleerd, enkel glas met luchtopeningen eronder...

...ik denk dat ik het toch maar ga proberen, met veel hooi en evt. iets voor extra warmte.

Of ik moet er nog 78 bijkopen :D

_O- _O- Dat is ook een optie.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:03

Maar alsjeblieft zet ze niet in een keer buiten, bouw het uit, steeds bijvoorbeeld anderhalf uur langer. Anders heb je echt een grote kans dat het misgaat, hoeveel hooi en stro je er ook bij doet. Succes :D