Wel of geen bench?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Wel of geen bench?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:08

Nou de titel zegt het...

Wel of geen bench?
Ik zal het even iets verder toelichten.. Wij krijgen vandaag onze hond die 1 jaar oud is. Hij is al die tijd een bench gewend als hij alleen gelaten werd. De hond zoekt de bench op als hij rust wil en ik vindt dus dat hij de bench niet als iets negatiefs ziet maar als zijn plekje.

Nu komt het probleem:
Mijn vriend vindt de bench dus maar zielig want dan zit hij in een klein hokje, hij vindt dat de hond als hij alleen gelaten word gewoon vrij moet kunnen bewegen en zelf moet kunnen bepalen waar hij ligt, staat of loopt.
Ik daarin tegen vindt de bench niet zielig, hij associeerd (hopelijk goed geschreven :+) de bench als een veilig plekje en als zijn plek. Daarin tegen kent hij niet beter. Echter vindt ik dat mijn vriend ook een beetje gelijk heeft. Stel wij zijn een paar uur weg ligt hij maar in een bench en kan niks.. Vervolgends bedenk ik me dan weer dat hij wel in zo'n uitprobeer leeftijd zit en dus misschien de tent wel afbreekt..

We hebben nu (om ruzie te voorkomen) afgesproken om het te proberen om de hond in de gang te laten als wij weg gaan. Zodra hij ook maar iets kapot maakt of ergens aan knaagt gaat hij in de bench en dan altijd als we weg gaan in de bench.

Bij mijn ouders hebben we vroeger een hond gehad en die wouden we op latere leeftijd in de bench doen maar dat ging helemaal niet goed en die heeft ook ontzettend veel kapot gemaakt, dit wil ik dus absoluut niet weer.

Wat is wijsheid in deze situatie en hoe denken jullie erover?

P.S. Wij hebben de bench wel thuis al klaar staan zodat hij er gewoon in kan als hij rust wil, dus we kunnen altijd snel beslissen wat we willen.

Grote_Beer

Re: Wel of geen bench?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:23

Lijkt me een prima oplossing om gewoon de bench neer te zetten en te kijken wat het beste werkt. Dat verschilt immers per hond en per situatie.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:25

Ik zou de bench lekker laten staan en hem daar gewoon in doen.
Onze hond ging er vaak zelf ook in liggen toen hij jong was en is daar op latere leeftijd uit zichzelf mee opgehouden.
Dus als hij het niet meer wil dan zal hij er ook uit zichzelf vast niet meer ingaan

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:40

desnoods kun je toch ook de bench in de gang zetten met het deurtje open? Kan de hond op zijn veilige plekje liggen, zonder dat je hem opsluit. Mocht je daar voor je gevoel problemen mee hebben, om hem op te sluiten.

Wij hebben nooit benches gehad met onze honden ,maar dit voorjaar hebben we een jonge labrador uit het asiel gehaald die het gewend was. Toch maar wel een bench voor hem gekocht en merk ook aan de hond dat hij het fijn vindt om erin te liggen. Dan wordt hij rustig etc. Tegenwoordig gebruiken we de bench eigenlijk niet echt meer. Hij heeft er ook niet zoveel behoefte meer aan om erin te gaan liggen als eerst. Hij is nu een jaar oud trouwens.
Soms heeft hij vreselijke hyperactieve buien, daar krijg je hem dan ook echt niet meer uit, dan zet ik hem nog weleens een uurtje in de bench, dan gaat hij lekker liggen en is daarna mooi rustig. Maar net wat ik zeg, in het begin merkte je echt dat de hond het prettig vond, nu vindt hij het absoluut niet vervelend om erin te gaan, hij loopt er zo in, maar zoekt het zelf minder vaak op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:18

Ik vind niet dat je hem de bench af kan nemen, hij is het gewent.
Komt in een vreemde omgeving en dan is zijn veilige plekje ook nog eens weg.
Je kan op den duur wel proberen om het bench gebeuren wat af te bouwen maar zou dat rustig aan doen, als hij eenmaal gaat slopen ben je verder van huis.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:22

Ik zou hem inderdaad ook beide geven als je hem liever niet 'opsluit'.
Hem los laten in de gang maar de bench er ook zetten met het deurtje open.
Zo kan hij wanneer hij maar wil, op z'n veilige plekje liggen en heeft hij ook vrijheid als hij dat wil :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:27

Waarom laat je de bench gewoon niet open staan? Is niet zielig en hond heeft zn plekje.