Hamster 'gered'. Wie heeft tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Hamster 'gered'. Wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:28

Hallo Bokkers,

Zijn er hier mensen met hamsterkennis die mij even op weg kunnen helpen? Vanaf vanavond of maandag heb ik namelijk een hamster...

Kort door de bocht: laat een groep mannelijke studenten een kado verzinnen voor het nieuwe bestuur van een vereniging en je krijgt ze niet van het idee afgepraat om een beest kado te doen. Dus werd er een minihamster (8 weken heb ik gehoord, geen idee welk ras) gekocht met een kooitje (een rad, voerbakje, waterflesje, huisje en tunneltje) en voer/zaagsel e.d. kant en klaar ingepakt en wel (bovenkant open). Naja, ik was allang blij dat het geen vis of kreeft was, want die beesten hadden het zeker niet overleefd :( Maar bij het zien van het hummeltje heb ik me gelijk als beschermer opgeworpen, want het dier was natuurlijk doodsbang en ik zag de bui al hangen met die zatte studenten. Onderweg heb ik het dier beschermt tegen de idioten en eenmaal in de kroeg geregeld dat het diertje in een achterkamertje stond en gehoopt dat ie het zou overleven. Het liefst had ik em gelijk al meegenomen, maar ja. Dus het beest is 'kado' gegeven. Heel dat bestuur bleek tegen het krijgen van een dier en er was nul animo ervoor te zorgen, maaarrrrr ze beloofden het wel te gaan doen. Uhuh.. sure. Dus ik bij de barman maar mijn nummer achtergelaten voor het geval dat ze het arme ding zouden vergeten. Puntje bij paaltje bleek dat beestje dus inderdaad vergeten en hebben ze hem terug gevonden bij een barman thuis. Dus toen ik dat hoorde heb ik het diertje terug geclaimd. Als zij hem echt niet gaan verzorgen, dan doe ik het wel! Het diertje verdient een goed thuis.

Dus ja, nog nooit een hamster gehad (wel konijn, cavia), maar ervan overtuigd dat het diertje het bij mij in ieder geval beter gaat hebben dan daar. Wie kan mij op weg helpen met tips? Ik was sowieso van plan uitbreiding voor zijn woonruimte te gaan regelen. Moet het diertje met 1 of meer vriendjes (al heb ik daar vrees ik dan weer niet echt de ruimte voor) en hoe weet ik dan of het een mannetje of vrouwtje is (jonkies kan ik helemaal niet hebben)? Waar moet ik op letten? Ik ga me uiteraard goed inlezen en informeren en al heb ik er nog nooit een gehad (hoe moeilijk kan het zijn?), mogen jullie er wel zeker van zijn dat ik ga doen wat ik kan voor dit diertje (desnoods kijken of ik hem terug naar de winkel kan brengen, maar ik ben al verliefd :+: )

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:30

het enige laat hem alleen met ze 2e maken ze snel ruzie ;)

edit: zorg ook dat hij niet op de tocht staat of in de volle zon...

heb zelf ook een hamster dus als je meer wilt weten pb box staat open ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:00

Inderdaad beter alleen laten, de meeste gaan vechten als ze samen zijn...
verder kan je gewoon hamstervoer kopen, eten ze (meestal) graag stukjes wortel, appel, enz... en moet je geregeld het water verversen (zelfde eigenlijk als bij cavia's en konijnen ;) )
Zeker niet op de tocht laten staan, ze worden snel ziek...
Zaagsel is een prima basis, ik leg zelf ook altijd een laagje hooi nog erbovenop zodat ze wat heeft om in te graven. Ik weet niet hoe groot het hok is, graven doen hamsters namelijk graag dus is wel handig als er wat ruimte is daarvoor :Y)
Is hij verder een beetje handtam? mijne zit namelijk zo'n twee keer per dag voor het deurtje dat ze aandacht wil en vindt het dan dus leuk om gewoon een kwartier of wat over mijn bureau rond te hobbelen :+ Het enige nadeel van veel van die kleine hamsters is wel dat ze zo verschrikkelijk snel kunnen rennen, dan moet je dus wel oppassen als je hem uit het hok haalt...
pb box staat hier ook open :o

Jana_en_Ik

Re: Hamster 'gered'. Wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:18

Bedankt al voor jullie tips!

@Hindafree: 'mooi' dat hij beter alleen kan blijven

@Delaja: laagje hooi erbij is een goed idee, hadden ook al nestmateriaal erbij gekocht toen. Zijn hokje is nu dus klein (2 A4), maar ik wil dus uitbreiding met buizen of een uitloopje oid gaan verzinnen voor hem, want ik vind dit ook te klein. Ik wil het diertje graag handtam krijgen. Heb hem nog niet vast gehad (wassie echt te bang voor), maar ik heb begrepen dat ze in ieder geval niet 'de meest valse' hebben gekocht :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:48

Is het een dwerghamster of een syrische hamster? Een badje van chinchillazand vinden ze vaak ook erg fijn om in te rollen.
Wat voor nestmateriaal hadden ze erbij gekocht? Hamsterwatten zijn namelijk erg gevaarlijk. Zorg ook dat hij een loopwieltje heeft met een diameter van minstens 15/16 cm. Als het een syrische hamster is zelfs 18 cm, liefst nog 20!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:48

ik maak van de week (morgen) wel foto van mijn hamster en kooi heb ook buizen buiten om enz en heb er geen spesiale kooi voor gehaald heeft me vriend allemaal gedaan... tara inderdaad ik heb ook zon badje :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:19

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:08

Nou de hamster gaat nog even wat nachtjes slapen bij zijn tijdelijke verzorger, want ze hadden nog geen kans gezien hem vandaag op te halen en mee te nemen. Baaaal baal... Maar goed.

@ Sunshine: die Roborovski lijkt het meest, maar vooral omdat deze ook grijs en minimini is. Gok ongeveer 6 cm ofzo? Maar kan ook omdat ie nog zo jong is dan zeker?

@hindafree: ben benieuwd!

Zullen eens even afwachten...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:30

Oke ;)
Misschien kun je eens kijken op www.dehamster.nl , een erg fijne site is dat.