E. Caniculi bij mijn konijn (?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

E. Caniculi bij mijn konijn (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:09

Mijn 8 jaar oude konijn had al een tijdje wat last van meer plassen en drinken. Ook merke ik dat zijn zicht minder werd, maar dat laatste is natuurlijk niet gek voor een ouder dier.
In eerste instantie zocht ik hier dus ook niet veel achter tot vandaag. Vanmorgen zat hij ineens met zijn kopje scheef. Nu valt hij letterlijk in vlagen met zijn oor op de grond. Mijn vermoeden is nu dus een E. Caniculi infectie aangezien dat als hoofdkenmerken heeft dat ze incontinent worden, ,evenwichtsstoornissen krijgen en minder gaan zien. Morgen ochtend ga ik naar de dierenarts en hoop dat ik nog op tijd ben voor een zinnige behandeling. Gelukkig eet, drinkt en keutelt hij nog prima en is nog sociaal naar zijn medehokgenoten.
Wordt het echter een lijden dan zal ik hem laten inslapen.
Heeft iemand hier ervaring met de behandeling van deze parasiet en weet iemand hoe groot de kans is dat mijn twee andere nijntjes nu ook besmet zijn?

Mungbean

Re: E. Caniculi bij mijn konijn (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:29

Geen ervaringsdeskundigen hier?
Ik ben heel benieuwd wat het slagingspercentage is van een behandeling. Ik ga mijn kleine vriendje namelijk niet koste wat het kost in leven houden om mijzelf een plezier te doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:11

Ik zou even informatie zoeken op www.bunnybunch.nl daar zitten meerdere mensen met ervaringen. Ik denk dat je daar beter ervaring kan opdoen dan hier op bokt.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:27

Het is trouwens cuniculi. Op bunnybunch zal inderdaad veel meer te vinden zijn. Maar het is met E. cuniculi nog al eens wisselend hoe er de reactie op de medicijnen (panacur) is. Sommige knappen snel al op, bij andere is er geen vooruitgang. Je andere konijnen zou je preventief kunnen behandelen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:33

Heb je een binnenkonijn? Zo nee direct binnen halen, ze kunnen hun temperatuur slecht zelf regelen als ze besmet zijn. Zorgen dat ze warm blijft en het liefst ook beginnen met dwangvoeren als ze zelf niet meer eet. Mijn konijn heeft het ook gehad, vanuit het niets hevig gedraaide nek. Direct naar de dierenarts geweest en dat heeft haar toen wel gered.. Niet te lang wachten! Moet echt snel bestreden worden! Ik heb toen gevraagd om ook pijnstilling te mogen geven, zodat ze misschien meer zelf zou willen eten. Best een tijd binnen gehad en gedwangvoederd. Daarna was ze weer helemaal gezond (met medicijnen uiteraard) en weer terug buiten met haar man. Helaas heeft ze het toen heel heftig weer terug gekregen en heb ik haar moeten laten inslapen...

Voor het vervoeren gebruikte ik de hele tijd een mandje waar ze zelf in en uit kon omdat ze als je d'r oppakt helemaal rond ging draaien...

Sterkte!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:37

je denkt niet dat het (door het scheefgehouden kopje) toch een middenoor onsteking kan zijn?
sommige konijnen reageren heel slecht op de panacur behandeling die wordt ingezet bij cuniculi besmetting.. maar ja wat heb je te verliezen.... het is besmettelijk dus opletten met je andere konijnen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 12:10

Helaas heb ik hem laten inslapen. Gezien zijn leeftijd en de snelheid waarmee hij achteruit ging zou een behandeling erg egoistisch geweest zijn. Vanmorgen wilde hij zo ontzettend graag eten, maar wist niet mee hoe. Ik heb hem ondersteund en hem vloeibaar voedsel laten oplikken maar wist toen eigenlijk al dat het waarschijnlijk zijn laatste maaltijd was. Zijn bloed wordt getest om zeker te weten dat het om cuniculi gaat. Wat erg vervelend is, is dat de twee zussen nu een rangorde te herstellen hebben. Maffie was onbetwist de baas en heeft ze beschermd en opgevoed toen ze zelfs nog bij de moeder liepen (soort pleeg-opa). Nu wil 1 van de twee laten weten dat zij nu het stokje overneemt en jaagt momenteel de ander in vlagen de kamer door. Maar dat zal zich met de tijd wel oplossen.
Ik zal mijn kleine vriendje erg missen.

Hij is het angora konijn. De andere twee zijn de ouders (die niet meer van mij zijn) van de twee overgebleven zusjes.
Afbeelding

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:21

Ach gos, wat sneu dat het zo gelopen is. Afhankelijk zijn ze dan he? Sterkte met het verlies.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:06

Sterkte met het verlies iig. Wil toch nog even mijn ervaring met E. cuniculi delen. Ik heb deze winter een konijn met (vermoedelijk E.cuniculi gehad). Evenwichtsstoornissen (in die zin dat ze omrolde en bleef rollen, was net een tol) waren haar belangrijkste symptoom samen met scheve kop. Ik ben beginnen behandelen met Baytril, kreeg geen verandering dus wat gaan opzoeken omtrent behandelingsmethoden hiervoor. Ze heeft uiteindelijk Baytril, panacur, metacam gekregen, heel intensief, kreeg 2x/dag medicijnen, extra vitamines, tijdje vloeibaar voer, drinken geven, moest echt tussen twee hooibalen vastgezet worden ivm rollen, ze kon amper nog rechtzitten, maar eens ze zat ging dat goed, ze at en dronk. Verder zat ze op handdoeken, kwestie van haar oog niet te gaan beschadigen in stro en hooi. Uiteindelijk na een week of 3-4 werd ze merkbaar beter, hoofdje rechter, minder evenwichtsstoornissen,... Nu hupt ze weer rond in de ren buiten, hele zomer al, hoofdje is niet 100% rechtgekomen, maar valt toch goed mee, ze eet goed, drinkt goed, plassen doet ze helaas een beetje overal, dus deels wel wat incontinent veronderstel ik. En haar zicht is ook verminderd, ze ziet nog, maar ik heb de indruk veel minder. vorige week is haar vriendinnetje ingeslapen, heel sneu, moest ze of alleen verder of samen met mijn iets dominantere konijn, toch maar optie 2 geprobeerd, 1ste dagen gingen mss iets minder, maar de vrede is behoorlijk teruggekeerd. Nu ik ben blij dat ik de behandeling doorgezet heb, serieus getwijfeld, was geen leuk zicht in ieder geval en behoorlijk veel tijd in beslag nemend. maar ze kan een normaal leven leiden terug en das het belangrijkste. Echt laten lijden wou ik ook niet, maar moet zeggen dat het er vaak erger uitziet dan het is. Ik lette wel erg op dat ze zo min mogelijk werd opgepakt en zo stabiel mogelijk, zodat ze niet telkens helemaal rondtolde of gewoon tja misselijk werd (is bij de mens toch zo dat misselijke gevoel, dus veronderstel bij het konijn waarschijnlijk ook niet zo fijn). Maar het is dus weer behoorlijk goed te krijgen. Al denk ik dat je wel een wijze beslissing hebt genomen, je nijn was ook al een stuk ouder dan die van mij.
E cuniculi wordt trouwens via urine overgedragen, dus als je andere konijnen in contact kunnen komen met urine van het zieke konijn is er kans op besmetting, blijkbaar schijnen heel wat konijnen drager te zijn van die cuniculi, weerstandsvermindering kan die dan gaan opwekken, dus mogelijk dat ze het al een tijdje draagde, nu met de winter voor de deur en ruiperiode, iets verminderde weerstand en genoeg om te E cuniculi de kop te laten opsteken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:35

Wat fijn dat het bij jou zo goed uitgepakt heeft Zitake, en wat een werk heb je erin gestopt!
Maffie had een nette leeftijd en heeft echt als maatje gediend voor mij. Om hem nu koste wat het kost te behandelen kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Zeker niet omdat ook de DA aangaf dat het bij zo'n ouder konijn vaak geen verbetering meer geeft, zeker niet als hij binnen enkele uren zo hard achteruit gaat. Als 1 van de jonge dieren nu ook besmet lijkt ga ik waarschijnlijk wel een behandeling starten.
Het bloed wordt in iedergeval getest op besmetting zodat ik weet of ik het in de gaten moet houden. Deze twee zijn echter in de bloei van hun leven en racen als een formule 1 wagentje door het huis. Ik denk niet dat zij in de risicogroep vallen op dit moment.