Hoe buitenhok uitbouwen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Hoe buitenhok uitbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:14

Hallo allemaal,
Sinds een week heb ik een konijntje in huis. Ze zit buiten in een buitenhok.
In de eerste instantie zou ik haar eigelijk niet houden maar dat is nu tog wel het geval. (was even uit nood van mijn werk bij mij thuis)
Nu komt er volgende week een nieuw konijntje bij omdat ik haar niet alleen wil laten zitten.
Omdat ik persoonlijk het belangrijk vind dat konijnen de ruimte hebben wil ik het buitenhok die ik nu heb uitbouwen dat ze zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen zitten.
Maar het hok staat op poten en hoe kan een konijn dan naar benenden? een trappetje?
Of zou ik dat beter als nacht hok kunnen houden dat ze daar in de nacht in gaan en een hok zoals het nachthok maken onder het gewone hok en dan daaraan een ren maken?

Wie heeft dit wel eens gedaan en hoe? Ben erg benieuwd. Elke tip is welkom.
Hebben jullie ook een foto? :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:21

Om van boven naar beneden te gaan kan je inderdaad een trapje maken, maar vaak vinden konijnen een tussenverdieping wat prettiger dan zo'n schuine trap. Zo'n enkel plankje halverwege neemt ook nog minder ruimte in. Ik zou zorgen dat de ren dag en nacht toegankelijk is, het dagritme van konijnen is heel anders dan dat van mensen, dus met 's nachts opsluiten terwijl de ren veilig is beperk je ze onnodig.

Ash_

Re: Hoe buitenhok uitbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:43

Hoe bedoel je tussen verdieping? Dat ze stukje voor stukje omlaag moeten springen?

Kan ik ook een ren maken die ik ook los kan maken of aan de boven kant kan open? Heeft iemand hier ervaring mee?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:01

Dat ze inderdaad in twee sprongetjes naar boven en beneden kunnen.
Wat betreft de ren, ik heb zelf geen ervaring met zo'n ren, maar wel voorbeelden gezien. Je kan de ren natuurlijk met haakjes aan het hok maken zodat je hem ook weer los kan maken. Voor de bovenkant kan je een klep met scharnieren maken of ook weer iets met haakjes zodat je de hele bovenkant eraf kan halen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:11

Indd een goed idee. :)
Dank je wel. Kan ik weer verder met verzinnen.
In de tussen tijd kunnen ze wel lekker in de tuin rond lopen alleen moet ik ze dan wel in de gaten houden en kunnen ze het alleen als ik ook daar de mogelijkheid voor heb.

Wat is trouwens beter om een ren te bouwen vanaf het hok waar gaas voor zit of vanuit het nachthok?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:43

Gewoon lekker een ren eromheen bouwen waar je zelf in kan staan :D Dan is het hok voor als ze lekker willen liggen enzo en verder gewoon lekker in de ren :D Mijn onderschrift geeft je misschien ook nog inspiratie!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:04

Je kan heel veel inspiratie opdoen op www.bunnybunch.nl daar is een apart topic met foto's van allemaal konijnenverblijven erg gaaf!

Verder nog een advies ik weet niet of dat de planning is, maar zorg dat het een ram en een voedster zijn en dan de ram gecastreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:10

wij hadden vroeger een normaal konijnen hok gekocht en een gat in het gaas geknipt met een plankje er voor. zodat mijn konijn lekker naar buiten kon (in een ren) en naar binnen wanneer ze wouw. konijn is best oud geworden op deze manier!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:37

In een korte zijkant van het hok een gat zagen waar een trappetje in kan hangen. tegen die kant een losse ren zetten. onder het hok kan je ook dicht maken. dus gaas tussen de poten van het hok spannen. dan kunnen ze ook onder het hok doorlopen. evt. kun je aan de voorkant een uitneembaar kozijn van hout en gaas maken wat je eruit kan halen zodat je het eronder ook schoon kunt maken.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:05

Ik heb samen met mijn vader een ren gemaakt onder onze twee konijnenhokken. Voor info stuur maar een pb.
Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:31

Ik zal, als ik thuis ben en eraan denk, even een foto maken van het paleisje van mijn konijnen :).
Heb een op poten staand hok, met een paar betonnen stenen/opstapjes/standaarden als trappetje :). Verder heb ik hem omheind met gaas en planken :).