Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Knavia schreef:Ga je híervoor op de zondag een dierenarts bellen? En je krijgt het advies om ook nog even de huisartsenpost lastig te vallen? Op een zondag? Sjesus, zeg, dit is niet waarom die mensen dienst hebben in het weekend. Die zitten daar om levensbedreigende of op z'n minst ernstig spoedeisende zaken op te lossen. En dat is het braken van een paar (of zelfs héél veel) wormen echt niet. Bel gewoon maandag met je vragen.
Misschien had je beter vrijdag al advies kunnen vragen aan je dierenarts ipv een sterk verouderd dierenwinkel middeltje als Exil te kopen. Dan had je b.v. Milbemax mee gekregen, wat wél effectief is.
Om de TS nog even gerust te stellen: nee, er gaat echt niets ernstigs gebeuren tussen nu en morgenochtend wat je had kunnen voorkomen door een belletje naar de DA of HA.
Laika schreef:Ik zou toch ten allen tijde de dierenarts bellen voor advies, zondag of geen zondag. Dan had hij maar geen dierenarts moeten worden. Telefonisch advies is een kleine moeite, als hij vindt dat het tot morgen kan wachten, okee. Maar het is wel een pup, die heeft nog niet zoveel reserves.
Maling hebben aan sommige adviezen hier dus, en gewoon doen wat je zelf al dacht! Beter te vaak gebeld dan te weinig denk ik altijd maar!
Hoe is het nu met je pup?
Laika schreef:@[*olduser*], als ik een pup koop die vol met wormen zit, dan acht ik het advies en begeleiding van de fokker niet hoog, en zou ik in dat geval dus wel die dierenarts op zondag "lastig" vallen. Gelukkig heb ik een dierenarts die het nooit "lastig" vind als ik hem om welke reden dan ook bel.En omdat hij een praktijk aan huis heeft is hij nagenoeg altijd aanwezig.
Wilawander schreef:Een pup die overgeeft of diaree heeft hoort bij een DA iv.m. uitdroginsgverschijnselen. Iets wat je als pupenbeziter eigenlijk moet weten. Een pup kan niet veel hebben, voor je het weet liggen ze aan het infuus, over de schade die de wormen aanrichten nog maar niet te spreken.
Veel fokkers hebben hier helaas niet zoveel verstand van en ontwormen totaal verkeerd of niet,
Wilawander schreef:En geloof me ken veel erkende fokkers die slecht ontwormen doordat de kennis ontbreekt en ze te eigenwijs zijn om te luisteren en denken alles beter te weten als een dierenarts. Evenals dat elke pup die overgeeft met wormen en/of diaree heeft als noodgeval moet worden gezien. De wormen die dood gaan door het middel (ook bij slecht werkende middelen) kunnen verstoppingen en zelfs vergiftegingsverschijnselen geven en de pup droogt uit.
Lynske78 schreef:Bijna alle pups worden geboren met een spoelwormbesmetting. Ze krijgen dit van hun moeder.(ook al is ze ontwormt). Ik zou als ik een pup aanschaf bij thuiskomst de pup meteen ontwormen met een goed middel op een nuchtere maag. Ook al heeft de fokker gezegd dat hij het ook gedaan heeft.
Mjay schreef:@Chiqa: wormmiddelen mag je nooit op de lege maag geven..... ze kunnen dan makkelijk gaan braken..... is zoiezo ook onzin want het gaat er echt niet beter anders of minder goed van werken door het niet op de nuchtere maag te doen......
ThePast03 schreef:Wilawander schreef:En geloof me ken veel erkende fokkers die slecht ontwormen doordat de kennis ontbreekt en ze te eigenwijs zijn om te luisteren en denken alles beter te weten als een dierenarts. Evenals dat elke pup die overgeeft met wormen en/of diaree heeft als noodgeval moet worden gezien. De wormen die dood gaan door het middel (ook bij slecht werkende middelen) kunnen verstoppingen en zelfs vergiftegingsverschijnselen geven en de pup droogt uit.
De term "erkende fokker" wordt alleen gebruikt door broodfokkers.
Ik gebruik de term goede fokkers en die weten precies wanneer ze moeten ontwormen. Heb nog nooit een goede fokker meegemaakt die dat niet wist. Normaal gesproken zijn de teven voor de dracht ook al goed ontwormt zodat je nooit dit soort toestanden kunt krijgen als TS nu meemaakt.
Helaas wordt alles wat honden vermeerdert fokker genoemd, maar ik kan je vertellen dat er een groot verschil zit tussen de serieuze fokkers en broodfok en alles wat er tussenin zit.
Vreemd genoeg heb ik ook nooit een dierenarts ontmoet die mij gevraagd heeft waar mijn honden gefokt zijn, of ze wel een stamboom hadden en of de fokker wel bij de rasvereniging aangesloten was?
Weet jij al hoe oud de pup van TS is? Zoals ik al zei: in een ander topic sprak iemand over een pup van 1 jaar.![]()
Persoonlijk was ik vrijdag al naar de dierenarts geweest als mijn hond toen al wormen had opgegeven, maar TS dus duidelijk niet.
Om nu dan ineens op zondag een dierenarts te bellen vind ik dan wel erg overdreven.
TS kan natuurlijk ook even een huidplooi tussen haar vingers pakken en loslaten en dan kijken of de huid weer snel strak staat of in een plooi blijft staan. Als het laatste het geval is moet ze geen seconde wachten met bellen.