iemand ervaring met een 'plofkip'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

iemand ervaring met een 'plofkip'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:07

hoi

er is laatst een bio plofkip uit een vrachtwagen gevallen,
inmiddels is de kip ondergebracht bij een kennisje, die dacht de kip nog een mooi leven te kunnen geven.
echter, de kip is al op slacht niveau, ze kan niet lopen,
ze ziet ook erg bleek, slijmvliezen en alles is zo wit als wat.

zo het nu lijkt moet de kip dus alsnog worden afgemaakt.
ik had haar al gewaarschuwd, omdat deze kippen hoe dan ook dichtgroeien,
hoe het precies zit weet ik niet, maar ze zijn zo gefokt dat ze snel dik worden, en geslacht kunnen worden.

nou vroeg ik me af of hier misschien mensen zijn die ervaring hebben met zulke kippen,
misschien weet iemand een manier om het dier toch weer te laten afvallen, gezonder te krijgen,
zou het dan toch een normaal leven tegemoed kunnen gaan?
of is zo'n dier, zoals ik vermoed, toch reddeloos verloren?

is er misschien bepaald voer wat tegen bloedarmoede helpt?
iemand ervaring met een plofkip?

manutjuh

Re: iemand ervaring met een 'plofkip'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:10

Geen ervaring mee. Maar als hij nog te redden is, dan weet de dierenarts vast wel hoe. Of een vogelopvang misschien ook nog wel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:11

sorrie :(:)

maar er zijn zelfs al "wetenschappelijke"testen gedaan
zelfs op tv geweest

een poging deze dieren een langer leven te geven

maar dat lukte dus niet

ze zijn genetisch zodanig veranderd dat ze dus idd dicht groeien

ze een scharrel leven geven voor korte tijd is uiteraard vriendelijker dan in klein hokje

vrees dat het diervriendelijkste wat je nu kan doen idd slachten is

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:11

Ik geef het weinig kans, als ie al niet meer kan lopen en wit is...
Enige wat je nu zou kunnen doen is denk zorgen dat het blijft drinken en wat eten.
Als ie dat al aanneemt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:13

nickyu, precies, dat heb ik toen ook gezien, op keuringsdienst van waarde haalden ze ook zulke kippen als jonge kuikens uit de bio industrie, maar ook die kippen groeiden in no-time dicht.

er wordt goed op de kip gepast hoor, en als het niet meer lukt wordt ze ingeslapen..

ik vraag me eigenlijk wel af hoe ze met zulke kippen fokken dan, als ze niet ouder kunnen worden dan een week of 6, maximaal 8 (?), hoe komen ze dan aan nieuwe eieren om uit te broeden, of zijn dat gewonere eieren waar iets bij in wordt gespoten ofzo??

het is wel triest in elk geval, die hele kippen bio industrie :(
Laatst bijgewerkt door Marigold op 20-09-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:14

nickyu schreef:
sorrie :(:)

maar er zijn zelfs al "wetenschappelijke"testen gedaan
zelfs op tv geweest

een poging deze dieren een langer leven te geven

maar dat lukte dus niet

ze zijn genetisch zodanig veranderd dat ze dus idd dicht groeien

ze een scharrel leven geven voor korte tijd is uiteraard vriendelijker dan in klein hokje

vrees dat het diervriendelijkste wat je nu kan doen idd slachten is

inderdaad....bij de keuringsdienst van waarde hebben ze dat geprobeert....heel triest
slachten is het beste..

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:11

Marigold schreef:
(...)

ik vraag me eigenlijk wel af hoe ze met zulke kippen fokken dan, als ze niet ouder kunnen worden dan een week of 6, maximaal 8 (?), hoe komen ze dan aan nieuwe eieren om uit te broeden, of zijn dat gewonere eieren waar iets bij in wordt gespoten ofzo??
(...)

Je kunt je deze bedrijfstak als een soort pyramidevorm voorstellen. Bovenin staan enkele topdieren, die voor de laag eronder nakomelingen verzorgen. Er wordt met verschillende van zulke lijnen gekruisd. En nog wat verder naar beneden staan bedrijven met de zogenaamde vleeskuikenmoederdieren. Die produceren eieren waar de vleeskuikens uit komen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:17

dus de moederdieren missen het 'gen' of wat het ook precies is om zo snel dicht te groeien, zodat ze een langere levensduur hebben en dus eieren kunnen leggen,
en de kuikens in de eieren worden wél plofkippen?
ik geloof je hoor, maar het lijkt me wel apart, dat 1 generatie later zo anders kan zijn zegmaar. (het ei in vergelijking met de moederkip).

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:24

Wij hebben ook zo'n van de vrachtwagen afgevallen plofkip gehad. Zijkant lag helemaal open. De dierenarts heeft alles met krammen dichtgezet. En hij heeft het gered. Kon ook lopen, had alleen dikke poten. In het begin kon dat niet, dan kroop hij gewoon op schoot. Zat ook onder de stress.
Gewoon proberen. Hij/zij had toch voor de dood gegaan, dus alles wat je er aan kunt doen is meegenomen. En wie weet...

Saskia73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:26

Ja, ik heb ook zo'n plofkip, deze is ook van een vrachtwagen gevallen en had inderdaad bloedarmoede en kon niet meer op zijn poten staan, ik heb hem in een doos gedaan en gewoon kippenvoer gegeven en na een week kwam zijn kleur terug, ik heb hem af en toe geholpen door hem op te tillen zodat hij even kon staan, hij is door het gewone kippevoer afgevallen en kon op een gegeven moment zelf even staan, en na een tijdje kon hij zelf staan, en nu loopt hij vrolijk door de tuin heen!

Het kan dus wel, zelfs mijn dierenarts geloofde het niet, maar je kan het altijd proberen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:28

Precies Saskia, zo ging het bij ons ook.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:47

Ik heb 4 van deze kuikentjes gehad, ze waren op een open dag van mijn school, en zouden weer terug gaan naar de mesterij. Ik heb er 4 kunnen redden. :+ Godzijdank 1 haantje, de rest waren vrouwtjes. (Kon het onderscheid niet zien). Ze werden idd heel dik, maar ze konden lekker loslopen in de tuin, en kregen daardoor veel vers groenvoer (daar vallen kippen van af). Verder kregen ze behoorlijk wat voer, zoveel als ze op konden zelfs! Ze aten lang niet alles op. En zelfs brood. Ze hadden wel erg dikke poten, dat maakte het lopen moeilijk voor ze. De haan had nergens moeite mee. Hij werd alleen erg groot en zwaar en rapede de kippen zo vaak dat ze kaal werden en wonden kregen. Hem hebben we dus noodzakelijkerwijs laten slachten.. Maar hij heeft veel langer kunnen leven en heeft ook een mooi leventje gehad. :D

Twee Kippen waren na een paar jaar spontaan op slag dood. Inwendig zal er wel iets niet goed geweest zijn. De laatste kip blaakte van gezondeid, maar die is helaas verscheurd door de tekkel van de buren die door een gaatje in de omheining heen wist te komen.. ;( De kippies hebben heerlijke (grote!) eieren gelegd, en vaak zelfs dubbeldooiers. :P

Dit was de laatste trotse dame! :+
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:49

Wij hebben in onze opvang zeer regelmatig dit soort kippen.
Vaak kunnen ze inderdaad niet lopen omdat hun spieren alleen maar pappig en zacht zijn (mooie witte kipfilet) en het eigen gewicht niet kunnen dragen. Daarnaast hebben ze zwakke botten en zijn snel ziek.
Ze krijgen een speciaal dieet met allerlei aanvullingen die ze nodig hebben voor een betere spieropbouw en sterkere botten.
Een heel enkele keer moeten we er eentje afmaken omdat die gewoon echt te slecht is, maar de meeste leven een aantal jaar lekker als kip en doen goed mee met de rest.
Het kan dus wel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:55

Marigold schreef:
dus de moederdieren missen het 'gen' of wat het ook precies is om zo snel dicht te groeien, zodat ze een langere levensduur hebben en dus eieren kunnen leggen,
en de kuikens in de eieren worden wél plofkippen?
ik geloof je hoor, maar het lijkt me wel apart, dat 1 generatie later zo anders kan zijn zegmaar. (het ei in vergelijking met de moederkip).

Zo is het precies.
Het gaat ook niet om een ras of zo...dit wordt een merk genoemd.
Een kippenmerk dus.
Ook met legkippen is dat zo.
De moederdieren hebben zelf niet de eigenschap om "dicht" te groeien, maar in combinatie met de geselecteerde hanen wordt die eigenschap wel doorgegeven.
Dat is in de loop der jaren genetisch zo gemanipuleerd dat dat kan idd.
Bij ons op school worden er pluimveelessen gegeven voor de intensieve houderij en daar hangen de fokschema's aan de muur (soort pyramide idd) waar je goed op kunt zien hoe het werkt.

Dit probleem was tijdens de vogelpestcrisis echt een serieus probleem. Er was een vervoersverbod voor pluimvee en de boeren die hun kippen net op dat moment "slachtrijp" hadden, kregen grote welzijnsproblemen met hun kippen, omdat ze allemaal door de poten zakten, doordat ze langer in leven waren dan normaal. Deze dieren zijn niet berekend op een lang leven....maar het is precies zo uitgekiend dat ze aan het eind van de opfokperiode helemaal klaar zijn voor de slacht en er het meeste vlees aan zit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 14:28

wat gaaf die reacties waarbij het wél gelukt is!
had ik eigenlijk niet verwacht, maar ben er wel heel enthousiast over nu!
heb dit topic even naar de eigenaresse van de kip gemaild, zou tof zijn als deze kip ook opknapt! :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:12

wij hebben vroeger ook wel eens 6 kuikens "gered" zelfs die konden eigenlijk nauwelijs op hun benen staan, en vreten dat ze deden...we moesten ze op dieet zetten. Ze hebben het allemaal een paar jaar gered (minstens 2 jaar) de oudste de haan is 4 jaar geworden.

Als ik dit weer lees ben ik blij dat ik sinds mijn 10e geen kip meer eet, geeft je toch te denken wat ze allemaal geschikt achten voor "menselijke consumptie"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:16

1 plofkip gehad... maar die kon inderdaad niet meer op de poten staan en moest worden ingeslapen. Normaal gaan onze kippen toch wel een jaar of 6 mee, maar deze werd denk ik een jaar of 1 a 1,5. Het is vooral heeeeel goed opletten met voeren. Dus zelf begin ik er iig niet meer aan. Ik houd het mooi bij de huis-tuin en keuken kippen waarbij je niet teveel rekening hoeft te houden met voeren.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:20

Goh, ik had er echt geen idee van, nog nooit van gehoord, plofkippen, het is toch niet te geloven...

Die bloedarmoede, krijgen ze ook van bloedluizen trouwens, die kun je goed vinden onder de vleugels.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:24

Jeetje, ik dacht bij de naam plofkip in eerste instantie aan een verhaal over een vervelende schoonzus oid.

Wat sneu dat die dieren zo gefokt worden, zet je toch aan het denken over de vleesindustrie. Succes met het kippetje, hopelijk komt ze er toch bovenop.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:25

Ik vraag me af hoe vriendelijk het is om deze dieren aan te houden en ze vervolgens op een soort dieet te zetten. Waarschijnlijk hebben ze dan de rest van hun leven een hongergevoel.

Saskia73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:01

Perlina schreef:
Ik vraag me af hoe vriendelijk het is om deze dieren aan te houden en ze vervolgens op een soort dieet te zetten. Waarschijnlijk hebben ze dan de rest van hun leven een hongergevoel.

Ik denk dat dat wel mee valt hoor, bij de opfok krijgen ze speciaal voer om ze snel groot te laten worden en om het vlees wit te houden (bloedarmoede)
Onze Ploffie eet totdat hij vol zit, en gaat dan niet door ofzo..

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:07

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat vleeskuikens altijd bloedarmoede hebben. De filet/borstspier is altijd vrij wit omdat die niet voortdurend gebruikt wordt, dus minder doorbloeding. (iit bv bij varkens de haas/rugspier die continu gebruikt wordt omdat die tijdens het staan en lopen belast wordt)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:11

Goh nog nooit van gehoord! [en helemaal off topic ]?ze vallen dus geregeld uit de vrachtwagen? ik vind hier nooit wat :+
Wel heel zielig arme beesten,kippeindustrie bah

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:30

EvaLuna schreef:
Jeetje, ik dacht bij de naam plofkip in eerste instantie aan een verhaal over een vervelende schoonzus oid.

Wat sneu dat die dieren zo gefokt worden, zet je toch aan het denken over de vleesindustrie. Succes met het kippetje, hopelijk komt ze er toch bovenop.

En ik dacht eerlijk gezegd aan een ras als een orpington of Brahma.
Wij hebben een toom kippen thuis lopen met allerlei rassen door elkaar heen. En wij noemen onze orpington "plofkip" (omdat ze zo opgedoft is met haar veren, net een grote ronde bal) of kortweg gewoon "plofje".
De lakenvelder is Laki, de Barnevelder Barni, de wynandot, Dotje en de kraaikoppen Charlie en Chaplin, omdat ze met die pootbevedering net als Charlie Chaplin lijken te lopen. De Brahma is Brammetje en de haan is een Groninger meeuw, maar noemen we haantje bak, omdat hij altijd in de zon ligt te bakken. De Noordhollandse blauwe is blauwtje....en zo weten wij altijd over welke kip we praten.
Maar vandaar dat ik bij plofkip een andere voorstelling had.
Plofkippen noem ik gewoon vleeskuikens namelijk....maar dat komt omdat ik in de branche werk waar die term regelmatig voorbij komt. (agrarisch onderwijs)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:22

bij KVW werd het toen plofkip genoemd, vandaar :P

het is idd te triest voor woorden hoe die dieren lettterlijk gekweekt worden, voor mij al lange tijd reden om geen (of minimaal) kip te eten.