Mag dit dier verkocht worden in nederland ? !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Mag dit dier verkocht worden in nederland ? !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 15:58

Wat ik me nou toch tegen kwam op mp!
Deze dieren worden toch onwijs groot?
Dit is toch hartstikke illegaal?

Geef je mening.

Moderatoropmerking:
Link is verwijderd.

Groetjes Lieneke

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:59

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat er in dat rijtje meer dingen niet thuis horen :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:00

Geen idee of dat verboden is... Hetzelfde heb je wel ook met vissen. In de winkel zwemmen ze als "minihaaitjes". Maar als ze gaan groeien blijken ze toch niet zo heel mini te blijven...

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:00

volgens mij mag het wel maar dan alleen met vergunning
ik kwam een keer in een dierenwinkel in Groningen en die verkocht ook allemaal van zulke dieren maar die vroeg wel
of je vergunning voor had anders kreeg je geen dier mee

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:02

Is geloof ik idd verboden,
ik heb even 'getipt', zoals dat heet.. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:03

Ja hoor dit mag.

Je moet er wel een speciale vergunning voor hebben (weet niet zeker of dat voor deze kaaimannen ook geldt, voor veel reptielen wel. Sommige vogels ook). (CITES-regeling).

_00_0

Re: Mag dit dier verkocht worden in nederland ? !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:59

zag laatst op kapaza.be aapjes tk. Zindelijk en al..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:02

Ja dit mag idd met vergunning dacht ik ;)!
Aapjes :oo , ik zou echt graag een aapje willen, maar arm aapje. Die hebben soortgenootjes en ruimte nodig, het hoort geen huisdier te zijn , hopelijk word het dat ook niet ;)!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:08

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:09

Nou, dan vind ik dat er veel mag...
Wat moet je met zo'n dier?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:11

Tja, wat moet je met een vogeltje in een kooi of een vis in een vissekom of aquarium ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:13

dan kun je net zo goed een vogelspin meenemen,
niemand die zo'n dier mist..
vind dat deze reptielen in het wilt moeten leven en niet
In nederland in een zielig glazen bakje :n

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:23

Een vis in een vissekom is sowieso niet goed :P Vind zelf met houden van dieren niks mis. Zolang je jezelf er maar goed in verdiept en weet hoe je ervoor moet zorgen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:28

ff van Mp gekopieerd van wat niet mag.-->
Afrikaanse of Aziatische olifanten, inclusief ivoor, huid en haar
Grotere aapsoorten (zoals orang oetangs en chimpansees) en sommige andere aapachtige (zoals gibbons en lemurs)
Meeste beersoorten (zoals grote panda's en zwarte beren)
Sommige exotische vogels (zoals veel typen Zuid Amerikaanse parkieten, adelaars en valken), inclusief opgezette (roof)vogels
Kaviaar van gewone of kortneus steur
Neushoorns, inclusief ivoor
Sommige reptielsoorten (zoals krokodillen)
Schildpadden (zoals de groene schildpad), inclusief hun schilden
Tijgers, luipaarden, panters, Aziatische leeuwen, Eurasian en Iberische lynx, inclusief de producten die van hun huid, tanden, botten of vlees zijn gemaakt
Walvissen, dolfijnen en bruinvissen, inclusief bot en ivoorwerk

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:54

Ja, een kaaiman mag vrij verkocht worden in Nederland. Ik moet zeggen, 90 euro per stuk is echt weinig geld! In de winkel waar ik met regelmaat kom zijn ze flink duurder := Overigens is dit een zeer verantwoorde winkel, ze willen zeker weten dat dit dier terecht komt bij een goede, verantwoordelijke eigenaar die weet wat hij met zo'n dier aan moet, anders kan je ze niet eens kopen. Dan vind ik het netjes, maar zo vrij op MP verkopen? Ik vraag me af of ze er dan de CITES papieren bij geven...

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:39

hoi,
ik zit zelf ook een beetje in het wereldje van reptielen en ga ook regelmatig naar beurzen enzo, en je ziet ze regelmatig verschijnen hoor, en ja ze mogen gewoon verkocht worden.
de ellende is alleen dat die krengen 3 meter lang worden, en als zo lief in een aquarium rondzwemmen met zn zessen is dat er niet aan af te zien, en denken mensen ach dat valt toch wel mee, kijk dan hoe lief, een minikrokodilletje..
klein zijn ze lief ja, tot ze over de meter begint te groeien, en je vingers er af hapt :9
er zijn heel weinig mensen die ze nog houden zodra ze volwassen zijn, en ik vind het echt schandalig dat ze daar niet eerder aan denken. er is ook een hype geweest op albino tijgerpythons een jaar of 2/3 geleden overal vond je ze wel en waren prachtig als jonkies, feloranje met goudkleur en wit en mooi vlekken, en als jonkies zijn ze zo een 30 centimeter, 100000den werden er verkocht, maar allemaal werden ze weer gedumpt na een jaar of 2, hij word toch wel wat groot! ja ze vergaten even bij de aankoop dat die beesten 6 meter lang worden! en dik als je middel en ze pletten je in 1 keer dood als ze niet volledig tam zijn, en ze hebben nog eens een hele grote ruimte nodig, een volledige slaapkamer in je huis offeren voor de slang is het minste, want die ruimte hebben ze wel nodig.
moet toegeven dat ik er zelf ook 1 gehad heb, en normaal zijn het hele goede slangen die totaal niet agresief zijn, maar bij mn man deed ie niks, en bij mij was het altijd blazen en in 1 keer in mn duim hangen, toen wassie nog kleind dus was niet erg, zo een beest moet je kunnen vertrouwen, en dat deed ik niet dus hebben we hem weg gedaan, anders hadden we haar wel gehouden, en we hadden ook al de ruimte ervoor en waren we mee bezig in orde te maken.
maar goed ook door de prijs van deze croco's en de tijgerpietjes, is het heel aanlokkelijk om ze te kopen net als gifslangen, kosten echt niks voor 20 euro heb je een dodelijke cobra in je huis.
maar velen beseffen niet wat ze eigenlijk in huis hebben, het blijven wilde dieren, en je kan ze niet tam maken zoals een hamstertje, ze reageren enkel op instinct.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:48

Zoals hafjegek ook al vermeld, het is helaas toegestaan, echter moet het dier wel CITES papieren hebben.
Citaat:
CITES is een regeling die al dateert van 1973.
De aanduiding CITES is de afkorting van de Engelse benaming van de Convention on International Trade in Endangered Species of wild fauna and flora (Overeenkomst inzake de internationale handel in bedreigde in het wild levende dier- en plantensoorten).

Het doel van de CITES is om meer controle te krijgen over bedreigde dier- en plantensoorten.
De soorten werden onderverdeeld in bijlagen, CITES I, CITES II en CITES III al naar de graad van bescherming. Op bijlage A komen voor alle CITES I soorten een aantal CITES II - III en niet CITES-soorten die bescherming nodig hebben. De diersoorten worden onderverdeeld in de bijlagen A, B, C en D. Bijlage A soorten genieten de hoogste bescherming. Door het instellen van een systeem van vergunningen en certificaten wordt de handel zo goed mogelijk gecontroleerd. Door het verdwijnen van de grenzen tussen de Europese lidstaten is controle zeker noodzakelijk. In 1997 werden de bijlagen aangepast naar aanleiding van de instellingen van een nieuwe verordening.

Citaat:
De CITES verordening, maakt deel uit van de Flora- en faunawet. Middels artikel 5 kunnen beschermde uitheemse dier- en plantensoorten per land worden aangewezen. Het betreft hier dan dier- en plantensoorten zoals vermeld in de basisverordening 1497/2003 (wijziging 338/97) Voorheen werden deze dieren en planten beschermd door de Wet bedreigde uitheemse dier- en plantensoorten en nu middels de aanwijzing van artikel 5 van de Flora- en faunawet (CITES)

Ofwel de Overeenkomst inzake de internationale handel in bedreigde in het wild levende dier- en plantensoorten deze is inmiddels ondertekend door 166 landen.
Hierin is het uitgangspunt dat er geen handel plaats vindt in uit het wild afkomstige bijlage A soorten.
Bij handel in de zgn. Cites dier- en plantensoorten moet men de legaliteit aannemelijk maken.
Er zijn echter ook een aantal vrijstellingen zoals:
· Vrijstelling van bezit en handel voor gekweekte beschermde planten.
· Bezit en handel in de zgn. bijlage B dieren is vrij indien men de legaliteit aannemelijk kan maken.
Bij wildvang moet men in bezit zijn van Cites document of kunnen aantonen dat de desbetreffende dieren met een Cites vergunning legaal zijn ingevoerd.
Nakweek van bijlage B soorten mag men legaal verhandelen.
Men moet hierbij wel de nakweek kunnen aantonen.

meer info op http://www.hogb.nl/downloads/watiscites.html

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:09

Moderatoropmerking:
Het bespreken van een advertentie ergens anders op internet, in dit geval Marktplaats, is op Bokt niet toegestaan.
De link is uit de openingspost verwijderd en het topic wordt gesloten.