waarom je een beest niet de 'genadeklap' moet geven.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

waarom je een beest niet de 'genadeklap' moet geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 23:58

Eerst even, ik woon ook op een boerderij en de buren zijn ook boeren.

De poes van de buren kwam daarstraks opeens aanlopen met een konijn in z'n bek. Ik meteen er naartoe lopen om te kijken of dat konijn nog leefde. En dat deed die. Maarja hij lag gewoon plat op de grond rende niet weg, niks. Meer dood als levend.

Ik naar binnen gerend, aan m'n moeder vragen wat ik nu moest, want ik vond 't zielig dat dat beestje zo buiten lag te creperen. Maargoed m'n moeder durfde 'm ook niet de 'genadeklap' te geven en ik evenmin en m'n vader was er niet. M'n moeder voorstellen dat ik er maar mee naar de buren moest lopen, maarja ik had ook zoiets van 'tja dan heeft die ook meer pijn als die wat gebroken heeft oid.'

Nouja toen heb ik een hele grote hamer gepakt (het hamer gedeelte zelf is zeker 2 flinke bakstenen groot). Want ik vond 't ook gewoon zielig als dat beestje daar zo'n beetje dood lag te gaan. Maar ik kon het écht niet, ik kon het gewoon niet over m'n hart verkrijgen om het beest een flinke mep te geven om 'm uit z'n lijden te verlossen.

Tjah wat dan? Nouja toch maar opgepakt, eerst nog gekeken of die toch nog wegliep, maar nee :n Toen maar naar de buren gelopen. M'n buurjongen kon het ook niet (hij is 28 hoor, maar voor mij is hij m'n buurjongen) toen ging hij z'n vader erbij halen.

En mijn buurvrouw kwam ik ook tegen en die zo van 'ja, leg 'm hier maar neer even'. Toen spartelde 't beest een beetje, ik 'm neerzetten. En warempel, hij sprintte er zo vandoor! :oo Dus het beestje is waarschijnlijk gewoon in shock geweest ofzo. Want hij had verder geen bloed of wonden of whatever. En hij rende er gewoon zo vandoor.

Geloof me ik was zo blij dat ik 't lef niet heb gehad om dat beest een mep te verkopen met die hamer. Ondanks dat dat wel 't beste is als een beestje écht pijn ligt te lijden en anders toch maar dood gaat. Maar soms is afwachten ook niet verkeerd. Dat blijkt nu maar weer.

Barbabientje

Re: waarom je een beest niet de 'genadeklap' moet geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:02

haha wat grappig (dit verhaal niet dan) wijhadden laatst precies hetzelfde, kat had een vogelgevangen en die lag op de grond met zn vleugels in een rare hoek dus wij ja hij is half dood,, naja leuk en aardig ik meteen we moeten hemeigenlijk dood maken, mn vader was net de deur uit, mijn zusje in paniek en mn moeder zei doe jij het maar.. Nou never nooit niet dus..
Mijn oom gebeld, kwam die aan vliegt dat beestje weg :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:24

Dat is met dieren vaak het punt. Mensen verkijken zich er grandioos op. Inderdaad, een haas of een konijn zal doen alsof hij dood is. Het beste wat je in zo'n geval kan doen is het ergens neerleggen, en dan na een half uurtje gaan kijken of het nog leeft. Mocht het dan gepakt zijn door iets anders is het jammer maar helaas, mocht het nog leven kan het dan zijn weg vervolgen, mocht het er nog liggen is het tijd om actie te ondernemen. Tenzij je dus heel duidelijk ziet dat iets niet goed meer loopt oid. Verder kan je ook altijd nog de dierenambulance bellen voor dit soort zaken ;)

Vogels idem. Alleen kan je die vaak het beste in een donker doosje doen, en wegzetten voor een kwartier/halfuurtje. Niet naar kijken helemaal niets. Meestal zie je, als je dan weer gaat kijken na een poosje, wel of er iets ergs mis is ;)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:13

Wat plutterstput zegt idd.

Veel dieren raken in shock na een voorval. Kijk, natuurlijk weet je als je een dier aanrijdt of uit de bek van een hond/kat haalt en de ingewanden hangen er uit dat je niet hoeft te wachten. Maar als een diertje er aan de buitenkant goed uit ziet kun je best even aankijken. Ik rijd zelf op de dierenambulance en vaak word je gebeld voor dieren die er slecht aan toe lijken te zijn en als ze dan een tijdje in de opvang zitten begint er ineens weer leven in te komen.

Gelukkig maar dat jullie allemaal het niet aandurfden het beestje uit zijn 'lijden' te verlossen ;)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:20

Was het echt een konijn of een haas?

Ben in het land weleens bijna óp een haas gaan staan. Omdat het beestje niet bewoog, dacht ik dat er iets mis mee was. Pas toen mijn vinger bijna zijn oor raakte ging hij er - inderdaad :D - als een haas vandoor. En da's best snel :P

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:49

Hazen zijn erop gemaakt niet op te vallen. Je kan er inderdaad bijna op gaan staan. Als je te dichtbij bent, en ze zien geen kans meer om te rennen, kiezen ze maar voor verstoppen.