Wat te doen met oude hond? (spelen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muisbal

Wat te doen met oude hond? (spelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:09

De dierenarts heeft vandaag gezegd dat wij onze (oude) hond (13,5 jaar) geen uitbundige dingen meer mogen laten doen. Vanwege artrose. Dus geen balletjes meer apporteren en takjes halen, en ook niet meer ravotten met zijn 11 jaar jongere vriendinnetje.
Hij wil nog wel, maar aangezien hij na zo'n dag teveel last krijgt mag hij dat niet meer.

Nu kunnen we natuurlijk niet zeggen dat de hond altijd maar aangelijnd moet en niets leuks meer mag doen. Maar wie weet dingetjes die leuk, maar niet te belastend zijn voor een oude hond. De dierenarts had het over 'snuffelspelletjes'. Maar mijn creatieve mind laat me een beetje in de steek.

Dus mijn vraag is, heeft iemand ideeën om lekker bezig te zijn tijdens goede uurtjes van mijn hond?

En verder ook andere ervaringen met honden met (beginnende) artrose?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:11

Je kunt je hond toch lekker los laten lopen zonder dat jullie met hem dollen? Dan kan hij toch nog even lekker de pootjes strekken, maar zal hij niet over zijn eigen grens heen gaan.

Mijn hond mag ook niet meer achter ballen en stokken aanrennen, want ze loopt zichzelf voorbij en loopt de dag erna op 3 poten. Als ik haar gewoon los laat lopen en lekker aan laat keutelen kan ze wel haar ei kwijt, maar heeft ze nergens last van.

edit; mijn hond is pas 5 en heeft geen artrose maar een slecht gewricht in 1 van haar achterpoten.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:13

Bedankt voor je reactie :)

Mijn hond is niet zo'n hond dat in z'n uppie gaat schooien, en zal altijd op zoek gaan naar een balletje of takje. Dus zoek echt iets wat we samen met hem kunnen doen zonder hem te belasten :)

Hij krijgt sinds vandaag Metacam, kijken of het verbetering met zich meebrengt :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:14

Ik dacht idd meteen aan snuffelspelletjes. misschien kan ik op ideen brengen. Je kunt bijv. je hond even met iemand in de gang laten ofzo terwijl jij in de huiskamer wat koekjes verstopt en daarna de hond loslaten, dan moet die ze gaan zoeken.
Of leg een koekje onder een doek ofzo waar je hond hem dan onderuit moet zien te krijgen. Of onder een bekertje of iets dergelijks. misschien kan google je nog op meer ideen brengen.
Tegenwoordig zijn er ook heel veel van die hondenspellen te koop. Van die houten gevallen. Dat kan ook heel leuk zijn voor je hond.
Verder kun je je hond misschien kleine kunstjes aanleren met een klicker die niet te belastend zijn. Bijv. high 5 geven ofzo. Ik weet niet wat je hond precies wel en niet mag doen. maar als je bij youtube hondentrucjes zoekt vindt je misschien nog een hoop leuke dingen die niet te belastend zijn voor je hond :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:15

Je hebt ook van die denkspelletjes voor honden schijnt echt ideaal te zijn voor dieren die niet veel mogen bewegen maar waar je ze wel lekker mee bezig kunt houden. Heb je ook in verschillende moeilijkheidsgraden.

En wat dacht je van een kong? Kun je vol stoppen met eten zijn ze lang zoet mee maar echt "gek" doen ze niet.

En rust roest wel dus wel gewoon blijven bewegen alleen de echt fanatieke dingen zoals dus inderaad apporteren e.d. niet meer doen dat is gewoon te belastend maar gewoon lekker blokje om ofzo dat kan helemaal geen kwaad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:15

Klopt, mijne loopt ook altijd met een stok te sjouwen of met een bal te dollen, maar als ik die bal of stok niet weg gooi en haar en gewoon mee laat rondlopen gaat ze haar eigen grenzen niet voorbij en speelt dat pootje ook niet op.

Je hond zal pas over zijn eigen grenzen gaan als je de stok of bal weg gooit en mee gaat lopen dollen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:16

Herkenbaar probleem, onze oudste mag (en kan) ook niet meer veel spelen ook al wilt ze soms wel. Als we al een blokje met der om gaan is ze helemaal kapot. Soms wilt ze nog weleens een spelletje aangaan met één van de anderen maar vaak ligt ze gewoon te suffen op de bank :D

Is zo'n hondenpuzzel niets voor hem?

Laika

Re: Wat te doen met oude hond? (spelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:34

Tja, je hebt hem al op metacam..... Mijn persoonlijke mening is dat ook een hond met wat pijn het nog naar zijn zin kan hebben. ik zou de hond lekker laten doen wat hij wil, zolang dat gaat, misschien iets minder, maar ik zou er niet mee stoppen. Gaat het echt niet meer, moet je hem zijn lol ontnemen. Op dat punt kun je je afvragen of het verlengen van zijn leven nog wel zin heeft, kwaliteit gaat ten allen tijden boven kwantiteit toch?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:51

Wij zijn ook zeker wel zo van gaat het niet meer, dan gaat het gewoon niet meer :) Wij willen zijn leven niet bijvoorbeeld 3 maanden rekken met allerlei medicijnen zonder dat het echt helpt. Als hij een waardig bestaan kan hebben met wat pijnstilling en/of ontstekingsremmers, prima. Maar echt medische trajecten gaan we niet in.

We zijn vandaag naar de dierenarts geweest naar aanleiding van 2 keer piepen uit het niets, alsof hij pijnscheuten had. Maar de dierenarts kon niet specifiek iets vinden wat dat veroorzaakt kon hebben. Het is wel dat mijn hond bang is voor pijn, die hij mogelijk zou kunnen krijgen.
Verder heeft hij een hartruisje (gaat verder onderzocht worden) en staar.
Het vooral dat hij 's avonds niet zoveel zin meer heeft om uit te gaan en dat hij erg stram is met opstaan en gaan liggen.

Hij wil in een actieve bui nog erg graag spelen en daar zoek ik nu een alternatief voor. Het is zeker niet dat zijn leven geen kwaliteit meer heeft :)

Maar ik ga dus eens op zoek naar hondenpuzzels/denkspelletjes. Kunstjes doen is denk ik dan weer niet zo'n plan, hij kent al aardig wat trucjes en die gaan niet zo soepel meer ;)

Het vermaak is vooral voor buiten, binnen is het altijd al een heel erg rustige hond geweest, hij ligt dan het liefste te slapen of te waken :)

Het is trouwens een kruising (mechelse) herder (moeder: mechelse herder, vader: kruising duitse herder, huskie en nog wat anders). Het is dus een middelgrote hond, maar weegt op het moment nog geen 16 kilo. De dierenarts vindt zijn gewicht verder geen probleem. (Hij is altijd al een mangere/slanke hond geweest en kan eten wanneer hij wil). Beetje extra info ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:23

Ben het helemaal met je eens hoor! Ik zal de laatste zijn die jou zou adviseren je hond in te laten slapen. Die keuze zul je ten allen tijde zelf moeten maken. En wat ik al zei, ook met wat pijntjes kunnen ze een leuk leven hebben. Mijn york heeft exact dezelfde kwalen als die jij noemt. Ze krijgt voor haar hart digoxine en voor haar artrose novacam (metacam van goedkopere fabrikant) de staar heeft ze nagenoeg geen last van, alleen in het donker ziet ze niet veel. Daar laten we snachts gewoon een lampje voor aan ;)
Ze speelt al jaren niet meer, dus dat zal ze ook niet echt missen, wel wandelen we dagelijks in het bos/hei en daar geniet ze nog zichtbaar van. Ook van haar eten kan ze nog heerlijk genieten. Vanavond bijvoorbeeld krijgt ze een konijnenpoot en daar is ze dan zeker een half uur mee aan het worstelen. Verder slaapt ze voornamelijk, alleen wandelt ze van de ene slaapplek naar de andere. Maar zolang ze nog zichtbaar geniet van bepaalde momenten ga ik er gewoon mee door.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 20:45

Precies :) Juist de kleine dingen maken een leven de moeite waard :)

Ik zit er aan te denken om iets te zoeken waar we kunnen zwemmen. Hij is gek op zwemmen, maar de sloten zijn vies, koud en de oevers te hoog om er voor hem zonder hulp uit te klimmen. Dus ik zat een beetje te googlen naar hondenzwemmen. Lijkt me leuk om samen met hem te doen. Niet elke week, maar zo nu en dan eens :)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 23:14

De metacam lijkt al verbetering te geven (dit kunnen we natuurlijk ook 'zien', maar het lijkt er wel op iig :)) )

En als hij weer eens zin heeft, gaan we wat rustiger spelen in het park ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:23

Laatst was ik op een open dag van een hondenschool en daar stond een kraam met allerlei denkspelletjes voor de hond. Dan moest hij vakjes verschuiven om zo bij het lekkers te komen wat eronder lag. Je kan dat zelf doen door een paar bloempotjes omgekeerd in het gras te zetten en onder 1 een snoepje te verstoppen. Eerst doe je bijv met 2 bloempotjes, dan eens met 3 en zo kan je dat uit uit breiden tot 10 of zo. Of gewoon zijn lievelingsspeeltje te verstoppen in de tuin. En hond maar zoeken.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:30

Onze nieuwe uitdaging met onze hond; WIET speuren......

Onze beagle is lichamelijk onuitputtelijk, waardoor we zijn begonnen met speuren. Nu moet ik zeggen dat de 'beagle' hier opzich aanleg voor heeft, maar ik denk dat het met jou hond (indien zijn reuk orgaan nog goed functioneert) ook moet kunnen.

Haal een zakje wiet en verdeel deze over wat oude fotorolletjes. Prik er gaatjes in, zodat de hond de geur kan ruiken en in zich op kan nemen. Houdt één rolletje bij je en verstop de overige.......................Metntaal is het een uitputtend spelletje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:33

Die bloempotjes zouden een leuke optie zijn, maar voor een beetje slimme hond (zoals herders nou eenmaal zijn), al heel snel geen uitdaging meer. Die van ons rent een keer langs de bloempotjes, mept de juist omver en pakt zn beloning. Dat had ze binnen 2 minuten door en was daarna ook geen uitdaging meer.

Ik volg dit topic even, want ik heb een bordercollie (9.5 jaar) met artrose die ook niets anders wil dan stokken en balletjes. Ik ga eens op zoek naar een hondenpuzzel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:35

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:56

klinkt misschien heel dom , maar heeft hij/zij een favoriet speeltje???
stap 1 zorg dat hij/zij met dit speeltje wil spelen
stap 2 zorg dat je met 2 man bent en laat 1 van beide de ogen van de hond bedekken,de andere verstopt dan dit speeltje, wacht tot de 2e persoon terug is op de begin plek en laat dan de hond los en het speelte opspeuren. ( is wat gezonder dan vele malen koekjes te verstoppen.) en waarom de ogen bedekken, honden zijn slimmer dan je denkt :D ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:58

linda_arnold schreef:

Onze beagle is lichamelijk onuitputtelijk, waardoor we zijn begonnen met speuren. Nu moet ik zeggen dat de 'beagle' hier opzich aanleg voor heeft, maar ik denk dat het met jou hond (indien zijn reuk orgaan nog goed functioneert) ook moet kunnen.

Haal een zakje wiet en verdeel deze over wat oude fotorolletjes. Prik er gaatjes in, zodat de hond de geur kan ruiken en in zich op kan nemen. Houdt één rolletje bij je en verstop de overige.......................Metntaal is het een uitputtend spelletje.

sorry moest even heel erg lachen hierom :')

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 23:34

Haha wiet inderdaad :D
Het moet vast wel lukken ergens wiet vandaan te halen, maar ik vraag me eigenlijk af of een (mijn) hond het interessant vindt om daar naar op zoek te gaan :D

Spelletjes met eten is opzich geen probleem (desnoods met vlees, kaas of andere brokjes dan normaal) want hij mag wel wat aankomen, en dat gaat niet zo gemakkelijk :P

Ik ga ook de website die iris82 gaf bekijken en ik kreeg net een pb over een boekje met dergelijke hondenspelen.

Mijn hond heeft trouwens geen favoriet speeltje (meer). Vroeger was het gek op zon flos/trek touw, maar daar heeft hij geen interesse meer voor (minder kracht).

Zou wel gemakkelijker geweest zijn als ik mijn hond tijden zoet kon houden met snoepjes zoeken, maar hij is niet al te snugger meer en snapt dan niet dat er na 1 vondst nog meerdere kunnen zijn :)*

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:37

Als veel brokjes als snoepjes teveel kan worden kun je ook van die gedroogde pensstaafjes kopen en die in stukjes knippen :D

Ik moet schaamtevol bekennen dat ik niet eens zou weten waar ik wiet zou kunnen halen :') Dus wiet wiet, doe maar niet :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:45

Muisbal schreef:
Zou wel gemakkelijker geweest zijn als ik mijn hond tijden zoet kon houden met snoepjes zoeken, maar hij is niet al te snugger meer en snapt dan niet dat er na 1 vondst nog meerdere kunnen zijn :)*

Kent hij het commando 'zoeken' niet? Dat kun je hem best nog aanleren hoor.
Gewoon konstant blijven herhalen en de kant op wijzen waar hij heen moet en als hij het brokje heeft gevonden helemaal de hemel inprijzen.
Eerst de brokjes verstoppen en dan samen met hem op zoek gaan. Kunnen ze heel lang mee zoet zijn. Is een spelletje voor binnen maar ook voor buiten.
Hier vinden ze het prachtig!

Overleg eens met je DA of je hem dit produkt mag geven http://www.gezonddier.nl/winkel/groene- ... -hondkat-0 in combinatie met Trias-omega olie voor een betere opname. Die Metacam geeft zo veel nare bijwerkingen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:33

linda_arnold schreef:

Dat heb ik met mijn hond ook wel eens gedaan. Ik deed altijd veel speurspelletjes met hem. Dus bijvoorbeeld 1 zakdoek een tijdje in mijn broekzak stoppen en dan tussen een paar andere zakdoeken leggen. Hond erbij halen en hem de juiste zakdoek er uit laten halen. Of ik stopte 2 dezelfde voorwerpen in mijn zak en verstopte er dan eentje. Hond erbij halen en aan de andere (die dus dezelfde lucht had) laten ruiken en hem dan het voorwerp laten zoeken.
Zo heb ik hem ook wel eens wiet laten zoeken. Maar dat had op een gegeven moment vreemde gevolgen. Zo was ik 'm een keer kwijt in het bos. :? Ik overal zoeken, vind ik 'm uiteindelijk terug ergens in de bosjes waar dus iemand kennelijk een hele berg wietblaadjes had gedumpt. Lag meneer languit in te rollen, al kauwend op een dikke stengel. Ik heb de hele dag geen kind meer aan die hond gehad :x

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:41

Over het zwemmen:
Op mijn werk (dierenpension) komt er een verwarmd hondenzwembad.
(Ook voor fysiotherapie bijvoorbeeld in de toekomst.)

Op het diepste punt word het 1.30 en het gaat schuin aflopen.
Het word een veld omringt door hekwerk, binnen overigens.
Leuk voor de labjes in pension ook zodat ze lekker kunnen ravotten en zwemmen.

Wie weet..
Geen idee of er plekken zijn waar je je hond kan laten zwemmen eigenlijk.