Caviavraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Caviavraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 13:38

Haay ik wil graag een cavia alleen mijn ouders zeuren dat ze geluid maken constant, maar is dat echt zo dat ze de hele dag door piepen? en zijn ze een beetje handtam? Want ik had eerst zo'n grijze hamster maar die beet echt enorm vaak.

filou

Re: Caviavraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:40

Volgens mij maken cavia's dat geluid alleen als ze je zien en blij zijn om je te zien. Ken geen cavia die de hele dag door zit te piepen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:43

Nee hoor, cavia's fluiten bijvoorbeeld wanneer de koelkast opengaat of wanneer ze weten dat ze eten krijgen maar die van mij gaf geen last. Het is ook maar net waar je last van hebt, de een accepteert wat meer dan de ander. Cavia's moet je alleen niet steeds op willen pakken, vinden veel knaagdieren en konijnen overigens niet fijn. Anders kunnen ze gaan bijten. En steeds ruwvoer, hooi aanbieden, dan kunnen ze zich ook goed vermaken.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 13:44

Less schreef:
Nee hoor, cavia's fluiten bijvoorbeeld wanneer de koelkast opengaat of wanneer ze weten dat ze eten krijgen maar die van mij gaf geen last. Het is ook maar net waar je last van hebt, de een accepteert wat meer dan de ander. Cavia's moet je alleen niet steeds op willen pakken, vinden veel knaagdieren en konijnen overigens niet fijn. Anders kunnen ze gaan bijten. En steeds ruwvoer, hooi aanbieden, dan kunnen ze zich ook goed vermaken.

alvast bedankt voor de reacties! Ik wil wel een beestje dan waar ik af en toe lekker mee kan knuffelen, mijn konijn vind oppakken ook niet fijn maar gaat dan niet bijten want ze weet dat ze daarna een lekkere knuffelsessie krijgt haha en dat vind ze heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:45

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:47

Als je 1 konijntje hebt, kun je er ook voor kiezen er nog 1 bij te nemen. Een jong konijn bijvoorbeeld, kun je die handtam maken en zitten ze lekker samen... is dat geen optie?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 13:50

Mijn konijn vind andere niet zo leuk, we hebben het een paar jaar geleden eens geprobeerd maar dan gaan ze vechten, connie is erg dominant maar ik wil daar liever geen discussie over omdat ik nu echt iets over die cavia wil weten ;) Misschien kunnen die later wel bij elkaar enzo. (mag zeker geen 2de konijn dus zou je eerst me ouders moeten overtuigen :P )

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:56

Ik zal geen discussie aan gaan hoor ;) Cavia en konijn kunnen misschien wel bij elkaar in de toekomst. Heb ik ook jaren gedaan, en ging prima. Maar een cavia kan erg leuk zijn, succes met je ouders!

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:57

Hangt er ook vanaf waar je de cavia's hebt staan, als deze in de buurt van de koelkast staat zul je ze vaker horen. Ze piepen wel vrij veel. Ik zie dat je praat over één cavia, maar cavia's moeten minstens met z'n tweeen gehouden worden. Dit kan zowel zeugjes of beertjes zijn. Of een gecastreerd beertje met een zeugje. De combinatie cavia-konijn zou ik zeer sterk afraden, omdat ze qua voer verschillen (cavia heeft vitamine C nodig) en omdat een konijn een cavia kan verwonden.

Als ik het allemaal zo lees, zou ik je het afraden. Je kunt beter wachten tot je op jezelf woont, of je ouders het er mee eens zijn. Mocht er iets zijn, moet je gewoon gelijk naar de DA kunnen, omdat cavia's niet veel kunnen hebben.

Knuffelen zijn ze overigens gek op hoor, maar ze vermaken zich zelf ook prima (als ze dus met minstens 2 zijn).
Maar nogmaals, ze piepen vrij veel, drinkflesje maakt geluid en hun hok moet regelmatig (om de 5 dagen is toch wel de max, ik doe zelf om de dag) verschoond worden.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:03

Toen mijn cavia binnen zat ging die piepen als de koelkast open ging.
En toen die buitenzat ging die piepen als je de buitendeur open deed.

Verder piepte die niet :).

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:12

Bedankt igg iedereen! naar de dierenarts gaan mag wel hoor van me ouders, je neemt wel een beest en die moet je dan ook goed verzorgen. Maar connie is al best oud, 8 jaar dus koppelen wordt al lastiger. Ik zal proberen te praten over 2 cavia's maar ik denk dat dat niet doorgaat

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:13

Ik vind dat gekwebbel van ze eigelijk hardstikke gezellig. Kan me niet voorstellen dat iemand dat niet vind. Maar goed als iedereen er hetzelfde over zou denken zou iedereen een cavia hebben en das misschien ook geen goed idee. ;)

Mag je van je ouders wel twee cavia's dan? Bedenk wel dat dat betekend dat het hok ook flink moet zijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:21

Ik vind cavia's ook echt gezellige dieren. Het gefluit van ze vind ik ook juist heel leuk :j Twee cavia's zou inderdaad beter zijn dan 1. Knuffelen wat jij wil, kan heel goed met een cavia.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:23

nee hoor, mijne (heb der 2) kletsen zachtjes wat(niet piepen!!) dat is wel gezellig hoor, ze praten echt met zijn tweetjes.
en als ik met iets krakents naar boven kom dan piepen ze wel, ze denken dat ze iets lekkers zoals sla krijgen, maar verder piepen ze bij mij niet :+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:29

Die van mij stonden vlakbij de koelkast en als de koelkast open ging piepten ze ook zo lekker. Ze wisten dan dat er misschien iets eetbaars uitkwam. Ik hem mijn cavia's helaas weg moeten doen door omstandigheden en mis ze nog steeds. Ze waren zo leuk. Ik denk dat ik er zelfs meer mee had dan met mijn konijn.

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:01

Mijn 2 cavia's krijgen 2 keer per dag groente, in de ochtend en in de avond.
Meestal rond dezelfde tijd, en als dan de koelkast opengaat piepen ze wel ja. Maar dat is eigenlijk het enige moment.
Die van mij zijn heel erg tam, als je er een vanaf het begin vaak oppakt enzo dan worden ze dat vanzelf wel.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:06

Onze Cavia Charlie floot behoorlijk vaak ook als we gewoon tv zaten te kijken. denk alleen dat het eerder was omdat ze zich verveelde en geen vriendje had :n als je er 2 hebt dan kunnen ze altijd nog met elkaar spelen. :j Tam was ze wel, kon der gewoon oppaken en aaien enz.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:35

Ik houd vanaf april 1999 cavia's. Heb er altijd 2 gehad, omdat een cavia alleen zetten gewoon zielig is. Cavia's zijn groepsdieren dus die horen niet alleen te zitten. Ze communiceren hoofdzakelijk met geluiden, dus het zou dan ook sneu zijn als je een cavia bij een konijn zet; die kunnen helemaal niet met elkaar communiceren! Dus als je van plan bent een cavia te kopen: koop er dan minstens 2.

Over het geluid; dat valt wel mee. Ligt ook aan het karakter van je cavia. Ik heb nu een cavia die helemaal gek wordt als ik ze 's avonds hun portie groenvoer geef; dan springt ze overal op en onder en loopt de boel bij mekaar te piepen; en dan doet de ander natuurlijk ook mee. De rest van de dag heb ik geen last van ze. Alleen dus als het om eten gaat maken ze 'lawaai'. Ik vind dat gepiep juist gezellig :).

Ben verder nog nooit gebeten door een cavia. En de meeste cavia's vinden het heel fijn om geknuffeld te worden (je hebt dus cavia's die na 10 minuten het geknuffel alweer zat zijn, maar je hebt ook cavia's die echt een uur bij je willen zitten. Ik heb er dus 2, in beide varianten :')). Als je nog meer vragen hebt kan je me PB'en :).

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:38

Ik heb muisstille cavia's.
Je hebt echt geen last van ze.
Af en toe vraag ik me af of ze wel stembanden hebben ;)

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:39

Cavia's maken geen geluid. Alleen wanneer ze eten krijgen of wanneer je ze roept kunnen ze gaan fluiten.
Cavia's staan er om bekend dat ze niet bijten. Daarom zijn ze perfect voor kinderen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:51

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:54

zandvangers schreef:
BlackEyed schreef:
Ik heb muisstille cavia's.
Je hebt echt geen last van ze.
Af en toe vraag ik me af of ze wel stembanden hebben ;)

haha die heb ik ook ooit gehad .
bleek die doof te zijn , die had een tumor in zijn oortjes .
is overigens met sucses verweiderd .
maar goed ik bleef maar rammelen met een zakje maar ik kreeg geen respons .
is op latere leeftijd overleden van ouderdom .
nu ik twee caafjes heb merk ik het verschil .
ik dacht in het begin echt wel eens , als je nu je waffeltje niet dicht houd }>
men he wat een geluid zit er in .

caroline89 .
caafjes maken wel degelijk geluid hoor .
die van mij piepen en fluiten om aandacht of eten .
knorren en maken van die prrrrrrt geluiden naar elkaar .
of als de ene b.v ahum zin heeft (2 dames) dan bromt die naar de ander .
en hobbelt de ander er al bromment met een bolle rug achteraan .
echt ze kwebbelen de hele tijd met elkaar .

mijn konijnen heb ik daar integen nog nooit gehoord :o

Ik heb enkele fokgroepen maar vind niet dat ze overmate geluid maken.
Het is niet storend zoals het rommelen van een hamster midden in de nacht.
Als het donker is zijn de cavia's over het algemeen stil.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:56

die van mij piepte ook alleen als ik met eten aankwam.
cavia's met z'n 2en houden is wel beter ja. een vriendin van mij heeft een compleet gezinnetje in 1 hok :P ( 4 cavia's :O )
die piepen ook altijd naar elkaar, wel zachtjes.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:10

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:15

Cavia's zijn zo gezellig!
Als ik ^) op de bank hang omdat het regent, liggen zij ook een beetje :\ in hun kooi. Rommel ik door het huis heen, dan rommelen en kwetteren ze gezellig mee.
Als ik een kusgeluidje maak komen ze op hun achterpootjes tegen de tralies aan staan. Ze zijn zooooo leuk.
En ze piepen regelmatig ja. Van zachtje murmelpiepjes tot echt keihard fluiten als ze de koelkast horen.

Ze moeten inderdaad wel met zijn tweeën (of meer) gehouden worden. Een cavia alleen is gewoon zielig. Dan kun je beter een hamster nemen, die is solitair.

's Nachts zijn ze over het algemeen stil, als ik ga slapen dan snurken zij ook al. Maar mijne zijn al wat ouder, ± zeven.
De enige keren dat ze 's nachts geluid maken is als ze... hitsig :') zijn, dan tsjirpen, piepen en murmelen ze de hele tijd naar elkaar. Voor de goede orde, het zijn twee zusjes :') die elkaar dan de hele dag (en nacht!) door bespringen :roll: _O-

Je kunt beter een cavia 's nachts hebben dan een hamster, jeee wat maakten die een herrie :=