Stop de kattenmoord op Texel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Stop de kattenmoord op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:27

http://nhn.dierenbescherming.nl/nieuws/bericht/11271
Citaat:
Op Texel leven tientallen verwilderde katten. Dit zijn oorspronkelijk (jongen van) huiskatten. Jagers zullen de tientallen verwilderde huiskatten vangen en doodschieten omdat zij schade aan zouden richten aan de fauna. De Flora-en faunawet eist niet dat er sprake is van dreiging van ‘belangrijke schade' om verwilderde katten te bestrijden. De Dierenbescherming vindt afschot een schijnoplossing. Het is een hardnekkig misverstand dat je een ongewenste populatie zou kunnen bestrijden door dieren weg te vangen of te doden. Dit komt door het principe dat opengevallen leefgebieden weer worden aangevuld, omdat er ruimte ontstaat voor jonge dieren. Afschot leidt dus tot niets en de problemen blijven zich herhalen.

Wat kunt u doen?

Ook u kunt laten weten dat u het niet eens bent met de kattenmoord. Dit kan op twee manieren:

1. Pak uw mobiele telefoon en sms ‘KAT' naar 3388. Door dit te doen komt uw mobiele nummer op de lijst die we aan de wethouder zullen presenteren. Ook zal u worden terug gebeld. Er wordt dan gevraagd of u de Dierenbescherming financieel wilt steunen. De strijd tegendit soort dierenleed kost namelijk veel geld. Voor maar €2,- per maand kan de Dierenbescherming al heel veel doen.
2. Ook kunt u een formulier invullen om uw protest te laten horen: http://nhn.dierenbescherming.nl/formulier/65

minkie

Re: Stop de kattenmoord op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:45

Wat een gezeur weer!
Net als met die ganzen vorig jaar......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:48

ik heb ge-smst, maar de DB krijgt vanwege redenen waarvan ik hier niet op in zal gaan geen cent van mij. Voor alle duidelijkheid, dit ondanks dat ik +10 jaar me met hart en ziel heb ingezet voor deze organisatie. Die 71mln op de bank kunnen ze voor dit soort dingen ook gebruiken.
Staat los van deze sms actie ! mensen ! pak je telefoon !

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:57

Ach vind het nog heel netjes dat het in een persbericht vermeld wordt.
Woon hier midden tussen de bossen en landerijen en de jagers kunnen er hier ook wel wat van maar kom je er pas achter als er een kat niet thuiskomt en je hem later met het kruid in zijn lijf terug vind.
Nu is het bij mij niet eens zo erg daar mijn achterbuurman de jacht hier doet en hij een zwak voor katten heeft en weet dat alle rooie katten toch van mij zijn.
Maar bij mijn ouders zijn waren we in het verleden elk jaar wel weer een kat kwijt in het jachtseizoen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:38

Ik zal wel een hele boel mensen over me heen krijgen maar wat moet je anders als er zoveel verwilderde katten zijn. vangen en castreren is ook niet een blijvende optie. Dan maar afschieten als het in een keer goed gebeurt lijden ze er ook niet onder. Klinkt misschien hard maar veel mensen eten wel een stukje wild met kerst en dat is eigenlijk dezeflde dood.

Wie weet worden katteneigenaren er zich meer van bewust wat de gevolgen kunnen zijn van het los laten lopen van hun dier dan wel het loslaten als ze ongewenst zijn.

hier in de buitengebieden is het ook al zo dat jagers toestemming hebben om verwilderde katten of katten zonder duidelijk zichtbare halsband oid af te schieten als ze ze zien. om meer overlast te voorkomen ook.

En met ganzen ligt het anders, die maken in de winter wel vraatschade maar daar is de mens niet primair voor verantwoordelijk voor verwilderde katten wel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:27

karuna schreef:
Ik zal wel een hele boel mensen over me heen krijgen maar wat moet je anders als er zoveel verwilderde katten zijn. vangen en castreren is ook niet een blijvende optie. Dan maar afschieten als het in een keer goed gebeurt lijden ze er ook niet onder. Klinkt misschien hard maar veel mensen eten wel een stukje wild met kerst en dat is eigenlijk dezeflde dood.

.

Dit hebben ze jaren geleden in zeeland ook geprobeerd, resultaat: ze fokken als konijnen ! werkt niet, enige dat werkt is steriliseren/castreren en natuurlijk laten uitsterven.

In de havens is dit ook een groot probleem. Op de raffinaderij waar ik nu werk (en regelmatig heb gewerkt)hebben ze zo'n 5-6 jaar geleden alle katten laten vangen en helpen, dat waren er zo'n 40-50, de geholpen katten worden dagelijks gevoerd, er zijn er door natuurlijk verloop nu nog maar een stuk of 10-15 over (en die zien er goed uit ;) )

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:30

Afmaken slaat nergens op :=
Ben het eens met 't bovenstaande :)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:39

Allemaal hartstikke leuk dat vangen en onvruchtbaar maken, maar wie gaat dat betalen?
Feit is dat ze schadelijk zijn voor de natuur daar op dat eiland.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:55

tja wat moeten ze er dan mee..... misschien zou euthanaseren wat humaner klinker maar meer stress voor de kat... als het snel gaat is afschieten misschien toch het beste... de katten kunnen niet op texel blijven aangezien ze broedvogels zouden verstoren dus steriliseren en terug zetten is ook geen optie... herplaatsen lijkt me ook gewoon weer zon onbegonnen taak.... heel zielig voor de katten absoluut maar wat moet er dan mee gebeuren.......

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 03:16

Uhm, volgens mij heeft de dierenbescherming wat basic ecologie niet zo goed begrepen..
Als je de populatie katten laat groeien bestaat er namelijk een beste kans dat een groot deel van de vogelpopulatie (prolly ook konijnen en muizen) uitgeroeid wordt. Vogels kunnen gelukkig naar een ander gebied vliegen maar ik weet niet of we bijvoorbeeld soorten hebben die de eilanden als habitat nodig hebben en dus vrij zeldzaam zijn.
Maar goed wat er waarschijnlijk gebeurt als je ze laat: poesjes zorgen voor veel predatie, vogels gaan ergens anders broeden (soorten die dit soort eilanden nodig hebben zijn dus de banketstaaf), poesjes eten alle muizen/konijnen/hazen weg, eiland (bijna) leeg, veel poesjes gaan dood van de honger. (ook geen leuke dood)

Er is ergens een eiland (sorry voor weinig details, op google vind je het wel) waar mensen ooit slangen los hebben gelaten, zonder na te denken over de gevolgen en dat eiland werd dus écht helemaal leeg, ze moesten echt zoeken naar vogels en muizen.

Sorry voor het lange verhaal, wil alleen maar zeggen dat de katten populatie laag houden waarschijnlijk (im pretty sure) beter is dan ze zelf ten onder laten gaan. Dan is ten eerste je hele ecosysteem naar de kl oten en de katten gaan alsnog dood.
Voor de rest weet ik niet hóe ze het het beste kunnen doen maar ik dacht dat dit het verhaal misschien toch wat anders maakt. :+

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 03:21

Mist schreef:
Dit hebben ze jaren geleden in zeeland ook geprobeerd, resultaat: ze fokken als konijnen ! werkt niet, enige dat werkt is steriliseren/castreren en natuurlijk laten uitsterven.

Zeeland is geen eiland he. ;) Dus tenzij iemand als een gek katten fokt op texel gaat het omleggen gewoon lukken. (zeg btw niet dat ik er vrolijk van wordt maar van alle alternatieven ook niet zo denk ik)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:08

Ik zie er het probleem niet van in, katten zijn een uitheemse soort die enorm schadelijk is voor de inheemse natuur. Wat al zo lang geweten is. Net zoals het schilpaddenprobleem.

Zolang de jagers maar goed schieten, herplaatsen de asiels en opvangcentrums zitten vol laat de wilde katten dan liever een snelle dood dan stress in een hokje

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:59

BlackEyed schreef:
Allemaal hartstikke leuk dat vangen en onvruchtbaar maken, maar wie gaat dat betalen?
Feit is dat ze schadelijk zijn voor de natuur daar op dat eiland.

De DB zelf misschien met die 71mln die ze op de bank hebben !

Het lukt ze nooit om alle katten af te schieten, een kat kan zich prima verstoppen, binnen een 2tal jaar heb je weer hetzelfde probleem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:09

degene die hun kat dumpen of ongecastreert rond laten lopen die moesten ze een schot hagel achter in hun reet schieten!
Dit is dweilen met de kraan open!!!