Poes zindelijk maken???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinks

Poes zindelijk maken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:32

Misschien weten sommige nog dat ik een nestje jonge poezen op de hooizolder had waarvan er uiteindelijk 1 is achtergebleven. Inmiddels is ze al een tijdje van de zolder af en is nu altijd in de schuur achter het huis. Daar gaat ze zelden uit alleen als ik langsloop en naar de stal ga of de wei in loop, dan loopt ze altijd mee. Anders durft ze niet denk ik.

Nu loopt ze ook elke avond mee naar binnen om hier lekker op mijn schoot te liggen en te spelen. Dat is dan op mijn slaapkamer annex kantoor omdat dat de enige ruimte is waar onze andere katten en 2 honden zelden komen. Ik heb netjes een kattenbak gemaakt met zaagsel en stro erin want dat kent ie van de hooizolder die altijd vol met stro ligt.

Nu gebruikt ze dat ding natuurlijk niet, gaat er wel in om te spelen maar dan houd het op. Gevolg, 1 nare vlek van uitgebeten urine op de vloer en gisteren wou ik naar bed gaan had ze daar zitten zeiken :( . Eerst bed verschonen, matras omdraaien etc. Hier moet dus echt een oplossing voor komen! Maar hoe leg ik dat nou aan haar uit?

Ik kan toch moeilijk de hele avond achter haar aanlopen? Ze is nu al een aantal weken elke avond binnen en het is pas 2 keer gebeurd.

me_myself_i

Re: Poes zindelijk maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:24

Haar gewoon af en toe op de kattenbak zetten. Gewoon haar aaien dan etc. (trouwens klinkt mischien stom maar als je ziet dat ze buiten ergens gepoept heeft pak je daar een beetje van en leg je dat in de kattenbak, katten doen namelijk hun behoeftes graag op vaste plaatsjes en als ze zichzelf ruiken zijn ze veeeel sneller geneigd om daar op die plaats weer hun behoeftes te doen. In ieder geval dit hielp bij onze katten.)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:25

en ipv hooi en stro gewoon kattenbak grit erin doen
erin zetten en meestal beginnen ze dan al met graven en snappen ze het

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:27

Normaal gesproken leert een kitten dat van moeders. Als moeders haar dit niet geleerd heeft zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Misschien inderdaad wat kattenpoep verzamelen van haar en in de bak doen. Haar op de bak zetten en dan kijken wat ze doet.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:57

Tja moeders is er vandoor gegaan en deze dame is een beetje apart en durft weinig. Ze is nu heel lief, likt je vingers af en je tenen en komt vaak op schoot maar eerder week ze niet van je zijde maar dan wel met 2 meter veilige afstand. Ze durft ook nergens heen zonder dat ik erbij ben. Beetje vreemd. Verder heeft ze 1 keer op de vloer geplast en 1 maal (gister) op bed. Dus logica zit er ook niet in. Ze graaft wel in het stro, buiten doet ze het ook in het stro, dus vandaar dat mij dit beter leek dan grit omdat ze dat natuurlijk niet kent.

Als ik naar de paardenstal loop dan loopt ze meteen achter me aan (als ik geen honden bij me heb) en dan poept ze meestal in de stal van een paard in het stro. Dus dan moet ik daarvan maar wat in de kattenbak leggen zodra ze het weer doet.

De kattenbak staat gelukkig in een soort bijkeuken die aan mijn slaapkamer grenst en die deur laat ik altijd open als poes er is. Dus heb ik geen last van luchtjes als ik slaap. :Z

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:36

Maar ze durft dus wel om op de bak te gaan zitten/ staan/ lopen? want het kan ook dat als je daar zo'n luikje in hebt zitten dat ze er niet in durven. (mijn nieuwe kat uit het asiel is hier een voorbeeld van.) Ach je kan eens wat grind erin doen en het eventuele luikje weghalen en een beetje kattenpoep erin leggen en kijken wat ze doet.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:25

Het leuke is dat ze met veel plezier even de kattenbak in gaat. (luikje is er al uit) Maarja ze snapt niet waar de kattenbak voor is. Maar gaat vrolijk spinnent erin kijken.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:33

als het een jonge kat is, normaal let je erop en zet je haar snel in de kattenbak (miss aanwennen dat ze toch op korrels gaat)
dan kun je nog na het eten haar gelijk erin zetten maar goed ik weet niet hoe oud je katje is :) wij leren dat de kittens int begin al aan als ze een paar weken oud zijn of als ik een kitten net gehaalt heb zou ze het nog niet zijn.