Ervaringen met Shelties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Ervaringen met Shelties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 11:23

Aangezien ik later graag een duitse herder wilt, maar weet dat het karakter van de dh en de opvoeding die je bij een dh nodig hebt niet bij mij karkater past (ik ben te zacht, een dh neemt mij niet gouw sireus)
ik heb ervaringen met een dh. En ik weet gewoon dat het ras niet bij past.

Was ik op zoek naar een ander leuk kleiner ras. Toen kwam ik op de sheltie een leuk klein actief hondje wat ik dus zoekt. Op fokkers site hebben ze leuke karakters. 1 ding wat ik minder vind is dat ze nogal keffig zijn. Dus vraag ik hier om ervaringen over shelties

wat vinden jullie van het ras?? en kunnen ze goed alleen? (voor paar uurtjes niet de gehele dag) en zijn ze echt zo keffig of kan je dat nog een beetje dimmen??

en wat zijn ongv de aanschaf kosten van een sheltie?
Laatst bijgewerkt door Mars op 16-09-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets verduidelijkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:27

http://www.nederlandsesheltievereniging.nl/

Dit is de site van de rasvereniging, altijd verstandig om daar te beginnen als je informatie over een ras zoekt en zeker als je fokkers van een ras zoekt. Ga niet zomaar in het wilde weg op internet zoeken naar sites en kijk vooral niet op verkoopsites, dan kom je bij broodfokkers terecht en heb je grote kans op erfelijke afwijkingen op latere leeftijd.

Persoonlijk snap ik niet dat je zegt dat je te zacht bent voor een Duitse Herder, als een DH iets niet nodig heeft dan is het wel iemand met een hard karakter of een harde opvoeding. Het niet serieus nemen zal eerder te maken hebben met niet consequent zijn.

Shelties zijn werkhonden. Die zullen hun energie kwijt moeten, maar nog belangrijker is dat ze geestelijk bezig gehouden worden. Ze willen bezig zijn met en voor de baas. Krijgen ze die geestelijke aktiviteit niet gaan ze zelf dingen bedenken en daar zijn de meeste eigenaren niet blij mee, ze kunnen dan ook behoorlijk nerveus en druk worden.
Blaffen doen ze inderdaad graag en je zult vanaf de eerste dag al op een leuke manier duidelijk moeten maken dat je dat niet waardeert, maar om eerlijk te zijn heb ik maar enkele exemplaren meegemaakt die niet enorm veel blafte.

Shelties doen het bijzonder goed in de hondensporten en staan altijd bovenaan bij gehoorzaamheidswedstrijden, agilitywedstrijden en flyball. Ze vinden dat prachtig en het is een goede manier om met de baas bezig te zijn.

Een pup kan je niet een paar uur per dag alleen laten. Als ze eenmaal volwassen zijn en het is op een goede manier aangeleerd dan kunnen ze natuurlijk wel een paar uur alleen zijn, maar als dat langer is dan 4 uur moet je er toch rekening mee houden dat je iemand nodig gaat hebben die de hond op zijn minst tussendoor een keer uitlaat.

Mocht je willen gaan voor dit ras kan ik je het advies meegeven om zoveel mogelijk goede fokkers te bezoeken en vooral op zoek te gaan naar ouderdieren die vrij zijn en niet eenkenning en al helemaal niet angstig. Er zijn teveel Shelties die angstig zijn en het zal niet de eerste keer zijn dat een Sheltie vermist wordt omdat die van schrik is weggerent in het bos.

Voor de aanschafkosten verwijs ik je naar de rasvereniging.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:32

De shelties die ik ken zijn allemaal erg blafferig. Je kunt het misschien wel wat indimmen, maar als je er echt een hekel aan hebt zou ik geen sheltie voor nemen.
Karakters van shelties vind ik heel verschillend. De een is heel gedreven en werklustig, de ander weer snel afgeleid en onzeker. Ze zijn vrijwel allemaal erg gevoelig.
Ga eens op een behendigheid wedstrijd kijken, daar stikt het altijd van de shelties!

Sassieja

Re: sheltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:01

Tja, Shelties...Je houdt ervan, of je houdt er niet van.
De Shelties die ik gezien heb, zijn erg werkwillig, de meeste op het hypere af, en erg blafferig.

Anoniem

Re: Ervaringen met Shelties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:28

Mijn zusje heeft een sheltie, erg leuk beest. Afentoe blaft hij wel eens, maar niet storend voor zover ik weet. Mijn zusje heeft hem geleerd alleen te zijn door het goed op te bouwen, dat gaat heel goed.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:12

Ik heb een sheltiepup sinds 2 maanden.
Ze past perfect bij mij, ze is vrolijk, speels en soms wel is druk maarja het is een pup!
Wat ik merk bij haar is dat ze snel afgeleid is en dat ik meer met haar moet gaan trainen op dat gebied.
Over het blaffen: ik vindt het heel erg mee vallen tot nu toe.
Ze rent naar de trap als de deurbel gaat maar blaft dan niet, ook als er iemand binnenkomt geen geblaf alleen rent ze daar vrolijk op af.
Andere honden die naar haar blaffen blaft ze wel tegen, voor de rest eigenlijk niet.
Ik moet ook wel zeggen dat ik haar corrigeer als ze blijft blaffen, dan is het gewoon Klaar! en ja dan stopt ze er eigenlijk direct mee.
Ik vindt het mee vallen dus :)
Ook het alleen thuis zijn.. gaat perfect, geen klachten van de buren of wat dan ook, onderbuurvrouw hoort haar ook niet.
Ze slaapt gewoon als ik weg ben.
Maargoed ze is pas 4 maanden dusja misschien praat ik wel heel anders als ik een paar maanden verder ben ;)
Succes met je keuze etc!