Mijn kat is gestoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Mijn kat is gestoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:50

Sinds een paar weken doet ze raar. iedere nacht tussen 04:00 en 05:00 ergens gaat ze op de kattenbak, dan gaat ze eerst een half uur graven, dan komt ze uit haar bak en gaat ze keihard mauwen, rent een paar rondjes door het huis, gaat dan weer heel lang graven om vervolgens hard te mauwen en weer door het huis te rennen.

Nu is mijn kat 15 jaar een Turkse Angora en ze is ook wel eens krols, dan rent en mauwt ze wel maar niet midden in de nacht en graaft niet 30 minuten lang haar kattenbak om. het kost mij nu echt mijn nachtrust en ik begrijp er niets van. Ontlasting is normaal ze eet ook goed en overdag gaat ze gewoon normaal op de bak, het is alleen s'nachts en steeds op dat tijdstip.

Kan iemand mij helpen hiermee voordat ik mijn kat in ene vloerkleedje transformeer, want ben er echt klaar mee.

[edit] de kattenbak staat gewoon beneden maar mijn huis is gehorig, gewoon de deur dichtdoen is dus geen oplossing....

zonnebloem18

Re: Mijn kat is gestoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:22

Weet je 100% zeker dat ze goed poept en plast want het klinkt wel een beetje als een kat met een blaasontsteking of moeite met poepen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:36

dacht ook gelijk aan problemen met dr blaas, probeer urine op te vangen en breng het naar de DA.

Of gezien dr leeftijd is ze een beetje dement aan het worden en kan het geen kwaad om haar eens te laten onderzoeken, er bestaat een speciaal geriatrisch onderzoek voor katten, wordt ook bloed nagekeken bijv.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:43

Is goed ik ga proberen urine op te vangen. Kan ik haar niet gewoon meenemen naar de dierenarts dat ze het daar uit haar halen? geld is geen issue. Als ze pijn zou hebben zou dat toch ook overdag zijn? ze ziet er wel gezond uit. en alles in haar bak ziet er ook goed uit ik verschoon om de dag ivm geurtjes enzo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:51

nee, dat kost best wel stress als ze bij de DA moeten catheteriseren en nog pijnlijk ook!
Beter is thuis een lepel onder dr billen schuiven als ze op de bak gaat en die urine het liefst nog warm naar de DA brengen, er mag geen vervuiling in zitten vd kattenbak en moet ook zo vers mogelijk zijn, dus plasje van snachts is niet vers genoeg.

Ben met je eens dat ze ook overdag dan pijn zou moeten hebben, maar katten zijn nou eenmaal vreemde wezens. Je zou eens voorzichtig kunnen voelen of ze niet een volle harde blaas heeft?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:55

Ik ga straks even voelen, maar een lepel onder der billen := dat wordt nog een hele uitdaging vrees ik... Zijn er echt mensen die dat is gelukt? Het is 1 grote bal haar nl :=
Ik hoop dat ze gewoon een kronkel in der kop heeft en niet ziek is, ze is natuurlijk alweer 15 jaar...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:57

Lijkt erg veel op het gedrag wat mijn kat had toen ze een blaasontsteking had, die deed het tegen 6 uur in de ochtend, bezoekje aan de de dierenarts zou dus geen kwaad kunnen.
Als het een blaasonsteking is dan moet ze toch meteen aan de antibiotica en eventueel spierontspanner.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:59

ik heb Noren, grote haarballen dus, en het lukt prima met de lepel hoor! Beetje handig mikken en ze niet raken met de lepel en ze blijven braaf zitten ..... (althans, hier wel)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:05

Eventueel kunnen ze als ze een volle blaas heeft het gewoon uit de blaas knijpen of een punctie doen wat helemaal niet zo pijnlijk is.
Als opvangen niet lukt (moet ik hier niet proberen in elk geval) is dat dus wel het handigste.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 17:26

Nou ja ik ga even een lepel klaarleggen en kijken of het lukt :=

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:29

probeer anders een soeplepel

die is wat langer en holler...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:32

Inderdaad eerste wat ik zou zeggen is problemen met de blaas.

Dementie zou ook kunnen. Mijn vorige kat (is overigens 21 geworden) zat op het laatst ook te krijsen 's nachts.

Plast ze overdag wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:09

Zou ook eerst even laten checken op een blaasontsteking...Heb zelf ook twee oudjes, een van 17 die snachts brult. Hier was het helaas...Dementie.
Ook verschrikkelijk onrustig, en dat al drie jaar lang. Ik heb dr inmiddels mee leren leven.
In het voorjaar begon mn andere demente tante, ook onrustig worden, veel lopen en op rare plekken zitten.
Dacht dat ze ook dement werd. Maar niets bleek minder waar, ze had een grote tumor onder haar tong die ik per toeval ontdekte.
Arme dier heeft me dat de hele tijd proberen te vertellen. ;( Nadat dit weggehaald was is ze wel erg ziek geworden maar weer helemaal de oude.
Als ik jou was zou ik dr even flink laten onderzoeken door de DA je weet maar nooit met zo'n oudje, sterkte!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:14

Nou, mijn kat wou niet plassen voor de D.A afspraak.
Bij de D.A heeft hij het gewoon met en naalt uit z'n blaas gehaald zonder moeite.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:15

Onze oude oma poes hebben we ook naar de Da gedaan sinds ze wat moeilijk deed met plassen en enorm stonk. Die heeft het daar gedaan, en de poes leek er geen moeite mee te hebben. Deed geen pijn.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:17

Jeetje....mijn poes van 11 jaar doet dat ook sinds kort. Die mauwt ook zo keihard tussen 4 en 5. Plast en poept gewoon en eet en drinkt goed.
Heb nu een test-staaf van iemand gekregen,van een labaratorium. Weet alleen niet hoe het werkt. Zit in een koker met staafjes en een zakje.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 22:55

Mijn kat plast prima, heb met een leper geprobeerd, maar mevrouw gaat dus meteen van de bak af.... Dus dat werkt niet en de lepel kreeg een haal na ;)

Ik ga de dierenarts wel bezoeken zou me niets verbazen als mevrouw dement is...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:07

Mer1980 schreef:
Mijn kat plast prima, heb met een leper geprobeerd, maar mevrouw gaat dus meteen van de bak af.... Dus dat werkt niet en de lepel kreeg een haal na ;)

Ik ga de dierenarts wel bezoeken zou me niets verbazen als mevrouw dement is...

De DA kan de blaas gewoon leegdrukken, en anders haal je even een zakje met Katkor, kattenbak leeghalen, urine opzuigen, en zo gepiept. Denk niet dat dementie de oorzaak is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:59

Bij de dierenarts geweest ondertussen en voor zover te zien geen bijzonderheden. niets met der blaas of wat dan ook, uitslag van het bloed krijg ik volgende week. Ze hebben daar terplekke overigens een punctie gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:19

Spannend hoop dat het bloed dan goed is, dan zoi ik me maar voorzichtig voorbereiden op een demeterende kat...Of het zijn de nieren, kunnen ze ook heel vervelend gedrag vertonen.(Brullen, onrustig, kattenbakbezoekjes waarvan je denkt :+ )

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 13:16

nieren moet ook uit bloed onderzoek komen geloof ik in de plas zat niets raars. meestal bij nieren zie je dat ook in de plas... dementie zou kunnen of ze is gewoon echt gek....

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:21

Jeetje, dat met die lepel onder de kat zou ik niet moeten gaan proberen! Kan ik zelf meteen rondje ziekenhuis meedoen!

Mijn kat rent ook altijd hard rondjes door het huis (en dan ook echt via de muren) maar dat doet ze al der hele leven dus dat zal dan wel geen dementie zijn toch? (ze is nu ongeveer 7/8 weten we niet precies)..
Wanneer krijg je de uitslag van het bloed? Hoop dat het goed is!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:05

dinsdag krijg ik het terug. Dus nog even afwachten.