Wie heeft er verstand van egels....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiaojan

Wie heeft er verstand van egels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:51

Hallo bokkers,

IK heb een nieuw tuinmaatje een wilde egel......niks mee lekker laten zitten zou je denken! Alleen mijn hond gaat elke avond helemaal uit zijn plaat als hij de egel ziet! Mijn vorige hond(bullmastiff) speelde vaak met egels, dat is hem indirect fataal geworden. Dus jullie snappen als Tarzan een egel spot en er mee wilt gaan spelen ik het er niet helemaal mee eens ben. Vooral ook omdat hij dan de hele buurt bij elkaar blaft! De afgelopen dagen laten we hem zodra het donker is al niet meer in de tuin, maar gaan nog een extra blokje om.....maar ja hij speelt zo graag nog even buiten savonds.

Nu is onze tuin helemaal afgesloten, zitten nergens gaten ofzo in dus vraag ik me af waar meneer of mevrouw egel vandaan komt. Overdag is er niks te zien, heb net weer alles afgezocht! Ik heb het idee dat de egel op de kattenbrokjes afkomt die in onze vrijstaande bijkeuken staan, waar ook mijn katten vertoeven.....

Hoe krijg ik meneer of mevrouw egel zo ver dat ze een ander plekje gaat zoeken en gaan egels eigenlijk in winterslaap?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:57

Egels hebben een winterslaap.
De eerstvolgende keer dat je de egel ziet, netjes buiten de tuin neerzetten, en als je niks ziet gewoon met de hond aan de lijn mee naar buiten ('s avonds) en wachten tot de hond de egel gespot heeft. Die egel vind wel weer een plekje buiten jullie tuin.
Wist je trouwens dat er een grote egeltelling aan zit te komen?

Cyntje

Re: Wie heeft er verstand van egels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:59

Tessyke @ bokt kan je misschien helpen ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:11

De egel buiten de tuin zetten zal niet zo veel helpen. Egels komen op plekken af waar ze gemakkelijk veel voedsel kunnen krijgen, het zijn echte opportunisten. Of dat nu een flinke hoeveelheid slakken is, een aardbeienveldje of een bak kattenvoer, dat maakt ze niet uit, het is allemaal even lekker (hoewel kattenvoer niet wegloopt en ook nog eens heel erg smakelijk is, logisch dus dat ze dat zien als een makkelijk maaltje ;) ). Ik zou dus allereerst zorgen dat je je bijkeuken afsluit en/of er geen voer meer neerzet. Anders komt meneer of mevrouw egel net zo hard weer terug.

Sterker nog, ik zou het zelfs afraden om de egel zelf te verplaatsen. Je hebt kans dat het een vrouwtje is met een nestje, als je die verplaatst hebben de jongen geen kans meer en dat zou erg zonde zijn :)

Egels zijn heel erg goed in hun nestje of slaapplaats verbergen, dus het is niet gek dat je niks vindt, hoewel het ook kan dat zijn/haar slaapplek/nest buiten je tuin ligt en in dat geval komt hij dus ergens via een gat, heg, tunnel, of over een laag muurtje met begroeiing binnen (ja, egels kunnen ook klimmen, zij het niet zo handig, maar je zult verbaasd staan).

Als ik jou was zou ik de hond aan de lijn houden, of ergens anders met hem gaan spelen 's avonds en het najaar afwachten. Wie weet trekt de egel wel weg. Maar één ding is zeker: zolang er lekkers voor hem klaarstaat, gaat hij blijven komen ;)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 14:20

Zunzuncito schreef:
Egels hebben een winterslaap.
De eerstvolgende keer dat je de egel ziet, netjes buiten de tuin neerzetten, en als je niks ziet gewoon met de hond aan de lijn mee naar buiten ('s avonds) en wachten tot de hond de egel gespot heeft. Die egel vind wel weer een plekje buiten jullie tuin.
Wist je trouwens dat er een grote egeltelling aan zit te komen?

Ik heb hem al een week lang buiten de tuin gezet, maar ja hij komt dus idd naar het kattevoer....

heb de egel gemeld!
Laatst bijgewerkt door saskiaojan op 15-09-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 14:22

Ik ga denk ik maar het kattenvoer incl katten naar binnen verplaatsen......
Misschien dat ze dan verhuisd idd......

Gaan ze met een bepaalde temp in winterslaap of hoe werkt dat bij egels?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 14:34

Lees net ook op de site dat mijn tuin ook wel echt heel egelvriendelijk is.....hmmm ga de hond maar leren wennen aan de egels, want ik geloof dat met zon tuin mevrouw of meneer egel hier lekker blijft wonen....

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:49

Hoe en wanneer ze precies in winterslaap gaan is een beetje een ingewikkeld technisch verhaal ;) maar het heeft iig te maken met de hoeveelheid vetreserves die een egel heeft opgebouwd en de omgevingstemperatuur. Op een bepaald ogenblik begint een egel met het maken van een winterholletje dat heel goed geisoleerd is met dikke lagen bladeren en wanneer hij de juiste hoeveelheid vetreserves heeft opgebouwd en het buiten koud genoeg is, rolt hij zich stevig op in zijn nest en gaat hij slapen. Je kunt je voorstellen dat een jonge egel die zijn eerste winterslaap in gaat, er langer over doet om vet te worden dan een oudere egel. Ook komt het voor dat jonge egeltjes nog bij elkaar in een nestje kruipen; oudere egels moeten meestal niks meer van elkaar hebben ;)

Dat je tuin egelvriendelijk is mag je als een complimentje van de natuur beschouwen hoor! Egels zijn trouwens verrekte handig om slakken tegen te gaan, en wie weet word je dit of volgend jaar nog verrast met een nestje.
Als tips kan ik je vast meegeven dat je fruitnetten in je tuin het beste kunt vermijden, net als bijvoorbeeld vuilniszakken, rommel, opgerolde stukken kippengaas die overeind staan of verfpotten in de schuur binnen het bereik van de egel (allemaal vervelende en/of minder vervelende egel-ongelukken mee meegemaakt). Wat minder handig is om in het najaar nog heftig te gaan klussen in de tuin (composthopen of stapels takken/bladeren opruimen), daar kun je een slapende egel mee verstoren.

Als je je egel toch een beetje wilt verwennen, zet dan geen melk buiten, daar kunnen ze niet tegen. Wat ze wel lusten is katten- of hondenvoer, appel en ander soort fruit, hardgekookt ei, rozijntjes et cetera. Veel plezier ermee :D

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:48

Dank je......
Was niet van plan om nog te gaan klussen, haha dus hou de tuin maar egelvriendelijk! Misschien hebben we er in het voorjaar dan een nestje.....hond moet er maar aan wennen!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:17

Daarnet keek ik ff naar buiten en ja hoor de egel zat voor de deur om lekker kattenbrokjes te gaan eten....
vriendlief wilde hem over het hek zetten, maar ik niet...lekker laten lopen!
heb fotos gemaakt, zal ik morgen wel plaatsen als het lukt, heb nl nieuwe camera...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:29

wat leuk zeg, een egeltje in je tuin :)
ik hoop ook altijd dat er hier 1 komt, maar tot nu toe niet meegemaakt.
het zijn in elk geval echt leuke beestjes vind ik! :)

misschien kan je hem, als hij toch binnen handbereik is, eens controleren op teken en ze als hij ze heeft verwijderen.