Vraagje over abces kat!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mikster

Vraagje over abces kat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:29

Ik heb even wat hulp nodig!
Eergister kwam ik thuis en was Bea zijn wang dik. Direct de dierenarts gebeld en die zei dat het waarschijnlijk een abces was.
De volgende dag(gister dus) kon ik langs komen. Ze hebben hem toen meteen onder narcose gebracht en het abces opengesneden. Er kwam stinkende gele pus uit. Maar goed alles goed gegaan en ik kreeg antibiotica mee en moest zorgen dat er geen korstje opkwam zodat de pus er uit kon blijven komen. Ik kon dat doen met een washandje of vochtige gaasjes. Dat heb ik gisteravond ook gedaan en alles netjes schoongemaakt. Helemaal geen probleem en Bea laat het ook goed toe. Vanmorgen opgestaan en het ziet er allemaal heel netjes uit. Alleen nu is het sneetje wat zij gemaakt hebben niet echt open meer. Er zit geen korst op maar toch lijkt het niet zo open te zijn als gister. Gister kon ik er ook nog pus uitdrukken ( dat mocht ook) maar nu niet meer. Wat moet ik nu doen? Gewoon blijven wassen en iig zorgen dat er geen korst op komt? Wassen met Biotex of toch even de dierenarts vragen om het weer beter open te maken?
Oja een drain hadden ze niet aangelegd omdat de ontsteking nog niet zo erg was.
Alvast bedankt voor het antwoorden.
De dierenarts heb ik natuurlijk al proberen te bellen maar die hebben in het weekend alleen een nummer voor spoedgevallen, dit lijkt me geen spoed geval.

Sting

Re: Vraagje over abces kat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:46

Hoe lang moest je het van de DA openhouden? Meestal doen wij met de drain 1-2 dagen, maar dat hangt ook erg van de mate van ontsteking af enzo :).
Hoe zeker weet je dat er geen pus meer inzit? Is het echt weer zo dun als eerst of zit er nog wel een verdikking. Want dan kan het natuurlijk zijn dat er toch nog pus onderzit (óf dat het gewoon nog wat dik is).

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 15:57

Ja dat weet ik dus niet hoelang ik het moest open houden? Stom dat ben ik vergeten te vragen. Nou ja openhouden, ik moest zorgen dat er geen korstje op kwam. Het sneetje lijkt gewoon dichtgeplakt zeg maar zonder korstje. Het ziet er ook heel keurig uit. Hij heeft een spuit AB gehad voor 2 weken en ik heb nu nog nog voor 5 dagen een pijnstiller met AB erin meegekregen.
Ik weet niet heel zeker of er nog pus in zit, ze hadden het bij de DA goed schoongesspoeld. Het is nu lang niet zo dik als gister. Er zit nog wel een kleine verdikking. Het lijkt totaal niet of dat hij er pijn aan heeft. Mag het gewoon aanraken en kijkt niet op of om. Hij voelt zich kiplekker en is weer net zo ondeugend als altijd.
OP een ander forum(katten) zeggen ze dat de AB zijn werkt wel doet en dat ik het gewoon kan aan kijken.
Ben jij dierenartassistente? En denk jij dat ik wel naar de dierenarts moet gaan? Is dit dan een spoedgeval?
Kijk als ik merk dat hij pijn heeft ga ik natuurlijk meteen of als ik het niet vertrouw. Maar ik durf dit zelf niet onder een spoedgeval te rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:55

Ik spoel dit altijd zo'n dag of twee drie met biotex, werkt perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:45

Abcessen houdt ik altijd een paar dagen open en spoel het met een spuitje (zonder naald vanzelf) met afgekoeld gekookt water.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:05

Ik zou het nu gewoon zo laten. AB doet in principe zn werk wel, maar een paar dagen ophouden is beter. Maar: als je nu het weer gaat openmaken heb je kans dat je de wond echt weer open maakt *oke, dat doe je met openmaken, maar dan infecteer je het misschien weer ofzo ;) *.
Als je er vandaag niks aan gedaan hebt zou ik het gewoon schoonhouden met beetje biotex ofzo. En binnenhouden, maar ik neem aan dat je dat wel doet ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:07

Sting schreef:
Ik zou het nu gewoon zo laten. AB doet in principe zn werk wel, maar een paar dagen ophouden is beter. Maar: als je nu het weer gaat openmaken heb je kans dat je de wond echt weer open maakt *oke, dat doe je met openmaken, maar dan infecteer je het misschien weer ofzo ;) *.
Als je er vandaag niks aan gedaan hebt zou ik het gewoon schoonhouden met beetje biotex ofzo. En binnenhouden, maar ik neem aan dat je dat wel doet ;).

Ofzo? Een Abces wat nog resten pus heeft moet juist open blijven, doet AB niets tegen, pus zal gewoon weer aangroeien namelijk.
Daarom is het noodzaak dat de wond openblijft, AB zal alleen de wond doen genezen maar is niet nodig bij een abces.